Jazz/World

A szólódobolás nagymestere

2006.06.06. 00:00
Ajánlom
A világhírű dobos, Joey Baron nagysikerű szólókoncertet adott a Trafó zsúfolásig tömött előadótermében május 19-én.

Az eseményt megelőzően már rengeteget hallottam Baron kivételes technikájáról, egyedi zenei látásmódjáról és különleges tehetségéről, arra azonban mégsem számítottam, hogy a mente-mondák az első szótól az utolsóig igaznak bizonyulnak. Jelenlétében a sokak kezében csak egy kombájn motorhangjára emlékeztető hangszer időnként csilingelő harangjátékká, máskor öblös üstdobbá vagy tibeti gonggá változott.

A koncertet megelőzően komoly aggodalmaim támadtak: hogyan leszek képes végigülni másfél órát, miközben a pergődob frekvenciái egyre mélyebbre vájnak majd az agyamba? Lehet, hogy Baron olvasott a gondolataimban, mert örömömre, ám a szép számmal jelenlévő dobosok némelyikének feltehetőleg nagy bánatára, a „láncra vert szörny” csak egy rövid időre bukkant fel. Biztos vagyok benne, hogy elviselhetetlen lenne egy másfél órás rock-dobszóló, éppen a pergő miatt, ugyanis amennyire elengedhetetlen kemény, feszes, reccsenő hangja a zenekari játékban, számomra annyira elviselhetetlen e keménység a dallam és harmóniahangszerek puha takarója nélkül. Tehát a pergő tamszerű használatát mindenképpen szerencsés választásnak tartom a dobos részéről.

Hatalmas teljesítmény lekötni egy több száz fős közönség figyelmét több mint egy órán keresztül egyetlen dobszett segítségével, ám ha jobban megvizsgáljuk Baron sikerének titkát, észre kell vennünk: csodát ő sem képes tenni. Egy hétköznapi hangszer elégtelenek bizonyult volna vállalkozásához. Cinjei, tamjai élményszámba menő hangzást biztosítanak, már-már dallamhangszerként is definiálhatnánk őket. Ha pedig számba vesszük a dobszettjének egyes elemein használható különféle játékmódok és e különféle elemek vegyítéséből származó lehetőségeket, elmondhatjuk, hogy egy roppant sokszínű HANGSZER áll a rendelkezésére. Könnyelműen azt is mondhatnám, csak oda kell ülni és játszani. Ám kettőn áll a vásár. A Ferrari egy fabatkát sem érne Schumacher nélkül, ahogy a Zildjan szett sem működőképes Baron nélkül. Nos, ez utóbbi co-produkció eredményeképpen jött létre a Trafóban az a varázslatos légkör, mely nemcsak a szakmabelieknek, hanem a laikus zenekedvelőknek is életre szóló élményt nyújthatott.

A szünet nélküli, nagyjából másfél órás koncerten Baron a birtokában lévő jazz-dobtechnikák teljes fegyverarzenálját felvonultatta. Mivel Baron partnere volt többek között Dizzy Gillespie-nek, Pat Metheny-nek, Al Jarreau-nak, Jim Hall-nak, Chet Baker-nek, a jelenlévő jazz-dobosok akár valamiféle mesterkurzuson is érezhették volna magukat, főleg mert két ízben is iskolapéldáját mutatta a swing-dobolás különböző kísérettípusainak. Előbb a ride, később a seprű játékból adott leckét rajongóinak.

A koncert során végig jazz-közeli improvizációk hangzottak el, és Baron rubato-játéka már-már valószerűtlenül tökéletes volt: a művész roppant lírai zeneisége főként ilyenkor vált nyilvánvalóvá, no és persze a ráadás során, Billy Strayhorn Lush Life című balladájában. Dobosunk olyan átélt gondolatokat és érzelmeket (!) közvetített hangszerének segítségével, amit még Bogányi Gergely Chopin-interpretációi is megirigyelhettek volna. Mégis, a koncert addig felfelé ívelő görbéje számomra ezen a ponton új irányt vett. Akármilyen gyönyörűen csilingeltek a cinek és kongtak a tamok, akármennyire zseniális zenész Baron, a dob számomra mégis alapvetően kísérőhangszer marad, és hangzásvilága miatt szólóhangszerként még a legnagyobbak kezében is csak korlátolt ideig élvezhető. Nem csoda hát, ha a ráadás utolsó improvizációja alatt mind Baron, mind a hallgatóság kissé fáradni látszott. Ezek után a mester talán a legmegfelelőbb pillanatban köszönte meg a közönség figyelmét és érdeklődését.A sikeres előadás ellenére is nehezen tudnám elképzelni, hogy a jövőben a dob fényes szólókarriert futna be, ám ha mégis, az kétség kívül leginkább Joey Baron érdeme lesz.

(2006.05.19. Trafó. „An Event of Music” – Joey Baron szóló-dob koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.
Jazz/World gyász

Elhunyt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

73 éves korában elhunyt Mihály Tamás, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, az Omega basszusgitárosa – tudatta Facebook oldalán a zenekar.
Jazz/World interjú

Sárik Péter: Nekem kell a csend, a séta a Duna-parton

A hazai jazz élet egyik megkerülhetetlen alakja Sárik Péter. Triójával rendszeresen fellép hangversenytermekben, jazzklubokban, zenei fesztiválokon. Ceglédi. Vele is forgatott a Partitúra a ceglédi adásához, csakhogy online, ugyanis Sárik Péterék akkor éppen Frankfurtban koncerteztek. A beszélgetés szombaton látható a Duna tévén, 14.30-kor. A Fidelio.hu-nak pedig további érdekességekről is mesélt.