Jazz/World

A szegényebb országokban gazdagabb a zenei tradíció

2016.07.30. 08:32
Ajánlom
A Meszecsinka különös színfoltja a hazai zenének, álomból és szerelemből alkotott szőttes. A zenekar énekesnőjével, Oláh Annamáriával és a csapat zenei vezetőjével, Biljarszki Emillel beszélgettünk a most megjelent új album apropóján.

(eredeti cím: "Ez egy látomásról szól")

Az interjú a Port magazin augusztusi számában jelent meg. 

Meszecsinka

Meszecsinka (Fotó/Forrás: Jónás Jácint)

- Az új lemez mennyire hajtott végre finomhangolást a zenekar életében?

Oláh Annamária: Rengeteg próbahelyi felvétel van a telefonunkon, amelyek hétről hétre születnek, és van jó pár szám, amit már évek óta halogatunk, hogy majd egyszer rendesen megcsinálunk. Volt is egy terv a fejünkben, hogy milyen számok kerülnek rá a lemezre. Maradt pár hónapunk a stúdióig, azokat véglegesítettük volna. Végül máshogy alakult. Egyszerűen olyan dalok buggyantak ki belőlünk a próbákon, vagy olyan dalokat/szövegeket hoztam az idő alatt, amelyeket nem lehetett nem megcsinálni azonnal, hiába vártak ránk a már kiválasztott számok. Ezért hagytuk magunkat, hagytuk, hogy a számok irányítsanak, és azok az erők, amik épp uralkodtak bennünk és körülöttünk. Néhány dallal úgy vonultunk a stúdióba, hogy olyan lesz, ahogy aznap épp eljátsszuk. Voltak nehézségek, izgulás, de megérte, mert közben végig éreztük, hogy nagyon jó lesz.

- Milyen új ambíciókról, üzenetekről, spirituális tartalmakról árulkodnak a friss dalok?

OA:  A népdalok kivételével a szövegeket én írtam.

Nem írok sokszor, de most valahogy összegyűlt.

Sőt ezek közül egyik sem azért született, hogy dallá váljék, csak ki akartam magamból írni a dolgokat. Folyton ott motoszkáltak a fejemben, végül a próbákon elkezdtem énekelni, mondani a szövegeket, és akkor éreztem meg, hogy igazából nagyon is ide íródtak. Az önsajnálatból kitekintve láttam, hogy

nem csak én szenvedek, és ha továbbra is sajnálom magam, nem lesz jobb.

Észrevettem a felém irányuló támogatást, az erőt magamban, és elkezdtem figyelni, hallgatni az álmaimra, és rájöttem, hogy azok is tanítanak, és gyógyítani próbálnak. Ezt írtam le, és tudom, hogy nem vagyok egyedül ezekkel az érzésekkel. Az álmainkból sokat tanulhatunk. A Hajnalban című számunk is úgy született, hogy csak elkezdtünk játszani, én meg elkezdtem szöveg nélkül énekelni ezt a népdalt. Csak később esett le, hogy egy látomásról szól. Ennek így kellett lennie.

Oláh Annamária

Oláh Annamária (Fotó/Forrás: Bek Balla Mónika)

- A külföldi pozíciótok mennyire erősödött az elmúlt években? Mik az ez irányú terveitek?

Biljarszki Emil: Kezdettől fogva sokat játszunk külföldön. A szomszédos országok és a hagyományosan erős Németország után jött az amerikai turné, jártunk Oroszországban, Dániában tartottunk workshopokat... Az elmúlt egy hónap alatt lezajlott egy bolgár-szerb és egy román-moldáv turné. Az új helyek a legizgalmasabbak, most Moldávia vezeti az élménylistát.

- Miként látod a világzene helyzetét, irányváltásait és benne a Meszecsinka helyét? Hogyan értékeled a WOMEX budapesti eseménysorozatát?

BE: Az egyszerűség kedvéért soroljuk magunkat a világzenébe, az utolsó lemezünket nem is tudom hova sorolni – szerencsére. A világzene nem más, mint a rockzene logikus folytatása. A rockzene az amerikai feketék népzenéje és a modern hangzás kereszteződéséből jött létre. A világzene sok egyéb kultúrát hozott elő a globális felszínre, és ez jó. Tanulságos, hogy a szegényebb országokban gazdagabb a zenei tradíció. A budapesti WOMEX sikeres volt, de ez nem jelenti azt, hogy ezentúl magyar zenekarokat hívnak mindenhova játszani. A zeneiparban lobbik érvényesülnek, és az erőközpontok nem itt vannak. A Meszecsinka a saját útját járja, megvan a helye, de a lelkek térképén nincs koordinátarendszer, így pontosabbat nem tudok mondani.

Meszecsinka

Meszecsinka (Fotó/Forrás: Bek Balla Mónika)

- A Meszecsinka egy szerelmespár zenéje. E z speciálissá teszi, hiszen intim tartalmakat is megszólaltattok.

OA: Ez mindig fontos tényező lesz, hiszen ha mi nem lennénk együtt, a zenekar se létezne tovább, mint ahogy meg se született volna, ha mi nem jövünk össze. A szövegek rólunk, rólam szólnak, azt írom le, ami van, amit érzek, és ez általában dallá formálódik. Ugyanígy teszi bele mindenki a saját érzéseit, csak a hangszereiken keresztül. Szoktunk duózni is,

ilyenkor érezhető az intimitás,

talán nagyobb mértékben kerül előtérbe a kapcsolatunk, vannak, akik pont ezért jobban szeretik a duót. A nagyzenekarnál is a közös rezgés adja az erőt, de azért az teljesen más, mivel négyfelé oszlik a kapcsolódás. De én Emil nélkül nem tudnék olyanokat művelni, mint amiket művelek. Fák nélkül a madarak sem tudnának szabadon szárnyalni.

- Mik a tervek? Merre tovább?

OA: Augusztus elején fellépünk Erdőbényén, a borfesztiválon, aztán Szicília, ősszel meg újra Németország és Hollandia, de szervezés alatt van még sok minden más is. Múlt héten mutattuk be az új lemezt a Kobuci Kertben, nagyon jó és előremutató koncert volt. Mostanra sikerült a közönséggel eggyé válnunk, és ez új löketet ad nekünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.