Jazz/World

Ártatlanok a zajban

2014.03.26. 07:02
Ajánlom
Az A38 szervezői remek érzékkel választották egy estére Pátkai Rozina és Csemer Boglárka koncertjét. A két fiatal énekes művész pályája legelején van ugyan, de már mindketten megtették azt a bizonyos nagy lépést, amivel világosan jelezték: van mondanivalójuk a színpadról. És bár a közönség egy részének kegyeiért külön akciókat kellett bevetni, az este mindkét szereplője különös bájjal jelezte, hogy többet szeretne átadni puszta háttérmuzsikánál. KRITIKA

Pátkai Rozina saját bevallása szerint tizenéves kora elején szeretett bele a latin-amerikai dalokba, és gyorsan el is kezdett portugálul tanulni. Alighanem a korai pályaválasztás a titka különlegesen tiszta és autentikus stílusának. Sallangmentes hangképzése, precíz, ízes szövegkiejtése predesztinálja őt az énekes pályának erre az egzotikus ösvényére. Az első próbálkozások létjogosultságát hamar nemzetközi sikerek igazolták: a Pátkai Rozina Kvintett 2013-ban elnyerte az amerikai Independent Music Awards közönségdíját, és idén ismét öt kategóriában jelölték őket. Májusban pedig New Yorkban is bemutatkozik a zenekar, miután beszavazták őket a NY Jazz Competition döntőjébe.

A zenekar nemrég megjelent első lemezén és a koncerten javarészt egy csokor bossa nova örökzöld hangzott el, amelyekhez kiváló egyéni színt ad Pecze Balázs hűvös eleganciájú trombitajátéka. Itt nyilvánvalóan tetten érhető Chet Baker hatása, az egész formáció művészi stílusára pedig a nagyon visszafogott, már-már naiv báj jellemző, amely érdekes, meglepő kontrasztban áll Rozina érett orgánumával. A muzsikusok (Tóth Mátyás - gitár, Pecze Balázs - trombita, Soós Márton - nagybőgő, Cseh Balázs - dob) komolysága, talán kissé megszeppent jelenléte hűvös eleganciával árnyalta az alapvetően életvidám, dinamikus bossa színvilágát.

Az este második fele az elsővel összehasonlítva és önmagában is legalább ennyire érdekes volt. Csemer Boglárka a francia sanzon hatása alatt formálta stílusát, a zenék viszont javarészt saját szerzeményei, közülük több francia nyelven. Boggie franciája ugyan talán nem annyira autentikus, mint Rozina portugálja, ám kirobbanó energiája, pozitív kisugárzása és nem utolsó sorban szélesvásznú hangi adottságai nem hagyják az aktív hallgató figyelmét elkalandozni. Zenéjének további különlegessége az egyedi hangszerelés: Boggie állandó zenész- és szerzőtársa, a billentyűs Sebestyén Áron nyilvánvaló természetességgel mozog a saját maga alkotta zenei világban, amely erre az estére elektromos vonósokkal és ütőhangszerekkel egészült ki.

A Boggie formáció 2013 áprilisában jelentkezett debütáló lemezével, ám a nemzetközi áttörést a Parfüm című számhoz készült videóklip hozta meg számára, amely pár nap alatt a videómegosztók sztárjai közé röpítette az énekesnőt. A hirtelen népszerűség nem ijesztette meg az énekest, aki ugyanolyan kedves és franciás közvetlenséggel szólítja meg közönségét, mintha a Müpa Showcase fesztiváljának színpadán várná, hogy felfedezzék. Ez a kislányos báj a markáns hangi adottságokkal és meglepő hangszerelési megoldásokkal együtt jelenti Boggie egyéniségének zálogát.

Számomra mindig furcsa és érthetetlen, ha valaki azért megy el egy nyilvánvalóan meghirdetett, jól kommunikált zenés eseményre, hogy ott hangos beszéddel jelezze: valójában nem kíváncsi arra, amire a belépőt váltotta. Nehéz megmagyarázni ezt a jelenséget, de egyet biztos lehet róla tudni: a hangosan társalgók azt fejezik ki, hogy a zenész olyasvalaki számukra, aki tiszteletre és figyelemre csak másodsorban méltó.

Mégis mindennek megvan a maga értelme. Ha ugyanis nem lett volna a közönség egy része udvariatlan, akkor talán a két művész nem kapta volna meg a lehetőséget, hogy a maga igazán nőies módján adjon valami még többet a művészetéből, mint amire képes. Rozina ugyanis az egyik pillanatban bekonferálta Jobimtól az Orfeu Negrut, majd közölte, hogy régen ezt a dalt mikrofon nélkül énekelték - majd ő is félrerakta a mikrofont, és a saját hangjára hagyatkozott. A közönség pedig szép lassan elhallgatott, és leesett állal figyelt. Boggie is valami hasonlót tett: nem elég, amit adok nektek? Akkor adom ugyanezt halkabban, intimebben - személyesebben Neked. Így énekelt el egy balladát, miközben a közönség becsukott szemmel, a szomszéd néző kezét megfogva, saját meglágyult szívét ott tartva hallgatta végig.


Pátkai Rozina és Csemer Boglárka koncertje

A38 hajó, március 19.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.
Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Tánc

Yakovleva Maria lett A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja

A Magyar Nemzeti Balett principálját A bajadér június 15-i előadásának tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház balettegyüttese legrangosabb címének birtokosa.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A basszusgitár ősi ereje mindenkit megbabonáz” – beszélgetés Kéri Sámuel jazz-basszusgitárművésszel

Hosszú évekig zongorázott, aztán beleszeretett a basszusgitárba. Hazai tanulmányai után felvették a bostoni Berklee College of Musicra. Kéri Sámuel ma már az egyik legígéretesebb hazai jazz-basszusgitáros, aki a napokban Junior Prima díjat kapott magyar zeneművészet kategóriában.
Jazz/World ajánló

Balatonfüred újra a gitárzene nemzetközi centruma lesz

A 19. Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivál rangos hazai és külföldi művészek fellépéseivel, nyilvános mesterkurzusokkal és szakmai programokkal várja a közönséget június 22. és 28 között.
Jazz/World ajánló

Gombafejűek a Kobuciban – ismét összegyűlnek Budapesten a hazai Beatles-rajongók

Június 22-én rendezik meg a 10. Országos Beatles Találkozót a Kobuci Kertben. A délutántól estig tartó minifesztiválon – amelyen a tíz éven aluliak idén is ingyen vehetnek részt – minden a Beatles körül forog majd: koncertekkel, játékokkal és meglepetésekkel ünneplik a legendás zenekar örökségét.
Jazz/World interjú

„Számomra minden zene, még a mosógép duruzsolása is” – beszélgetés Horváth Szabolcs Péter jazz-zongoraművésszel

Végtelen derű, kiváló humor és szakmai alázat jellemzi Horváth Szabolcs Péter jazz-zongoraművészt, aki az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima díjat vehetett át magyar zeneművészet kategóriában.
Jazz/World interjú

Vissza a gyökerekhez – a Benczúr Kertben köszönti húszéves jubileumát a Jazzation

Az idén 20 éves Jazzation, Magyarország legismertebb jazz a cappella együttese számtalan sikeres nemzetközi turné után június 18-án ünnepi hangulatú esttel várja régi és új közönségét a Benczúr Kertben.