Jazz/World

A trombitás, aki eltér a szokatlantól

2018.03.10. 15:02
Ajánlom
Barabás Lőrinc az egyik legnépszerűbb figurája a hazai jazz-életnek. Zenéje ellenáll a kategorizálásnak, valószínűleg pont ezért ellenállhatatlan. Március 21-én kvartettjével az Other Than Unusual című, új lemezanyaggal érkeznek a Müpába, amiben egy hozzá hasonlóan úttörő zenész, Takuya Kuroda lesz a társuk.
Barabás Lőrinc

Barabás Lőrinc (Fotó/Forrás: Galgóczi Németh Kristóf)

- Kevés hazai jazz-zenésznek adatik meg, hogy az új lemezét rögtön a Müpában mutathatja be. Ez az anyag mennyiben folytatja a  Beardance című előző kvartettlemezed pszichedelikus-groovos, etnojazzes vonalát?

- Talán most a népzenei vonal háttérbe kerül, de megmarad az a fajta monoton transzjazz vonal, ami a Beardance-t jellemezte. Alapvetően elég sok zenei stílust ötvöz az anyag: kicsit programzenés, film- és színházi zenés hangulatot is hordoz ez a tizenkét szám, amit lemezre veszünk, de vannak benne rockosabb elemek is. Néhány éve írtam zenét Somogyvári Gergő Transzduna című dokumentumfilmjéhez, ami a dunai uszályhajózásról szól, nemrég pedig a győri Vaskakas Bábszínház Pinokkiójához szereztem zenét.

Attól még, hogy ezek alkalmazott zenének készültek, ezek sem konkrét dolgokat próbálnak megjeleníteni, inkább csak életérzéseket, hangulatokat.

- A koncertjeiden sokszor használsz vetítést is, amiből arra következtetek, hogy a képi gondolkodás alapvetően jellemző rád. Ez a képzőművész családi háttér miatt alakult így nálad?

- Igen, ez a téma mindig is szem előtt volt a családi környezetben. Édesapám (Barabás Márton Munkácsy-díjas festőművész, szobrász – a szerk.) nagyon sok zenei témájú alkotást készít, nekem pedig a zenében folyton-folyvást van egy képi analógiám.

Akár alakok, színek, különböző mozgóképek formájában, de mindig van egy képi absztrakciója a zenének, amit elgondolok, vagy megkomponálok. Ezt erős inspirációnak gondolom.

- A zenéidhez készült vetítésekben, klipekben is benne van a kezed? Esetleg te magad rendezed, vágod ezeket?

- Valamikor igen, valamikor kevésbé – legalábbis ami a megvalósítást illeti. A Mistaken című legújabb szólószetthez készült videót például én vágtam.

Amikor elkészül egy zene, akkor általában képileg is megszületik a fejemben, hogy mit szeretnék látni.

A kép és a zene valamikor kioltja, máskor erősíti egymást, és ezeknek az átmeneteivel is lehet játszani. De sokszor azt is szeretem, ha semmilyen vizuális tartalom nincs, mert akkor – mint egy illusztráció nélküli könyvben – minden a befogadó fantáziájára van bízva. Most a müpás koncerten lesz vetítés, egy igazi audiovizuális élménnyel készülünk.

- Többféle felállásban zenélsz: a kvartetted mellett szólóban is gyakran lépsz fel, a Random Szerda című, általad vezetett sorozatban pedig teljesen improvizatív zenét játszotok változó felállásban. Melyik formában mit szeretsz?

Teljesen más élmény és tapasztalás mind a három, de valahogy jól megférnek egymás mellett. Amikor magam játszom, az azért izgalmas, mert minden szinten én irányítom a dolgokat. A kvartettem számára is többségében én írom a számokat, de ott megvan az együtt zenélésből adódó interakció öröme. A Random Szerdán pedig minden ott születik meg, és ez az élmény megismételhetetlen. 

Barabás Lőrinc Quartet

Barabás Lőrinc Quartet (Fotó/Forrás: Perness Róbert)

- A Müpában a japán származású, Bostonban élő Takuya Kuroda lesz a vendéged, aki ismert név a trombitások között. Szerinted hol találkozik a kettőtök zenéje?

- Leginkább a sokféle stílus iránti nyitottságban. Ő is rengeteg fajta műfaj elemeit ötvözi, poposabb, hip-hopos eszközökkel is él, mégis megmarad az instrumentális közegben, és van az egész zenének egy erős jazz-átitatása.

Most fogunk először találkozni, és alapvetően az én kompozícióimat fogjuk játszani. Érdekes kollaboráció lesz ez.

- Neki sikerült az, hogy Japánból indulva az USA-ban épített karriert. Te is sok időt töltesz a tengerentúlon és Londonban hasonló céllal. Hol tart most ez a folyamat?

-  A magam módján föltérképeztem a lehetőségeket, és azóta is sokat járok az USA-ba, próbálok ott is aktívabb jelenlétet kialakítani. New Yorkban és San Fransiscóban van egy-egy zenekar, akikkel rendszeresen játsszuk a dalaimat. Az utóbbi időben koncerteztem velük a keleti és a nyugati parton is, ami mindig nagyon jó élmény volt. Pozitív visszajelzéseket kaptunk, mindenhol visszavárnak, úgyhogy elindult valami a közönség kialakítása terén, aztán majd meglátjuk, hogy mi sül ki belőle.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 15. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.