Jazz/World

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

2019.07.12. 09:20
Ajánlom
Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.

Ha azt mondjuk, Andy Warhol és lemezborító, akkor bizonyára sokaknak eszébe jut az általa menedzselt The Velvet Underground & Nico ikonikus, banános lemezborítója 1967-ből, amelyről le lehetett "hámozni" a banánhéjat. Meglepő lehet ugyanakkor, ha azt mondjuk, Andy Warhol már 1949-ben is tervezett lemezborítót, nemcsak pop, rock, hanem jazz-muzsikusoknak, sőt klasszikus zenészeknek is.

GettyImages-2666641-160837.jpg

Andy Warhol 1967-ben (Fotó/Forrás: Getty Images / Express Newspapers / Stringer)

Egyik első lemezborítóját a zongorista Thelonius Monk formációjának tervezte 1954-ben; a

MONK: Thelonious Monk with Sonny Rollins and Frank Foster című album borítójának tervezésekor édesanyjával, Julia Warholával működött közre, aki kalligráfusként később is gyakori munkatársa volt.

A következő évben már Count Basie cím nélküli lemezével debütált a képi megjelenésére rendkívül igényes Blue Note kiadónál, amelyet a zongoristáról készült fotó alapján tustechnikával rajzolt meg. A sort 1956-ban a gitáros Kenny Burrell lemezborítójával folytatta, melyen már egyfajta filmes, alsó perspektívából ábrázolva, lendületes tusvonalakban elevenedik meg a gitárt pengető kéz. Szintén ebből az évből származik másik két Blue Note-kiadványa: a klarinétos Artie Shaw Both Feet In The Groove (1956) és a trombitás Joe Newman I'm Still Swinging (1956) című lemezének borítója, melyeken szintén a zenész hangszerét és arcképét helyezte középpontba. 1958-ban ismét fotó alapján tervezte meg a The Congregation borítóját a tenorszaxofonos Johnny Griffinnek, ahol már a következő alkotói évtizedben gyakorta felbukkanó virágok is fontos szerephez jutottak Griffin polinéz ingjének mintázatában.

griffin-161531.jpg

Johnny Griffin: The Congregation (Fotó/Forrás: Blue Note)

A portréktól, hangszerábrázolásoktól először Kenny Burrell Blue Lights, Volumes 1 and 2 című lemezeinél rugaszkodott el, ahol igyekezett vizuálisan megfogalmazni a zene által keltett impressziókat. Ezen a borítón már megjelenik a magas sarkú cipő, ami később Andy Warhol művészetének egyik központi motívuma, fétise lesz. Láthatjuk tehát, hogy a pop art királya több mint 50 saját tervezésű lemezborítójával már megelőlegezte későbbi, pop art korszakát, hiszen jellegzetes motívumait ezek során fejlesztgette. Ezek a borítók is arról tanúskodnak, hogy

Andy Warhol soha nem tett különbséget popkultúra és magaskultúra, egyéni önkifejezés és alkalmazott művészet között. 

Az ikonikus Blue Note-borítók, amik megjelenést adtak a jazznek

Kapcsolódó

Az ikonikus Blue Note-borítók, amik megjelenést adtak a jazznek

Ha valaki bemegy egy lemezantikváriumba és a jazz polc felé téved, ismerős látványvilágba fog botlani, az összetéveszthetetlen Blue Note borítókba, amiért két ember felelt: Francis Wolff fotográfus és Reid Miles tervezőgrafikus.

Andy Warhol és a világ

Andy Warhol és a világ

A pop art rocksztárjának híres zsidó személyiségekről készült portréit Bécsben lehet látni még szeptember elejéig, válogatott munkáit pedig Ázsiában utaztatják körbe egy vándorkiállításon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.
Jazz/World gyász

Elhunyt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

73 éves korában elhunyt Mihály Tamás, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, az Omega basszusgitárosa – tudatta Facebook oldalán a zenekar.
Jazz/World interjú

Sárik Péter: Nekem kell a csend, a séta a Duna-parton

A hazai jazz élet egyik megkerülhetetlen alakja Sárik Péter. Triójával rendszeresen fellép hangversenytermekben, jazzklubokban, zenei fesztiválokon. Ceglédi. Vele is forgatott a Partitúra a ceglédi adásához, csakhogy online, ugyanis Sárik Péterék akkor éppen Frankfurtban koncerteztek. A beszélgetés szombaton látható a Duna tévén, 14.30-kor. A Fidelio.hu-nak pedig további érdekességekről is mesélt.
Jazz/World fonó

Toronymagasan a legjobb világ- és népzene Makovecz Imre tereiben

2012 óta minden év novemberében rendezik meg a Héttorony Fesztivált Makovecz Imre tereiben. A közel kéthetes vándorfesztivál célja, hogy a népzene és világzene legértékesebb produkciói minél több emberhez eljussanak határon innen és túl, valamint hogy a zene és építészet szerves kapcsolatára ráirányítsa a figyelmet.