Jazz/World

„A személyiség az egész játékot befolyásolja”

2017.04.10. 08:44
Ajánlom
Ludányi Tamást a közép-európai altszaxofonozás új felfedezettjeként emlegetik. A 26 éves zenész, aki nemrég Lakatos-Ablakos ösztöndíjban részesült, kvartettjével megnyerte a Müpa februárban rendezett Jazz Showcase-ét, ennek eredményeképp április 30-án, a Nemzetközi Jazznapon ismét hallhatjuk őket a Müpában.
Ludányi Tamás

Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Palotai Misi)

- Édesapád maga is fúvós zenész, a tatabányai zeneiskola igazgatója, és jazz big bandet is vezet. Ebből adódóan egyértelmű volt számodra a hangszer- és a műfajválasztás?

- A szüleim mindketten zenészek. Édesapám klarinétos, nála kezdtem el furulyát tanulni nyolcévesen, aztán két év múlva klarinétra váltottam. Tizenhat éves koromban azonban az általa szervezett jazztáborban a kezembe nyomtak egy altszaxofont, hogy „tessék, játsszál!” Innentől kezdve egyértelmű volt számomra, hogy jazzel szeretnék foglalkozni. Bár felvételiztem a Zeneakadémiára klasszikus klarinét szakra is, ide nem vettek fel, a jazztanszakra viszont igen, ahova a szívem mindig is húzott. Borbély Mihály és Elek István tanítványaként végeztem el az alapszakot. Eközben egy fél évet Grazban töltöttem Erasmusszal, majd itthon elvégeztem a mesterképzést tanári szakon, a művészképzést pedig Nürnbergben.

- A játékodban hallatszódik is a magas szintű technikai felkészültség és virtuozitás, ami ezek szerint a klasszikus zenéből jön.

A java része a technikámnak valóban a klasszikus tanulmányaimnak köszönhető.

Szerintem egyébként egy jazz-zenész számára elengedhetetlen, hogy klasszikus zenét tanuljon.

F: Kiket tartasz mestereidnek, és kik jelentik számodra az igazodási pontot, az inspirációt a zenében?

- Az itthoni tanáraim – Mente Vilmos, Kollmann Gábor, valamint az említett Borbély Mihály és Elek István – mellett sokat köszönhetek a grazi iskolában töltött fél évnek is, ahol az amerikai tanáraim által kaptam valamit az amerikai jazzéletérzésből. De a leginspirálóbb számomra mindig is Kenny Garrett volt, akit a mai napig a legtöbbet hallgatok. Nemcsak a kompozícióit imádom, de a soundját is. Szerintem senki nem játszik olyan érdekes hangot szaxofonon, mint ő.

Ludányi Tamás

Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Szerinted egyébként lehet másolni a soundot? Te törekszel erre?

-Igen, törekszem rá. Minél többet hallgatsz egy előadót, annál jobban fog rá hasonlítani a saját hangzásod is.

Viszont mivel minden ember egyéniség, ezért a szaxofonhangzást sem lehet teljes mértékben leutánozni.

Minden az emberen múlik. A személyiség az egész játékot befolyásolja.

- Nehéz utat választottál a zenében azzal, hogy a hard bop stílusjegyeit megtartva írsz, írtok saját kompozíciókat. Számodra kapaszkodót is jelentenek ezek a stílusbeli megkötések?

Ludányi Tamás

Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Palotai Misi)

- Nekem mindig is a mainstream jazz volt a fő irányom: nagyon bejön a Coltrane, Garrett által képviselt világ. Nem is tudok mást elképzelni a kvartettemmel. De ott van a progresszívebb jazzt képviselő Syrius Legacy, akikkel lehetőségem van free-t játszani, és ott szívesen is veszek ebben részt. Balogh Tamás kvartettjével pedig a Robert Glasper-féle, divatosabb irányzatát játsszuk a jazznek, olyat, ami nagyon megállja a helyét a mai világban. Amit a Ludányi Quartettel csinálunk, az nem egy közönségbarát dolog.

Ugyanakkor az általunk játszott mainstream jazzen belül sem beszélnék korlátokról. Ez egy olyan műfaj, amin belül sok mindent megengedhet magának az ember.

- A zenekarodban Tálas Áron zongorázik, akik hozzád hasonlóan egy nagyon erős zenészegyéniség, több hangszeren játszik, énekel, valamint zenéket is ír. Hogy fér meg „két dudás egy csárdában”?

- Ó, a zenekarunkban négy erős egyéniség van! Bögöthy Ádám bőgősünk szerzeményeit is szoktuk játszani, de persze mi, Áronnal írunk rendszeresen zenéket. Ő általában nagyon komplex kompozíciókkal érkezik, amik szerintem marha jók. Tervezem, hogy ősszel felveszünk egy lemezt, erre kifejezetten kértem Áront, hogy írjon számokat a kvartett számára.

- A későbbiekben itthon szeretnél majd maradni, vagy pedig külföldön próbálnál szerencsét?

-Most úgy tűnik, hogy itthon maradok. Van egy tanári állásom Tatabányán, valamint bekerültem a Budapest Jazz Orchestrába mint állandó tag. Ott van a Syrius Legacy, Balogh Tomi kvartettje, és a Ludányi Quartet karrierje is felfelé ível.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Gyönyörű népdalok mai hangon – Megjelent a Dalinda új lemeze

Kísérletező hangzású albumot ígért a Dalinda, most megérkezett. Az a capella női énektrió lemezén természetesen népdalok szerepelnek, gyönyörű és mai feldolgozásban.
Jazz/World womex

Egyedülálló kiadvány foglalja össze, amit a hazai nép- és világzenéről tudni érdemes!

Hungarian World Music Guide címmel készített átfogó körképet a magyar nép- és világzenei piacról az NKA Halmos Béla Programiroda olyan fontos hazai szereplők segítségével, mint a Hagyományok Háza, a Fonó és a Hangvető.
Jazz/World ajánló

50. születésnapját ünnepli Oláh Kálmán

Oláh Kálmán zongoraművész és komponista idén ötvenéves. Ennek apropóján a Müpában ad koncertet, amelyen az erre az alkalomra írt, Return to Pangea című szerzeményét is bemutatja zenésztársaival. A koncerten John Patitucci amerikai basszusgitáros is fellép.
Jazz/World gyász

107 évesen elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith

Elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith. A zenész, aki a harmincas-negyvenes évek amerikai szving és big band korszakában ért el sikereket, novemberben lett volna 108 éves, múlt szerdán a kaliforniai Costa Mesában halt meg.
Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.