Jazz/World

Ártatlanok a zajban

2014.03.26. 07:02
Ajánlom
Az A38 szervezői remek érzékkel választották egy estére Pátkai Rozina és Csemer Boglárka koncertjét. A két fiatal énekes művész pályája legelején van ugyan, de már mindketten megtették azt a bizonyos nagy lépést, amivel világosan jelezték: van mondanivalójuk a színpadról. És bár a közönség egy részének kegyeiért külön akciókat kellett bevetni, az este mindkét szereplője különös bájjal jelezte, hogy többet szeretne átadni puszta háttérmuzsikánál. KRITIKA

Pátkai Rozina saját bevallása szerint tizenéves kora elején szeretett bele a latin-amerikai dalokba, és gyorsan el is kezdett portugálul tanulni. Alighanem a korai pályaválasztás a titka különlegesen tiszta és autentikus stílusának. Sallangmentes hangképzése, precíz, ízes szövegkiejtése predesztinálja őt az énekes pályának erre az egzotikus ösvényére. Az első próbálkozások létjogosultságát hamar nemzetközi sikerek igazolták: a Pátkai Rozina Kvintett 2013-ban elnyerte az amerikai Independent Music Awards közönségdíját, és idén ismét öt kategóriában jelölték őket. Májusban pedig New Yorkban is bemutatkozik a zenekar, miután beszavazták őket a NY Jazz Competition döntőjébe.

A zenekar nemrég megjelent első lemezén és a koncerten javarészt egy csokor bossa nova örökzöld hangzott el, amelyekhez kiváló egyéni színt ad Pecze Balázs hűvös eleganciájú trombitajátéka. Itt nyilvánvalóan tetten érhető Chet Baker hatása, az egész formáció művészi stílusára pedig a nagyon visszafogott, már-már naiv báj jellemző, amely érdekes, meglepő kontrasztban áll Rozina érett orgánumával. A muzsikusok (Tóth Mátyás - gitár, Pecze Balázs - trombita, Soós Márton - nagybőgő, Cseh Balázs - dob) komolysága, talán kissé megszeppent jelenléte hűvös eleganciával árnyalta az alapvetően életvidám, dinamikus bossa színvilágát.

Az este második fele az elsővel összehasonlítva és önmagában is legalább ennyire érdekes volt. Csemer Boglárka a francia sanzon hatása alatt formálta stílusát, a zenék viszont javarészt saját szerzeményei, közülük több francia nyelven. Boggie franciája ugyan talán nem annyira autentikus, mint Rozina portugálja, ám kirobbanó energiája, pozitív kisugárzása és nem utolsó sorban szélesvásznú hangi adottságai nem hagyják az aktív hallgató figyelmét elkalandozni. Zenéjének további különlegessége az egyedi hangszerelés: Boggie állandó zenész- és szerzőtársa, a billentyűs Sebestyén Áron nyilvánvaló természetességgel mozog a saját maga alkotta zenei világban, amely erre az estére elektromos vonósokkal és ütőhangszerekkel egészült ki.

A Boggie formáció 2013 áprilisában jelentkezett debütáló lemezével, ám a nemzetközi áttörést a Parfüm című számhoz készült videóklip hozta meg számára, amely pár nap alatt a videómegosztók sztárjai közé röpítette az énekesnőt. A hirtelen népszerűség nem ijesztette meg az énekest, aki ugyanolyan kedves és franciás közvetlenséggel szólítja meg közönségét, mintha a Müpa Showcase fesztiváljának színpadán várná, hogy felfedezzék. Ez a kislányos báj a markáns hangi adottságokkal és meglepő hangszerelési megoldásokkal együtt jelenti Boggie egyéniségének zálogát.

Számomra mindig furcsa és érthetetlen, ha valaki azért megy el egy nyilvánvalóan meghirdetett, jól kommunikált zenés eseményre, hogy ott hangos beszéddel jelezze: valójában nem kíváncsi arra, amire a belépőt váltotta. Nehéz megmagyarázni ezt a jelenséget, de egyet biztos lehet róla tudni: a hangosan társalgók azt fejezik ki, hogy a zenész olyasvalaki számukra, aki tiszteletre és figyelemre csak másodsorban méltó.

Mégis mindennek megvan a maga értelme. Ha ugyanis nem lett volna a közönség egy része udvariatlan, akkor talán a két művész nem kapta volna meg a lehetőséget, hogy a maga igazán nőies módján adjon valami még többet a művészetéből, mint amire képes. Rozina ugyanis az egyik pillanatban bekonferálta Jobimtól az Orfeu Negrut, majd közölte, hogy régen ezt a dalt mikrofon nélkül énekelték - majd ő is félrerakta a mikrofont, és a saját hangjára hagyatkozott. A közönség pedig szép lassan elhallgatott, és leesett állal figyelt. Boggie is valami hasonlót tett: nem elég, amit adok nektek? Akkor adom ugyanezt halkabban, intimebben - személyesebben Neked. Így énekelt el egy balladát, miközben a közönség becsukott szemmel, a szomszéd néző kezét megfogva, saját meglágyult szívét ott tartva hallgatta végig.


Pátkai Rozina és Csemer Boglárka koncertje

A38 hajó, március 19.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Trianon100

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.