Jazz/World

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

2019.07.12. 09:20
Ajánlom
Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.

Ha azt mondjuk, Andy Warhol és lemezborító, akkor bizonyára sokaknak eszébe jut az általa menedzselt The Velvet Underground & Nico ikonikus, banános lemezborítója 1967-ből, amelyről le lehetett "hámozni" a banánhéjat. Meglepő lehet ugyanakkor, ha azt mondjuk, Andy Warhol már 1949-ben is tervezett lemezborítót, nemcsak pop, rock, hanem jazz-muzsikusoknak, sőt klasszikus zenészeknek is.

GettyImages-2666641-160837.jpg

Andy Warhol 1967-ben (Fotó/Forrás: Getty Images / Express Newspapers / Stringer)

Egyik első lemezborítóját a zongorista Thelonius Monk formációjának tervezte 1954-ben; a

MONK: Thelonious Monk with Sonny Rollins and Frank Foster című album borítójának tervezésekor édesanyjával, Julia Warholával működött közre, aki kalligráfusként később is gyakori munkatársa volt.

A következő évben már Count Basie cím nélküli lemezével debütált a képi megjelenésére rendkívül igényes Blue Note kiadónál, amelyet a zongoristáról készült fotó alapján tustechnikával rajzolt meg. A sort 1956-ban a gitáros Kenny Burrell lemezborítójával folytatta, melyen már egyfajta filmes, alsó perspektívából ábrázolva, lendületes tusvonalakban elevenedik meg a gitárt pengető kéz. Szintén ebből az évből származik másik két Blue Note-kiadványa: a klarinétos Artie Shaw Both Feet In The Groove (1956) és a trombitás Joe Newman I'm Still Swinging (1956) című lemezének borítója, melyeken szintén a zenész hangszerét és arcképét helyezte középpontba. 1958-ban ismét fotó alapján tervezte meg a The Congregation borítóját a tenorszaxofonos Johnny Griffinnek, ahol már a következő alkotói évtizedben gyakorta felbukkanó virágok is fontos szerephez jutottak Griffin polinéz ingjének mintázatában.

griffin-161531.jpg

Johnny Griffin: The Congregation (Fotó/Forrás: Blue Note)

A portréktól, hangszerábrázolásoktól először Kenny Burrell Blue Lights, Volumes 1 and 2 című lemezeinél rugaszkodott el, ahol igyekezett vizuálisan megfogalmazni a zene által keltett impressziókat. Ezen a borítón már megjelenik a magas sarkú cipő, ami később Andy Warhol művészetének egyik központi motívuma, fétise lesz. Láthatjuk tehát, hogy a pop art királya több mint 50 saját tervezésű lemezborítójával már megelőlegezte későbbi, pop art korszakát, hiszen jellegzetes motívumait ezek során fejlesztgette. Ezek a borítók is arról tanúskodnak, hogy

Andy Warhol soha nem tett különbséget popkultúra és magaskultúra, egyéni önkifejezés és alkalmazott művészet között. 

Az ikonikus Blue Note-borítók, amik megjelenést adtak a jazznek

Kapcsolódó

Az ikonikus Blue Note-borítók, amik megjelenést adtak a jazznek

Ha valaki bemegy egy lemezantikváriumba és a jazz polc felé téved, ismerős látványvilágba fog botlani, az összetéveszthetetlen Blue Note borítókba, amiért két ember felelt: Francis Wolff fotográfus és Reid Miles tervezőgrafikus.

Andy Warhol és a világ

Andy Warhol és a világ

A pop art rocksztárjának híres zsidó személyiségekről készült portréit Bécsben lehet látni még szeptember elejéig, válogatott munkáit pedig Ázsiában utaztatják körbe egy vándorkiállításon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.