Jazz/World

Amerikai és magyar jazzcsillagok Szegeden

2009.10.29. 12:21
Ajánlom
A november 7-8-án megrendezendő Szegedi Jazz Napok díszvendégei: az amerikai soul-jazz egyik utolsó nagy öregje, a 67 éves Lonnie Smith, a jazz-rock fúzió úttörője, Larry Coryell, valamint a Jan Garbarek Group ismert női dobosa, Marilyn Mazur.

Lonnie Smith az amerikai Rhythm&Blues és az ötvenes évekből származó Soul-Jazz egyik legnagyobb élő mestere. A fekete Hammond- varázsló George Bensonnal alakította első együttesét, orgonajátéka nagy hatással volt a beat- és rockzene aranykorára, majd a későbbi "acid-jazz" irányzat kialakulására. Hosszú és gazdag pályafutása ellenére nagyon ritkán lép fel Európában. A Szegedi Jazz Napok meghívására először játszik Magyarországon.

Ha jazz- és a rockgitár istenei semmi másban nem értenek egyet, abban mégis, hogy Claptontól kezdve McLaughlinen át Metheny- ig és Scofieldig valamennyien Larry Coryell köpönyegéből bújtak ki. Corryel legendás muzsikus, nélküle nem lett volna sem a Fusion, sem a Jazz-Rock az, ami. 1983-ban ugyanezen a fesztiválon mutkozott be először Magyarországon, a koncert a korszak egyik legnagyobb sikere volt.

Miles Davis és Jan Garbarek világhírű ütőse szintén különleges vendégnek számít minden fesztiválon, főként hogy Marilyn Mazur ezúttal egy titokzatos svéd díva, Josefine Cronholm és egy dán gitáros társaságában érkezik Szegedre. A trió zenéje jellegzetes skandináv art-jazz.

A külföldi húzónevek mellett három nem kevésbé kiváló magyar együttes lép fel. A szegedi színeket a 60 éves Szaniszló János és kvintettje képviseli, november 8-án pedig a Dresch Mihály - Lukács Miklós (cimbalom) - David Yengibarjan (tangóharmonika) trió, valamint a Bacsó Kristóf Quartet játszik.

A 19:30-kor kezdő koncertekről további információ a Szegedi Jazz Napoknak otthont adó IH Rendezvényközpont (Ifjúsági Ház) honlapján található.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.