Jazz/World

„A zene elválaszthatatlan a tájtól, ahol született”

2015.11.27. 11:46
Ajánlom
Tigran Hamasyan, a 28 éves örmény jazz-zongorista igazi unikum a mai jazz-szcénában. Zenéjében az örmény népzene ihlette jazzharmóniák klasszikus zenei és rockzenei hatásokkal elegyednek, sőt az elektronika sem áll tőle távol. Műfaján belül világsztárnak számít; játékának mágikus erejéről november 30-án mi is megbizonyosodhatunk a Müpában. INTERJÚ

- Egy zenész szempontjából általában meghatározó, hogy gyerekkorában milyen zenei hatások érték. Te miket hallgattál gyerekként?

- Ebből a szempontból nem voltam különleges: mint a legtöbb tinédzsert, engem is a rockzene érdekelt főleg. Rengeteget hallgattam Led Zeppelint, a Queen-t, vagy a Beatlest, de azért már Herbie Hancockra is korán felfigyeltem. Érdekes, hogy később ő is figyelt fel rám, egyszer például azt is kiejtette a száján, hogy „Tigran, mától te vagy az én tanárom!”. Ezt azóta is mindenhol idézik és persze nagy megtiszteltetés, akkor is, ha csak egy véletlen kedvesség volt részéről.

Tigran Hamasyan

Tigran Hamasyan (Fotó/Forrás: Müpa)

- A családoddal viszonylag korán Los Angelesbe költöztetek, ahol megnyerted a Thelonius Monk jazz-zongora versenyt. A költözés és a versenygyőzelem milyen hatással volt a karriered alakulására?

- Azt hiszem, senki nem ismerne ma engem, ha nem költöztünk volna Los Angelesbe. Itt volt lehetőségem találkozni és megosztani a zenei elképzeléseimet olyan kiváló zenészekkel mint a jazzdobos Ari Hoenig, a szaxofonos Ben Wendel, a jazzbőgős Sam Minaie, vagy a szintén dobos Nate Wood. Ők lettek a későbbi zenésztársaim. Az ő támogatásuk is arra ösztönzött, hogy még többet és még jobbat alkossak a zenében.

- A zenéddel nagyon széles spektrumot jársz be. Egyszer nagyon introvertált vagy, például amikor egy örmény szakrális dalt adsz elő szólóban, a Mockroot című új albumodon viszont egy sokkal keményebb, jazz-rock vonalat képviselsz. Hogy férnek meg ezek a szélsőségek benned?

A zene összes arcát szeretem.

Számomra sem a hard rock, sem a szakrális zene nem szélsőséges. Egyszerűen csak azt játszom, amit imádok.

- Azt mondtad valahol, hogy nemcsak az örmény népzene, de az örmény költészet és az építészet is inspirál téged. Hogyan tudod ezeket a kulturális hatásokat zenévé alakítani?

- A népzene vagy a zene bármely formája nem létezhetne azok nélkül az épületek és tájak nélkül, amik között megszületett. Ha a zene egy olyan helyen jött létre, ahol hatalmas, robosztus sziklák tornyosultak, akkor a zene is azt a hatást kelti, mintha egy sziklafalról verődne vissza a hang. De ez fordítva is igaz: ha egy templomot magas hegyek közé építenek, akkor a templom hangulata emlékeztetni fog a hegyekre, amik körülveszik. A végén pedig a templomi énekben megjelenik a hegyek ihlette épületfalak robosztussága, a refrén pedig olyan lesz, mintha csak a templomot körülölelő hegyek visszhangoznák azt. Szerintem minden körbeér, ezek a dolgok elválaszthatatlanok egymástól.

- Gyönyörűen fényképezett videoklipeket is készítesz, ami nem jellemző a jazz-zenészekre. Te miért érzed fontosnak, hogy videókat is csinálj a számaidhoz?

- Szeretek bizonyos rendezőkkel, például Karen Mirzoyan-nal vagy Ruben van Lee-vel dolgozni, mert gyönyörű vizuális elképzeléseik vannak. A képek rengeteget tudnak dobni a zene kifejezőerején, és fordítva.

- A zongorázás mellett egyre többet énekelsz is a színpadon. Mit jelent számodra az éneklés?

- Az énekhang az egyetlen Isten által adományozott hangszer. Minden hangszer közül a legerősebb és legesszenciálisabb.

- Otthon, Örményországban mennyire ismert a neved?

- Valószínűleg nem érnék már egy több milliós kérdést egy helyi kvízjátékban, tehát nem vagyok már teljesen ismeretlen az ottaniak számára sem.

- Trilok Gurtu úgy jellemzett téged, mint a jövő Keith Jarret-jét. Te hogy látod magad mondjuk tíz év múlva?

- Nem tudok előre gondolkodni, majd meglátjuk.

- Mi volt a legemlékezetesebb élményed a színpadon?

- Talán majd a november 30-ai este lesz az a Müpában! (nevet)

Tigran Hamasyan 1987-ben született Örményországban. 2003-ban családjával Los Angelesbe települt át, majd 2006-ban megnyerte a Thelonious Monk Jazz-zongoraversenyt, s ennek eredményeként Herbie Hancock pártfogásába vette a ritka tehetségű muzsikust. A huszonnyolc éves Tigran felfogása szerint a mainstream jazznél jóval izgalmasabb, ha azt elektronikával, klasszikus zenével, örmény folkmotívumokkal vagy akár költészettel társítja. Virtuozitását, zeneiségét, egyéni gondolkodásmódját Hancock mellett Chick Corea és Brad Mehldau is lelkesen méltatta, Trilok Gurtu pedig odáig ment, hogy a jövő Keith Jarrettjét vélte felfedezni Tigranban, aki 2015 tavaszán új, Mockroot című albumával jelentkezik, amelynek népszerűsége jó eséllyel eddig megjelent hat lemezén is túltesz majd. A Müpa-béli koncert előtt 16 órától workshopot is tart, ahol szakmabeliek és laikusok is bepillantást nyerhetnek műhelytitkaiba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.