Jazz/World

A swing mint ígéretes pénzkereseti lehetőség

A swing volt a tinédzser popkultúra előfutára - jazztörténetek Pallai Péter és Kerekes György szakírók tollából.

Kétségtelenül a sok százezernyi fiatal és már nem annyira fiatal táncos lelkesedése tette a nagyzenekari swinget ígéretes pénzkereseti lehetőséggé. A swing idején a zene elég összetetté és kifinomulttá lett ahhoz, hogy kiváló hangszerelőket foglalkoztassanak, magas felkészültségű, jól blattoló zenekari tagokat szerződtessenek és virtuóz szólistákat kérjenek fel. A jazzt különösen az a fiatal közönség ismerte el önálló műfajnak, amely gyakran tömegével a zenekar körül állva, tánc nélkül, csak magától a zene hallgatásától is lázba jött.

A közönség táncolni vágyó és hallgatni óhajtó része egyaránt hozzájárult a műfaj fenomenális népszerűségéhez. Ez a fajta új népszerűség lehetővé tette, hogy a sikeres zenekarok délelőtt a nagyvárosi mozikban matinékat tartsanak. Példátlanul tumultuózus jelenetek zajlottak le néhány ilyen koncert alkalmával, amikor a főleg tizenéves közönség a széksorok között táncolni kezdett, és nem ritkán tönkre is tette ezzel a berendezést. Ezt nyugodtan tekinthetjük a tinédzser popkultúra előfutárának, amely igazán úgy húsz évvel később vált elterjedtté.

A swing a jazzisták szóhasználatában nem csak egy ritmust jelentett, hanem egy meghatározhatatlan, de mégis azonnal felismerhető lüktetést, amellyel a zenének rendelkeznie kell ahhoz, hogy azt mondják rá: szvingel. (...) Ha az ember meghallgat egy ízig-vérig swing számot a stílus fénykorából, abból sok minden kiderül. Jó kiindulópont lehetne Count Basie zenekarával az „Every Tub" 1938-as felvétele.

Az Every tub-ot minden idők legjobb swing ritmusszekciója játszotta Basie-vel a zongoránál, Freddie Greene-nel a ritmus gitáron, Walter Page-dzsel a bőgőn és Jo Jones-szal a dobon.

A swing - főképpen a ritmusa miatt - alapvetően tánczene, és ebben hasonlít a korai jazzre. Nagyon sok jellemzőben azonban különbözik tőle, mégpedig a következőkben:

A zenekarok létszáma megnőtt, mint akkori angol elnevezésük, a big band is jelzi. Általában tíz fő feletti lett, és a zenészek leírt hangszerelés alapján játszanak, noha teret hagynak a szólisztikus rögtönzés számára, amelyhez azonban harmonikus zenekari kíséret készül. Kialakul a nagyzenekarok hangszer szekciója, a szaxofonkórus. Minimum három fővel, a rezesek, vagyis a harsonások és trombitások összevonva, vagy még nagyobb formációk esetében már elkülönülve, valamint a ritmusszekció, ami zongorából, tubából vagy, az utóbbi helyett, egyre inkább bőgőből, továbbá dobból és a bendzsó helyett általában gitárból állt.

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter A Jazz Évszázada című kiadásra váró könyvéből.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.