Jazz/World

Anthony Braxton, a free jazz nagy öregje a Müpában

2015.05.06. 15:30
Ajánlom
Az altszaxofon legkülönbözőbb dimenzióit feltáró, zeneszerzőként is kultikussá vált amerikai művész, Anthony Braxton május 17-én legújabb zenekarával lép fel a Müpa Fesztivál Színházában. A dob nélküli Diamond Curtain Wall Quartetben kiemelt szerepet kap a komputerek által generált zene.

A hetven éves multiinstrumentalista szerző az amerikai jazz egyik legfontosabb alakja. Egyetemista évei alatt filozófiát és zeneszerzést tanult, ekkor találkozott a szintén fúvós Roscoe Mitchell-lel és a dobos Jack DeJohnette-tel. Ők hárman alapították a máig működő Association for the Advancement of Creative Musicians nonprofit szervezetet - szerepel a szervezők ajánlóban.

Braxton 1971-ben kiadott albuma, a For Alto zenetörténeti jelentőséggel bír, ugyanis ez volt az első olyan lemez, amelyen a szaxofon kizárólag szólóhangszerként hallható. A hetvenes évek elején Párizsba költözött, ahol Chick Coreával, Dave Hollanddel és Barry Altschullal a Circle nevű formációban dolgozott.

Az avantgárd és a free jazz az Egyesült Államok polgárjogi harcai során az egyik szelíd megnyilvánulási formaként sokak szabadságvágyát fejezte ki. E műfaj népszerűsége azóta ugyan csökkent, de szereplői máig érvényes zenei megnyilatkozásokat tesznek. Braxton száznál több lemezen játszott a legkülönbözőbb fúvós hangszereken, a hangtartomány legaljától a legtetejéig. Életműve hatalmas és egyre bővül, átlátni szinte lehetetlen vállalkozás. Zeneszerzőként Cage, Stockhausen, Boulez és Schönberg határozta meg gondolkodásmódját, kompozíciói szokatlan irányok felé nyitnak, folyamatosan megújítja önmagát.

Legkedvesebb felállása a kvartett. Legújabb formációja, a Diamond Curtain Wall trióként már 2005-ben összeállt Trio (Wesleyan) című lemezén, de akkor még nem Mary Halvorson, hanem Tom Crean volt a gitáros. 2010-ben a trió André Vida alt- és baritonszaxofonossal kiegészülve kvartettként szerepelt egy lemezen, 2011-ben pedig Taylor Ho Bynum kornettos-szárnykürtössel és Mary Halvorson gitárossal alakított hármas játszott a Trio (NYC) albumon. Azóta Ingrid Laubrock (tenor- és szopránszaxofon) is csatlakozott.

Hangzásvilágukat a számítógépes zeneszerzés és improvizáció határozza meg. Erre a projektre is érvényes, amit Steve Smith, a The New York Times kritikusa írt Anthony Braxton zenéjéről: "nem annyira kompozíciós stratégia, mint inkább egy ideális demokrácia utópikus modellje. Vannak követendő szabályai, betartandó törvényei, amelyeket gondosan ellenőriz. Ám ezek inkább irányelvek, nem pedig megszorítások, helyes követésük teljes személyi szabadsághoz vezet egy zeneileg jól működő, pontosan körülírt társadalmi szerkezetben".

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Klasszikus

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Zenés színház

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Aki azért lépi át ajtaja küszöbét, hogy a maga igazát bizonyítsa, könnyen pórul jár”

Berecz András mesemondó, énekes ezúttal a szövevényes görög mitológia labirintusában és a görög népdalokban keresi az igazságot, test és lélek harmóniáját. Síp és lant - Tisztelet Arisztotelésznek című estje május 26-án látható a Nemzeti Színházban. Interjú.
Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.
Jazz/World budapest folk fest

„A zenémben benne van az őseim gyökértelenségének fájdalma is”

Juan de Lerida Franciaországban élő flamencogitáros számára a zene az az út, amin visszatalál spanyol gyökereihez. A flamenco nuevo jeles képviselőjét magyar jazz- és klasszikus zenészek kísérik ezen az úton május 25-én, a Kobuci Kertben, a Budapest Folk Fest keretében.
Jazz/World ajánló

„A zene egy lelki húron való pendülés” – Film készült a 100 Tagú Cigányzenekarról

Halász Glória Alla Zingara című dokumentumfilmje a világhírű 100 Tagú Cigányzenekar történetén keresztül mesél a zene falakat ledöntő, egységet kovácsoló és felemelő erejéről.