Jazz/World

A tűzről pattant énekesnő gyógyít is

2012.05.25. 06:20
Ajánlom
Szórakoztató, színvonalas és társadalmilag elkötelezett világzenét játszik a Rupa and the April Fishes, akik május 31-én érkeznek a Müpába.

A San Franciscó-ban élő Rupa Marya szupertehetséges énekesnő Rupa ráadásul ugyanilyen sikeres az orvosi pályán is. Mindkét munkája inspirálja a másikban, vallja. Mindenki tud a két hivatás párhuzamos gyakorlására példát mondani: Albert Schweitzer és Vukán György, két olyan orvos, akik soha nem mondtak le arról, hogy aktívan zenéljenek, ne csak a maguk örömére. Dr. Rupa Marya, aki gyerekkorában azt mondogatta, balett-táncos lesz és sebész, szintén ebbe a sorba illik. De az élete másképp alakult... mert belgyógyász lett és klinikai tanársegéd egyrészt, meg magát gitáron kísérő énekes, zeneszerző, szövegíró és zenekarvezető másrészt.

Schweitzer azért is eszünkbe juthat Rupa kapcsán (énekesként csak a keresztnevét használja), mert a két pálya számára elválaszthatatlan: fő motivációja - túl az egészséges exhibicionizmuson - a társadalmi igazságtalanság elleni harc. Rupa humanista, írnám, ha nem lenne már ez a magától értetődő megjelölés is oly nagyon elhasznált. Állandó rendelést tart az ingyenkórházban, az egyetlen helyen, ahová a környéken élő illegális bevándorlók nyugodtan mehetnek anélkül, hogy kórházi kezelésük a kitoloncolásba torkollna. Számtalan háború- és erőszakellenes, alternatív, környezetvédő, és egyéb demokratikus ügy mellé állt már oda művészeti projektekkel és zenekarával (férje fényképész-képzőművész): a cikk írása idején éppen körbekerekezik San Francisco környékét. Ez a gitárostól is nagy teljesítmény, de a nagybőgőstől, a biciklire kötött utánfutójával még inkább az. A kétszáz mérföldes koncertturnén (Bay Rising Tour) pedálos áramfejlesztőket fognak használni. Hiába, San Francisco legkésőbb a beatnemzedék kiteljesedése óta az establishmenttel szembeni alternatívákban gondolkodó, baloldalra húzó amerikai értelmiség egyik fellegvára. Ettől még az Áprilisi Halacskákat ne tessék patetikus világmegváltásnak vagy szélerőmű árnyékában zajló polbeat dalolásnak elképzelni. Egy tűzről pattant, igézően szép énekesnő és garabonciás bandája a nap bármelyik szakában fogyasztható, döngöltföldű kocsmában is megélő, jó humorú talpalávalót játszanak. Rupának még az is jól áll, bár nem a legelőnyösebb fotója, amikor olajos-koszos overállban fényképezkedik zenészeivel.

Rupa sokáig eltitkolta a zenészek elől, hogy minek készül, az orvosi egyetemen meg azt, hogy nem mondott le a zenei pályáról sem. Amikor már sehogy sem lehetett folytatni a kettőt egyszerre, akkor bement a klinikán az osztályvezetőhöz, és azt mondta: úgy érzem, jobb orvos leszek, ha énekelhetek is, és jobb énekes, ha közben gyógyíthatok is. Legnagyobb meglepetésére főnöke azt mondta: ha megpróbálja továbbra is összeegyeztetni a kettőt, segíteni fog neki. Korábban kéthavonként váltott a két teljes embert kívánó tevékenység között, most pedig nagyjából félévente. - Az emberek halandóságához és mindennapjaihoz állandóan ilyen közel kerülni folyamatos inspirációt jelent nekem - mondta egyszer az ABC csatorna reggeli tévéműsorában.

Ami a muzsikus Rupát illeti: a világzene mellett kötött ki, erőteljesen erre volt predesztinálva. Szülei Pandzsábból (India) származnak, anyja klasszikus zongoraművész volt, aki családja miatt adta fel hivatását. Kaliforniában, Los Altos-ban telepedtek le, de iskolás korában Rupa Franciaországban és Indiában is évekig nevelkedett, a klasszikus indiai zenével és tánccal is ismerkedett. San Diegóban kortárs politikai színházat és biokémiát még együtt hallgatott, azután maradt az orvosi karon. A 2001-es terrortámadás és az Egyesült Államokban utána eluralkodó idegenellenesség után döntött az April Fishes megalakítása mellett. A zenekar neve jelzi, magukat nem veszik haláloson komolyan, bár a társadalmi felelősségérzetet igen. Ezt a bizonyos halacskát (Poisson d'Avril) ugyanis április elsején ragasztják április bolondjának a hátára. A zenekar két alapító tagja a dobos Aaron Kierbel és a bőgős Ed Baskerville. Meghatározó hangszerek még a tangóharmonika, amelyen sokáig a sanzonos és tangós hangzásokat is mesterien megszólaltató Isabel Douglass játszott. Marcus Cohen trombitaszólói és egy csellista állandó jelenléte is jelentősen hozzájárultak az együttes zenei arcéléhez.

Amikor néhány éve egyszer Rupa egy párizsi kávézó teraszán írogatott, odament hozzá egy algériai férfi, és megkérdezte, hogy amerikai-e. Az igen választ követően az ismeretlen azt tudakolta, hogy nem fél-e az arabok gyűlöletétől, amivel hazáját övezik? Ilyesmit Rupa korábban sosem tapasztalt, mert amikor iskoláslány volt Provence-ban, akkor sokan arabnak hitték, Olaszországban brazilnak szokták nézni, Kaliforniában pedig egyszerűen csak mexikóinak. De az incidens adta az alapot az Une Americaine à Paris című, videoklipben is sikeres számukhoz. A jelenlegi turné alapját a legutóbbi, az Este Mundo (Egy a világ) című lemezük anyaga adja, de eddig is tarka-barka zenei szőttesükbe azóta újabb színt fűztek bele: az autentikus roma ritmusokat. A honlapjuk címlapján látható csoportképük is ebbe a sorba illik, az Egy hajóban evezünk, Egy a világ, Mind egyek vagyunk gondolatkör illusztrációjának tekinthető. Allegorikus, egyben archaizáló módon jelennek meg a képen, kis evezős csónakban (igaz, montírozva, és evezők nélkül) látszanak, feltehetően a San Franciscó-i öböl valamelyik ipari kikötőjének háttere előtt. A fotó a migrációra, az összetartozásra és a kiszolgáltatottságra is utal, de optimizmusukat is kifejezi.

Rupa az angol és hindi anyanyelve mellett franciául és spanyolul is énekel, a legjellemzőbb rájuk e négy zenei világtáj közül az utóbbi, mert van benne brazil szamba, tangó, és az sem véletlen, hogy tavaly egy hónapot Mexikóban (Chiapas) töltött műhelymunkával a zenekar. Magyarországra, ahol a Szigeten is sikerrel szerepeltek, a biciklizés, majd egy nagyobb német turné után érkeznek. Budapesti koncertjük nem annyira a színpadi elemekre fog épülni, mint egyébként gyakran, ezúttal az egyetlen közreműködőjük a Sturcz Vonósnégyes lesz. A Sturcz András csellista által vezetett kvartettre nyugodtan mondhatjuk, hogy crossover specialista, mindamellett tekintélyes klasszikus repertoárt is műsoron tartanak. Sok neves pop- és világzenei alkotó hívta meg őket lemezre, koncertre vagy kísérőzenei hangfelvételre, mindenek előtt a gitáros Al di Meola, akivel évek óta rendszeresen együtt dolgoznak, valamint a Jethro Tull együttes, amelynek énekese, Ian Anderson is rendszeresen meghívja őket szólóprodukcióiba, ahogy Leslie Mandoki, Bonnie Tyler, Jennifer Rush is, és dolgoztak a Buena Vista Social Club csillagával, Ibrahim Ferrerrel is. A vonósnégyes néhány szám erejéig csatlakozik az April Fishes-hez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Színház

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

KÉP-regény: A heveder

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról írt, hogyan csatlakozott B.B. King stábjához egy rendhagyó feladatban.
Jazz/World ajánló

Amerikai gitárlegendával játszik a Daveform Quintet a Müpában

2024-ben az év egyik legjobb jazzlemezével jelentkezett, május 20-án pedig Kurt Rosenwinkellel játszik a Müpában a Daveform Quintet, akik második albumukat is az amerikai jazz stílusformáló gitárosával veszik majd fel.
Jazz/World hír

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.
Jazz/World ajánló

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Jazz/World ajánló

Amikor a csend is zenél – a harmincéves e.s.t. együttesre emlékeznek a JazzFest Budapesten

Május 12-én különleges zenei találkozás várja a rajongókat az Erkel Színházban a 30 YEARS OF e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio elnevezésű eseményen, amely során az elmúlt évtizedek egyik legikonikusabb jazz-zenekarának dalai szólalnak meg.