Jazz/World

Az afrobeat története

2025.10.07. 10:40
Ajánlom
Adédèjì Adetayo a Liszt Ünnepen, a Magyar Zene Házában lép fel először Budapesten, koncertjét ráadásul a legendás műfajalapító, Fela Kuti születésnapján, október 15-én adja – azon a napon, amikor a világ legtöbb koncerthelyszínén az afrobeat ünnepét tartják. De mi is az afrobeat? Hogyan alakult ki? Kik a legfontosabb alakjai?

Ez a Nigériában, a hatvanas évek legvégén, hetvenes évek elején kiforrott, afrikai-nyugati hibrid zenei stílus lényegében egyetlen művész, Fela Kuti és az általa létrehozott zenekar, az Africa ’70 „találmánya”, amelyet dobosa, Tony Allen hathatós segítségével alkotott meg, és tett a hetvenes években Nyugat-Afrika népszerű műfajává. A nyolcvanas években az afrobeat a Talking Headsen keresztül világszerte ismertté lett, a kilencvenes években Kuti fiainak zenekarai által élt tovább, a 2000-es évektől pedig újabb hullámokban vált népszerűvé, és maradt az mind a mai napig.

Isolation_Budapest_064_Hrotko_Balint_Mupa-content-102025.jpg

A 2024-es Isolation Budapesten Fela legkisebb fia, Seun Kuti forrósította fel a hangulatot az Akváriumban (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Müpa)

Fela Kuti létrehozta az afrobeatet

Fela Anikulapo Kuti az ötvenes években helyi highlife-zenekarokban játszott. Ez a ghánai gyökerű stílus szellemiségében már az afrobeat elődje, hiszen tradicionális joruba ritmusokat és dallamokat keresztezett nyugati jazzel és karibi calypsóval. Később Londonban Fela Kuti mélyebben tanulmányozta a jazzt, hazájába visszatérve pedig a helyi James Brown-imitátor, Geraldo Pino a funk felé fordította figyelmét. 1969-ben majdnem egy évig Amerikában koncertezett, ahol megismerkedett a politikai aktivizmussal, ami 1970-től dalainak meghatározó eleme lett.

Kuti Africa ’70 nevű, nagy létszámú zenekarával a jazz, a funk, a soul, a rhythm & blues, a tradicionális joruba, az apala és a ghánai highlife egyedi keresztezését alkotta meg, amibe számos más elem is beszivárgott: afrokubai hatások, salsa, calypso, soca, pszichedelikus soul és rock.

Kuti fő hangszerei a zongora és a szaxofon voltak, de hosszan kibomló, 10-20 perces dalaiban rengeteg más fúvós hangszer is meghatározó szerepet kapott.

No és persze főleg a groove, a lüktetés, amit jellemzően két dobos és több ütőhangszeres szolgált, élükön Tony Allennel, aki Kuti zenekarának művészeti vezetője is volt. Az angol, pidzsin angol és joruba nyelven megszólaló dalok elsősorban politikai, társadalmi üzeneteket hordoztak, Kuti a gyarmati sor után függetlenedő afrikai országokban létrejött korrupt kormányok, milíciák ellen is szót emelt.

Femi_Kuti__Positive_Force_c_Nagy_Attila_MUPA_391620-content-102109.jpg

Márciusban a legidősebb Kuti fivér, Femi táncoltatta meg a hangversenyterem közönségét (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

Kuti hatása

Fela Kuti nemcsak Nigéria és az afrikai kontinens egyik legjelentősebb előadója, de az általa létrehozott afrobeat világviszonylatban is meghatározó zenei stílus lett. Eleinte persze csak szűkebb környezetében hatott: a már említett Geraldo Pino hetvenes évekbeli lemezein is visszaköszönt Kuti stílusa, de

sokan játszottak még hasonló zenét, amit a nyugati világ csak jóval később, a 2000-es években fedezett fel válogatáslemezek, újrakiadások formájában.

A ghánai Ebo Taylor, a funkosabb Basa Basa zenekar, a highlife felől közelítő Orlando Julius és persze az önállósodó Tony Allen mind az afrobeat történetének jelentős alakjai, de még a dél-afrikai jazz-funk trombitás, Hugh Masekela, illetve amerikai jazzmuzsikusok – Roy Ayerstől Branford Marsalisig – is el-elkalandoztak a műfaj felé. Angliában először Brian Eno producer szeretett bele Kuti zenéjébe, lelkesedését átragasztva az amerikai Talking Headsre is, akikkel együtt dolgozott. Az ő 1980-as Remain In Light című albumuk szélesebb körben is megismertette a stílust, amit aztán a kilencvenes években Kuti fiai, eleinte az idősebb Femi, majd a fiatalabb Seun is tovább őrzött és fejlesztett, de Nigériában még egy Lágbájá nevű előadó is fűtötte a műfaj politikus lángját.

A 2000-es évekbeli revival

Az afrobeat a 90-es évek végén, a 2000-es évek elején kapott új lendületet New Yorkban. Az Antibalas, a Kokolo Afrobeat Orchestra és a Daktaris aztán a világ minden pontján újra erre az ellenállhatatlanul összetett, bizsergetően sokhatású zenére terelte a figyelmet. A Budos Bandtől a német Karl Hector & The Malcounson, a brazil Bixiga 70-en át a kanadai Souljazz Orchestráig sorra bukkantak fel remek képviselői – sőt, magyar afrobeatzenekar is alakult The Mabon Dawud Republic néven. Manapság a legnépszerűbb autentikus nigériai előadó e műfajban az Adédèjì Adetayo vezette Adédèjì – tiszta mázli, hogy az ő előadásukban hallhatjuk ezt a táncba hívó zenét.

Szerző: Szabó Ferenc

A cikk eredetileg a Liszt Ünnep blogján jelent meg.

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Adédèjì Adetayo (fotó/forrás: Carolina Vallejo / Liszt Ünnep)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Jazz/World ajánló

Miért osztja meg a közönséget a világzene? – konferencián keresik a választ

A magyarországi világzene címmel november 14-én és 15-én kétnapos konferenciát szervez az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet. A rendezvénynek a Hagyományok Háza ad otthont.
Jazz/World ajánló

Negyvenötödik születésnapját ünnepli a Budapest Ragtime Band

A jeles alkalomból az együttes november 19-én jubileumi koncertet ad az Óbudai Társaskörben, olyan neves vendégekkel, mint a StEfrem Férfikar, ifj. Szakcsi Lakatos Béla, Balogh Kálmán cimbalomművész és Kovács Ferenc énekes, multiinstrumentalista.
Jazz/World interjú

Borbély Mihály: „A szaxofon a fő hangszerem, a tárogató meg az identitásom”

Borbély Mihály a focipályát a zenei pályára cserélte. Bár jazzt játszik, zenéjében a kortárs klasszikus zenén kívül bőven megtalálható az a sokféle szerb, sváb, tót vagy roma hatás, ami a Pomáz–Szentendre tengelyen érte gyermekkorában.
Jazz/World ajánló

Újszerű zenei közösségi élményt kínál Harcsa Veronika Flow By című lemeze

Harcsa Veronika új zenei projektje a közönség és az előadó közötti határokat kívánja feloldani. A Flow By című album megjelenése azonban egyszerre zenei és vizuális kísérlet, ugyanis Vancsó Zoltán slideshow-jával debütál.