Jazz/World

„A személyiség az egész játékot befolyásolja”

2017.04.10. 08:44
Ajánlom
Ludányi Tamást a közép-európai altszaxofonozás új felfedezettjeként emlegetik. A 26 éves zenész, aki nemrég Lakatos-Ablakos ösztöndíjban részesült, kvartettjével megnyerte a Müpa februárban rendezett Jazz Showcase-ét, ennek eredményeképp április 30-án, a Nemzetközi Jazznapon ismét hallhatjuk őket a Müpában.
Ludányi Tamás

Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Palotai Misi)

- Édesapád maga is fúvós zenész, a tatabányai zeneiskola igazgatója, és jazz big bandet is vezet. Ebből adódóan egyértelmű volt számodra a hangszer- és a műfajválasztás?

- A szüleim mindketten zenészek. Édesapám klarinétos, nála kezdtem el furulyát tanulni nyolcévesen, aztán két év múlva klarinétra váltottam. Tizenhat éves koromban azonban az általa szervezett jazztáborban a kezembe nyomtak egy altszaxofont, hogy „tessék, játsszál!” Innentől kezdve egyértelmű volt számomra, hogy jazzel szeretnék foglalkozni. Bár felvételiztem a Zeneakadémiára klasszikus klarinét szakra is, ide nem vettek fel, a jazztanszakra viszont igen, ahova a szívem mindig is húzott. Borbély Mihály és Elek István tanítványaként végeztem el az alapszakot. Eközben egy fél évet Grazban töltöttem Erasmusszal, majd itthon elvégeztem a mesterképzést tanári szakon, a művészképzést pedig Nürnbergben.

- A játékodban hallatszódik is a magas szintű technikai felkészültség és virtuozitás, ami ezek szerint a klasszikus zenéből jön.

A java része a technikámnak valóban a klasszikus tanulmányaimnak köszönhető.

Szerintem egyébként egy jazz-zenész számára elengedhetetlen, hogy klasszikus zenét tanuljon.

F: Kiket tartasz mestereidnek, és kik jelentik számodra az igazodási pontot, az inspirációt a zenében?

- Az itthoni tanáraim – Mente Vilmos, Kollmann Gábor, valamint az említett Borbély Mihály és Elek István – mellett sokat köszönhetek a grazi iskolában töltött fél évnek is, ahol az amerikai tanáraim által kaptam valamit az amerikai jazzéletérzésből. De a leginspirálóbb számomra mindig is Kenny Garrett volt, akit a mai napig a legtöbbet hallgatok. Nemcsak a kompozícióit imádom, de a soundját is. Szerintem senki nem játszik olyan érdekes hangot szaxofonon, mint ő.

Ludányi Tamás

Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Szerinted egyébként lehet másolni a soundot? Te törekszel erre?

-Igen, törekszem rá. Minél többet hallgatsz egy előadót, annál jobban fog rá hasonlítani a saját hangzásod is.

Viszont mivel minden ember egyéniség, ezért a szaxofonhangzást sem lehet teljes mértékben leutánozni.

Minden az emberen múlik. A személyiség az egész játékot befolyásolja.

- Nehéz utat választottál a zenében azzal, hogy a hard bop stílusjegyeit megtartva írsz, írtok saját kompozíciókat. Számodra kapaszkodót is jelentenek ezek a stílusbeli megkötések?

Ludányi Tamás

Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Palotai Misi)

- Nekem mindig is a mainstream jazz volt a fő irányom: nagyon bejön a Coltrane, Garrett által képviselt világ. Nem is tudok mást elképzelni a kvartettemmel. De ott van a progresszívebb jazzt képviselő Syrius Legacy, akikkel lehetőségem van free-t játszani, és ott szívesen is veszek ebben részt. Balogh Tamás kvartettjével pedig a Robert Glasper-féle, divatosabb irányzatát játsszuk a jazznek, olyat, ami nagyon megállja a helyét a mai világban. Amit a Ludányi Quartettel csinálunk, az nem egy közönségbarát dolog.

Ugyanakkor az általunk játszott mainstream jazzen belül sem beszélnék korlátokról. Ez egy olyan műfaj, amin belül sok mindent megengedhet magának az ember.

- A zenekarodban Tálas Áron zongorázik, akik hozzád hasonlóan egy nagyon erős zenészegyéniség, több hangszeren játszik, énekel, valamint zenéket is ír. Hogy fér meg „két dudás egy csárdában”?

- Ó, a zenekarunkban négy erős egyéniség van! Bögöthy Ádám bőgősünk szerzeményeit is szoktuk játszani, de persze mi, Áronnal írunk rendszeresen zenéket. Ő általában nagyon komplex kompozíciókkal érkezik, amik szerintem marha jók. Tervezem, hogy ősszel felveszünk egy lemezt, erre kifejezetten kértem Áront, hogy írjon számokat a kvartett számára.

- A későbbiekben itthon szeretnél majd maradni, vagy pedig külföldön próbálnál szerencsét?

-Most úgy tűnik, hogy itthon maradok. Van egy tanári állásom Tatabányán, valamint bekerültem a Budapest Jazz Orchestrába mint állandó tag. Ott van a Syrius Legacy, Balogh Tomi kvartettje, és a Ludányi Quartet karrierje is felfelé ível.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klip

Dallal emlékeznek Fábián Julira zenésztársai

„Játsszuk azt, hogy csak úgy elbújtál / Dolgod van, csak nekünk nem szóltál...” A Földrevaló című dalban a Konyha együttes mellett olyan előadók szerepelnek, mint Palya Bea, Rúzsa Magdi és Lábas Viki.
Jazz/World interjú

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Jazz/World ajánló

"Akusztikusan zenélni a legszebb dolog"- Dresch Mihály és formációi Kolozsváron és a Fonóban

Dresch Mihály 'húros' formációjával november 29-én Kolozsváron, legendás Dresch Quartetjével pedig november 30-án a budapesti Fonóban lép fel. VIDEÓ!
Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.
Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.