Jazz/World

A szimfonikus jazzkomponista

2016.02.07. 10:35
Ajánlom
A jazzben mindenki zeneszerző, hiszen improvizál – ezt maguk a zenészek szokták mondogatni. Közülük azonban csak kevesen választják a partitúrát rovó komponista fáradságos munkáját. A zongorista Oláh Kálmán szimfonikus zenekart is foglalkoztató jazzdarabjaival a magyar jazz igazi nagyságává vált. Február 12-én a Müpában ad szerzői estet a világhírű Joshua Redman szaxofonossal kiegészülve.

Trio Midnight, Oláh Kálmán legrégebbi és legfontosabb zenekara 2010-ben a Müpában ünnepelte húszéves évfordulóját. Annak is nemsokára tizenöt éve lesz, hogy Oláh a Magyar Rádió hatos stúdiójában bemutatta első szimfonikus és jazz zenekarra komponált darabját, a Concertót.

Oláh Kálmán

Oláh Kálmán (Fotó/Forrás: Kassay Róbert)

Már előtte is bátran indult crossover irányba: például amikor a Trio Midnight vonósnégyessel készített CD-t (Expected and Found), vagy amikor Bach-szólószonátákat oly emlékezetesen dolgozott fel a német gordonkással, Mini Schulz-cal, miután a Goldberg-variációkra improvizált a Stuttgarti Kamarazenekarral. Később rendszeresen fellépett Klenyán Csaba klarinétművésszel, akivel nem bontották szét, csak kommentálták a klasszikusokat: üres helyeket, tételszüneteket, átkötéseket használtak rögtönzésre a kottából való pontos játék előtt és után.

Oláh Kálmán 2006-ban, Always című, varázserejű számával megnyerte a jazzben talán legtekintélyesebb versenyt, melyet zeneszerzőknek rendeznek: a Thelonious Monkról elnevezett vetélkedőt. Nem sokkal később írt róla az egyértelmű elismerés hangján a hagyományosan legismertebb jazzlap, a Downbeat: négycsillagos kritikában ismertették az Images (In memoriam Béla Bartók) című lemezét, amely a Budapest Jazz Orchestrával készült. Persze az itthoni kritikustársadalom és a szakma sem fukarkodott az elismeréssel: a művész a Rádió eMeRTondíját, a Gramofon című lap legjobb lemez- és életműdíját is elnyerte, megkapta a Lisztdíjat, illetve a Magyar Jazz Szövetség Szabó Gábor-díját és az Artisjus díjait. Tizenöt éve tanít, jelenleg a Zeneakadémia adjunktusa ként.

Szerzői estje azonban nem a jubileumról szól, hanem az aktív, előretekintő komponista műhelykoncertje, ősbemutatóval és kevés retrospektív elemmel.

Az első részben a Danubia Szimfonikus Zenekar működik közre, és ekkor hangzik fel Oláh vadonatúj, egytételes darabja, egy alaptörténet, a Faust által inspirált mű, Fantázia jazz-zongorára és zenekarra címmel. Ugyancsak metafizikus húrokat penget egy másik kompozíciója, melynek genezise jellemző a zeneszerzőre: a Last Moment jazz-témaként született meg, de azóta többször is elhangzott már új, nagyzenekari hangszerelésben. Végigkövetve a Last Moment vagy más témáinak szimfonikus továbbépítését, az is kiderül, hogy Oláh nem jazzben vagy szimfonikus/klasszikus zenében gondolkodik: szintetizáló törekvései mindkét műfaj legjobb hagyományainak további gazdagítását célozzák – és sikereit számba véve mondhatjuk, hogy ezt a célt el is érik.

A Passacaglia for Orchestra and Jazz Trio ilyen szempontból más felfogást mutat: ebben a klasszikus formában ugyanis eleve műfaji kötöttség volt a téma variálása. A koncert második részében Oláh jazzkvartettben játszik, ekkor viszont improvizátorként, a pillanat inspirációjában alkotó szerzőként és zongoristaként is kibontakozhat.

A sztárvendég a világhírű Joshua Redman szaxofonos, akinek már a szünet előtt is szólistaszerep jut.

Joshua Redman

Joshua Redman

Oláh azért hívta éppen őt, mert generációjában őt tartja a legnyitottabbnak. A bebopot anyanyelvi szinten beszéli, de ehhez képest újabb vonulatokat is a magáénak érezhet. Oláh biztos benne, hogy az első részben is teljesen egyéni színekkel képes majd gazdagítani a hangzást, sok mindent tud hozzátenni az ő kompozícióihoz.

"A jazz-zongoristáknak a többszólamúságra kell törekedniük" - Fejtette ki Oláh Kálmán egy korábbi interjúnkban, melyet ide kattintva olvashatsz!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.