Jazz/World

Armstrong, a szólisztikus jazz és a "scat" meghonosítója

Lemezfelvétel közben leesett a kotta és kénytelen volt kamu szöveget énekelni Armstrong – szól az anekdota a scat megszületéséről . Szemelvények a jazz történetéből Pallai Péter és Kerekes György szakírók tollából.

1925 decemberében Armstrong megalapította saját Hot Five nevű együttesét. A zenekart az általa jól ismert zenészekből állította össze, a zongorista - természetesen - a "felbujtó" Lil (immár) Armstrong, a harsonás a New Orleans-i régi ismerős Kid Ory, a klarinétos Johnny Dodds, a bendzsós Johnny St. Cyr volt.

Amiben sokat jelentett számára a New York-i "kirándulás", azt Armstrong későbbi játékában felfedezhetjük. Zenéjében újdonságként jelent meg az összefüggő szólójáték. Miközben a dallammal ritmikusan szökdécselt, néha elszaladt, majd lemaradt, olykor meg-megállt, mindezt tette energiával telve, játékosan, ugyanakkor spirituális erővel.

Ami igazán nagy újdonságnak számított, Louis kitalált egy új énekes műfajt, a scat-et, a halandzsa szöveggel előadott az énekes improvizációt. Ezzel kapcsolatban sokféle mendemonda kering még ma is, de nem is az a lényeg, hogy mi indította el ezt a fajta éneklést, hanem az, hogy egy olyan új stílus született, amely azóta is virágzik. Mit virágzik, minden jazzénekesnél a legfontosabb előadási mód, amelyben kibontakoztathatja saját stílusát, bemutathatja tehetségét, felkészültségét.

Az első olyan felvétel, amelyben Armstrong énekes improvizációt produkál, a Heebie Jeebies címmel került lemezre. Állítólag a hangszeres rögtönzés közben leesett a kottaállványról a szöveget tartalmazó papírdarab, Armstrong pedig nem tudta kívülről a szöveget, így kénytelen volt kamu szöveget énekelni. Ebből lett a scat. Ha nem így volt, akkor is érdekes történet.

Részlet Kerekes György és Pallai Péter A Jazz Évszázada c. kiadásra váró könyvéből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.
Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.