Jazz/World

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

2019.07.12. 09:20
Ajánlom
Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.

Ha azt mondjuk, Andy Warhol és lemezborító, akkor bizonyára sokaknak eszébe jut az általa menedzselt The Velvet Underground & Nico ikonikus, banános lemezborítója 1967-ből, amelyről le lehetett "hámozni" a banánhéjat. Meglepő lehet ugyanakkor, ha azt mondjuk, Andy Warhol már 1949-ben is tervezett lemezborítót, nemcsak pop, rock, hanem jazz-muzsikusoknak, sőt klasszikus zenészeknek is.

GettyImages-2666641-160837.jpg

Andy Warhol 1967-ben (Fotó/Forrás: Getty Images / Express Newspapers / Stringer)

Egyik első lemezborítóját a zongorista Thelonius Monk formációjának tervezte 1954-ben; a

MONK: Thelonious Monk with Sonny Rollins and Frank Foster című album borítójának tervezésekor édesanyjával, Julia Warholával működött közre, aki kalligráfusként később is gyakori munkatársa volt.

A következő évben már Count Basie cím nélküli lemezével debütált a képi megjelenésére rendkívül igényes Blue Note kiadónál, amelyet a zongoristáról készült fotó alapján tustechnikával rajzolt meg. A sort 1956-ban a gitáros Kenny Burrell lemezborítójával folytatta, melyen már egyfajta filmes, alsó perspektívából ábrázolva, lendületes tusvonalakban elevenedik meg a gitárt pengető kéz. Szintén ebből az évből származik másik két Blue Note-kiadványa: a klarinétos Artie Shaw Both Feet In The Groove (1956) és a trombitás Joe Newman I'm Still Swinging (1956) című lemezének borítója, melyeken szintén a zenész hangszerét és arcképét helyezte középpontba. 1958-ban ismét fotó alapján tervezte meg a The Congregation borítóját a tenorszaxofonos Johnny Griffinnek, ahol már a következő alkotói évtizedben gyakorta felbukkanó virágok is fontos szerephez jutottak Griffin polinéz ingjének mintázatában.

griffin-161531.jpg

Johnny Griffin: The Congregation (Fotó/Forrás: Blue Note)

A portréktól, hangszerábrázolásoktól először Kenny Burrell Blue Lights, Volumes 1 and 2 című lemezeinél rugaszkodott el, ahol igyekezett vizuálisan megfogalmazni a zene által keltett impressziókat. Ezen a borítón már megjelenik a magas sarkú cipő, ami később Andy Warhol művészetének egyik központi motívuma, fétise lesz. Láthatjuk tehát, hogy a pop art királya több mint 50 saját tervezésű lemezborítójával már megelőlegezte későbbi, pop art korszakát, hiszen jellegzetes motívumait ezek során fejlesztgette. Ezek a borítók is arról tanúskodnak, hogy

Andy Warhol soha nem tett különbséget popkultúra és magaskultúra, egyéni önkifejezés és alkalmazott művészet között. 

Az ikonikus Blue Note-borítók, amik megjelenést adtak a jazznek

Kapcsolódó

Az ikonikus Blue Note-borítók, amik megjelenést adtak a jazznek

Ha valaki bemegy egy lemezantikváriumba és a jazz polc felé téved, ismerős látványvilágba fog botlani, az összetéveszthetetlen Blue Note borítókba, amiért két ember felelt: Francis Wolff fotográfus és Reid Miles tervezőgrafikus.

Andy Warhol és a világ

Andy Warhol és a világ

A pop art rocksztárjának híres zsidó személyiségekről készült portréit Bécsben lehet látni még szeptember elejéig, válogatott munkáit pedig Ázsiában utaztatják körbe egy vándorkiállításon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 16. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.