Jazz/World

Anthony Braxton, a free jazz nagy öregje a Müpában

2015.05.06. 15:30
Ajánlom
Az altszaxofon legkülönbözőbb dimenzióit feltáró, zeneszerzőként is kultikussá vált amerikai művész, Anthony Braxton május 17-én legújabb zenekarával lép fel a Müpa Fesztivál Színházában. A dob nélküli Diamond Curtain Wall Quartetben kiemelt szerepet kap a komputerek által generált zene.

A hetven éves multiinstrumentalista szerző az amerikai jazz egyik legfontosabb alakja. Egyetemista évei alatt filozófiát és zeneszerzést tanult, ekkor találkozott a szintén fúvós Roscoe Mitchell-lel és a dobos Jack DeJohnette-tel. Ők hárman alapították a máig működő Association for the Advancement of Creative Musicians nonprofit szervezetet - szerepel a szervezők ajánlóban.

Braxton 1971-ben kiadott albuma, a For Alto zenetörténeti jelentőséggel bír, ugyanis ez volt az első olyan lemez, amelyen a szaxofon kizárólag szólóhangszerként hallható. A hetvenes évek elején Párizsba költözött, ahol Chick Coreával, Dave Hollanddel és Barry Altschullal a Circle nevű formációban dolgozott.

Az avantgárd és a free jazz az Egyesült Államok polgárjogi harcai során az egyik szelíd megnyilvánulási formaként sokak szabadságvágyát fejezte ki. E műfaj népszerűsége azóta ugyan csökkent, de szereplői máig érvényes zenei megnyilatkozásokat tesznek. Braxton száznál több lemezen játszott a legkülönbözőbb fúvós hangszereken, a hangtartomány legaljától a legtetejéig. Életműve hatalmas és egyre bővül, átlátni szinte lehetetlen vállalkozás. Zeneszerzőként Cage, Stockhausen, Boulez és Schönberg határozta meg gondolkodásmódját, kompozíciói szokatlan irányok felé nyitnak, folyamatosan megújítja önmagát.

Legkedvesebb felállása a kvartett. Legújabb formációja, a Diamond Curtain Wall trióként már 2005-ben összeállt Trio (Wesleyan) című lemezén, de akkor még nem Mary Halvorson, hanem Tom Crean volt a gitáros. 2010-ben a trió André Vida alt- és baritonszaxofonossal kiegészülve kvartettként szerepelt egy lemezen, 2011-ben pedig Taylor Ho Bynum kornettos-szárnykürtössel és Mary Halvorson gitárossal alakított hármas játszott a Trio (NYC) albumon. Azóta Ingrid Laubrock (tenor- és szopránszaxofon) is csatlakozott.

Hangzásvilágukat a számítógépes zeneszerzés és improvizáció határozza meg. Erre a projektre is érvényes, amit Steve Smith, a The New York Times kritikusa írt Anthony Braxton zenéjéről: "nem annyira kompozíciós stratégia, mint inkább egy ideális demokrácia utópikus modellje. Vannak követendő szabályai, betartandó törvényei, amelyeket gondosan ellenőriz. Ám ezek inkább irányelvek, nem pedig megszorítások, helyes követésük teljes személyi szabadsághoz vezet egy zeneileg jól működő, pontosan körülírt társadalmi szerkezetben".

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

Elhunyt Konrád György

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus - tudatta a család pénteken az MTI-vel.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.