Jazz/World

„A zene elválaszthatatlan a tájtól, ahol született”

2015.11.27. 11:46
Ajánlom
Tigran Hamasyan, a 28 éves örmény jazz-zongorista igazi unikum a mai jazz-szcénában. Zenéjében az örmény népzene ihlette jazzharmóniák klasszikus zenei és rockzenei hatásokkal elegyednek, sőt az elektronika sem áll tőle távol. Műfaján belül világsztárnak számít; játékának mágikus erejéről november 30-án mi is megbizonyosodhatunk a Müpában. INTERJÚ

- Egy zenész szempontjából általában meghatározó, hogy gyerekkorában milyen zenei hatások érték. Te miket hallgattál gyerekként?

- Ebből a szempontból nem voltam különleges: mint a legtöbb tinédzsert, engem is a rockzene érdekelt főleg. Rengeteget hallgattam Led Zeppelint, a Queen-t, vagy a Beatlest, de azért már Herbie Hancockra is korán felfigyeltem. Érdekes, hogy később ő is figyelt fel rám, egyszer például azt is kiejtette a száján, hogy „Tigran, mától te vagy az én tanárom!”. Ezt azóta is mindenhol idézik és persze nagy megtiszteltetés, akkor is, ha csak egy véletlen kedvesség volt részéről.

Tigran Hamasyan

Tigran Hamasyan (Fotó/Forrás: Müpa)

- A családoddal viszonylag korán Los Angelesbe költöztetek, ahol megnyerted a Thelonius Monk jazz-zongora versenyt. A költözés és a versenygyőzelem milyen hatással volt a karriered alakulására?

- Azt hiszem, senki nem ismerne ma engem, ha nem költöztünk volna Los Angelesbe. Itt volt lehetőségem találkozni és megosztani a zenei elképzeléseimet olyan kiváló zenészekkel mint a jazzdobos Ari Hoenig, a szaxofonos Ben Wendel, a jazzbőgős Sam Minaie, vagy a szintén dobos Nate Wood. Ők lettek a későbbi zenésztársaim. Az ő támogatásuk is arra ösztönzött, hogy még többet és még jobbat alkossak a zenében.

- A zenéddel nagyon széles spektrumot jársz be. Egyszer nagyon introvertált vagy, például amikor egy örmény szakrális dalt adsz elő szólóban, a Mockroot című új albumodon viszont egy sokkal keményebb, jazz-rock vonalat képviselsz. Hogy férnek meg ezek a szélsőségek benned?

A zene összes arcát szeretem.

Számomra sem a hard rock, sem a szakrális zene nem szélsőséges. Egyszerűen csak azt játszom, amit imádok.

- Azt mondtad valahol, hogy nemcsak az örmény népzene, de az örmény költészet és az építészet is inspirál téged. Hogyan tudod ezeket a kulturális hatásokat zenévé alakítani?

- A népzene vagy a zene bármely formája nem létezhetne azok nélkül az épületek és tájak nélkül, amik között megszületett. Ha a zene egy olyan helyen jött létre, ahol hatalmas, robosztus sziklák tornyosultak, akkor a zene is azt a hatást kelti, mintha egy sziklafalról verődne vissza a hang. De ez fordítva is igaz: ha egy templomot magas hegyek közé építenek, akkor a templom hangulata emlékeztetni fog a hegyekre, amik körülveszik. A végén pedig a templomi énekben megjelenik a hegyek ihlette épületfalak robosztussága, a refrén pedig olyan lesz, mintha csak a templomot körülölelő hegyek visszhangoznák azt. Szerintem minden körbeér, ezek a dolgok elválaszthatatlanok egymástól.

- Gyönyörűen fényképezett videoklipeket is készítesz, ami nem jellemző a jazz-zenészekre. Te miért érzed fontosnak, hogy videókat is csinálj a számaidhoz?

- Szeretek bizonyos rendezőkkel, például Karen Mirzoyan-nal vagy Ruben van Lee-vel dolgozni, mert gyönyörű vizuális elképzeléseik vannak. A képek rengeteget tudnak dobni a zene kifejezőerején, és fordítva.

- A zongorázás mellett egyre többet énekelsz is a színpadon. Mit jelent számodra az éneklés?

- Az énekhang az egyetlen Isten által adományozott hangszer. Minden hangszer közül a legerősebb és legesszenciálisabb.

- Otthon, Örményországban mennyire ismert a neved?

- Valószínűleg nem érnék már egy több milliós kérdést egy helyi kvízjátékban, tehát nem vagyok már teljesen ismeretlen az ottaniak számára sem.

- Trilok Gurtu úgy jellemzett téged, mint a jövő Keith Jarret-jét. Te hogy látod magad mondjuk tíz év múlva?

- Nem tudok előre gondolkodni, majd meglátjuk.

- Mi volt a legemlékezetesebb élményed a színpadon?

- Talán majd a november 30-ai este lesz az a Müpában! (nevet)

Tigran Hamasyan 1987-ben született Örményországban. 2003-ban családjával Los Angelesbe települt át, majd 2006-ban megnyerte a Thelonious Monk Jazz-zongoraversenyt, s ennek eredményeként Herbie Hancock pártfogásába vette a ritka tehetségű muzsikust. A huszonnyolc éves Tigran felfogása szerint a mainstream jazznél jóval izgalmasabb, ha azt elektronikával, klasszikus zenével, örmény folkmotívumokkal vagy akár költészettel társítja. Virtuozitását, zeneiségét, egyéni gondolkodásmódját Hancock mellett Chick Corea és Brad Mehldau is lelkesen méltatta, Trilok Gurtu pedig odáig ment, hogy a jövő Keith Jarrettjét vélte felfedezni Tigranban, aki 2015 tavaszán új, Mockroot című albumával jelentkezik, amelynek népszerűsége jó eséllyel eddig megjelent hat lemezén is túltesz majd. A Müpa-béli koncert előtt 16 órától workshopot is tart, ahol szakmabeliek és laikusok is bepillantást nyerhetnek műhelytitkaiba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Vizuál

A tavalyi év eseményei a világ legjobb képein

Nézd meg, mi történt a világban tavaly! Október 23-ig megtekinthető a tárlat a Magyar Nemzeti Múzeumban.
Plusz

Őze Áron dadogással élő sorstársaival beszélget

A dadogás elfogadásának világnapján, október 22-én konferenciát szerveznek, amelyre a beszédhibában érintetteket és a témával foglalkozó pszichológusokat is várnak.
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Tudtad? Joni Mitchell fest is, és most könyvben adják ki műveit

Az irodalmi mélységű dalszövegek szerzője, a jellegzetes, erős hang, a sokszínű gitárjátékos, az egyik legegyedibb dalszerző-énekes. Ez mind elmondható Joni Mitchellről, és még valami: a kifinomult képzőművész.
Jazz/World kritika

Zene össznépi felejtés ellen – Megjelent a Bujdosó Trió új lemeze

Még a betlehemes egyházzenei témából is avantgárd jazz lesz a Bujdosó Trió új albumán, a National Amnesia Institute címűn. Meghallgattuk a lemezt, és a zenekarvezetőt is megkérdeztük arról, mi járt a fejében, miközben ezeket a zenéket írta.
Jazz/World Partitúra

Tolcsvay Béla: „Az élet oldalán állok”

Országjáró kulturális tévésorozatunk, a Partitúra legutóbbi adásában a Velencei-tó környékére látogatott el. A műsor vendége volt a közelben élő Tolcsvay Béla is, akivel a kápolnásnyéki Halász-kastélyban forgatott a stáb. Interjú.
Jazz/World magazin

Szerenáddal fogadta új karmesterét a legkedvesebb dán bigband

Azt mindig is tudtuk, hogy a rézfúvósoknak van humora, de ilyen megható reptéri találkozást utoljára az Igazából szerelem című filmben láttunk.
Jazz/World ajánló

Lakatos Mónika hagyományos oláh cigány hallgatókkal érkezik a Müpába

A bensőséges hangvételű, generációkon átívelő lírai dalokon keresztül az oláh cigányság kevéssé ismert arcával találkozhatunk november 12-én Müpa Fesztivál Színpadán.