Jazz/World

A szegényebb országokban gazdagabb a zenei tradíció

2016.07.30. 08:32
Ajánlom
A Meszecsinka különös színfoltja a hazai zenének, álomból és szerelemből alkotott szőttes. A zenekar énekesnőjével, Oláh Annamáriával és a csapat zenei vezetőjével, Biljarszki Emillel beszélgettünk a most megjelent új album apropóján.

(eredeti cím: "Ez egy látomásról szól")

Az interjú a Port magazin augusztusi számában jelent meg. 

Meszecsinka

Meszecsinka (Fotó/Forrás: Jónás Jácint)

- Az új lemez mennyire hajtott végre finomhangolást a zenekar életében?

Oláh Annamária: Rengeteg próbahelyi felvétel van a telefonunkon, amelyek hétről hétre születnek, és van jó pár szám, amit már évek óta halogatunk, hogy majd egyszer rendesen megcsinálunk. Volt is egy terv a fejünkben, hogy milyen számok kerülnek rá a lemezre. Maradt pár hónapunk a stúdióig, azokat véglegesítettük volna. Végül máshogy alakult. Egyszerűen olyan dalok buggyantak ki belőlünk a próbákon, vagy olyan dalokat/szövegeket hoztam az idő alatt, amelyeket nem lehetett nem megcsinálni azonnal, hiába vártak ránk a már kiválasztott számok. Ezért hagytuk magunkat, hagytuk, hogy a számok irányítsanak, és azok az erők, amik épp uralkodtak bennünk és körülöttünk. Néhány dallal úgy vonultunk a stúdióba, hogy olyan lesz, ahogy aznap épp eljátsszuk. Voltak nehézségek, izgulás, de megérte, mert közben végig éreztük, hogy nagyon jó lesz.

- Milyen új ambíciókról, üzenetekről, spirituális tartalmakról árulkodnak a friss dalok?

OA:  A népdalok kivételével a szövegeket én írtam.

Nem írok sokszor, de most valahogy összegyűlt.

Sőt ezek közül egyik sem azért született, hogy dallá váljék, csak ki akartam magamból írni a dolgokat. Folyton ott motoszkáltak a fejemben, végül a próbákon elkezdtem énekelni, mondani a szövegeket, és akkor éreztem meg, hogy igazából nagyon is ide íródtak. Az önsajnálatból kitekintve láttam, hogy

nem csak én szenvedek, és ha továbbra is sajnálom magam, nem lesz jobb.

Észrevettem a felém irányuló támogatást, az erőt magamban, és elkezdtem figyelni, hallgatni az álmaimra, és rájöttem, hogy azok is tanítanak, és gyógyítani próbálnak. Ezt írtam le, és tudom, hogy nem vagyok egyedül ezekkel az érzésekkel. Az álmainkból sokat tanulhatunk. A Hajnalban című számunk is úgy született, hogy csak elkezdtünk játszani, én meg elkezdtem szöveg nélkül énekelni ezt a népdalt. Csak később esett le, hogy egy látomásról szól. Ennek így kellett lennie.

Oláh Annamária

Oláh Annamária (Fotó/Forrás: Bek Balla Mónika)

- A külföldi pozíciótok mennyire erősödött az elmúlt években? Mik az ez irányú terveitek?

Biljarszki Emil: Kezdettől fogva sokat játszunk külföldön. A szomszédos országok és a hagyományosan erős Németország után jött az amerikai turné, jártunk Oroszországban, Dániában tartottunk workshopokat... Az elmúlt egy hónap alatt lezajlott egy bolgár-szerb és egy román-moldáv turné. Az új helyek a legizgalmasabbak, most Moldávia vezeti az élménylistát.

- Miként látod a világzene helyzetét, irányváltásait és benne a Meszecsinka helyét? Hogyan értékeled a WOMEX budapesti eseménysorozatát?

BE: Az egyszerűség kedvéért soroljuk magunkat a világzenébe, az utolsó lemezünket nem is tudom hova sorolni – szerencsére. A világzene nem más, mint a rockzene logikus folytatása. A rockzene az amerikai feketék népzenéje és a modern hangzás kereszteződéséből jött létre. A világzene sok egyéb kultúrát hozott elő a globális felszínre, és ez jó. Tanulságos, hogy a szegényebb országokban gazdagabb a zenei tradíció. A budapesti WOMEX sikeres volt, de ez nem jelenti azt, hogy ezentúl magyar zenekarokat hívnak mindenhova játszani. A zeneiparban lobbik érvényesülnek, és az erőközpontok nem itt vannak. A Meszecsinka a saját útját járja, megvan a helye, de a lelkek térképén nincs koordinátarendszer, így pontosabbat nem tudok mondani.

Meszecsinka

Meszecsinka (Fotó/Forrás: Bek Balla Mónika)

- A Meszecsinka egy szerelmespár zenéje. E z speciálissá teszi, hiszen intim tartalmakat is megszólaltattok.

OA: Ez mindig fontos tényező lesz, hiszen ha mi nem lennénk együtt, a zenekar se létezne tovább, mint ahogy meg se született volna, ha mi nem jövünk össze. A szövegek rólunk, rólam szólnak, azt írom le, ami van, amit érzek, és ez általában dallá formálódik. Ugyanígy teszi bele mindenki a saját érzéseit, csak a hangszereiken keresztül. Szoktunk duózni is,

ilyenkor érezhető az intimitás,

talán nagyobb mértékben kerül előtérbe a kapcsolatunk, vannak, akik pont ezért jobban szeretik a duót. A nagyzenekarnál is a közös rezgés adja az erőt, de azért az teljesen más, mivel négyfelé oszlik a kapcsolódás. De én Emil nélkül nem tudnék olyanokat művelni, mint amiket művelek. Fák nélkül a madarak sem tudnának szabadon szárnyalni.

- Mik a tervek? Merre tovább?

OA: Augusztus elején fellépünk Erdőbényén, a borfesztiválon, aztán Szicília, ősszel meg újra Németország és Hollandia, de szervezés alatt van még sok minden más is. Múlt héten mutattuk be az új lemezt a Kobuci Kertben, nagyon jó és előremutató koncert volt. Mostanra sikerült a közönséggel eggyé válnunk, és ez új löketet ad nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.
Zenés színház

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Vizuál

Nyaralástörténeti kiállítással nyílt meg a balatonfüredi Esterházy-kastély, amely újra régi fényében látható

A közelmúltban átadott Esterházy-kastély állandó kiállítása mélyebben foglalkozik a város kultúrtörténetével, minden oldalról körüljárva a gyógyvíz és a köré épült komplex gyógyászati központ múltját.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Színház

Margaret Atwood az asszonyi hűségről szóló mítoszadaptációját is bemutatja a Gyulai Várszínház

A Gyulai Várszínház fesztiválprogramjának fontos csomópontjai a saját bemutatók, idén például négy olyan előadás, amelyet a színház részben saját fejlesztésben, részben koprodukciós partnerrel hoz létre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.