Jazz/World

Akinél a dob, azé a hatalom

2006.01.18. 00:00
Ajánlom
Tizenkilencre húz lapot az, aki rögtön az intro után a közönséget próbálja tapsoltatni Yamato, a japán utazó dobszínház európai turnéja Bécsben folytatódott. Az együttes európai sikere vitathatatlan: az osztrák fővárosban már hetekkel a produkció előtt elfogytak a jegyek. Mire számíthatunk a magyarországi fellépésükön február 17–18-án? Kilencvenpercnyi, elképesztő tempójú pörgésre, látványos show-elemekre és a több száz éves és olykor több száz kilós dobok szíven ütő hangjaira.

Tizenkilencre húz lapot az, aki rögtön az intro után a közönséget próbálja tapsoltatni. A japán ütős együttes bécsi szereplésén ezt azonban kockázat nélkül megtehette: az osztrák közönség már az első percekben tapsolt, bekiabált, ujjongott.

Nehéz is lenne megállni, hogy ne kerüljön a néző rögtön az előadás varázsa alá, Yamato száztíz százalékkal indít: a színpad közepén egy hatalmas dob, egy úgynevezett odaiko, melyet rövidesen egy furkósbot méretű és alakú eszközzel üt az egyik előadó. A dobok mélyütései mintha egyenesen a szívverésre hatnának, megérintenek valamit legbelül, amitől az ember másra se vágyik, minthogy még nagyobb, még hangosabb dobokat halljon, vagy legszívesebben felpenderülne maga is a színpadra, hogy ő is üsse, vágja a kifeszített szarvasmarhabőröket. A pergő ritmus azonban a show-nak csak az egyik eleme, Yamato szereplései nem nevezhetőek szimplán koncertnek, valahol a színház és a showbiznisz között helyezkednek el.

A szuggesztív intro után ugyanis rögtön megjelenik az együttes frontembere, és bohóckodva próbálja bevonni a nézőket, tréfálkozik, szemtelenkedik, szinte hülyére vesz mindenkit, és ehhez mi lelkesen asszisztálunk. Aztán megjelenik még egy zenész, humoros párbaj bontakozik ki közöttük, egyre több és egyre nagyobb dobokat vonszolnak a színpadra, egyre bonyolultabb és hosszabb szólókat vernek ki, hogy végül intő tanulságként – egységben az erő – közösen doboljanak. Ezt a fajta párbeszédet, az energiák áramlását a legjobban azonban az szemlélteti, amikor három zenész kis cintányérokra hasonlító chappákkal egy képzeletbeli labdát adogat egymásnak – hol pingpongozást, hol teniszezést imitálva – és a legvégén képletesen átadják azt a közönségnek.

Az előadás második fele kevésbé a humorról szólt, mintha az együttes mélyebbre ment volna az időben és a tradícióban. Új hangszerek szólaltak meg, előkerült a koto (a japán "citera"), a szamiszen – és úgy gondolom, ezek voltak a Yamato produkciónak a legjobb percei. Egyet azonban biztos állíthatunk, Masa Ogawa, az együttes művészeti vezetője precízen kiszámította, meddig lehet fenntartani egy-egy beállással a nézők figyelmét: amint a közönség elkezdene mocorogni, máris új szereplő, új hangszer lép a színpadra. Néhol azonban egy hajszálnyit túllépték ezt a korlátot, és akkor kissé leült az előadás.

A japán ütős csapat sikere vitathatatlan. A profin összerakott látvány és hangzásszínház ugyanis kiegészül a Távol-Kelet egzotikumával, a keleti filozófia bölcsességének ígéretével. Ha azonban úgy találjuk, hogy ez az ígéret az előadással beváltatlan maradt, emlékeztessük magunkat arra, hogy ez mégiscsak showbiznisz.

De az aztán a javából.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Jordán Adél szüleivel vehetett át díjat a kritikusoktól

Lázár Katit életműdíjjal, Jordán Tamás szombathelyi színházát különdíjjal jutalmazta a Színházi Kritikusok Céhe. Megható pillanatok és szerethető műsor jellemezte a gálát.
Vizuál

Miben előzte meg a Macskafogó a Disney-filmeket?

A rajongók alkotói interjúkat és filmes kincseket gyűjtöttek a Macskafogó bemutatásának 32. évfordulójára. Mi pedig megnéztük, miben is áll a film varázsa ennyi idő elteltével.
Tánc

Videó a balerinák és spicc-cipőjük intim kapcsolatáról

Tereza Bila a Cseh Nemzeti Színház öt magántáncosáról készített portréjában a balerinák felfedik a színpadon kívül töltött idő szertartásos mozzanatait.
Klasszikus

Kíváncsi vagy, milyen volt a dél-amerikai jezsuiták zenéje a barokk korban?

Ha igen, akkor látogass el a Párbeszéd Házába szombaton. De érdekes koncertek lesznek Jézus Szíve templomban is – ajánlunk néhány ingyenesen látogatható koncertet az Ars Sacra Fesztiválról.
Zenés színház

Aki hidat vert az opera és a pop között: Andrea Bocelli 60 éves

Gyerekként egy baleset következtében veszítette el a látását, így az operaszínpad helyett arénakoncerteken és a lemezstúdióban találta meg az otthonát. Pavarottit elragadta a hangja, de énekelt a pápa előtt és a legnagyobb popsztárokkal is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Óriások, ha találkoznak: Így értelmezte át Miles Davis Michael Jackson slágerét

Mi történik, ha a Sötétség Hercege feldolgozza a popkirály zenéjét? Születik egy új jazz sztenderd, ahogy az Miles Davis és a Human Nature című Michael Jackson-sláger esetében történt.
Jazz/World ajánló

Mi sül ki a klasszikus és az oláh cigány zene találkozásából?

Az oláh cigány hagyományokat anyanyelvi szinten ismerő Romengo ezúttal a Mendelssohn Kamarazenekarral áll színpadra a Get Closer koncertek szervezésében, szeptember 25-én, a MOMKultban!
Jazz/World ajánló

Harminc cigányzenész teszi fel a koronát a Budapest Ritmo fesztiválra

Idén is felejthetetlennek ígérkezik a régió legfontosabb világzenei fesztiválja, amit október 5. és 7. között harmadszor rendeznek meg az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a roma kultúra áll a fókuszban.
Jazz/World interjú

„Olyan jó lenne, ha őszintébb lenne a viszonyunk a jazzhez és Bartókhoz!”

A Sárik Péter Trió azon kevés jazz-zenekar közé tartozik, akiknek sikerült áttörni a jazz üvegplafonját, hiszen koncertjeiket nagy érdeklődés övezi a közönség részéről. A zenekarvezetővel a Sárik Péter Trió x Bartók című új albumuk apropóján beszélgettünk, amit szeptember 21-én mutatnak be a Zeneakadémián.
Jazz/World karosi júlia

Ünnepelje Gershwin 120. születésnapját Karosi Júliával!

A zeneszerző születésének szeptember 26-i, 120. évfordulójára jelenik meg Karosi Júlia legújabb, Love Is Here To Stay című albuma, amelynek dalai szeptember 21-én a Magyar Rádió Márványtermében a Karosi Júlia Quartet és az RTQ vonósnégyes zenészei előadásában hallhatóak.