„Ezúttal úgy éreztem, produceri segítség nélkül szeretnék rátalálni a hangzásvilágra és szerencsém volt:
egy lépésből megszületett az alaphangulat, hangos dobolás, gitárok, ez manapság már otthoni környezetben könnyen modellezhető
– emlékezett a dal keletkezésére Pátkai Rozina. Dóczi Bence producer a lemez további dalaiban ugyan változatlanul kulcsszereplő lesz majd, ezt a szokatlan felütést azonban most Fenyvesi Márton gitáros, producer szedte ráncba. „Marci, a férjem rajong a nyers gitárzenékért, mostanában sok Sonic Youth-ot és korai punkzenéket is hallgat, a gitárriffek és a basszus az ő keze által keltek életre az én harmóniáimra, a dobgroove-sequencerre és a kész dalformára. Az énekekkel kapcsolatos ötletei nagyon megleptek."
A dal himnikus, mégis magányos bevezetője után egy tömeg kellős közepén találjuk magunkat, Pilinszky minden sora elemi erővel tör előre a hangos gitárok és dobok között úgy, ahogy a költő szövegeit korábban még nem hallhattuk.
Fenyvesi Márton az utóbbi időben az egyik legfelkapottabb hazai kísérleti, jazz ès indie zenei producerré nőtte ki magát, legfrissebb munkái folyamatosan jelennek meg például a MÖRK zenekarral, a Rozinával közösen alapított Sinistra Mastering stúdió pedig egyre többet dolgozik külföldi kiadóknak és előadóknak is.
Ez a dal számomra egy igazi lázadás, kiabáló, skandáló tömeg rohan a semmibe, akár egy tengerparton vagy máshol: fájdalmas és felszabadító.
Próbáltam elképzelni ezt a jelenetet, és a vokális megoldásokkal kézzelfoghatóan megjeleníteni ezt a víziót a dalban.”
Bekő Bozó rendező így látta a klip készítése során az alkotást: „Örülök, hogy megint különböző megoldásokkal kísérletezhettünk, megpróbáltuk a Pilinszky-versek sajátos világát átemelni a vizualitásba. Az eredeti szinopszisunk szerint a jelenetek lényege, hogy a belső, meditatív állapotot mutassa fel, amit a természet nyugodt képeivel próbálunk létre hívni. A látszólagos béke pillanataiban azonban megjelennek a tudattalan képei a múltból, s velük egy időben a régi félelmeink is felszínre törnek. De ebből megteremtődhet egy feloldozást és bizakodást is magában foglaló kép, mely azonban tele van azzal a félelemérzéssel, amely a vágyott szabadságérzetünkhöz is szükséges.”
A másik alkotó, Krokovay Ábel a rendezővel összecsengően, így érzékeltette a folyamatot: „Nagy ívet jár be a dal, így mi is inkább egy a kisfilmben gondolkoztunk már a kezdetektől. Szerettük volna a magány pillanatait rögzíteni különböző kontextusokban.
A klip képi világa sok helyen álomszerű, ami talán a szereplők elveszettségét is erősítheti, azonban a végén ez az elveszettség és magány feloldozásra kerül.
A klipben meglepetésvendég is közreműködik, mindenki beleegyezésével leleplezzük: Szirtes Ági színművész.
„Óriási megtiszteltetés volt számunkra, hogy Szirtes Ági közreműködött a Tanuk nélkül / A tengerpartra-klipünkben.
A forgatáson jelenlétével beragyogta az erdőt és mindannyiunknak csodálatos élmény volt a vele való találkozás, beszélgetés és a közös munka
– szól a vallomás Rozinától.
Szóval itt látható-hallható Pátkai Rozina új klipje, szeressék Önök is!
Pátkai Rozina: Minka
2022. április 2. 20:00
Trafó
Fejléckép: Szirtes Ági Pátkai Rozina új Pilinszky-klipjének egy jelenetében (forrás: Pátkai Rozina YouTube)