Jazz/World

Agyő, konvenció!

2008.09.09. 00:00
Ajánlom
Az öntörvényű és népszerű énekesnő, Palya Bea visszatérő fellépője a Zsidó Nyári Fesztiválnak. Az idein repríz koncertet is adott, két nappal később, ugyancsak az Urániában.

A nyár utolsó és az ősz első budapesti kulturális seregszemléje idén a tehetségek megmutatását tűzte ki mottóként. A Palya Bea Quintet műsora sokféle szempontból beleilleszthető ebbe a programba. Az is nyilvánvaló, hogy az énekesnőt, aki már a világon nagyon sokfelé ismert (a Magyar Kultúra Követe címet is megkapta), tehetsége még magasabb régiókba röpítheti. Öt éve állt kifejezett szólópályára; kvintettje több mint három éve változatlan formában dolgozik vele. Ha jazz zenekar volna, azt mondanánk rá, egy igazi working band, vagyishogy nem a repertoár állandó, és annak lejátszásához keresnek éppen ráérő muzsikusokat, hanem a műhelymunka, amelynek eredményeképpen ugyanazt a repertoárt még véletlenül sem tudják kétszer ugyanúgy lejátszani, mindig finomítanak, csiszolnak a kész darabokon is. Jellemző, hogy a hosszú várakozás hónapjai alatt, amikor az idei, az első külföldi kiadású lemez megjelenése késett, a zenekar a Vendéglátóipari Múzeum klubjában játszott rendszeresen, új dolgokat kipróbálandó. A többféle háttérrel érkező, különböző felfogású zenészek alkotta kvintettben óriási a belső kohézió, az összetartás. Bizonyos, dívához hasonlatos tulajdonságai ellenére Palya Bea a kvintettnek nem csak vezetője, hanem tagja is, első az egyenlők között, és biztosan büszke akkor, ha zenésztársai rá is zenészként gondolnak és nem a szólista-kíséret határvonal túloldalán állóként.

Óriási merészség volt a Bódis Kriszta-féle Hold-verssel kezdeni a koncertet, alig hallható pilinckázó cimbalom- és szopránszaxofon hangokon, de hamar végigmegyünk a teljes dinamikai spektrumon. A kvintett szerzeményeinek egyik fő jellegzetessége már itt nyilvánvaló: bár többnyire követnek egy A-(A-)B-A vázat, szabadon bánnak a dalformával. A Lovas című darab, és azután sorban a többi, már azt is megcsillantja, hogy Palya Bea előadóművészetének kulcsa az igazság kíméletlen kimondása: olyan darabokat választ, olyan zenéket és szövegeket ír, olyan reflexiókat közöl és olyan titkokat fed fel, amelyekben nincsen leplezés, nincsen elfedés, nincsen szemérmes rejtegetés. Amikor átbújik egyik szerepéből, hangulatából a másikba, például éppen az Adieu les complex-ben, a „címadó” dalban, akkor a játéknak mindig van egy önreflexív, többnyire önironikus vonása. Én magammal vagyok azonos, énekelek és játszom, belebújok a zenébe és kibújok onnan. Nem is telt el sok idő a koncertből, amikor Bea végleg megszabadul topánkájától. De e gesztus értelmezése nélkül is érezte a közönség: kicsattanóan természetes, öntetszelgés nélküli, vívódó és örvendő, művészetében magát mindig újra meghatározó, vitalitástól duzzadó, nagytehetségű előadót hallhat. A Psziché könyörtelenségig igaz és reális nőábrázolását is felidézte, hiszen nem csak az új lemezből, hanem a Weöres Sándor-könyv alapján született előző albumból is válogatott a koncertre.

Ha továbbra is a színpadi jelenlét és jelmez körüli fogalmakkal írnánk le az elhangzottakat, a pompás zenekarra azt mondhatnánk: csipkét vernek. Lukács Miklós cimbalomjátékát már sok különböző formációban megcsodálhattuk, ezúttal megint tovább tágította azokat a hangzásbeli és technikai lehetőségeket, amelyeket két verővel a kifeszített húrokon el sem lehetett képzelni, amíg ő meg nem jelent. (Minden valamirevaló producer egy egész szintetizátor-rendszert képzelne el ahhoz, amit hallottunk tőle.) Egyetlen akkordhangszerként (már amennyire) megalapozza a zenét, amit a pengetett nagybőgő (a szájbőgőzésben is elképesztő Novák Csaba) és az ütőhangszerek (érett, saját stílusára rég rátalált, szólókban is kiváló Dés András) erősítenek. Az egyetlen legato hangszeres Szokolay Dongó Balázs, főleg szaxofonon és furulyán, ugyancsak sokféle népzenét elsajátítva variálja, kontrázza, szedi szét és kíséri a témákat, sokszor manierista, romános-balkáni cicomázással. Az ének hátterében tehát nem egy sűrű akkordhangzás, hanem staccato hangokból és finom kis kontrasztos pontokból összeálló, de minden dinamikai és hangulati árnyalatra képes anyagból vert kíséret áll. Az egyetlen kifogásolható momentum egyébként éppen az volt, hogy a fúvós és az énekszólamok az erősítésben összeakadtak, nem erősítették, hanem inkább elnyomták egymást. (De ezt csak egyszer-kétszer, például az amúgy lenyűgözően előadott Áll a kapu című számban lehetett érezni.)

A gyönyörűen felépített, kétórás koncert végére páros csattanó jutott: a minden world music slágert felülmúló Szófia expressz után a Lover Manben a kezdés suttogósra fogott intimitása tért vissza. A zárószám különösen sikeres abban, ahogy a negyvenes évekbeli amerikai világslágert tilinkó, cinek, vékony és törékeny hangok teszik ugyanolyan hátborzongatóvá, mintha big band kísérné. A zenekari műhelymunka egyik legfényesebb eredménye, ahogy a stílus- és műfajhatárok leolvadnak a feldogozott és saját számok közben. Amikor az énekesnő szólóban csujogat, bolgárosan vagy székiesen énekel, csak a mai szókincsből vesszük észre: ja, ez nem népdal!

Palya Bea nem csak a cipőjét rúgta le, és nem csak ezen az estén. Adieu les complex, mondja Boris Viannal az új lemez címében. Furcsa, de pont a címadó szám nem került fel a francia naive által hosszú várakozás után kiadott lemezre. Nyilván vigaszt jelent, hogy éppen a koncerten jelentették be: a lemez itthon, néhány hónap alatt dupla platinalemez lett (ez jelenleg kétszer háromezer eladott példányt jelent). Palya Bea ezt a sikert a Pszichével is kiérdemelte tavaly karácsony előtt, és a fesztiválon adandó repríz koncert is biztató jel. Nem könnyű levetkőzni komplexusainkat, lerúgni a konvenciókat, folyamatos határsértésben élni és kitartani eredeti céljaink mellett, de a közönség nagyra értékeli és mind jobban szereti Palya Beáék munkáját.

(2008. szeptember 3, 19:00; szeptember 6, 21:00 Uránia Nemzeti Filmszínház (Budapest) - Zsidó Nyári Fesztivál – Palya Bea Quintet –tagjai: Palya Bea (ének), Lukács Miklós (cimbalom), Szokolay Dongó Balázs (fúvós hangszerek), Novák Csaba (nagybőgő), Dés András (ütőhangszerek))

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Plusz

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.
Színház

Bodolay Géza vezetheti az SZFE Színházművészeti Intézetét

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is vezető rendező Bagossy Lászlót váltja az intézetvezetői poszton – írta meg a HVG.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.