Jazz/World

Álmodozó

Omara Portuondót utoljára Szimfonikus projektjével láthattuk a Művészetek Palotájában, 2006 novemberében. Most az azóta készített Gracias című lemezével tér vissza, hogy legavatottabb ismerői körében is meglepetést keltsen…

Tessenek csak belegondolni! Omara Portuondo hetvennyolc éves, hatvan éve énekel, megjárta az eget, a földet és a poklot, vagy ha azt nem is, a cukornádültetvényeket biztosan. Tavalyelőtt, amikor szimfonikus zenekari kísérettel énekelte kedvenc boleróit, úgy tűnt, mintha összegezné beteljesülő álmait, de most még rátett egy lapáttal. Térben és időben, vágyakban és emlékekben még nagyobbat lépett. Pedig csupán arra az egyszerű kérdésre kellett válaszolnia, hogy melyek azok a dalok, amiket annyira szeretett volna már elénekelni… Persze igen gyakran a legyegyszerűbb kérdésekhez kell a legtöbb bátorság.

Hogy ennek az "utazásnak" mi lett a vége, azt elmondom azonnal, de előtte még lássuk, hogy honnan indult. – Omara édesanyja jómódú spanyol családban született, ám a társadalmi elvárásokra fittyet hányva egy fekete baseball-játékoshoz ment feleségül. Igen szerény körülmények között éltek, így nem tellett lemezjátszóra, úgyhogy maguk daloltak, miközben felnevelték három lányukat. A lányok közül Haydee a havannai Tropicana kabaré táncosnője lett, s mivel Omara folyton ott lebzselt a próbákon, egyszer csak egy váratlanul lebetegedő táncosnő helyére került.

Ugyancsak a Tropicanában kezdett énekelni is, mégpedig kubai bossa novával átitatott amerikai dzsessz-sztenderdeket – az úgynevezett feeling stílusban. 1952-ben a Cuarteto Las D’Aida nevű női énekegyüttes tagja lett, majd – tizenöt év múltán – a szólókarrier évei következtek. Omara képviselte Kubát a sopoti dalfesztiválon, de természetesen olyan felkéréseknek is eleget kellett tennie, mint amikor kivezényelték a művészeket a cukornádültetvényekre a munkásokat szórakoztatni. Mindenesetre Omara a "kiválasztottak" közé tartozott: Juanito Marquez nagylemezt írt neki (Esta es Omara Portuondo), a hetvenes években az Orquesta Aragon kíséretében Franciaországba és Japánba is eljutott, s a kilencvenes évek elején újabb albumokat jelentetett meg a spanyol Nubenegra kiadónál (Palabras, Desafios).

1996-ban, amikor Ry Cooder Havannában a Buena Vista Social Club című album felvételébe kezdett, véletlenül Omara is az Egrem stúdióban dolgozott. Cooder kapott az alkalmon, és arra kérte, hogy a Veinte Anos című bolerót énekelje el Compay Segundóval. A többire ugye már emlékszünk… A dalból az album egyik fénypontja, Omarából pedig a Buena Vista Social Club turnéinak és lemezsorozatának egyik kirívó csillaga lett. 2000-ben Buena Vista Social Club presents Omara Portuondo, 2004-ben Flor de Amor címmel jelent meg szólóalbuma, aztán a szimfonikus projekt következett, s ezzel máris a Graciashoz értünk.

Ez az album bizonyára megosztja majd Omara népes rajongótáborát, hiszen elmélyültebb figyelmet, több empátiát és jóval kevesebb tánclépést kíván. De ez egyáltalán nem baj. Éppen ellenkezőleg. Hadd jelezzem újra: egy ilyen kalandhoz nem kevés bátorság kell. Az intimitásához, a szomorúságához, a másságához. Az emlékezéshez. S mindeközben ahhoz, hogy elszakadjon a talajától, és messzire szárnyaljon, megmerítkezni a brazil zenék keserédes tengerében. Az utolsó dal egy altató, amit Omara a fiának, majd az unokájának énekelt. De most e sorok végére is jól jön. Elvégre egy álmodozásban gazdag koncert előtt állunk. Csupán az a kérdés, utána mire ébredünk…

(2008. november 5. - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 19:30 - Gracias – Omara Portuondo (Kuba); km.: Omara Portuondo (ének), Swami Jr. (gitár), Harold Lopez Nussa (zongora), Felipe Calrera (nagybőgő), Andrés Coayo, Rodney Yllarza Barreto (ütőhangszerek)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.