Jazz/World

A szomszéd szoba lakója

2016.04.30. 07:41
Ajánlom
Tóth Viktor altszaxofonos nem először közöl személyes élménybeszámolót a Fidelio oldalán. Most lengyelországi útja kapcsán arról mesél, milyen volt néhány napja találkozni a ’60-as évek egyik utolsó, még élő legendájával, Archie Shepp-pel.

Én hiszek abban, hogy aki az arcát jó irányba fordítja, és a megfelelő irányból várja a napot, annak a nap ki fog sütni.

Tóth Viktor

Tóth Viktor

Azt gondolom, ha egy zenész egy pici kis tehetséget is kapott, feladata, hogy ebből a tehetségmagból egy telt, dúslombú fát neveljen. Az akadémiai tanulmányok elvégzése a kiinduló pont csupán, a folytonos kutatás, a személyes találkozások a tradíció mestereivel elengedhetetlenek. A mester - tanítvány viszonyban megkapott tudás és

az élőszavas átadás nélkül az egész jazz egy csodálatos papírra nyomott, szépen szerkesztett, könyvbeli homályos történet.

Éppen ezért kerestem az elmúlt évtizedben az összes alkalmat, amikor a mestereket nem csak negyven méterről láthatom, hallhatom egy koncerten. Az, hogy személyes kapcsolatba kerüljek egy-egy mesterrel, és egy-két órát eltöltsünk együtt, sokszor extrém előkészületeket igényelt a részemről. Voltam stuff (segítő a produkcióban), tolmács, néha be kellett szöknöm a lezárt területekre, volt, hogy a sztár öltözője előtt sétálgattam "véletlenül" ( négy órát), vagy évekig gyűjtögettem egy New York-i útra.

Így találkozhattam Lee Konitz-cal, Joe Lovanoval, Herbie Hancockkal, Wayne Shorterrel, Branford Marsalis-szal, Sonny Rollins-szal, Hamid Drakkel, Kenny Garrettel, Henry Franklinnel és Joshua Redmannel. Április 25-én a lengyelországi Wroclawba utaztam, hogy Archie Shepp-pel találkozzam.

Mi okom volt, hogy e hosszú utat megtegyem, hogy Archie Sheppet és saját zenekarát hallhassam, ki egyébként elég gyakori vendége Magyarországnak? Egyrészt mert hiszem, ha valami igazit kapni szeretne az ember, ezért áldoznia is kell, másrészt a koncerten barátom és zenekarvezetőm, a lengyelek első számú trombitása működött közre Sheppékkel. Piotr Wojtasik egész életét a jazz zenei tradíció megismerésének szentelte, hosszú éveket töltött a színpadon az amerikai fekete jazz nagyöregek társaságában. Innen a régi barátság Wayne Dockeryvel, Steve Mcravennel az Archie Shepp Quartetből. Ezeket a - ma már 80 körül járó- zenészeket az Art Blakey Jazz Messengersből, Sonny Fortune quartetjéből, Billy Harper quintetjéből ismerhetjük.

Joris Teepe, Howard Curtis és Tóth Viktor

Joris Teepe, Howard Curtis és Tóth Viktor

Ahogy meghallottam, hogy mesterem, Piotr a Shepp Quartettel lép fel, azonnal tudattam vele, ott leszek a koncerten. És ahogy utaltam rá az elején, a zene tisztelete felé törekvő befektetések meghozzák az eredményüket - Joris Teepe bőgős zenésztársam (jelenleg a gröningeni jazz akadémia igazgatója és Rashid Ali bőgőse volt 9 évig - Rashid Coltrane utolsó dobosa volt – hallotta bejelentésemet és meghívott quartetjébe vendégszerepelni – akik ugyancsak a fesztiválprogramban voltak Wroclawban. Így ismerkedhettem meg és játszhattam Howard Curtis, Orrin Evans és Johannes Enders csodálatos zenészekkel.

Ezért cserébe abban hotelben kaptam szállást, ahol a fesztivál összes fellépője, így Archie is. Megérkezésem estéjén találkozó volt megbeszélve Piotr régi barátjával, a 80 éves Wayne Dockeryvel. Ahogyan hármasban a szálloda éttermébe értünk, Archie Sheppet pillantottuk meg, aki épp feleségével vacsorázott. Asztalukhoz invitáltak bennünket a zenésztársak,Wayne és Archie egymásra találtak, és a csoda elkezdődött.

Archie Shepp

Archie Shepp (Fotó/Forrás: BTW photographers Maziarz/Rajer)

Családi környezetben voltunk, sajtó nélkül, színpad managerek sürgetése nélkül, barátok között. Ezen az estén Archie Shepp ki maga a történelem, a 60-as évek jazz kreátorainak egyik utolsó mestere, megnyílt, befogadott bennünket.

Szívemben éreztem a perzselő érzést, melyhez hasonlót az egyiptomi régészek érezhettek, mikor felnyitották először a nagy fáraó sírkamráját s beléphettek energiaterébe. Velem szemben ült az az ember, aki a jazztörténet és spirituális zene egyik alapművén, a Love Supreme-en John Coltrane társa és zenei partnere volt. A közös találkozásairól mesélt Coltrane-nal, hogyan gondolkodott Coltrane, hogyan dolgoztak. Milyen instrukciókat adott Coltrane a zenészeknek.

Aztán a Village Vanguardos élményeiről beszélt Miles-szal, Herbie-vel '68 ból. A három órás "vacsora" alatt a két nagyöreg Birdtől Sonnyig, Kenny Garrettől Terrence Blancardig, a polgárjogi mozgalmaktól Mama Rose-ig mindenről mesélt, sok nevetés közben. Minden szavukat átjárta, ami jelen korunkból legjobban hiányzik: a tisztelet.

Eufórikus hangulatban a szobámba tértem, tudtam, minden megtörtént, amiért ide utaztam. Tévedtem.

Másnap kora délutáni városi sétámról visszatérvén a szálloda második emeleti liftjéből kilépve megdermedtem. "Úristen, Archie gyakorol." (Az én tervem is a gyakorlás volt. - Elszállt) Kopó módjára a hangot kezdtem követni, a helyet kerestem, ahonnan az a jellegzetes, '60-as évekbeli szoprán szaxofon hang szólt. Jóformán futottam. Meglett. Hosszú percekig hallgattam a zenét az ajtó előtt."Oké, oké, de melyik az én szobám?" A 217-es előtt álltam. A 216- os kulcs volt a kezemben. "Archie Shepp a szomszédom." Szívtájéki ritmuszavarral a szobámba léptem és egy órán keresztül hallgattam ahogy a mester gyakorol.

Archie Shepp

Archie Shepp (Fotó/Forrás: BTWphotographers Maziarz/Rajer)

Legközelebb a Shepp Quartet beállásán találkoztunk. Ami számomra nagy tanulság volt, amit sok nagytól láttam Amerikában - mit mondjak, magam is másolni próbálom - hogy nincs félgáz az életükben, nincs különbség a beállás energiaszintje és a koncert energiaszintje között, maximumon égnek. Archie az öltözőben is, de még a színpadra vezető folyosón is úgy játszott magának - de inkább a mozdulatlan öröknek - mintha utolsó lehetősége lenne a zene ünneplésére.

És nem azért, mert közel 80 éves. Azért lett Archie Shepp, mert mindig is így játszott.

A koncert felemelő volt. Ezek az öregek, mint Sonny Rollins, Archie Shepp, Roy Haynes, tudják a receptet az emberek szívéhez. A melegségen át, az egyszerűségen át, a tiszta igazság kikerülhetetlen erejének üzenetével. Amikor Archie Shepp a Revolutiont énekli, azt üzeni nekem:

nem kell szenvedned, nem törvényszerű, hogy szenvedj, szabadítsd fel magadat, légy boldog, örülj!

S szólj erről a többieknek is.

Ezért mentem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.