Jazz/World

Ártatlanok a zajban

2014.03.26. 07:02
Ajánlom
Az A38 szervezői remek érzékkel választották egy estére Pátkai Rozina és Csemer Boglárka koncertjét. A két fiatal énekes művész pályája legelején van ugyan, de már mindketten megtették azt a bizonyos nagy lépést, amivel világosan jelezték: van mondanivalójuk a színpadról. És bár a közönség egy részének kegyeiért külön akciókat kellett bevetni, az este mindkét szereplője különös bájjal jelezte, hogy többet szeretne átadni puszta háttérmuzsikánál. KRITIKA

Pátkai Rozina saját bevallása szerint tizenéves kora elején szeretett bele a latin-amerikai dalokba, és gyorsan el is kezdett portugálul tanulni. Alighanem a korai pályaválasztás a titka különlegesen tiszta és autentikus stílusának. Sallangmentes hangképzése, precíz, ízes szövegkiejtése predesztinálja őt az énekes pályának erre az egzotikus ösvényére. Az első próbálkozások létjogosultságát hamar nemzetközi sikerek igazolták: a Pátkai Rozina Kvintett 2013-ban elnyerte az amerikai Independent Music Awards közönségdíját, és idén ismét öt kategóriában jelölték őket. Májusban pedig New Yorkban is bemutatkozik a zenekar, miután beszavazták őket a NY Jazz Competition döntőjébe.

A zenekar nemrég megjelent első lemezén és a koncerten javarészt egy csokor bossa nova örökzöld hangzott el, amelyekhez kiváló egyéni színt ad Pecze Balázs hűvös eleganciájú trombitajátéka. Itt nyilvánvalóan tetten érhető Chet Baker hatása, az egész formáció művészi stílusára pedig a nagyon visszafogott, már-már naiv báj jellemző, amely érdekes, meglepő kontrasztban áll Rozina érett orgánumával. A muzsikusok (Tóth Mátyás - gitár, Pecze Balázs - trombita, Soós Márton - nagybőgő, Cseh Balázs - dob) komolysága, talán kissé megszeppent jelenléte hűvös eleganciával árnyalta az alapvetően életvidám, dinamikus bossa színvilágát.

Az este második fele az elsővel összehasonlítva és önmagában is legalább ennyire érdekes volt. Csemer Boglárka a francia sanzon hatása alatt formálta stílusát, a zenék viszont javarészt saját szerzeményei, közülük több francia nyelven. Boggie franciája ugyan talán nem annyira autentikus, mint Rozina portugálja, ám kirobbanó energiája, pozitív kisugárzása és nem utolsó sorban szélesvásznú hangi adottságai nem hagyják az aktív hallgató figyelmét elkalandozni. Zenéjének további különlegessége az egyedi hangszerelés: Boggie állandó zenész- és szerzőtársa, a billentyűs Sebestyén Áron nyilvánvaló természetességgel mozog a saját maga alkotta zenei világban, amely erre az estére elektromos vonósokkal és ütőhangszerekkel egészült ki.

A Boggie formáció 2013 áprilisában jelentkezett debütáló lemezével, ám a nemzetközi áttörést a Parfüm című számhoz készült videóklip hozta meg számára, amely pár nap alatt a videómegosztók sztárjai közé röpítette az énekesnőt. A hirtelen népszerűség nem ijesztette meg az énekest, aki ugyanolyan kedves és franciás közvetlenséggel szólítja meg közönségét, mintha a Müpa Showcase fesztiváljának színpadán várná, hogy felfedezzék. Ez a kislányos báj a markáns hangi adottságokkal és meglepő hangszerelési megoldásokkal együtt jelenti Boggie egyéniségének zálogát.

Számomra mindig furcsa és érthetetlen, ha valaki azért megy el egy nyilvánvalóan meghirdetett, jól kommunikált zenés eseményre, hogy ott hangos beszéddel jelezze: valójában nem kíváncsi arra, amire a belépőt váltotta. Nehéz megmagyarázni ezt a jelenséget, de egyet biztos lehet róla tudni: a hangosan társalgók azt fejezik ki, hogy a zenész olyasvalaki számukra, aki tiszteletre és figyelemre csak másodsorban méltó.

Mégis mindennek megvan a maga értelme. Ha ugyanis nem lett volna a közönség egy része udvariatlan, akkor talán a két művész nem kapta volna meg a lehetőséget, hogy a maga igazán nőies módján adjon valami még többet a művészetéből, mint amire képes. Rozina ugyanis az egyik pillanatban bekonferálta Jobimtól az Orfeu Negrut, majd közölte, hogy régen ezt a dalt mikrofon nélkül énekelték - majd ő is félrerakta a mikrofont, és a saját hangjára hagyatkozott. A közönség pedig szép lassan elhallgatott, és leesett állal figyelt. Boggie is valami hasonlót tett: nem elég, amit adok nektek? Akkor adom ugyanezt halkabban, intimebben - személyesebben Neked. Így énekelt el egy balladát, miközben a közönség becsukott szemmel, a szomszéd néző kezét megfogva, saját meglágyult szívét ott tartva hallgatta végig.


Pátkai Rozina és Csemer Boglárka koncertje

A38 hajó, március 19.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.