Jazz/World

Akár egy vízesés alá állni

2008.11.13. 00:00
Ajánlom
Próbálom tisztázni, miközben Bill Frisell hellyel kínál, hogy a véletlenek milyen furcsa egybeesése következtében keveredtem az ő öltözőjébe a Művészetek Palotájába. Tudom, kevés időnk van, így hát elhadarom: nem is vagyok riporter, csak egy gitáros, ez nem is riport inkább csak beszélgetés, ő bólogat és azt is derűsen veszi tudomásul, mikor a kölcsön kapott diktafonnal kezdek rövid küzdelmet. Beszélgetés Bill Frisellel

Bill Frisell (fotó: Jimmy Katz)

Párniczky András: Néhány zenész, mint Coltrane, Bill Evans vagy ön, különbözik a többitől... (a nevek hallatán elmosolyodik és egy kicsit zavarba is jön) …abban, ahogy a hangszerüket kezelik. Ön, úgy érzem, nagyon a gitár adottságaiban gondolkodó és a hangszerben rejlő lehetőségeket kereső muzsikus. Többször is volt alkalmam önt hallani koncerteken, először 2001-ben a North Sea Jazz fesztiválon, legutóbb pedig tavaly előtt Bécsben...

Bill Frisell: Ó igen, ott is a filmvetítéssel léptünk fel.

PA: Igen, a vonós kvartettel. Úgy érzem, hogy az évek során erősen változott a hangszerhez való viszonya, úgy tűnik, mintha legalább ezerféle képen tudná megszólaltatni a gitárt. Szeretném tudni, mennyire tudatos ez a fejlődés.

BF: Nos, tudatos, az egész életem azzal töltöm, hogy megpróbálom tökéletesíteni a tudásom, gyakorlok, mégis mikor együtt játszom más zenészekkel, ott leginkább az egymásra figyelés ami számít.

PA: Igen, de sok zenész tesz hasonlóan, és mégsem feltétlenül lesz a játéka ennyire hangszerspecifikus.

BF: Talán leginkább arról van szó, hogy igyekszem azt játszani a gitáron, amit belül hallok. Ez mindig nehezebb, mint amit amúgy el tudnék gitározni. Persze amit a fejemben hallok, azt pontosan nem lehet visszaadni, így ez mindig egyfajta kompromisszum. Ez eredményezi, hogy mindenkinek saját, egyéni hangja lesz a hangszeren. Mindannyiunknak vannak korlátai, amiket különböző módokon próbálunk tágítani. Egyébként meg próbálom magam minél többféle szituációba helyezni, ahogy ön is említette például a hegedű kvartettet, vagy itt van például a trió felállás, ahol a dob és a bőgő mellett nagy a szabadságom. Bármilyen felállásról legyen is szó, az emberek, akikkel együtt vagyok, hatnak rám. Ez az esetleges határok ellenére is nagyon inspiráló. Úgy érzem, a zene nem belőlem jön, hanem azon emberek hatására alakul, akikkel muzsikálok.

PA: Ez pontosan a következő kérdésem témája... de még egy pillanatra visszakanyarodva az előző témához: John Zorn Arcana című könyvének egyik fejezetét ön írta. Ott a gitáron megszólaltatható üveghangokat felhasználja a skálák játékában. Én még soha nem találkoztam előtte ehhez hasonló megközelítéssel...

BF: Igen, az kifejezetten egy feladat a gitárosok számára...

PA: Ilyen értelemben ez tudatos gitárszerű megközelítés?

BF: Igen, érdekes, néha direkt egyáltalán nem hallgatok más gitárosokat, sokkal inkább más hangszerek hangjából próbálok inspirálódni, de épp az elmúlt időszakban elkezdetem megint hallgatni a nagy öregeket, mint Charlie Christian, Eddie Lang, blues zenészeket, vagy például a country gitáros Merle Travis-t. Egészen hihetetlen, hogy a gitár mennyire változatosan megszólaló hangszer, Robert Johnson, Jimi Hendrix, Wes Montgomery és Segovia mind ugyanazon a hangszeren játszottak. Ez nagyon furcsa, az ő zenéjük nagyon eltérő, mégis ugyan az a …

PA: ...hat húr.

BF: Igen, sőt még a hangolás is megegyezik.


Párniczky András

PA: A következő témakör, ahogy már említettem a zenészek egymáshoz való viszonyával kapcsolatos. Amikor jó zenészekkel volt alkalmam játszani, mindig alakítottak valamit a játékomon, hozzáállásomon a zenéhez. Ez egy közvetlen hatás, de ennél áttételesebben is tanultam más zenészektől, például amikor John Zorn irányításával játszottam a Cobrát a Bartók teremben, ahol ma önök is fellépnek majd...

BF: Valóban?!

PA: … megpróbáltam elolvasni a felkészülés során minden elérhető anyagot. Egy interjúban John Zorn épp arról beszélt, hogy az eredeti Cobra lemezen ön hogy viszonyult a többi zenészhez egy ilyen különleges szituációban (tizenkét hangszer szerepel a darabban), így bár közvetve de mégis hatott rám ön is a koncert alatt.

BF: Ó igen, hihetetlenül sokat tanulok a koncerteken, próbákon. Órákat, hónapokat, éveket lehet eltölteni tanulással, de aztán amikor valakivel együtt zenélünk, két perc alatt többet tanulunk belőle. Olyan, akár egy vízesés alá állni, sokkal erősebben és gyorsabban történik minden. A lényeget tudatos átgondolás nélkül tapasztaljuk meg, ha igazán együtt zenélünk jó zenészekkel...


Bill Frisell Trio

Kopogás, benyit Claudia Engelhart, aki nemcsak a keverőpult mögött ül a trió koncertjein, de a tour manager is. Be kell fejeznünk, pontosan hat óra van.

PA: Egy utolsó kérdés: ön azt nyilatkozta egy interjúban, hogy Monk számait játszani Paul Motian társaságában olyan, mint csatlakozni közvetlenül az ”ütőérhez”. Nyilván azt érti ez alatt, hogy amennyiben a zenészek egymásra hatnak, úgy Motian játékában benne van Monk szellemisége is...

BF: Abszolút, és ezt nagyon szeretem! Ahogy idősödöm, ez egyre fontosabbá válik számomra. Sok nagy zenész távozik közülünk, mindent elkövetek, hogy minél többekkel tudjak találkozni, beszélni. Például Paul történetei Monkról és Bill Evans-ról, számomra ezek nagyon fontos élmények…

PA: ...ahogy nekem is ez a mostani beszélgetés. Azt hiszem, be kell fejeznünk.

Igen, úgy tűnik - válaszolja még mindig derűsen. Azokra a kérdésekre gondolok, amiket szerettem volna még feltenni miközben egymást próbáljuk előre engedni az ajtónál...

A cikkben szóba került lemezek:

John Zorn – Cobra (hatOLOGY)
Paul Motian - Monk in Motian (JMT)
Paul Motian – Bill Evans (JMT)
Paul Motian Trio – At the Village Vanguard (Winter&Winter)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Plusz

Megújult az Art is Business honlapja

Második születésnapját ünnepli az Art is Business, az évfordulóra teljesen új megjelenést kapott a magazin honlapja, amelyen a jövőben rendszeresen olvashatunk híreket a forprofit szektor és a művészet világából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.