Jazz/World

Antonio Sanchez: „Művészcsaládban nőttem fel”

2015.11.17. 07:55
Ajánlom
Pat Metheny és Chick Corea virtuóz dobosát a széles közönség a négyszeres Oscar-díjas Inárritu-film, a Birdman zeneszerzőjeként ismeri. A neurotikus Michael Keaton ámokfutásának dobra írt kísérőzenéje Golden Globe és Bafta-jelölést is kapott, az Amerikai Filmakadémia mégis úgy döntött, hogy a legjobb eredeti filmzene kategóriájában nem jelölhető, mert sok klasszikus zenei részlet is megszólal benne. INTERJÚ

Antonio Sanchez utoljára Metheny zenekarával járt Budapesten, 2014-ben. Mostani koncertjén, november 21-én a Trafóban a Migration nevű kvartettjével ad koncertet olyan nagyágyúkkal, mint a brooklyni új generáció két üstököse, John Escreet zongorista és Matt Brewer bőgős, valamint Seamus Blake tenorszaxofonos.

Antonio Sanchez

Antonio Sanchez (Fotó/Forrás: Justin Bettman)

- Nemzedéke egyik legprominensebb dobosa, zeneszerzője és zenekarvezetője. 2007-ben lépett elő első szólóalbumával, a Migrationnel. Mi késztette arra, hogy megalapítsa a Migration formációt?

- Sok éven át más művészek elképzeléseihez csatlakozva játszottam. Elérkezettnek láttam az időt arra, hogy a saját zenémet tolmácsoljam, a saját zenekarommal. Szeretem, ha ellenőrzésem alatt tarthatom, hogy milyen termék kerül ki a kezeim alól, és átültethetem a gyakorlatba mindazt, amit az általam nagyra becsült zenekarvezetőktől megtanultam.

- Milyen műfajok, hatások, zenekarok befolyásolták az ízlésvilágát?

- Többnyire a rock and roll hatott rám. A Beatles, a Rolling Stones, a Who, a Cream, Jimmy Hendrix, a Led Zeppelin, a Rush, a Police. A fúziós jazzt és a latin jazzt csak később fedeztem fel, majd a straight ahead jazz és az improvizatív zene felé fordultam.

- Milyen családi háttérrel indult Mexikóban, ahol sokan ma is Ignacio Lopez Tarso televíziós színész unokájaként ismerik?

- Művészcsaládban nőttem fel Mexikóvárosban. A nagyapám kilencven éves és még mindig játszik szappanoperákban. Nagy hatással volt rám az ő vitalitása. A nagybátyám szintén színész. Anyám pedig a filmiparban és a könyvkiadásban dolgozott. Öt évesen kezdtem el dobolni, mellette klasszikus zongorát tanultam a konzervatóriumban. 1993-ban költöztem az Egyesült Államokba, hogy a Berklee College of Musicban folytassam a tanulmányaimat.

- Minek a hatására váltott a jazz zenére?

- Szerencsére még időben felismertem a lehetőségeimet. Nehéz lett volna bejutni rockbandákba dobosként. Rengeteg gyakorlat, a hangszerrel való kísérletezés és improvizáció vezetett el végül a jazz irányába.

- 2000 óta Pat Metheny elmaradhatatlan „kísérője”. Hogyan jellemezné a kapcsolatukat?

- A Berklee-i tanárom, Danilo Perez akusztikus triójával turnéztam éppen, amikor Pat dobost keresett a Pat Metheny Groupba. Életem egyik legjobb tapasztalata a vele való közös munka. Ő inspirált többek között abban is, hogy hogyan kell nagyon koncentrált és kemény munkát végezni zenekarvezetőként.

- A nemzetközi jazz színtér egyik legkeresettebb dobosaként a műfaj szinte minden sztárjával játszott, rendszeresen együttműködik nemzedéke legjobbjaival - Michael Breckertől Charlie Hadenen át Gary Burtonig, Joshua Redmantól, Chris Potteren át John Patitucciig. Milyen nevek hiányoznak még a „repertoárjából”?

- Valóban szerencsésnek mondhatom magam, hogy szinte mindenkivel játszottam már, akivel szerettem volna játszani. Nagy megtiszteltetés volt, hogy Herbie Hancockkal és Wayne Shorterrel is zenélhettem Don Cheadle Miles Davisnek szentelt filmjében. Talán csak Peter Gabriel és Sting maradt ki a kívánságlistámról.

- Honfitársa, Alejándro González Inárritu rendhagyó kalandra hívta, amikor a Birdman című filmhez dobszólót komponáltatott Michael Keaton zaklatott lelkivilágú figurájához. Hogyan találtak egymásra?

- Inárritu Metheny-rajongóként hallott élőben zenélni, majd egy napon felhívott azzal, hogy egy fekete komédiára készül, amihez szerinte jól passzolna egy eredeti dobszóló. Mellesleg elég konkrét elképzelései voltak arról, hogy mit szeretne hallani. Bevonultunk a stúdióba, ahol a forgatókönyv, az egyes jelenetek alapján improvizált zenéhez demófelvételeket készítettem. Aztán az utómunkálatok során a már megvágott filmhez újra feljátszottam élőben a zenét, közben változtattam a hangzáson a mozgásoknak, a dialógusoknak megfelelően.

- A filmzene komponálás is szerepel a további tervei között?

- Jövőre egy brit független filmhez írok zenét. Emellett több szóló projektem is van. Mindig is vágytam arra, hogy szólóalbumot készítsek dobra és big bandre. Azért érdekel ez a kettő, mert a műfaji spektrum két teljesen különböző oldalát képviselik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapest Bár és a 100 tagú Cigányzenekar augusztusban a Fertőrákosi Barlangszínházban

Elkezdődött a vakáció, beköszöntött a kánikula, ilyenkor pezseg igazán az élet Fertőrákoson, mindenki megtalálja a kedvére valót: lehet bringázni és távcsővel madarat lesni, a borospincékben kékfrankost kóstolni, szörfözni, hajókázni a Fertő-tavon, jókat kirándulni, felfedezni a Pannon-tenger lerakódásából keletkezett Fertőrákosi Kőfejtőt, hűsölni benne és ugyanitt este meghallgatni egy kellemes konceret.
Jazz/World Partitúra

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.
Jazz/World pink floyd

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Jazz/World beszámoló

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World ajánló

Bartók zenéjére is improvizálnak a 20. Lamantin Jazz Fesztiválon

A hazai és a nemzetközi jazzélet kiválóságait, hatvan fellépő tizenhat koncertjét hallhatja és láthatja a közönség június 23. és 29. között Szombathelyen.