Jazz/World

„A valódi dolgoknál megfejthetetlen, mitől működnek igazán”

Fekete-Kovács Kornél Birtalan Zsolttal beszélgetett a KülönKiAdás legutóbbi részében
2020.07.14. 11:20
Ajánlom
A Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél minden második szerdán az online térbe várja a jazz rajongókat, mert amellett, hogy a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét hallhatja a közönség, minden alkalommal vendégeket is hív. Az elmúlt héten Birtalan Zsolt fotográfus volt a trombitaművész beszélgetőtársa.
BirtalanZsolt-110147.jpg

Birtalan Zsolt (Fotó/Forrás: Modern Art Orchestra)

Szinte már közhelyes arról beszélni, milyen súlyos csapást mért a művészvilágra a koronavírus, de szerencsére azt is jól láthattuk, hogy az alkotók igyekeztek szellemi táplálékot kínálni közönségüknek az elmúlt két hónapban is. A Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél „élő podcasttal” kárpótolja hallgatóságát: a sorozat legutóbbi részében Birtalan Zsolt fotóművésszel beszélgetett, valamint meghallgathattuk a MAO előadásában a Gerry Mulligan’s Quartet – Reunion with Chat Baker című lemezét.

A Modern Art Orchestra Legendás Albumok sorozata a BMC Opus színpadán havonta egyszer jelentkezik (a vírusmentes időszakban) és mindig egy ikonikus jazz albumot játszanak el az első hangtól az utolsóig – a műfaj rajongóinak nagy örömére.

Fekete-Kovács Kornél és Birtalan Zsolt útja egy laptop adás-vételnek köszönhetően fonódott össze, majd közös művészeti projektekben bontakozott ki. Zsolt azóta számtalanszor fotózta a MAO-t és Kornélt, az online beszélgetés kapcsán pedig ars poeticájáról és kedvenc képeiről mesélt.

Zsolt nem az a fajta fotós, aki a színpad széléről lesi a tökéletes pillanatot, vagy aki gondosan megkomponálja és beöltözteti a modelljeit. Nem az a fajta, aki folyton a legmodernebb felszerelésre gyűjt, és minden képét órákon át retusálja. Még csak azt sem mondhatnánk, hogy rengeteg fotót készít, hogy aztán kiválassza a legjobbat. Nem. 

GKOT4347-110147.jpg

Fekete-Kovács Kornél (Fotó/Forrás: Modern Art Orchestra)

Zsolt analógon edződött, és a tartalom sokkal jobban érdekli, mint a forma. Ha felkelti az érdeklődését egy téma, hónapokon át gyűjti a hozzá kapcsolódó gondolatokat, információkat, hogy megvalósíthassa az elképzelését.

Ezek a lapok a könyvben. Ha érdekli az embert valami, csak azt veszi észre a világban, ami ahhoz kapcsolódik

– árulja el, és mint kiderül, ez nagyon hasonlóan működik a MAO művészeti vezetőjénél is a zeneszerzésben. A fotográfus édesanyjának első férje, Fejes László fotóinak hatására szeretett bele a fényképészetbe, aki „nem anyagi haszonszerzés céljából, hanem szenvedélyből fotózott”. Lászlónak a jazz volt az élete, és számtalan (többek között) zenészekről készült képet ajándékozott Zsolt édesanyjának. Bár a kisfiú a zenét ekkor még nem értette (és állítása szerint most sem igazán érti), a borítók vizualitása magával ragadta, és rögtön úgy érezte, hogy a jazz fotózása „egy sziget, ahova el lehet húzódni.” Talán paradoxikusan hangzik, de ő a zenészekről készült fotókon is a csendet keresi. Néhány kedvenc képén még csak hangszer sem látható: leginkább a befelé figyelő, koncentráló művész karaktere mozgatja meg.

 

Posted by Modern Art Orchestra on Wednesday, July 1, 2020

 

Zsolt kedvenc képével, Robert Frank gyerekekről készült tengerparti fotójával zárta a beszélgetést. Bár a kép közel sem tökéletes fotótechnikailag, olyan atmoszférát áraszt, ami behúz és nem ereszt. Ez alapján fogalmazza meg Kornél a beszélgetés talán legfontosabb mondatát:

a valódi dolgoknál megfejthetetlen, mitől működnek igazán.

Az adást azzal egy Modern Art Orchestra felvétellel zárták, amelyben a zenekar Gerry Mulligan’s Quartet és Chat Baker közös lemezét elevenítette fel. Baker karrierje hajnalán fotómodellként is népszerű volt, ezért is nevezték akkoriban a jazz muzsika James Dean-jének.

A Különkiadást, a Modern Art Orchestra palikera élő műsora legközelebb július 15-én hallható az interneten a MAO közösségi oldalán. Vendégek Bacsó Kristóf szaxofonművész és Götz Nándor klarinétművész, a Legendás album, amit felidéznek pedig a Cannonball & Coltrane lesz.

Fejléckép: Birtalan Zsolt (forrás: MAO), Fekete-Kovács Kornél (fotó: Burger Barna)

Támogatott tartalom.

Fekete Kovács Kornél: Nem pánikoltam, várakoztam

Kapcsolódó

Fekete Kovács Kornél: Nem pánikoltam, várakoztam

A Foundations című album lemezbemutató koncertje elmaradt, a Modern Art Orchestra vezetője, Fekete-Kovács Kornél szerint az élet ellen azonban nem szabad rúgkapálni. A karanténban útjára indított egy zenei motívumot, amely vírusként terjed más alkotók között – csak éppen jótékony hatással.

Modern Art Orchestra

Tizenötödik évadát kezdi a széles körben elismert hazai jazz big band, a Modern Art Orchestra.

A nem mindennapi formáció 2005 októberében, a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél kezdeményezésére alakult meg a magyar jazz- és klasszikus zenei élet akkori legkiválóbb fiatal muzsikusaiból. A zenekar alapítása óta kizárólag kortárs zenei repertoárral rendelkezik, amely esztendőről esztendőre növekszik, köszönhetően elsősorban a MAO körül tevékenykedő szerzőknek, akik az együttes létezését is elegendő inspirációnak érzik a komponáláshoz. A kortárs zenei műhelyként működő együttes példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta már több, mint huszonöt órányi olyan új kompozíció született meg, ami kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott. Ez a minden túlzás nélkül rekordnak mondható adat nem csupán statisztika, de az együttes kiemelkedő alkotó- és inspiráló tevékenységét is kellőképpen illusztrálja.

A trombitaművész zeneszerző célja a big band megalapításával a kortárs klasszikus zene és a jazz határainak kitágítása és ezeknek a műfajoknak a népszerűsítése. Emellett a zenekar központi szerepet vállal a fővárosi jazz és kortárs komolyzenei életben, hiszen az aktív jazz zenészek nagy részét foglalkoztatja. A ma már nem csak jazz-kedvelő körökben elismert MAO az évek alatt rengeteg díjjal, elismeréssel gazdagodott, számtalan koncertet adtak: Budapesten rendszeresen fellépnek a Budapest Music Centerben, turnéztak Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben, valamint játszottak már olyan legendás művészekkel, mint Tom Harrell, David Liebman, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum és Ennio Morricone.

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

John Zorn zenei víziói

John Zorn frivol módon bánik a zenei formákkal, épp csak addig használva őket, amíg kiszívja a velejüket. A végeredmény azonban nem csak egy életmű, több annál. Egy korszak lenyomata.
Jazz/World lemez

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Jazz/World fonó

A Fonó a második helyen a legjobb világzenei kiadók között

A Fonó Budai Zeneház a második helyre került a legjobb világzenei kiadók között. A Womex (World Music Expo) által közzétett listán a Fonó, amelyet korábban soha nem rangsoroltak ilyen magasra, egyedüliként szerepel a teljes kelet-közép-európai lemezpiacról.
Jazz/World interjú

„Zenében lakozó vándorszínház versekből és dalokból”

A carPEDIGnem formációt 2014-ben hozta létre Karap Zoltán, a filozófia doktora, szerkesztő-újságíró és Dézsi Darinka színművész. A duó később kibővült új tagokkal, de az eredeti szándék – „zenében lakozó vándorszínház versekből és dalokból” – máig töretlen. Karap Zoltán és Dézsi Darinka a megismerkedésükről, a versek erejéről és a „kuntriról” is meséltek a Fideliónak. Aki pedig nem éri be az interjúval, meg is hallgathatja őket szombaton, október 17-én a Duna tévén, a 14.30-kor kezdődő Partitúrában, amely most Kisvárdán és a Nyírségben kalandozik.
Jazz/World fonó

Valódi átváltozás – Megjelent a Poklade új lemeze

A Balkántransz című korongon Mohács környékének „őshonos” tamburazenéje szólal meg a magyar együttes előadásában, akiknek neve azt jelenti: 'valódi átváltozás'.