Jazz/World

A zenész, aki nem fél

2012.11.22. 16:50
Ajánlom
Több nemzetközileg ismert sztár után Baló István tart mesterkurzust a Zeneakadémián. Tanári és muzsikusi érdemei alapján mi sem természetesebb – írja beharangozójában ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Tekintélyes névsorba kerül Baló István, hiszen több Magyarországon turnézó nemzetközi sztár és híres oktató tartott már mesterkurzust a Jazz tanszéken, illetve régebben, a Tanszak idején: Gary Campbell, Joey Calderazzo, Hal Galper, Archie Shepp, Dusko Goykovich, Lee Konitz, Steve Coleman, Tony Cambell, Al Foster, a magyar anyanyelvűek közül pedig Orszáczky Jackie, Tony Lakatos, Süle László, Gárdonyi László. A mesterkurzus egyik apropója, hogy a sokak által mesternek tartott Baló nem az Akadémia jazz tanszékének tanára, hanem a Kodolányi Főiskoláé 2008 óta.

Baló István szinte senkihez sem hasonlítható dobos, olyan jellegzetes a megszólalása, hogy rögtön meg lehet ismerni, ha ő közreműködik egy-egy felvételen. Hogy hangszere mitől szól úgy, és milyen, erről már faggatta őt Hangszerelem rovatunk vezetője, Párniczky András, aki az új sorozatban az első interjút éppen vele készítette. 

Baló 12 évesen választotta a dobolást, 1978-ban végzett a tanszakon. Akkor még a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola adta a legmagasabb szintű jazz-képzést Magyarországon. Az első néhány zenekarvezető, akik meghívták: Regős István, Binder Károly, Dés László, és Szabados György. Ott volt Dresch Mihály kvartettjének tagjaként az 1985-ös Sóhajkeserű felvételen (ami csak kazettán jelent meg), és azóta is tagja ennek a kiemelkedő jelentőségű zenekarnak. Jellemző, hogy Dresch és egy másik állandó együttesének vezetője, Borbély Mihály közös lemezén (Te + te) is ő dobol, azt is mondhatnánk, hogy ő az egyik kapocs kettejük között. A többszörös díjnyertes, sokat turnézó Borbély-kvartetten kívül régebben szívesen közreműködött, illetve most is szerepel fiatalok produkcióiban, például Barcza Horváth József, Bacsó Kristóf, Párniczky András, Szandai Mátyás, Szabó Dániel és Zana Zoltán társaságában, de Mohay András nevét is nagyrabecsüléssel említi. Érdeklődésemre azt is elmondta, jövőre tervezi, hogy új, saját kvartettjével bemutatkozik a nyilvánosság előtt, ebben két gitáros, Földi Gergely és Csókás Zsolt mellett Horváth Balázs bőgőzik majd.

Tanítási filozófiáját arra az évtizedek során kidolgozott módszertanra alapozza, aminek célja először csak a rendszeres és alapos önfejlesztés volt. Huszonnyolc évesen tanácsolta neki egy dobos ismerőse, hogy kezdjen karatézni. Rögtön el is kezdte, és annyira megszerette, hogy majdnem otthagyta a dobolást miatta. Végül nem így történt, de ebből jött rá a rendszeres, lépésről lépésre felépített, alapos gyakorlatok jelentőségére a dobolás tanulásában, majd tanításában. A több éves módszertan követésével a növendék rendelkezésére áll egy technikai repertoár, de egyelőre stílus nélkül. Baló ugyanis a növendékeire bízza, hogy milyen stílus felé mozdulnak, módszere a kreativitásra és az improvizációra nevel.

Mesterkurzusának címe A madár röpte, amihez feloldásként  azt a Pilinszky-mottót fűzte, hogy "Nem az fontos, hogy hányat ver a madár a szárnyaival, hanem, hogy íveljen." Mindez előre vetíti, hogy általános, a zeneiséggel kapcsolatos dolgokról is szó lesz. „Minden zenész vágya, hogy koncert közben 'elröpüljön', de azt gondolom, hogy ehhez  a szárnyaláshoz sok emberi dolog is szükséges. Az egyik legfontosabb dolog hogy a zenész nem félhet. Mert a félelem megül mindent, ami kirepülhetne belőle." A szárnyalásba a zenésznek persze be kell vonnia a közönséget - erről is lesz szó a kurzuson.

A saját módszertanát Baló egy-egy kiemelt gyakorlaton keresztül fogja bemutatni, hogy bizonyos ritmikai dolgokkal mit csinál, hogy használja ki akár a csak két hangból álló lehetőséget is, vagy a divatosabb dolgokra térve a ritmikai modulációkat, vagy alterációkat is megmutatja, hogy lehet egyik metrumból átmenni a másikba. Mindezt pedig nem csak a Zeneakadémia jazzdob szakos hallgatóinak ajánlja, nem is csak a dobosoknak, hanem, ha érdekli őket, a népzene és a klasszikus szakosoknak is.

Baló nyitottsága a fiatal muzsikusok és a mai divatos stílusok iránt abból is nyilvánvaló volt, hogy utoljára személyesen a Trafóban, Chris Dave és a Drumhedz koncertjén találkoztam vele.  Tetszett neki a produkció, ahogy mondta, ha nem is fenntartások nélkül, de azért áttört nála egy falat, ami mostanában riktán történik meg. Még a Drumhedz zenei koncepciója és az ő saját kvartettjének törekvései között is látott hasonlóságot. Szerényen annyit tett hozzá, hogy Chris Dave egészen kiemelkedő képességekkel rendelkezik: "Nem lesz már soha az életben olyan gyors kezem mint neki, nem is volt", de Chris Dave is csak a gyakorlás által tudta képességeit ilyen mértélben kibontakoztatni. Amit a mesterkurzuson például ebből tanulságként levonhat, arra mutat a madár röptéről szóló mottó.

Baló István: A MADÁR RÖPTE - Mesterkurzus a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén (Bp. VIII. Köztelek u. 8.)
2012. november 28. szerda, 9.30
Belépő 500.- Ft - LFZE hallgatóknak ingyenes

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Jazz/World

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.