Jazz/World

”A Transform igazi jazz zenekar”

2008.09.12. 00:00
Ajánlom
Joey Calderazzo magyarokkal turnézik A világhírű amerikai jazz-zongorista, Joey Calderazzo másodszor jött Magyarországra azért, hogy a Transform Quintet vendégeként turnézzon velük. A szeptember 10-i, nagy sikerű fellépést intenzív próbák előzték meg, Győr és Eger után ide, a Múzeum utcai Budapest Jazz Clubba térnek vissza szeptember 14-én. Azon az estén tévéfelvétel is készül, amit remélhetőleg a Mezzo tévécsatorna műsorára tűz majd.

Joey Calderazzo

A koncert után eléggé kifáradtnak, de mosolygósnak tűnő Calderazzo az interjú előtt még dedikált egy műsorlapot - balkézzel, így rögtön a balkezességről kérdeztem.

Joey Calderazzo: Redő Dani barátnőjétől (az együttes motorja és ütőhangszerese, akinek barátnője klasszikus pianista - a szerk.) vettem egy-két zongoraórát, talán ez is hatott, de azt hiszem, balkézzel szebben tudok melódiát játszani. Most nem arra gondolok, hogy milyen gyorsan, milyen bravúrosan tudok egyik vagy másik kézzel játszani, hanem arra, hogy ballal hamarabb el tudok sajátítani egy dallamot, talán jobb a billentésem, és erősebb is.

Fidelio: De azért tanult klasszikus zongorát régebben?

JC: Persze, régen, de inkább azt mondhatnám, hogy kevésbé tanultam, inkább játszottam klasszikust is. Mert a tanulásba én mindig beleértem az elmélyült zenehallgatást is. Persze, tanultam elméletet, ilyeneket, de az más volt. Szerintem, ha bármilyen zenét meg akar valaki ismerni, akkor elmélyülten kell hallgatnia.

F: Hogyan került kapcsolatba a Transform Quintettel?

JC: Először Horváth ”Tojás” Gábor keresett meg, amikor Londonban játszottam, a merényletek (2005. július 7.) másnapján. Ott találkoztunk, és rögtön zongoráztunk is egy kicsit.

Horváth ”Tojás” Gábor: Igen, azért utaztam Londonba, hogy Joeyt lássam. A merényletek miatt kevesen voltak, de én azért hamar odamentem, és beálltam a pénztárhoz. Egy pincér mondta meg Joeynak, hogy valaki Magyarországról azért van itt, hogy őt lássa. Erre Joey odajött. Akkor adtam oda neki annak a szerzeményemnek a kottáját, amit ma is eljátszottunk (One For Joey).

F: Az világos, hogy Gábor felkeresi, hiszen példaképként tiszteli, de nem volt-e abban valami zökkenő, hogy amikor a kvintett vendége lett, akkor két zongorista játszott egymás mellett? Vagy teljesen természetes volt, hogy akkor egyikük átül a fenderhez?


Transform Quintet

JC: Nem, ez teljesen simán ment, ráadásul én ritkán játszom elektromos billentyűs hangszereken, és azért az másfajta játékot kíván meg. Ennek csak örültem. És ahogy ma is, közben helyet cserélünk, Gábor nagyon jó zongorista akusztikus hangszeren is. Így az az érzésem, hogy nem külön játszunk, hanem egy zenekarban vagyunk közösen.

F: Amikor először turnéztak együtt, akkor is így volt már?

JC: Azt hiszem csak egy számot játszottak nélkülem, a többit végig együtt, úgyhogy ez hamar kialakult, hogy felosztjuk a szerepeket Gáborral. De most elég sokat gyakoroltunk a mai koncert előtt. Olyan számokat választottak, amelyeket évekkel ezelőtt vettem fel, és újra kellett tanuljam őket a próbán. Vagy olyan is volt, amelyet csak stúdióban játszottam egyszer, de koncertem soha. Nem a Haikura, a szólólemezem címadó számára gondolok, bár zenekarral azt is alig játszottam, vagy talán egyszer se, hanem a többi régire, mint az El Nino, az Oracle vagy a Charmer. A ráadásszámot például (No One Knows I’m Here) csak az általuk lekottázott formában vehettem kézbe, még ’95-ben írtam, és most majdnem egy óra kellett, hogy újra tanuljam. Már nem emlékeztem, milyen volt. Gábor meg igazi zeneszerző, úgyhogy az ő számait, amit a kvintett már sokat játszott, nekem most kellett alaposan megtanulni.

F: Akik itt voltak a koncerten, azoknak eszébe se jutna ezt megkérdezni, de a Fidelio olvasói kedvéért azért felteszem a kérdést, hogy milyen érzés volt belülről a közös koncert a Transformmal?

JC: Élveztem. Tényleg sokat próbáltunk, persze azt nem élvezem azért annyira. Két hosszú próbánk volt, az egyik rögtön a megérkezésem után, úgyhogy jó volt végre közönség előtt eljátszani, amire készültünk. Volt mire készülni, komplex, gondosan hangszerelt számok ezek, összetett formákban, rengeteg zene. Most lesz még három koncertünk, amiket nagyon várok.

F: Arra utalt a koncerten, hogy a fellépések a Transformmal európai turnéinak visszatérő, rendszeres állomását adhatják.

JC: Így van, két éve is volt, tehát kezd rendszeressé válni. Nem azért mondom, de nem szívesen vállalkoznék már hasonlóra, kevés ilyesmiben veszek részt, hiszen eléggé híres zenekarokban játszom (Calderazzo utoljára Branford Marsalis zenekarában szerepelt Magyarországon - a szerk.). Felvételeket készítek szólóban is, és nincs nagy kedvem azért útra kelni, hogy a személyemen keresztül tegyek hitelessé valaki mást. De velük más, őszintén indult, és az is maradt. Nekik megvan a saját zenei világuk, és elhívtak, hogy vegyek benne részt. Ez egy igazi jazz zenekar. Néha úgy érzem magam velük egy kicsit, mint az első Michael Brecker zenekarral. És a mai koncert sokkal jobb volt, mint az utolsó koncert az előző turné végén. Ők sokat csinálják, amit én nem annyira szeretek: próbálni. És én is másképp játszom, mint két éve. Az is igaz, hogy ha viszont két héten át minden este koncerteznénk, akkor nem biztos, hogy megmaradna ez a frissesség.

(2008. szeptember, 14. 20:00 Budapest Jazz Club (Budapest) – Joey Calderazzo és a Transform Quintet; km.: Joey Calderazzo (zongora), Horváth ”Tojás” Gábor (billentyűs hangszerek), Ávéd János (tenor szaxofon), Eged Márton (basszusgitár), Gálfi Attila (dobok), Redő Dániel (ütőhangszerek))

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Jazz/World

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.
Jazz/World gyász

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Jazz/World hír

Lakatos Mónika kapja a Womex életműdíját

Lakatos Mónika, a Romengo és a Cigány Hangok énekesnője kapja a Womex idei életműdíját a budapesti világzenei expón október 24-én. Az előadó, aki a Muzsikás (2008) után a második magyar díjazott a Womex történetében, fellép a rangos eseményen a Müpában.