Jazz/World

Az egész élet jazz

2009.06.26. 06:00
Ajánlom
A közfelfogás szerint az a zenész sikeres, akit közönség annak szavaz. Pedig ez a szemlélet még a populáris műfajok esetében is sántít némiképp, mert sokszor nem a produkció értékét, hanem a mögötte lévő PR-marketing hatékonyságát tükrözi. Ezt a megfigyelést csak az a nagyon kevés zeneművész cáfolhatná, aki a közönséghez és a szakmához egyaránt nagy tisztelettel viszonyul. A kevesek egyike az épp 60 esztendős Babos Gyula.

Fidelio: Az ismert művészek gyakran a színpadon, a közönség előtt (is) ünneplik kerekszámú születésnapjukat. Várhatunk hasonlót tőled is?

Babos Gyula: Nem fűzök különösebb jelentőséget egy születésnapot jelző dátumhoz. Nem szeretem ünnepeltetni magam. Ezért a Take Five-ban összehozunk egy jam sessiont, ami viszont a közös játék miatt okot adhat az ünneplésre; de csak az a tény, hogy hatvan évvel ezelőtt születtem, ehhez kevés lenne. Valószínűleg nem is fogok több születésnapi eseményt kezdeményezni. Nem mintha nem lenne jó dolog azt a sok szeretetet bekasszírozni, ami ilyenkor a barátoktól jön...

F: Kik lesznek a partnereid?

BGy: Mindenki. Aki jön; van egy-kettő, akikkel játszottam. Illetve egy-kettő lehet, akikkel nem játszottam. Szóltam miden ismerősömnek, barátomnak, muzsikustársamnak; remélhetőleg jönnek is mindannyian. Persze szeretném, ha ez a koncert jó buli lenne; bár azt se tudom mit jelent az a szó manapság, hogy „buli". Talán annyit, hogy kinyitok egy ajtót, és annyit mondok: jöjjön el mindenki, aki ráér, vagy akit érdekel. Egyébként a legjobb helyzetek spontán módon jönnek össze.

F: Jazzmuzsikus ezt nem is gondolhatja másként, hisz olyan műfajt képvisel, melynek a megismételhetetlen pillanat varázsa, vagyis az improvizáció az egyik lételeme. 

BGy: Az egész élet egy jazz. Ahogy nekünk megvannak a harmóniakörök a fejünkben, ugyanúgy van meg mindenkinek az a néhány lehetőség, amivel a következő pillanatban kezdhet valamit.

FE: Azért nem mondható mindenkire, hogy improvizatív alkat...

BGY: ...mindenki az. Mi jazzmuzsikusok, csak azért látszunk annak inkább, mert a lehetőségek tárházát megtanultuk - szakmai értelemben.

FE: A személyeddel kapcsolatos legutóbbi nagy esemény a Jazz az Operában volt. Milyen volt belülről ez a koncert?

BGY: Számomra kész csoda! Lehet, hogy nekem inkább ez a koncert volt az igazi születésnap: megilletődötten, szép ruhában, nyakamban a hangszerrel, mögöttem egy hetventagú zenekarral, mely az én szerzeményemet játssza. Összességében ez az alkalom nagyon közel volt ahhoz, amit pályafutásom csúcspont közeli eseményeihez sorolhatok. 

FE: Tekintélyedhez és tudásodhoz képest kicsit kevésnek tűnik az a hat lemez, mely eddig saját neved alatt jelent meg. Idegenkedsz a lemezkészítéstől?

BGY: A pillanatot, amit adott időben és térben, adott emberek társaságában megosztunk egymással, nagyon nehéz reprodukálni. Egy hangfelvétel ezt alig képes visszaadni. Leginkább csak szeretnénk, ha a mondandónk olyan minőségben lenne rögzítve, hogy az bármikor fel tudja idézni a valóságos pillanatban megnyilvánuló erőt, vagy vissza tudja kódolni a mesét, amit valamikor elmondtunk. Viszont nagyon szeretem az élő játékot, mert van (lehet) benne hiba.

F: Sok fiatal muzsikusról feltételezhető, hogy ugyancsak hálás neked; s most nemcsak az igen szép számú és imponáló tudású gitáros tanítványodra gondolok, hanem azokra az egyéb hangszeresekre, énekesekre is, akik valamelyik zenekarodban szereztek maguknak ismertséget.

BGy: Nekem nem tűnik úgy, hogy annyira hálásak lennének. Soha nem is éreztem, hogy én ilyen - tehetség felfedező-beindító - szereplő lennék; vagy csak nem volt ilyen indítékom. Ebben a tudatban, hogy én indítottam el valakit a pályán, nagyon jó lehet lubickolni, de ez azért nem igaz, mert én legalább annyit kaptam a fiataloktól, legalább annyit tanultam tőlük, mint amennyit én adtam nekik. De ez a világ sora.

F: Világhírű jazzgitárosaink voltak és a mai napig sem vagyunk híján kiemelkedő tehetségeknek. Van valamiféle tradicionális háttere annak, hogy ilyen nagy a „felhozatal" jobbnál jobb hazai gitárosból?

BGy: Szabó Gabihoz és Zoller Attilához bensőséges kapcsolat fűzött, ami haláluk után is megmarad részemről. De meg merek kockáztatni egy merész kijelentést, mely szerint az '56-os forradalomnak igen nagy szerepe volt mindkettőjük világkarrierjében. Ez természetesen nem a tehetségükkel van összefüggésben - az minden vitán felüli -, hanem azzal a megfigyelésemmel, hogy a zene, a körülöttünk lévő világhoz - tehát a hétköznapi élethez, vagy a történelmi pillanatokhoz is - szervesen kötődik. Emiatt ők ketten, hitelesebb hangon tudtak megszólalni, egy világszerte érdeklődést keltő történelmi esemény közvetlen érintettjeiként, mint bárki más. Ha pedig valaki nagyon ki akar hallani egy zenéből valamit, például a forradalmat, a szabadságvágyat, az ki is fogja - különösen ekkora tehetségeket hallgatva. A mai gitárosokat illetően mit mondjak; ez egy ilyen ország, ahová ilyen muzsikusok születnek, mint Bacsik Elek, Snétberger Feri, Fenyvesi Marci, és még vég nélkül sorolhatnánk...

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Péterfy Gergely: A Dunakanyarban van valami grandiózus

A Partitúra harmadik szériájának következő adása, most szombaton, szeptember 19-én 14.30-tól Visegrádon és környékén kalandozik a Duna tévén. A műsorvezetők, Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós – többek között – a Péterfy-családnál is vendégségben jártak. Péterfy László Kossuth-díjas szobrászművésznél, és lányánál, Péterfy Bori színész-énekesnél. Bori testvére, Péterfy Gergely író azonban a nyári forgatás idején épp külföldön volt, így kimaradt a Partitúrából, de a Fidelio.hu most pótolta a beszélgetést.
Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Könyv

Patti Smith Kosztolányit olvas a teája mellé

Az amerikai költő/énekes nem most ismerkedik a magyar irodalommal: korábban egy Krasznahorkai kötettel töltötte az éjszakáját.
Zenés színház

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Nyolc filmet nézhetünk meg premier előtt a X. Mozinet Filmnapokon

Október 22. és 25. között rendezik meg a X. Mozinet Filmnapokat a budapesti Puskin moziban és 14 további magyar városban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.