Jazz/World

A szimfonikus jazzkomponista

2016.02.07. 10:35
Ajánlom
A jazzben mindenki zeneszerző, hiszen improvizál – ezt maguk a zenészek szokták mondogatni. Közülük azonban csak kevesen választják a partitúrát rovó komponista fáradságos munkáját. A zongorista Oláh Kálmán szimfonikus zenekart is foglalkoztató jazzdarabjaival a magyar jazz igazi nagyságává vált. Február 12-én a Müpában ad szerzői estet a világhírű Joshua Redman szaxofonossal kiegészülve.

Trio Midnight, Oláh Kálmán legrégebbi és legfontosabb zenekara 2010-ben a Müpában ünnepelte húszéves évfordulóját. Annak is nemsokára tizenöt éve lesz, hogy Oláh a Magyar Rádió hatos stúdiójában bemutatta első szimfonikus és jazz zenekarra komponált darabját, a Concertót.

Oláh Kálmán

Oláh Kálmán (Fotó/Forrás: Kassay Róbert)

Már előtte is bátran indult crossover irányba: például amikor a Trio Midnight vonósnégyessel készített CD-t (Expected and Found), vagy amikor Bach-szólószonátákat oly emlékezetesen dolgozott fel a német gordonkással, Mini Schulz-cal, miután a Goldberg-variációkra improvizált a Stuttgarti Kamarazenekarral. Később rendszeresen fellépett Klenyán Csaba klarinétművésszel, akivel nem bontották szét, csak kommentálták a klasszikusokat: üres helyeket, tételszüneteket, átkötéseket használtak rögtönzésre a kottából való pontos játék előtt és után.

Oláh Kálmán 2006-ban, Always című, varázserejű számával megnyerte a jazzben talán legtekintélyesebb versenyt, melyet zeneszerzőknek rendeznek: a Thelonious Monkról elnevezett vetélkedőt. Nem sokkal később írt róla az egyértelmű elismerés hangján a hagyományosan legismertebb jazzlap, a Downbeat: négycsillagos kritikában ismertették az Images (In memoriam Béla Bartók) című lemezét, amely a Budapest Jazz Orchestrával készült. Persze az itthoni kritikustársadalom és a szakma sem fukarkodott az elismeréssel: a művész a Rádió eMeRTondíját, a Gramofon című lap legjobb lemez- és életműdíját is elnyerte, megkapta a Lisztdíjat, illetve a Magyar Jazz Szövetség Szabó Gábor-díját és az Artisjus díjait. Tizenöt éve tanít, jelenleg a Zeneakadémia adjunktusa ként.

Szerzői estje azonban nem a jubileumról szól, hanem az aktív, előretekintő komponista műhelykoncertje, ősbemutatóval és kevés retrospektív elemmel.

Az első részben a Danubia Szimfonikus Zenekar működik közre, és ekkor hangzik fel Oláh vadonatúj, egytételes darabja, egy alaptörténet, a Faust által inspirált mű, Fantázia jazz-zongorára és zenekarra címmel. Ugyancsak metafizikus húrokat penget egy másik kompozíciója, melynek genezise jellemző a zeneszerzőre: a Last Moment jazz-témaként született meg, de azóta többször is elhangzott már új, nagyzenekari hangszerelésben. Végigkövetve a Last Moment vagy más témáinak szimfonikus továbbépítését, az is kiderül, hogy Oláh nem jazzben vagy szimfonikus/klasszikus zenében gondolkodik: szintetizáló törekvései mindkét műfaj legjobb hagyományainak további gazdagítását célozzák – és sikereit számba véve mondhatjuk, hogy ezt a célt el is érik.

A Passacaglia for Orchestra and Jazz Trio ilyen szempontból más felfogást mutat: ebben a klasszikus formában ugyanis eleve műfaji kötöttség volt a téma variálása. A koncert második részében Oláh jazzkvartettben játszik, ekkor viszont improvizátorként, a pillanat inspirációjában alkotó szerzőként és zongoristaként is kibontakozhat.

A sztárvendég a világhírű Joshua Redman szaxofonos, akinek már a szünet előtt is szólistaszerep jut.

Joshua Redman

Joshua Redman

Oláh azért hívta éppen őt, mert generációjában őt tartja a legnyitottabbnak. A bebopot anyanyelvi szinten beszéli, de ehhez képest újabb vonulatokat is a magáénak érezhet. Oláh biztos benne, hogy az első részben is teljesen egyéni színekkel képes majd gazdagítani a hangzást, sok mindent tud hozzátenni az ő kompozícióihoz.

"A jazz-zongoristáknak a többszólamúságra kell törekedniük" - Fejtette ki Oláh Kálmán egy korábbi interjúnkban, melyet ide kattintva olvashatsz!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Zenés színház

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.