Jazz/World

Az elektronikától a fotel nyugalmáig

2010.10.06. 18:00
Ajánlom
A Müpában három úttörő - és népszerű – világzenei produkció van soron: Nitin Sawhney, a Mitsoura és Palya Bea.

A flamencogitáros DJ, aki szimfonikusoknak komponál, nem számít meghökkentőnek manapság, amikor a világzenében már-már feltétel a meglepő zenei és hangszerpárosítás, illetve a különleges egyéniség. Az említett személy éppen egy brit-indiai fiatalember, azonban itthon is bőven találunk a világra nyitott, eredeti ötletekből építkező nagyszerű zenészeket. Ilyen Palya Bea énekesnő, aki most éppen egy nyugodtabb, meditatív időszakát éli és a világon mindenütt ismert hangú Miczura Mónika együttese, a Mitsoura is.

Bár a londoni utcák és földalattik által ihletett zene és a roma autentikus dalok modern feldolgozása érdekes párosítás volna egy közös koncerten, a Mitsoura zenekar és Nitin Shawney csak egymás után mutatkozik be a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A két fellépő közötti stafétabot a mindkettőben erőteljesen jelenlévő elektronika.

A brit főváros zenei világának fenegyereke, az indiai-brit Nitin Shawney kezdeti tanulmányai után nem ragadt le a klasszikus zongorázás mellett, hanem a flamenco gitártól kezdve a dj pulton át a producerkedésig számtalan területen kipróbálta alkotókedvét, ráadásul magas színvonalon. Zenekari műveket komponált például olyan megrendelőknek, mint a Londoni Szimfonikusok, a Kínai Nemzeti Balett vagy a Playstation 3 alkotói. Saját zenekara mellett számos formációban játszik, két koncert között pedig olykor beugrik a televízióba közéleti műsort vezetni. Shawney lenyűgöző tehetséggel gyúrja össze a legkülönfélébb stílusokat, s alkot egy sajátos világot, amelyben ugyanúgy megfér a klasszikus, a világzene, az elektronika, a pop és még több más zenei stílus. Nyolc stúdióalbumot készített eddig, a legutóbbit a londoni földalattiban történt merényletek emlékére. A könnyű- és világzene nagy neveit is vonzotta már, így Paul McCartney vagy Natacha Atlas is szerepelt legutóbbi albumán.

Az elektronika azonban nem csak a modern város hangjaival párosulhat. Izgalmasabbá és talán befogadhatóvá tehet autentikus népdalokat - persze megfelelő hangszereléssel és énekhanggal kombinálva. Noha mára Magyarországon egyre többen próbálkoznak az amúgy is népszerű autentikus cigány folkdalok elektronikus „felpörgetésével", a Mitsoura együttes továbbra is egyedülálló utat és hangzást képvisel az itthoni és a nemzetközi világzenei térben egyaránt.

A zenekarban meghatározó kétségtelenül Mitsou, vagyis Miczura Mónika egyénisége és hangja. Ő már gyerekkora óta a roma zenében él, rengeteg dalt tanult meg az itthoni cigány közösségben, illetve a nemzetközi fesztiválok inspiráló forgatagában. Ezt a különleges repertoárt tárta négy nagyon különböző irányból érkezett zenész társa elé: kezdjenek velük valamit úgy, hogy a népdalok ősi energiája megmaradjon, de a modern, illetve más népek hangjait magába olvasztó zene egy új hangzásvilágot teremtsen. A dalok többsége abban is eltér a hazai cigány népzene repertoárjától, hogy az énekesnő személyiségéből fakadóan is jóval több úgynevezett „hallgatót", azaz lassú, kesergő, sokszor tragikus témákkal foglalkozó énekeket dolgoznak fel. A közös hangszerelés, az együttjátszás nem ment mindig zökkenőmentesen. „El kellett telnie egy kis időnek - mondta el a zenekar egyik zenei vezetője, Moldvai Márk -, míg összeszoktunk annyira, hogy megbízzunk egymás játékában, hogy elfogadjuk, a másik ötlete jobb lehet, mint az enyém. Annyira más területekről jöttünk, hogy ezt nem is volt olyan könnyű megvalósítani."

A négy zenész - Monori András, Moldvai Márk, Szalai Péter, Lukács Miklós - és Miczura Mónika mellett a zenekar munkájának szerves része Mandula Éva videóanimációja. Zenéjük pszichedelikus jellege szerintük segít a közönségnek a képi asszociációkban, s erre építve a koncerteken kész képeket kapunk: a cigány festők műveiből, cigány mesék képi világából összeállított videóvetítés egy komplexebb és egységesebb hatást közvetít a közönség felé. S hogy miben más a Müpa nagytermében egy Mitsoura-koncert? Moldvai Márk szerint: „Egy klubban vagy egy fesztiválon az emberek állva hallgatnak minket, így sodróbb lendületű, dinamikus koncertekkel készülünk. A Müpa színpada számunka egy színházi tér, amelynek a közönsége is más. Így ezen a zenekar történetében is különleges estén inkább egy kamarazenekari, koncentráltabb, mélyebb zenélésre készülünk".

Palya Bea nem bújik el az emberek elől. Blogot ír, videoüzenetet küld a mexikói tengerpartról, a nyári fesztiválszezonban a Művészetek Völgyében tíz napon át „Palya-udvart" működtet Kapolcson, és persze az év többi részében koncertezik és utazik. Ma már elterjedt gyakorlat, hogy énekesek, zenészek honlapjukon keresztül önmagukba is betekintést adnak híveik számára. Palya Bea ebben is többet ad: megnyílik. Szól vívódásairól, örömeiről, a világhoz való viszonyáról és annak folyamatos változásairól.

Népszerűségének azonban éppen ez a nyitottság és őszinteség, valamint az ezeken keresztül kibontakozó megkapó személyiség az egyik fő hajtóereje. Az a zene, ami ugyanilyen őszintén, nyitottan árad az énekesnőből s amely - ahogy maga Palya Bea is -folyton változik. Énekelt már ő magyar, cigány, bolgár dalokat, megzenésített verseket, s most mindezeket más, nem csak zenei impulzusokkal összegyúrva ismét egy új szakaszban ereszti ki saját szűrőjén - dal formájában.

Bevallása szerint eljött a "hátradőlés" ideje. A Müpa színpadára ezért fotelek kerülnek, szimbolizálva számára azt a biztonságot, amely az élet bármely területén a „hátradőlésekhez" kell. „Az egyetlen biztos, amit ígérni tudok: hogy mindig változom, és ezzel együtt változik a zene is, amit játszom. De azért ami most van legbelül - ahonnan a zene feltör belőlem -, az engem is meglep. Igazán lelassulni, igazán csak játszani vágyom, hátradőlni, megnyugodni, lerakni a magam által magamra aggatott terhek egy jó részét. Annyit mentem (megyek is még), annyit rezegtem kifelé (rezgek is még), de most van valami, ami befelé húz: intimitásban lenni, akár egy koncert közben is." Ezt az intimitást hat remek zenész osztja majd meg Palya Beával a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán.


Október 8, 19:30
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Nitin Sawhney; Mitsoura
Km.: Miczura Mónika (ének), Monori András (szaxofon, kaval, gadulka, szitár), Moldvai Márk (computer, keyboard, live surround), Szalai Péter (tabla, kalimba, ütőshangszerek), Lukács Miklós (cimbalom), Mandula Éva (élő videoanimációk)

Október 27, 19:30
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Palya Bea
Km.: Szokolay Dongó Balázs (fúvós hangszerek), Bolya Mátyás (koboz, citera), Dés András (ütőhangszerek) és további vendégművészek

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Színház

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World womex

A Romano Drom az egyedüli magyar fellépő az idei Womexen

Az idén húszéves jubileumát ünneplő Romano Drom zenekar koncertet ad a világ legrangosabb világzenei eseményén, a Womexen, amelyet idén ősszel a finnországi Tamperében rendeznek.
Jazz/World interjú

„Engem a zenében elsősorban a kommunikáció izgat”

Tizenöt éves Nagy János Yancha egyik zenekara, a Free Style Chamber Orchestra, ami mottója szerint az „az együttes, amelybe mindenki máshonnan érkezett, de ugyanoda talált haza”. A zenekarvezetővel az október 2-ai jubileumi koncert apropóján beszélgettünk, amit a Müpában adnak.
Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.