Jazz/World

Antik szong a mának

2012.09.01. 11:22
Ajánlom
Remekbe szabott szonettfeldolgozásokkal rukkolt elő második lemezén a W.H. Shakespeare kvartett – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Az együttes az egyik közösségi portálon feltünteti egyik barátját, az évek óta állandóan 43 éves William Shakespeare-t. Semmi kétségem nincsen, hogyha a bárd maga igazolhatná vissza a kapcsolatot, rögtön megtenné, sőt, ha belevághatna egy idevezető időutazásba, és meghallgathatná Senáék produkcióját, le is töltené őket a zseblejátszójára. Azt hiszem, hogy a szonettek megzenésítése révén létrejövő időív a mai fiataloknak is vonzó lehet. Azt is mondhatnám, hogy a W. H. Shakespeare formáció (melynek neve a szonettek ajánlásának minden bizonnyal megfejthetetlen monogrammjával kezdődik) az anakronizmusra épül. Kortárs zene és rap, atonális improvizáció és kőkemény rockritmus adják a reneszánsz szonettek zenéjét.

A szonettfeldolgozó gmk tagjai a színházi zeneszerző, csellista Márkos Albert, az énekes-rapper Sena Dagadou, a zeneszerző-basszusgitáros Gryllus Samu és a pop/jazz/alter dobos-ütős G. Szabó Hunor minden műfajban letették már a névjegyüket, meg sem próbálom felsorolni ezeket. Hozzáállásuk egyénileg is rendre a műfaji határok áthágásából, a megszokott megoldások sutba vetéséből indul ki. Ahogy az esztétikai térben elhelyezkedő korlátokat, úgy az időbelieket is semmibe veszik. Az elsőnek feldolgozott Shakespeare-szonett kezdősorának kérdésére: "Hogy lesz egykor versemnek hitele...?" (Szabó Lőrinc fordításában) egyértelmű választ adnak. Ez az egyik olyan szöveg, amelyet ún. melodramatikus formában, tehát "prózában" szaval Sena, miközben a cselló és a basszusgitáros ad szinte csak ritmikai kíséretet. (Meg kell jegyezzem, a kötelező iskolai ünnepségek óta harapok, ha melodrámát hallok, nem is tudok hirtelen olyan üditően természetesnek ható kivételt, mint Márkosék lemezének első száma.) A többiben is csodásan összefonódik a 16-17-ik század fordulóján íródott líra és a kortárs (így is, úgy is az) zene. Persze ehhez Shakespeare kimeríthetetlensége, sokat emlegetett enciklopédikussága is jól jött, még a kevésbé ismert verseket is számtalanszor feldolgozták már az évszázadok során. Bizonyára nem minden maradt ránk nyomtatásban, de a Crabbed Age... első feldolgozása már azelőtt napvilágra került, hogy a költemények egy évszázadosak lettek volna (Samuel Arnold), megzenésített szonetteket pedig a gyulai Shakespeare fesztiválon is előadtak idén nyáron. Szokatlannak tehát semmiképp sem lehet nevezni a kísérletet, de amit a WHS messze átlagon felül eltalált, az a szonettek immanens gondolati mélyrétegének visszaadása a hangszerelésben, az előadásmódban, a stíluskavalkádban, és leginkább a mai huszonévesek zenei fogalomrendszerében.

A szonettek legkézenfekvőbb interpretációja a bennük szereplő megszólított azonosítása a szerelmes társsal (kinek sem személyét - ha egyáltalán egy személyhez lehet kötni, és nem többhöz -, sem nemét nem fedte fel a költő, a kezdő ajánlás ellenére, én viszont lemondok róla, hogy állandóan ráncigáljam a függöny szélét). Eleve, a reneszánszban már magának a szerzőnek a személye is csupa rejtély. A lemez címadó darabja egyébként nem a híres szonettgyűjteményben szerepel, hanem a The Passionate Pilgrim című verseskötetben, amelynek csak öt darabjáról (köztük éppen a Crabbed Age... címűről) állítják biztosan a kutatók, hogy Shakespeare versek, döntő többségük más tollából származik, ha tetszik: apokrif.

A szépség és az ifjúság persze nem csak a szerelemben lehetnek a legfontosabb központi értékek, és a WHS interpretációja célozza is a minél tágabb fogalmi értelmezési tartományt. Mivel a múlandóság a szonettek visszatérő, központi kérdése, akár az ember életének, a szerelem megmaradásának, vagy a költészet, a zene általában a művészet időtállóságának összefüggésében, ezért az "antique song" megszólaltatása különösen gazdag az erre történő zenei utalásokban. Sena előadásában ezek a szövegek mindig kapnak valamilyen különös ízt. Minden hallható igyekezet nélkül, teljes természetességgel adja vissza a négyszáz éves nyelvezetet, amikor pedig afro-ritmusokkal töri rapbe a jambust, akkor a legvégén el is neveti magát: lám-lám, mégsem szakadt ránk a menyezet! Ne feledjük, hogy a Shakespeare-t eredetiben néző vagy olvasó anyanyelvi beszélők legalább olyan régiséggel szembesülnek, mintha mi Balassit olvasnánk, miközben mi magyarok Babits, Szabó Lőrinc vagy éppenséggel Szabó T. Anna fordításában "leporolt" szöveget kapunk! Azért érdemes megpróbálni kibetűzni a szonettek eredeti kiadásának reprodukcióját a lemezborítón. A WHS koncertjein, mint például a tavaly áprilisi Müpa-előadáson, ki is vetítik a szonettek szövegét. 

A lemez hallgatásánál is jó elő-elővenni a lemezboítót vagy a verseskötetet, már a tíz vers feldolgozásának változatos módja is szórakoztató. Márkos gordonkája az első darabban csak egy kis esztámmal, a hetedik darab intrójában viszont a Schubert vonósnégyesekből ismert vészjósló hangon szólal meg, csontváz-zörgést idéző oktávban, fájdalmas vibrátóval és egészen ijesztő felhangokkal és üveghangokkal, majd reszkető tizenhatodokkal. Dadogva és akadozva kezdi exponálni a témát, ami lehetne akár egy Kurt Weill song - megkönnyebülünk és új szorongásaink tolulnak fel, még mielőtt az énekszólam előadná. A XVII-ik és a XI-ik szonett zenéjének kibontásában szerepet kap Fenyvesi Márton gitáros, két másik tracken pedig Zságer-Varga Ákos ad koloritot billentyűkön. Maradandó zenei pillanatokat nyújt G. Szabó hangjáték-tágasságú dobszólója az CLI-ikben, ahol nagy feszültséget kelt kettőse is a csellóval. Itt-ott viszont a népdalhoz közelítő formára és melódiára ismerhetünk. Andalítóan klasszicizál Márkos az ötvenedik szonett bevezetőjében, amíg új rendet vág a harmadik versszak ("Föl, rest Múzsa, légy a szép arc bírája" - Szabó Lőrinc), ahol a vágyak és lehetőségek közötti vívódást a rock idióma kereteibe szorítják. A Vízkeresztből is bekerült Márkosék válogatásába egy vers, és zárásnak a Szentivánéji álomból a bölcsődal. Aki eddig nem vette volna észre, kezdheti előlről, most már a megzenésítések elképesztően pontos forma- és arányérzékére is odafigyelve.

A Crabbed Age and Youth című lemezt a Kultúrfürdő rendezvényén adja elő a W.H. Shakespeare formáció az Öntődei Múzeumban szeptember 2-án, vasárnap este 8 órakor.  

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Zenés színház

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Belle & Sebastian

Először jön Magyarországra a Belle and Sebastian

Még soha nem játszottak itt, az A38-on koncerteznek június végén.
Jazz/World ajánló

A nő, aki már kislány korában Bruce Springsteen haverja volt

Nyolc évvel első budapesti szólókoncertje után saját triója élén tér vissza a fővárosba a multiinstrumentalista Trixie Whitley. Március 8-án legutóbbi albumának anyagával érkezik a Fesztivál Színházba, ahol Childish Gambino és St. Vincent zenészei lesznek partnerei.
Jazz/World ajánló

Jazz-zongorával világzenei tájakon

A közönség két nemzetközi világzenei produkciót élvezhet a Fonóban február 28-án: az estet magyar, szlovén és spanyol művészek tradicionális flamenco koncertje nyitja, majd az EX AURO world-jazz-flamenco fúzió mutatkozik be első lemezével.
Jazz/World ajánló

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Jazz/World

Profik segítenek az induló dalszerzőknek

Március 2-3. között a Budapest Music Centerben te is megmutathatod a zenédet a frissen Grammy-t nyert producernek, Steve Dubnak, hiszen többek között ő is részt vesz a DEX Songwriting Expo-n, sőt mi több, listening session keretében segíti majd a dalszerzőket a legaktuálisabb iránymutatásokkal. Budapest harmadjára is a dalszerzés fővárosa lesz!