Jazz/World

"A világ legrosszabb énekese", aki ütőhangszeres

2017.10.26. 09:39
Ajánlom
A Dés András Triónak nyáron jelent meg A világ legrosszabb énekese című albuma a BMC kiadónál, aminek anyaga legközelebb november 4-én lesz hallható az Opus Jazz Clubban. Dés András ütőhangszeres-zeneszerzővel nyitottságról, empátiáról és a társművészetekkel való kapcsolatáról is beszélgettünk.
Dés András

Dés András (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- A lemezeden a cím állításával ellentétben nem szerepel énekes, hiszen a fiad téged nevezett „a világ legrosszabb énekesének”. Viszont a triódban a jazzben szokatlan módon két gitárossal játszol, Ifj. Tóth Istvánnal és Fenyvesi Mártonnal. Miért?

- A választásom inkább szól személyekről, mint hangszerekről. Nemrég például Kairóban töltöttünk egy hetet közösen, három koncertet adtunk és egyáltalán nem mindegy, hogyan érezzük magunkat a színpadon kívül, hiszen ez hatással van a színpadi együttlétre is. Legalább annyira fontos az emberi összhang, mint a zenészi kvalitás. Mindketten fantasztikus gitárosok, de ezen túl lényeges, hogy rendkívül nyitott és érzékeny személyiségek, finom és harmonikus velük a kamarazenélés.

- A lemezen sokszor nem is használsz hangszereket, hanem a testfelületeiden állítasz elő zenét.  Bármi lehet hangszer?

- Abszolút. Ez a meggyőződésem alapvetően meghatározza a zenéhez való viszonyomat. A hangszernél amúgy jobban izgat a történet és az út, ahogyan azt elmeséljük. Vannak zenészek, akiknek nagyon határozott hangzáskép él a fejükben, és beleőrülnek, ha nem azt kapják vissza a hangszertől. Én fordítva működöm. Érdekes kaland például, amikor külföldi koncertek alkalmával gyengébb minőségű kölcsönhangszeren játszom. Ez kifejezetten inspiráló tud lenni, hiszen egy furcsán szóló dob izgalmas, új irányokba indíthatja el a zenét.

A jazzben elkerülhetetlen, hogy az ember a perifériára tévedjen, és megnézze, mi van a határokon túl.

- Hogyan történik a zeneszerzés? Mindig a ritmus felől közelíted meg a zenét?

- Egyáltalán nem. Van, amikor egy dallam jut először eszembe, van, amikor egy ritmusjáték, de az is előfordul, hogy egy dramaturgiai ív koncepciója kezd el izgatni. A workshopjaim is részben arra az alapgondolatra épülnek, hogy

sosem tudhatjuk, honnan jön az inspiráció és mi az, amit be tudunk forgatni az alkotómunkába.

Gyakran meglepő irányból érkeznek impulzusok és váratlan folyamatok indítanak el egy kompozíciót. De a vége mindig az, hogy ott ülök a zongoránál és nyüstölöm a billenyűket.

Dés András

Dés András (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Rengeteg világzenei formációban is játszol. Hogyan hat a személyiségedre az, hogy számos nép zenéjében elmélyültél? Empatikussá tesz?

- Azt hiszem, inkább az a meglepő, ha valaki, aki sokat foglalkozik különböző népek zenéivel, zárt és konzervatív. Alapvetően nyitott és empatikus személyiség vagyok annak ellenére, hogy manapság ez tűnik a küzdelmesebb útnak. Egy empátiahiányos közegben – mint amilyennek mostanában a magyar társadalom sokszor mutatja magát – az ember észre sem veszi, hogy rá is hatással van a félelem és a zsigeri gyűlölet, amivel nap mint nap bombáznak bennünket. Ennek köszönhetően folyamatos önreflexióra kényszerülök,

makacsul toleráns és nyitott maradok.

Dés András

Dés András (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Szerinted egyébként feladata egy zenésznek a társadalmi kérdésekben való állásfoglalás?

- Ezt feladatként megszabni természetesen nem lehet. A magam részéről nagyon fontosnak tartom, hogy ahol teret kapok, ott megszólaljak. Mindenkinek, aki az átlagosnál nagyobb nyilvánosságot kap, felelőssége van abban, hogy jelezze az aggodalmát és szóvá tegye, ha másképp látja a világot, mint ahogyan azt Magyarországon sokan láttatni szeretnék. A legutóbbi kairói koncertturnénk során is részesei voltunk például olyan aggódó beszélgetésnek, amikor azt kérdezték tőlünk, hogy

vajon ti ott Magyarországon mindenkit terroristának tartotok, aki tőlünk érkezik?”

- ezek szomorú és megrázó élmények. Világot kell látni ahhoz, hogy az ember véleményt alkosson más kultúrákról. A patriotizmus nem jelent egyet a bezártsággal és a párbeszéd elutasításával. Persze rövid távon sokkal egyszerűbb hazaárulónak bélyegezni azt, aki másként gondolkodik a hazaszeretetről.

- Az is látszik, hogy míg a magyar jazzközeget sok esetben körülveszi egy burok, addig te kapcsolatot tartasz más műfajok, sőt a társművészetek képviselőivel is, és integratív személyiségként vagy jelen. Ez tudatos döntés részedről?

- Megint csak a nyitottsághoz tudok visszakanyarodni.

Úgy látom, hogy a művészet sok szempontból zsákutcába jutott.

Akármelyik műfajt nézzük, azt látjuk, hogy kétségbeesett kapálózás folyik, keresik az új utakat, de sok esetben ez pusztán a gegek szintjére korlátozódik. A nyitottság és a párbeszéd, például a társművészetekkel való kommunikáció sokat segíthet. Sokat játszom költőkkel-írókkal, és a közös estjeinken számtalan olyan pillanat volt, amikor revelációszerűen nyíltak meg új kapuk számomra.

Dés András

Dés András (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- Feltételezem, ez a fajta kulturális beágyazottság édesapád, Dés László jazz-zenész, zeneszerző felől is érkezik. Az is érdekes, hogy egyrészről az ő útját követed, hiszen zenész lett él, másrészt viszont nagyon más irányt választottál a zenében.

- Természetesen meghatározó számomra az örökség, amit az ő művészete jelent. Ezen nőttem fel, a vérembe ivódott, amit létrehozott zeneszerzőként és zenészként, és

a mai napig is mindig újat tudok meg a viszonyunkról, a hasonlóságainkról és a különbözőségeinkről, amikor együtt játszunk.

- A közeljövőben milyen zenei projektek vannak kilátásban?

- Szeretnék új lemezanyagot írni a triómnak és persze minél többet játszani, hogy a jelenlegi, érzékeny kamarazenélésnek minél több oldalát és rétegét felfedezhessük -

a jazz-zenére hatványozottan igaz, hogy nem az íróasztal mellett, vagy a próbateremben, hanem élesben, a koncerteken tudunk azokra a határterületekre tévedni, ahol a csoda megtörténhet.

Nagy hittel és szeretettel folytatom a Jazz játszótér című gyerekműsoromat, ezen kívül pedig remek zenésztársakkal játszom különböző formációkban. Ahogy elnézem a következő egy év terveit, bőven vár rám kihívás és izgalom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.
Jazz/World interjú

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.