Jazz/World

Antonio Sanchez: „Művészcsaládban nőttem fel”

2015.11.17. 07:55
Ajánlom
Pat Metheny és Chick Corea virtuóz dobosát a széles közönség a négyszeres Oscar-díjas Inárritu-film, a Birdman zeneszerzőjeként ismeri. A neurotikus Michael Keaton ámokfutásának dobra írt kísérőzenéje Golden Globe és Bafta-jelölést is kapott, az Amerikai Filmakadémia mégis úgy döntött, hogy a legjobb eredeti filmzene kategóriájában nem jelölhető, mert sok klasszikus zenei részlet is megszólal benne. INTERJÚ

Antonio Sanchez utoljára Metheny zenekarával járt Budapesten, 2014-ben. Mostani koncertjén, november 21-én a Trafóban a Migration nevű kvartettjével ad koncertet olyan nagyágyúkkal, mint a brooklyni új generáció két üstököse, John Escreet zongorista és Matt Brewer bőgős, valamint Seamus Blake tenorszaxofonos.

Antonio Sanchez

Antonio Sanchez (Fotó/Forrás: Justin Bettman)

- Nemzedéke egyik legprominensebb dobosa, zeneszerzője és zenekarvezetője. 2007-ben lépett elő első szólóalbumával, a Migrationnel. Mi késztette arra, hogy megalapítsa a Migration formációt?

- Sok éven át más művészek elképzeléseihez csatlakozva játszottam. Elérkezettnek láttam az időt arra, hogy a saját zenémet tolmácsoljam, a saját zenekarommal. Szeretem, ha ellenőrzésem alatt tarthatom, hogy milyen termék kerül ki a kezeim alól, és átültethetem a gyakorlatba mindazt, amit az általam nagyra becsült zenekarvezetőktől megtanultam.

- Milyen műfajok, hatások, zenekarok befolyásolták az ízlésvilágát?

- Többnyire a rock and roll hatott rám. A Beatles, a Rolling Stones, a Who, a Cream, Jimmy Hendrix, a Led Zeppelin, a Rush, a Police. A fúziós jazzt és a latin jazzt csak később fedeztem fel, majd a straight ahead jazz és az improvizatív zene felé fordultam.

- Milyen családi háttérrel indult Mexikóban, ahol sokan ma is Ignacio Lopez Tarso televíziós színész unokájaként ismerik?

- Művészcsaládban nőttem fel Mexikóvárosban. A nagyapám kilencven éves és még mindig játszik szappanoperákban. Nagy hatással volt rám az ő vitalitása. A nagybátyám szintén színész. Anyám pedig a filmiparban és a könyvkiadásban dolgozott. Öt évesen kezdtem el dobolni, mellette klasszikus zongorát tanultam a konzervatóriumban. 1993-ban költöztem az Egyesült Államokba, hogy a Berklee College of Musicban folytassam a tanulmányaimat.

- Minek a hatására váltott a jazz zenére?

- Szerencsére még időben felismertem a lehetőségeimet. Nehéz lett volna bejutni rockbandákba dobosként. Rengeteg gyakorlat, a hangszerrel való kísérletezés és improvizáció vezetett el végül a jazz irányába.

- 2000 óta Pat Metheny elmaradhatatlan „kísérője”. Hogyan jellemezné a kapcsolatukat?

- A Berklee-i tanárom, Danilo Perez akusztikus triójával turnéztam éppen, amikor Pat dobost keresett a Pat Metheny Groupba. Életem egyik legjobb tapasztalata a vele való közös munka. Ő inspirált többek között abban is, hogy hogyan kell nagyon koncentrált és kemény munkát végezni zenekarvezetőként.

- A nemzetközi jazz színtér egyik legkeresettebb dobosaként a műfaj szinte minden sztárjával játszott, rendszeresen együttműködik nemzedéke legjobbjaival - Michael Breckertől Charlie Hadenen át Gary Burtonig, Joshua Redmantól, Chris Potteren át John Patitucciig. Milyen nevek hiányoznak még a „repertoárjából”?

- Valóban szerencsésnek mondhatom magam, hogy szinte mindenkivel játszottam már, akivel szerettem volna játszani. Nagy megtiszteltetés volt, hogy Herbie Hancockkal és Wayne Shorterrel is zenélhettem Don Cheadle Miles Davisnek szentelt filmjében. Talán csak Peter Gabriel és Sting maradt ki a kívánságlistámról.

- Honfitársa, Alejándro González Inárritu rendhagyó kalandra hívta, amikor a Birdman című filmhez dobszólót komponáltatott Michael Keaton zaklatott lelkivilágú figurájához. Hogyan találtak egymásra?

- Inárritu Metheny-rajongóként hallott élőben zenélni, majd egy napon felhívott azzal, hogy egy fekete komédiára készül, amihez szerinte jól passzolna egy eredeti dobszóló. Mellesleg elég konkrét elképzelései voltak arról, hogy mit szeretne hallani. Bevonultunk a stúdióba, ahol a forgatókönyv, az egyes jelenetek alapján improvizált zenéhez demófelvételeket készítettem. Aztán az utómunkálatok során a már megvágott filmhez újra feljátszottam élőben a zenét, közben változtattam a hangzáson a mozgásoknak, a dialógusoknak megfelelően.

- A filmzene komponálás is szerepel a további tervei között?

- Jövőre egy brit független filmhez írok zenét. Emellett több szóló projektem is van. Mindig is vágytam arra, hogy szólóalbumot készítsek dobra és big bandre. Azért érdekel ez a kettő, mert a műfaji spektrum két teljesen különböző oldalát képviselik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.