Szinte már közhelyes arról beszélni, milyen súlyos csapást mért a művészvilágra a koronavírus, de szerencsére azt is jól láthattuk, hogy az alkotók igyekeztek szellemi táplálékot kínálni közönségüknek az elmúlt két hónapban is. A Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél „élő podcasttal” kárpótolja hallgatóságát: a sorozat legutóbbi részében Birtalan Zsolt fotóművésszel beszélgetett, valamint meghallgathattuk a MAO előadásában a Gerry Mulligan’s Quartet – Reunion with Chat Baker című lemezét.
A Modern Art Orchestra Legendás Albumok sorozata a BMC Opus színpadán havonta egyszer jelentkezik (a vírusmentes időszakban) és mindig egy ikonikus jazz albumot játszanak el az első hangtól az utolsóig – a műfaj rajongóinak nagy örömére.
Fekete-Kovács Kornél és Birtalan Zsolt útja egy laptop adás-vételnek köszönhetően fonódott össze, majd közös művészeti projektekben bontakozott ki. Zsolt azóta számtalanszor fotózta a MAO-t és Kornélt, az online beszélgetés kapcsán pedig ars poeticájáról és kedvenc képeiről mesélt.
Zsolt nem az a fajta fotós, aki a színpad széléről lesi a tökéletes pillanatot, vagy aki gondosan megkomponálja és beöltözteti a modelljeit. Nem az a fajta, aki folyton a legmodernebb felszerelésre gyűjt, és minden képét órákon át retusálja. Még csak azt sem mondhatnánk, hogy rengeteg fotót készít, hogy aztán kiválassza a legjobbat. Nem.
Zsolt analógon edződött, és a tartalom sokkal jobban érdekli, mint a forma. Ha felkelti az érdeklődését egy téma, hónapokon át gyűjti a hozzá kapcsolódó gondolatokat, információkat, hogy megvalósíthassa az elképzelését.
Ezek a lapok a könyvben. Ha érdekli az embert valami, csak azt veszi észre a világban, ami ahhoz kapcsolódik
– árulja el, és mint kiderül, ez nagyon hasonlóan működik a MAO művészeti vezetőjénél is a zeneszerzésben. A fotográfus édesanyjának első férje, Fejes László fotóinak hatására szeretett bele a fényképészetbe, aki „nem anyagi haszonszerzés céljából, hanem szenvedélyből fotózott”. Lászlónak a jazz volt az élete, és számtalan (többek között) zenészekről készült képet ajándékozott Zsolt édesanyjának. Bár a kisfiú a zenét ekkor még nem értette (és állítása szerint most sem igazán érti), a borítók vizualitása magával ragadta, és rögtön úgy érezte, hogy a jazz fotózása „egy sziget, ahova el lehet húzódni.” Talán paradoxikusan hangzik, de ő a zenészekről készült fotókon is a csendet keresi. Néhány kedvenc képén még csak hangszer sem látható: leginkább a befelé figyelő, koncentráló művész karaktere mozgatja meg.
Posted by Modern Art Orchestra on Wednesday, July 1, 2020
Zsolt kedvenc képével, Robert Frank gyerekekről készült tengerparti fotójával zárta a beszélgetést. Bár a kép közel sem tökéletes fotótechnikailag, olyan atmoszférát áraszt, ami behúz és nem ereszt. Ez alapján fogalmazza meg Kornél a beszélgetés talán legfontosabb mondatát:
a valódi dolgoknál megfejthetetlen, mitől működnek igazán.
Az adást azzal egy Modern Art Orchestra felvétellel zárták, amelyben a zenekar Gerry Mulligan’s Quartet és Chat Baker közös lemezét elevenítette fel. Baker karrierje hajnalán fotómodellként is népszerű volt, ezért is nevezték akkoriban a jazz muzsika James Dean-jének.
A Különkiadást, a Modern Art Orchestra palikera élő műsora legközelebb július 15-én hallható az interneten a MAO közösségi oldalán. Vendégek Bacsó Kristóf szaxofonművész és Götz Nándor klarinétművész, a Legendás album, amit felidéznek pedig a Cannonball & Coltrane lesz.
Fejléckép: Birtalan Zsolt (forrás: MAO), Fekete-Kovács Kornél (fotó: Burger Barna)
Támogatott tartalom.