Jazz/World

Agyő, konvenció!

2008.09.09. 00:00
Ajánlom
Az öntörvényű és népszerű énekesnő, Palya Bea visszatérő fellépője a Zsidó Nyári Fesztiválnak. Az idein repríz koncertet is adott, két nappal később, ugyancsak az Urániában.

A nyár utolsó és az ősz első budapesti kulturális seregszemléje idén a tehetségek megmutatását tűzte ki mottóként. A Palya Bea Quintet műsora sokféle szempontból beleilleszthető ebbe a programba. Az is nyilvánvaló, hogy az énekesnőt, aki már a világon nagyon sokfelé ismert (a Magyar Kultúra Követe címet is megkapta), tehetsége még magasabb régiókba röpítheti. Öt éve állt kifejezett szólópályára; kvintettje több mint három éve változatlan formában dolgozik vele. Ha jazz zenekar volna, azt mondanánk rá, egy igazi working band, vagyishogy nem a repertoár állandó, és annak lejátszásához keresnek éppen ráérő muzsikusokat, hanem a műhelymunka, amelynek eredményeképpen ugyanazt a repertoárt még véletlenül sem tudják kétszer ugyanúgy lejátszani, mindig finomítanak, csiszolnak a kész darabokon is. Jellemző, hogy a hosszú várakozás hónapjai alatt, amikor az idei, az első külföldi kiadású lemez megjelenése késett, a zenekar a Vendéglátóipari Múzeum klubjában játszott rendszeresen, új dolgokat kipróbálandó. A többféle háttérrel érkező, különböző felfogású zenészek alkotta kvintettben óriási a belső kohézió, az összetartás. Bizonyos, dívához hasonlatos tulajdonságai ellenére Palya Bea a kvintettnek nem csak vezetője, hanem tagja is, első az egyenlők között, és biztosan büszke akkor, ha zenésztársai rá is zenészként gondolnak és nem a szólista-kíséret határvonal túloldalán állóként.

Óriási merészség volt a Bódis Kriszta-féle Hold-verssel kezdeni a koncertet, alig hallható pilinckázó cimbalom- és szopránszaxofon hangokon, de hamar végigmegyünk a teljes dinamikai spektrumon. A kvintett szerzeményeinek egyik fő jellegzetessége már itt nyilvánvaló: bár többnyire követnek egy A-(A-)B-A vázat, szabadon bánnak a dalformával. A Lovas című darab, és azután sorban a többi, már azt is megcsillantja, hogy Palya Bea előadóművészetének kulcsa az igazság kíméletlen kimondása: olyan darabokat választ, olyan zenéket és szövegeket ír, olyan reflexiókat közöl és olyan titkokat fed fel, amelyekben nincsen leplezés, nincsen elfedés, nincsen szemérmes rejtegetés. Amikor átbújik egyik szerepéből, hangulatából a másikba, például éppen az Adieu les complex-ben, a „címadó” dalban, akkor a játéknak mindig van egy önreflexív, többnyire önironikus vonása. Én magammal vagyok azonos, énekelek és játszom, belebújok a zenébe és kibújok onnan. Nem is telt el sok idő a koncertből, amikor Bea végleg megszabadul topánkájától. De e gesztus értelmezése nélkül is érezte a közönség: kicsattanóan természetes, öntetszelgés nélküli, vívódó és örvendő, művészetében magát mindig újra meghatározó, vitalitástól duzzadó, nagytehetségű előadót hallhat. A Psziché könyörtelenségig igaz és reális nőábrázolását is felidézte, hiszen nem csak az új lemezből, hanem a Weöres Sándor-könyv alapján született előző albumból is válogatott a koncertre.

Ha továbbra is a színpadi jelenlét és jelmez körüli fogalmakkal írnánk le az elhangzottakat, a pompás zenekarra azt mondhatnánk: csipkét vernek. Lukács Miklós cimbalomjátékát már sok különböző formációban megcsodálhattuk, ezúttal megint tovább tágította azokat a hangzásbeli és technikai lehetőségeket, amelyeket két verővel a kifeszített húrokon el sem lehetett képzelni, amíg ő meg nem jelent. (Minden valamirevaló producer egy egész szintetizátor-rendszert képzelne el ahhoz, amit hallottunk tőle.) Egyetlen akkordhangszerként (már amennyire) megalapozza a zenét, amit a pengetett nagybőgő (a szájbőgőzésben is elképesztő Novák Csaba) és az ütőhangszerek (érett, saját stílusára rég rátalált, szólókban is kiváló Dés András) erősítenek. Az egyetlen legato hangszeres Szokolay Dongó Balázs, főleg szaxofonon és furulyán, ugyancsak sokféle népzenét elsajátítva variálja, kontrázza, szedi szét és kíséri a témákat, sokszor manierista, romános-balkáni cicomázással. Az ének hátterében tehát nem egy sűrű akkordhangzás, hanem staccato hangokból és finom kis kontrasztos pontokból összeálló, de minden dinamikai és hangulati árnyalatra képes anyagból vert kíséret áll. Az egyetlen kifogásolható momentum egyébként éppen az volt, hogy a fúvós és az énekszólamok az erősítésben összeakadtak, nem erősítették, hanem inkább elnyomták egymást. (De ezt csak egyszer-kétszer, például az amúgy lenyűgözően előadott Áll a kapu című számban lehetett érezni.)

A gyönyörűen felépített, kétórás koncert végére páros csattanó jutott: a minden world music slágert felülmúló Szófia expressz után a Lover Manben a kezdés suttogósra fogott intimitása tért vissza. A zárószám különösen sikeres abban, ahogy a negyvenes évekbeli amerikai világslágert tilinkó, cinek, vékony és törékeny hangok teszik ugyanolyan hátborzongatóvá, mintha big band kísérné. A zenekari műhelymunka egyik legfényesebb eredménye, ahogy a stílus- és műfajhatárok leolvadnak a feldogozott és saját számok közben. Amikor az énekesnő szólóban csujogat, bolgárosan vagy székiesen énekel, csak a mai szókincsből vesszük észre: ja, ez nem népdal!

Palya Bea nem csak a cipőjét rúgta le, és nem csak ezen az estén. Adieu les complex, mondja Boris Viannal az új lemez címében. Furcsa, de pont a címadó szám nem került fel a francia naive által hosszú várakozás után kiadott lemezre. Nyilván vigaszt jelent, hogy éppen a koncerten jelentették be: a lemez itthon, néhány hónap alatt dupla platinalemez lett (ez jelenleg kétszer háromezer eladott példányt jelent). Palya Bea ezt a sikert a Pszichével is kiérdemelte tavaly karácsony előtt, és a fesztiválon adandó repríz koncert is biztató jel. Nem könnyű levetkőzni komplexusainkat, lerúgni a konvenciókat, folyamatos határsértésben élni és kitartani eredeti céljaink mellett, de a közönség nagyra értékeli és mind jobban szereti Palya Beáék munkáját.

(2008. szeptember 3, 19:00; szeptember 6, 21:00 Uránia Nemzeti Filmszínház (Budapest) - Zsidó Nyári Fesztivál – Palya Bea Quintet –tagjai: Palya Bea (ének), Lukács Miklós (cimbalom), Szokolay Dongó Balázs (fúvós hangszerek), Novák Csaba (nagybőgő), Dés András (ütőhangszerek))

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.
Jazz/World ajánló

Hazaszeretet-export magasfokon - Interjú Rosonczy-Kovács Mihály népzenésszel

Idén ünnepli megalapításának tízedik évfordulóját a Junior Prima Díjas hegedűs, Rosonczy-Kovács Mihály által alapított Hungarian FolkEmbassy. Az együttes november 30-án kétrészes ünnepi koncerttel várja a közönséget a Fonóban olyan vendégművészekkel, akikkel az elmúlt évtizedben dolgoztak együtt.
Jazz/World ajánló

Perfekcionizmus és dallamközpontúság

Bill Stewart perfekcionista, mégis lélekkel teli játékmódja több generációnyi jazz-dobost inspirált és inspirál mai napig, több tucat jazz lemez megszólalását emeli a legmagasabb fokra, miközben élőben – az aktuális zenekar stílusától függetlenül – minden pillanatban száz százalékos jelenlétével varázslatos élményt nyújt.
Jazz/World ajánló

Újra színpadon a Rackaláka

November 27-én a Kaláka együttes a Ferenczi György vezette 1-ső Pesti Rackákkal ad közös koncertet a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A két formáció nem először lép együtt színpadra, ilyenkor úgy nevezik magukat: Rackaláka.
Jazz/World ajánló

Dalok, amelyek végérvényesen a szívünkhöz nőttek

Először 2014-ben nyílt ki a nagy magyar daloskönyv, 2017-ben érkezett a második rész, idén pedig folytatódik a sikersztori, hiszen ki ne szeretné a mindenki által jól ismert és szeretett slágereket maibb, frissebb köntösben hallani? A recept a következő: végy egy nagy csokorra valót a legkedveltebb magyar dalokból, csempéssz közéjük pár meglepetést, porold le őket, fűszerezd az aktuális évjáratnak megfelelően, majd kérd meg a hazai könnyűzenei élet állócsillagait és egy klasszis rendezőt, hogy együtt tálalják! Legközelebb december 13-án, a Fesztivál Színházban kóstolhatunk bele a 20. század legjobb dalaiba – ugye ott találkozunk?