Jazz/World

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

2021.02.26. 14:00
Ajánlom
Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)

Pázmándi Gergely: Tanulmányaid a hegedűvel kezdődtek. Milyen történések következtében vetted fel a szaxofont?

Ülkei Dávid: Így van, hegedűvel kezdtem hat éves koromban, de nagyjából tízévesen ezt abbahagytam. A szaxofonozás jóval később, tizenhat évesen kezdődött. Kiköltöztem Izraelbe és a bentlakásos iskolában, ahol tanultam, sok hangszer közül lehetett választani. Eredetileg dobolni akartam, de az annyira népszerű volt, hogy már nem volt hely a tanárnál. Ekkor beugrott Molnári Ákos barátom javaslata, miszerint – ha lesz rá lehetőségem – próbáljam ki a szaxofont. Az akkori ismerőseim köre itthon nagyon jó zenei alapokkal látott el: Coltrane-t, Sonny Rollinst és Archie Sheppet hallgattunk, és rendszeresen jártunk Dresch koncertekre. Az első pár szaxofonórámon nagyon sok múlt. Egy rendkívül karizmatikus figura, Hovav Israel volt a tanárom, aki azzal kezdte – miután játszott egy kicsit –, hogy ha én komolyan veszem ezt az egészet, akkor ő is komolyan fogja venni. A többi ezután organikusan fejlődött, kezdettől fogva elég sokat gyakoroltam és a tanárom nagyon hamar elkezdett improvizációt tanítani – kvázi az első skála után, amit megtanultam. Emlékszem, egy Blue Bossát zongorázott és beletaláltam pár jó hangba, fantasztikus érzés volt.

StepanViragfoto2-134617.jpg

Ülkei Dávid (Fotó/Forrás: Stépán Virág)

PG: Számos zenei stílusban működtél már, melyiket érzed a hozzád legközelebb állónak?

ÜD: Erre nem tudok egy meghatározott stílussal válaszolni.

Van egy spektrum, amin a zene célja, hogy értéket teremtsen, kifejezzen valamit. Van egy másik, ahol a zene elsősorban termék. Engem az előbbi verzió érdekel, szerintem termékből van elég körülöttünk így is.

PG: Melyek a kedvenc korábbi projektjeid?

ÜD: Van több is! Kardos Dani zenekarát, a Kardos Négyest tudnám kiemelni. Lamm Dáviddal, Soós Marcival és Dés Andrissal volt egy „Nu?” nevű formációnk, ezt is nagyon szerettem. Kovács Feri Magony nevű zenekara is az abszolút kedvencek között van.

PG: Régóta foglalkozol küzdősporttal, ami – a zenéhez hasonlóan – sajátos életfilozófiát és elhivatottságot igényel. Milyen hatást gyakorol egymásra ez a két tevékenység a te tapasztalataid szerint?

ÜD: Ami szerintem nagyon hasonló ebben a két dologban, az az, hogy

azonnali következménye van mindennek, amit az ember tesz.

Gyors a feedback loop, ha gyakorlok egy harmóniamenetre és mellé megy valami, azt azonnal hallom. Ugyanígy, ha döntést hozok a "harc hevében", másodpercek kérdése, hogy kiderüljön, helyesen cselekedtem-e. Pillanatról-pillanatra, hangról-hangra, képkockáról-képkockára zajlik mindkét diszciplína. Talán ezért van, hogy egy jó zenélés vagy edzés után gyakori, hogy önfeledt „flow” állapotba kerül az ember.

SzalokyBelafoto-134805.jpg

Ülkei Dávid (Fotó/Forrás: Szalóky Béla)

PG: Milyen hatásokat, számodra fontos tapasztalatokat hozott az életedbe a MAO-val való műhelymunka és koncertezés?

ÜD: Hatalmas iskola big bandben játszani, teljesen más típusú koncentrációt igényel, mint egy kisebb formáció. Persze itt is fontosak a kiemelkedő egyéni teljesítmények, amiből a MAO-ban nincs hiány, de a hangsúly sokkal inkább az egységes megszólaláson, frazeáláson van. Emellett a hazai és külföldi jazzélet legjobbjaival játszunk rendszeresen és számos nagyon jól sikerült külföldi turnén vagyunk már túl. Végül pedig, a MAO egy valódi család, nagyon baráti a hangulat a zenekaron belül és nekem ez is nagyon fontos.

Fejléckép: Ülkei Dávid (fotó: Stépán Virág)

Támogatott tartalom.

kortársPRos Kft.

A kortársPRos Kft. az oktatási és művészeti szcénákat támogató PR-kommunikációs vállalkozás, amelynek fő tevékenysége a bizalom építésére irányuló sajtókommunikáció, válságkommunikáció, ágazati és eseménykommunikáció, illetve párbeszéd social media által kínált csatornákon. Ezek mellett a művész menedzsment és brand építés is egyre fontosabb tevékenységi területté válik a cég életében.

A kortársPRos hívta életre az Art is Business-t, mely az ország egyetlen forprofit és kulturális világok kapcsolatáról szóló, hiánypótló, trend- és gondolkodásformáló magazinja és közössége.

www.kortarspr.hu

Legnépszerűbb

Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.
Színház

Emlékestet szervez a Nemzeti Törőcsik Mari tiszteletére

Amint a járványhelyzet lehetővé teszi. A megemlékező műsort Bérczes László rendezi.
Klasszikus

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Vizuál

A Downton Abbey visszatér a mozivászonra

Az azonos című, hat évadot megélt, többszörös díjnyertes sorozat alapján készült 2019-es Downton Abbey filmváltozatának érkezik a folytatása, melyet várhatóan 2021. december 22-én mutatnak be - adta hírül a Telex, a Hollywood Reporterre hivatkozva.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.