Jazz/World

Antonio Sanchez: „Művészcsaládban nőttem fel”

2015.11.17. 07:55
Ajánlom
Pat Metheny és Chick Corea virtuóz dobosát a széles közönség a négyszeres Oscar-díjas Inárritu-film, a Birdman zeneszerzőjeként ismeri. A neurotikus Michael Keaton ámokfutásának dobra írt kísérőzenéje Golden Globe és Bafta-jelölést is kapott, az Amerikai Filmakadémia mégis úgy döntött, hogy a legjobb eredeti filmzene kategóriájában nem jelölhető, mert sok klasszikus zenei részlet is megszólal benne. INTERJÚ

Antonio Sanchez utoljára Metheny zenekarával járt Budapesten, 2014-ben. Mostani koncertjén, november 21-én a Trafóban a Migration nevű kvartettjével ad koncertet olyan nagyágyúkkal, mint a brooklyni új generáció két üstököse, John Escreet zongorista és Matt Brewer bőgős, valamint Seamus Blake tenorszaxofonos.

Antonio Sanchez

Antonio Sanchez (Fotó/Forrás: Justin Bettman)

- Nemzedéke egyik legprominensebb dobosa, zeneszerzője és zenekarvezetője. 2007-ben lépett elő első szólóalbumával, a Migrationnel. Mi késztette arra, hogy megalapítsa a Migration formációt?

- Sok éven át más művészek elképzeléseihez csatlakozva játszottam. Elérkezettnek láttam az időt arra, hogy a saját zenémet tolmácsoljam, a saját zenekarommal. Szeretem, ha ellenőrzésem alatt tarthatom, hogy milyen termék kerül ki a kezeim alól, és átültethetem a gyakorlatba mindazt, amit az általam nagyra becsült zenekarvezetőktől megtanultam.

- Milyen műfajok, hatások, zenekarok befolyásolták az ízlésvilágát?

- Többnyire a rock and roll hatott rám. A Beatles, a Rolling Stones, a Who, a Cream, Jimmy Hendrix, a Led Zeppelin, a Rush, a Police. A fúziós jazzt és a latin jazzt csak később fedeztem fel, majd a straight ahead jazz és az improvizatív zene felé fordultam.

- Milyen családi háttérrel indult Mexikóban, ahol sokan ma is Ignacio Lopez Tarso televíziós színész unokájaként ismerik?

- Művészcsaládban nőttem fel Mexikóvárosban. A nagyapám kilencven éves és még mindig játszik szappanoperákban. Nagy hatással volt rám az ő vitalitása. A nagybátyám szintén színész. Anyám pedig a filmiparban és a könyvkiadásban dolgozott. Öt évesen kezdtem el dobolni, mellette klasszikus zongorát tanultam a konzervatóriumban. 1993-ban költöztem az Egyesült Államokba, hogy a Berklee College of Musicban folytassam a tanulmányaimat.

- Minek a hatására váltott a jazz zenére?

- Szerencsére még időben felismertem a lehetőségeimet. Nehéz lett volna bejutni rockbandákba dobosként. Rengeteg gyakorlat, a hangszerrel való kísérletezés és improvizáció vezetett el végül a jazz irányába.

- 2000 óta Pat Metheny elmaradhatatlan „kísérője”. Hogyan jellemezné a kapcsolatukat?

- A Berklee-i tanárom, Danilo Perez akusztikus triójával turnéztam éppen, amikor Pat dobost keresett a Pat Metheny Groupba. Életem egyik legjobb tapasztalata a vele való közös munka. Ő inspirált többek között abban is, hogy hogyan kell nagyon koncentrált és kemény munkát végezni zenekarvezetőként.

- A nemzetközi jazz színtér egyik legkeresettebb dobosaként a műfaj szinte minden sztárjával játszott, rendszeresen együttműködik nemzedéke legjobbjaival - Michael Breckertől Charlie Hadenen át Gary Burtonig, Joshua Redmantól, Chris Potteren át John Patitucciig. Milyen nevek hiányoznak még a „repertoárjából”?

- Valóban szerencsésnek mondhatom magam, hogy szinte mindenkivel játszottam már, akivel szerettem volna játszani. Nagy megtiszteltetés volt, hogy Herbie Hancockkal és Wayne Shorterrel is zenélhettem Don Cheadle Miles Davisnek szentelt filmjében. Talán csak Peter Gabriel és Sting maradt ki a kívánságlistámról.

- Honfitársa, Alejándro González Inárritu rendhagyó kalandra hívta, amikor a Birdman című filmhez dobszólót komponáltatott Michael Keaton zaklatott lelkivilágú figurájához. Hogyan találtak egymásra?

- Inárritu Metheny-rajongóként hallott élőben zenélni, majd egy napon felhívott azzal, hogy egy fekete komédiára készül, amihez szerinte jól passzolna egy eredeti dobszóló. Mellesleg elég konkrét elképzelései voltak arról, hogy mit szeretne hallani. Bevonultunk a stúdióba, ahol a forgatókönyv, az egyes jelenetek alapján improvizált zenéhez demófelvételeket készítettem. Aztán az utómunkálatok során a már megvágott filmhez újra feljátszottam élőben a zenét, közben változtattam a hangzáson a mozgásoknak, a dialógusoknak megfelelően.

- A filmzene komponálás is szerepel a további tervei között?

- Jövőre egy brit független filmhez írok zenét. Emellett több szóló projektem is van. Mindig is vágytam arra, hogy szólóalbumot készítsek dobra és big bandre. Azért érdekel ez a kettő, mert a műfaji spektrum két teljesen különböző oldalát képviselik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Fidelio Tours

Babits Mihály fecskefészke Esztergomban

Ma este, a Partitúra kulturális kalandtúra ismétlésében bejárhatjuk Esztergomot, virtuálisan megnézhetjük a Babits-ház híres autogramfalát is. 19 órakor kapcsoljanak a Fidelióra, a Facebook-oldalunkon is elérhető lesz a Partitúra, amelynek két műsorvezetője: Miklósa Erika és Batta András. Itt pedig most elmeséljük a Babits-nyaraló rövid történetét.
Tánc

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Klasszikus

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Jimmy Cobb jazzdobos

A legendás amerikai zenész utolsóként távozott azok közül, akik játszottak Miles Davis ikonikus szextettjében és annak Kind of Blue című 1959-es albumán.
Jazz/World mti

Online készül a Fonó az őszi, 25. évfordulóra

Virtuálisan készül fennállásának 25. évfordulójára a Fonó Budai Zeneház, az intézmény a jubileum alkalmából 25 kategóriában várja a közönség véleményét június 15-éig arról, hogy melyek voltak az elmúlt két és fél évtized legemlékezetesebb estéi, zenéi, zenészei és lemezei a kulturális intézményben.
Jazz/World gyász

Elhunyt a Ghymes együttes billentyűse, Kún Csaba

A zenész 57 évesen, betegség következtében hunyt el.
Jazz/World hír

103 évesen újra slágerlistás lett Vera Lynn

Vera Lynn lett a legidősebb énekes, aki felkerült a legjobb 40 albumot jegyző brit slágerlistára, a 103 éves énekesnő legnépszerűbb dalainak 100 című gyűjteményével pénteken a lista 30. helyére került.
Jazz/World lemez

A magyar jazzlemez, amit egy koporsóműhelyben vettek fel

„Jazz a négy fal között” című sorozatunkban a Nigun Live Inem Sargfabrik című lemezét hallgatjuk meg.