Jazz/World

”A Transform igazi jazz zenekar”

2008.09.12. 00:00
Ajánlom
Joey Calderazzo magyarokkal turnézik A világhírű amerikai jazz-zongorista, Joey Calderazzo másodszor jött Magyarországra azért, hogy a Transform Quintet vendégeként turnézzon velük. A szeptember 10-i, nagy sikerű fellépést intenzív próbák előzték meg, Győr és Eger után ide, a Múzeum utcai Budapest Jazz Clubba térnek vissza szeptember 14-én. Azon az estén tévéfelvétel is készül, amit remélhetőleg a Mezzo tévécsatorna műsorára tűz majd.

Joey Calderazzo

A koncert után eléggé kifáradtnak, de mosolygósnak tűnő Calderazzo az interjú előtt még dedikált egy műsorlapot - balkézzel, így rögtön a balkezességről kérdeztem.

Joey Calderazzo: Redő Dani barátnőjétől (az együttes motorja és ütőhangszerese, akinek barátnője klasszikus pianista - a szerk.) vettem egy-két zongoraórát, talán ez is hatott, de azt hiszem, balkézzel szebben tudok melódiát játszani. Most nem arra gondolok, hogy milyen gyorsan, milyen bravúrosan tudok egyik vagy másik kézzel játszani, hanem arra, hogy ballal hamarabb el tudok sajátítani egy dallamot, talán jobb a billentésem, és erősebb is.

Fidelio: De azért tanult klasszikus zongorát régebben?

JC: Persze, régen, de inkább azt mondhatnám, hogy kevésbé tanultam, inkább játszottam klasszikust is. Mert a tanulásba én mindig beleértem az elmélyült zenehallgatást is. Persze, tanultam elméletet, ilyeneket, de az más volt. Szerintem, ha bármilyen zenét meg akar valaki ismerni, akkor elmélyülten kell hallgatnia.

F: Hogyan került kapcsolatba a Transform Quintettel?

JC: Először Horváth ”Tojás” Gábor keresett meg, amikor Londonban játszottam, a merényletek (2005. július 7.) másnapján. Ott találkoztunk, és rögtön zongoráztunk is egy kicsit.

Horváth ”Tojás” Gábor: Igen, azért utaztam Londonba, hogy Joeyt lássam. A merényletek miatt kevesen voltak, de én azért hamar odamentem, és beálltam a pénztárhoz. Egy pincér mondta meg Joeynak, hogy valaki Magyarországról azért van itt, hogy őt lássa. Erre Joey odajött. Akkor adtam oda neki annak a szerzeményemnek a kottáját, amit ma is eljátszottunk (One For Joey).

F: Az világos, hogy Gábor felkeresi, hiszen példaképként tiszteli, de nem volt-e abban valami zökkenő, hogy amikor a kvintett vendége lett, akkor két zongorista játszott egymás mellett? Vagy teljesen természetes volt, hogy akkor egyikük átül a fenderhez?


Transform Quintet

JC: Nem, ez teljesen simán ment, ráadásul én ritkán játszom elektromos billentyűs hangszereken, és azért az másfajta játékot kíván meg. Ennek csak örültem. És ahogy ma is, közben helyet cserélünk, Gábor nagyon jó zongorista akusztikus hangszeren is. Így az az érzésem, hogy nem külön játszunk, hanem egy zenekarban vagyunk közösen.

F: Amikor először turnéztak együtt, akkor is így volt már?

JC: Azt hiszem csak egy számot játszottak nélkülem, a többit végig együtt, úgyhogy ez hamar kialakult, hogy felosztjuk a szerepeket Gáborral. De most elég sokat gyakoroltunk a mai koncert előtt. Olyan számokat választottak, amelyeket évekkel ezelőtt vettem fel, és újra kellett tanuljam őket a próbán. Vagy olyan is volt, amelyet csak stúdióban játszottam egyszer, de koncertem soha. Nem a Haikura, a szólólemezem címadó számára gondolok, bár zenekarral azt is alig játszottam, vagy talán egyszer se, hanem a többi régire, mint az El Nino, az Oracle vagy a Charmer. A ráadásszámot például (No One Knows I’m Here) csak az általuk lekottázott formában vehettem kézbe, még ’95-ben írtam, és most majdnem egy óra kellett, hogy újra tanuljam. Már nem emlékeztem, milyen volt. Gábor meg igazi zeneszerző, úgyhogy az ő számait, amit a kvintett már sokat játszott, nekem most kellett alaposan megtanulni.

F: Akik itt voltak a koncerten, azoknak eszébe se jutna ezt megkérdezni, de a Fidelio olvasói kedvéért azért felteszem a kérdést, hogy milyen érzés volt belülről a közös koncert a Transformmal?

JC: Élveztem. Tényleg sokat próbáltunk, persze azt nem élvezem azért annyira. Két hosszú próbánk volt, az egyik rögtön a megérkezésem után, úgyhogy jó volt végre közönség előtt eljátszani, amire készültünk. Volt mire készülni, komplex, gondosan hangszerelt számok ezek, összetett formákban, rengeteg zene. Most lesz még három koncertünk, amiket nagyon várok.

F: Arra utalt a koncerten, hogy a fellépések a Transformmal európai turnéinak visszatérő, rendszeres állomását adhatják.

JC: Így van, két éve is volt, tehát kezd rendszeressé válni. Nem azért mondom, de nem szívesen vállalkoznék már hasonlóra, kevés ilyesmiben veszek részt, hiszen eléggé híres zenekarokban játszom (Calderazzo utoljára Branford Marsalis zenekarában szerepelt Magyarországon - a szerk.). Felvételeket készítek szólóban is, és nincs nagy kedvem azért útra kelni, hogy a személyemen keresztül tegyek hitelessé valaki mást. De velük más, őszintén indult, és az is maradt. Nekik megvan a saját zenei világuk, és elhívtak, hogy vegyek benne részt. Ez egy igazi jazz zenekar. Néha úgy érzem magam velük egy kicsit, mint az első Michael Brecker zenekarral. És a mai koncert sokkal jobb volt, mint az utolsó koncert az előző turné végén. Ők sokat csinálják, amit én nem annyira szeretek: próbálni. És én is másképp játszom, mint két éve. Az is igaz, hogy ha viszont két héten át minden este koncerteznénk, akkor nem biztos, hogy megmaradna ez a frissesség.

(2008. szeptember, 14. 20:00 Budapest Jazz Club (Budapest) – Joey Calderazzo és a Transform Quintet; km.: Joey Calderazzo (zongora), Horváth ”Tojás” Gábor (billentyűs hangszerek), Ávéd János (tenor szaxofon), Eged Márton (basszusgitár), Gálfi Attila (dobok), Redő Dániel (ütőhangszerek))

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Növények „zenélnek” két budai villamosmegállóban

Egy klímaváltozás elleni kampány részeként különleges installációt telepítettek két budai villamosmegállóba, ahol – szonifikációs technológia segítségével – növények biorezgéseiből generált zene szól.  
Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.
Jazz/World ajánló

Hazaszeretet-export magasfokon - Interjú Rosonczy-Kovács Mihály népzenésszel

Idén ünnepli megalapításának tízedik évfordulóját a Junior Prima Díjas hegedűs, Rosonczy-Kovács Mihály által alapított Hungarian FolkEmbassy. Az együttes november 30-án kétrészes ünnepi koncerttel várja a közönséget a Fonóban olyan vendégművészekkel, akikkel az elmúlt évtizedben dolgoztak együtt.
Jazz/World ajánló

Perfekcionizmus és dallamközpontúság

Bill Stewart perfekcionista, mégis lélekkel teli játékmódja több generációnyi jazz-dobost inspirált és inspirál mai napig, több tucat jazz lemez megszólalását emeli a legmagasabb fokra, miközben élőben – az aktuális zenekar stílusától függetlenül – minden pillanatban száz százalékos jelenlétével varázslatos élményt nyújt.
Jazz/World ajánló

Újra színpadon a Rackaláka

November 27-én a Kaláka együttes a Ferenczi György vezette 1-ső Pesti Rackákkal ad közös koncertet a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A két formáció nem először lép együtt színpadra, ilyenkor úgy nevezik magukat: Rackaláka.