Jazz/World

Az egész élet jazz

2009.06.26. 06:00
Ajánlom
A közfelfogás szerint az a zenész sikeres, akit közönség annak szavaz. Pedig ez a szemlélet még a populáris műfajok esetében is sántít némiképp, mert sokszor nem a produkció értékét, hanem a mögötte lévő PR-marketing hatékonyságát tükrözi. Ezt a megfigyelést csak az a nagyon kevés zeneművész cáfolhatná, aki a közönséghez és a szakmához egyaránt nagy tisztelettel viszonyul. A kevesek egyike az épp 60 esztendős Babos Gyula.

Fidelio: Az ismert művészek gyakran a színpadon, a közönség előtt (is) ünneplik kerekszámú születésnapjukat. Várhatunk hasonlót tőled is?

Babos Gyula: Nem fűzök különösebb jelentőséget egy születésnapot jelző dátumhoz. Nem szeretem ünnepeltetni magam. Ezért a Take Five-ban összehozunk egy jam sessiont, ami viszont a közös játék miatt okot adhat az ünneplésre; de csak az a tény, hogy hatvan évvel ezelőtt születtem, ehhez kevés lenne. Valószínűleg nem is fogok több születésnapi eseményt kezdeményezni. Nem mintha nem lenne jó dolog azt a sok szeretetet bekasszírozni, ami ilyenkor a barátoktól jön...

F: Kik lesznek a partnereid?

BGy: Mindenki. Aki jön; van egy-kettő, akikkel játszottam. Illetve egy-kettő lehet, akikkel nem játszottam. Szóltam miden ismerősömnek, barátomnak, muzsikustársamnak; remélhetőleg jönnek is mindannyian. Persze szeretném, ha ez a koncert jó buli lenne; bár azt se tudom mit jelent az a szó manapság, hogy „buli". Talán annyit, hogy kinyitok egy ajtót, és annyit mondok: jöjjön el mindenki, aki ráér, vagy akit érdekel. Egyébként a legjobb helyzetek spontán módon jönnek össze.

F: Jazzmuzsikus ezt nem is gondolhatja másként, hisz olyan műfajt képvisel, melynek a megismételhetetlen pillanat varázsa, vagyis az improvizáció az egyik lételeme. 

BGy: Az egész élet egy jazz. Ahogy nekünk megvannak a harmóniakörök a fejünkben, ugyanúgy van meg mindenkinek az a néhány lehetőség, amivel a következő pillanatban kezdhet valamit.

FE: Azért nem mondható mindenkire, hogy improvizatív alkat...

BGY: ...mindenki az. Mi jazzmuzsikusok, csak azért látszunk annak inkább, mert a lehetőségek tárházát megtanultuk - szakmai értelemben.

FE: A személyeddel kapcsolatos legutóbbi nagy esemény a Jazz az Operában volt. Milyen volt belülről ez a koncert?

BGY: Számomra kész csoda! Lehet, hogy nekem inkább ez a koncert volt az igazi születésnap: megilletődötten, szép ruhában, nyakamban a hangszerrel, mögöttem egy hetventagú zenekarral, mely az én szerzeményemet játssza. Összességében ez az alkalom nagyon közel volt ahhoz, amit pályafutásom csúcspont közeli eseményeihez sorolhatok. 

FE: Tekintélyedhez és tudásodhoz képest kicsit kevésnek tűnik az a hat lemez, mely eddig saját neved alatt jelent meg. Idegenkedsz a lemezkészítéstől?

BGY: A pillanatot, amit adott időben és térben, adott emberek társaságában megosztunk egymással, nagyon nehéz reprodukálni. Egy hangfelvétel ezt alig képes visszaadni. Leginkább csak szeretnénk, ha a mondandónk olyan minőségben lenne rögzítve, hogy az bármikor fel tudja idézni a valóságos pillanatban megnyilvánuló erőt, vagy vissza tudja kódolni a mesét, amit valamikor elmondtunk. Viszont nagyon szeretem az élő játékot, mert van (lehet) benne hiba.

F: Sok fiatal muzsikusról feltételezhető, hogy ugyancsak hálás neked; s most nemcsak az igen szép számú és imponáló tudású gitáros tanítványodra gondolok, hanem azokra az egyéb hangszeresekre, énekesekre is, akik valamelyik zenekarodban szereztek maguknak ismertséget.

BGy: Nekem nem tűnik úgy, hogy annyira hálásak lennének. Soha nem is éreztem, hogy én ilyen - tehetség felfedező-beindító - szereplő lennék; vagy csak nem volt ilyen indítékom. Ebben a tudatban, hogy én indítottam el valakit a pályán, nagyon jó lehet lubickolni, de ez azért nem igaz, mert én legalább annyit kaptam a fiataloktól, legalább annyit tanultam tőlük, mint amennyit én adtam nekik. De ez a világ sora.

F: Világhírű jazzgitárosaink voltak és a mai napig sem vagyunk híján kiemelkedő tehetségeknek. Van valamiféle tradicionális háttere annak, hogy ilyen nagy a „felhozatal" jobbnál jobb hazai gitárosból?

BGy: Szabó Gabihoz és Zoller Attilához bensőséges kapcsolat fűzött, ami haláluk után is megmarad részemről. De meg merek kockáztatni egy merész kijelentést, mely szerint az '56-os forradalomnak igen nagy szerepe volt mindkettőjük világkarrierjében. Ez természetesen nem a tehetségükkel van összefüggésben - az minden vitán felüli -, hanem azzal a megfigyelésemmel, hogy a zene, a körülöttünk lévő világhoz - tehát a hétköznapi élethez, vagy a történelmi pillanatokhoz is - szervesen kötődik. Emiatt ők ketten, hitelesebb hangon tudtak megszólalni, egy világszerte érdeklődést keltő történelmi esemény közvetlen érintettjeiként, mint bárki más. Ha pedig valaki nagyon ki akar hallani egy zenéből valamit, például a forradalmat, a szabadságvágyat, az ki is fogja - különösen ekkora tehetségeket hallgatva. A mai gitárosokat illetően mit mondjak; ez egy ilyen ország, ahová ilyen muzsikusok születnek, mint Bacsik Elek, Snétberger Feri, Fenyvesi Marci, és még vég nélkül sorolhatnánk...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.
Jazz/World ajánló

A Fölszállott a páva ismét a gyerekeké

2019-ben, immár harmadszor a Fölszállott a páva történetében a legfiatalabbak mérhetik össze tudásukat és tehetségükkel csalhatnak mosolyt és (öröm)könnyeket a tévénézők arcára.