Jazz/World

Az élő zene híve

2006.04.10. 00:00
Ajánlom
Beszélgetés Gőz Lászlóval, a BMC Records lemezkiadó alapítójával.

Gőz László

- Furcsa ötlet a lemezkiadás. Hogy kezdett bele?

15 évvel ezelőtt, a rendszerváltás idején Magyarországon teljesen megváltoztak a lemezkiadás lehetőségei. Kizárólag üzleti alapon foglalkoztak lemezkiadással, ami az amúgy is hátrányban lévő kortárs és jazz lemezek kiadási lehetőségét gyakorlatilag lehetetlenné tette.

Akkoriban fogalmazódott meg bennem a terv, hogy magyar kortárs és jazz lemezeket szeretnék kiadni. Persze ez egy nagyon összetett és pénzigényes vállalkozás, és a kezdet borzasztóan nehéz volt. Amíg nem értük el az első 15-20 kiadványt, gyakorlatilag senki nem állt velünk szóba. Ugyanakkor a lemezeladásokból nem lehetett tovább építeni a kiadót, ezért mindenféle trükköket kellett alkalmazni. Sok olyan pénzt termelő munkát végeztünk, ahol a nevünk lényegtelen volt (csak a számlán szerepelt), és az ebből befolyó összegeket a lemezkiadásra fordítottuk. Így van ez ma is, csak talán nem olyan nagy mértékben.

Alapvetően a lemezkiadás is egyfajta alkotás. A legjobb példa rá a német ECM vagy az Enja akik stílusokat teremtettek és nagy részben meghatározták Európa zenei életét. Ma már egy csapat van mögöttem, akikkel együtt lehet gondolkozni a kiadó arculatának kialakításán. Remélem, egy bizonyos idő után a BMC lemezeinek is része lesz Európa zenei életében.

- Mitől tartja különlegesnek kiadóját?

Nagy szerencsének tartom, hogy a magyar szerzők és előadók világszerte a legjobbak közé tartoznak. Nekik nagyon fontos, hogy valaki úgy foglalkozzon velük, ahogy a BMC. Nem süllyednek el egy multi kiadó névsorában. Így eleve egy rendkívüli helyzetben vagyunk. Eötvös Péter, Kurtág György, Kocsis Zoltán, Csalog Gábor, Gadó Gábor, Winand Gábor vagy a Dresch kvartett nagyjából meghatározó szerepet töltenek be a kiadó arculatában. Persze az a cél, hogy minél több kevésbé ismert szerzővel és fiatal előadóval készítsünk lemezeket, akik hasonló úton járnak vagy hasonló a hozzáállásuk a zenéhez mint az előbb említett muzsikusoknak.

- Ha nem dolgozik, milyen zenét hallgat?

Mivel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zenetörténetet tanítok, gyakorlatilag mindenféle korú és stílusú zenét hallgatok. Rengeteg demo lemez jut el hozzám, és a Budapest Jazz Fesztivál szervezése kapcsán is sok anyagot és élő zenét hallgatok. De nagyon szeretem a reneszánsz szerzőket azon belül is a Okeghemet, Dufayt, Machaut-t, és sok sok jazzlemezt.

- Mit gondol a zeneipar jövőjéről?

Egyelőre nem látok tisztán, de valószínűleg a letöltés lassan átveszi a hordozó szerepét. Azt gondolom, hogy ha ez jogilag szabályozatlan, akkor nagy baj lesz. Zeneileg változatlanul a kis kiadókban bízom, mivel ők azok, akik a zenei fejlődést tudják biztosítani. Ha őket a zeneipar térdre kényszeríti, akkor visszaesik a fejlődés. Változatlanul hiszek az élő zenében, erre jó bizonyíték, hogy egyre több koncertterem épül.

- Mi az ami miatt minden reggel felkel?

Az aznapi munka és az azzal járó izgalom, hogy kitaláljak és építsek valami újat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Könyv

Az író, akinek első kisregénye miatt sajtóper indult

Dolgozott textilkereskedésben, volt bélyegkereskedő és nyelvtanár is.1894. október 18-án született Déry Tibor, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője. 
Vizuál

Juliette Binoche, Bill Murray, Edward Norton új filmjeivel kezdődik a Titanic Fesztivál

Sztárparádéval nyílik meg október 21-én, hétfőn a 26. Titanic Filmfesztivál, amelynek két helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház és a budapesti Francia Intézet lesz.
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World kritika

Zene össznépi felejtés ellen – Megjelent a Bujdosó Trió új lemeze

Még a betlehemes egyházzenei témából is avantgárd jazz lesz a Bujdosó Trió új albumán, a National Amnesia Institute címűn. Meghallgattuk a lemezt, és a zenekarvezetőt is megkérdeztük arról, mi járt a fejében, miközben ezeket a zenéket írta.
Jazz/World Partitúra

Tolcsvay Béla: „Az élet oldalán állok”

Országjáró kulturális tévésorozatunk, a Partitúra legutóbbi adásában a Velencei-tó környékére látogatott el. A műsor vendége volt a közelben élő Tolcsvay Béla is, akivel a kápolnásnyéki Halász-kastélyban forgatott a stáb. Interjú.
Jazz/World magazin

Szerenáddal fogadta új karmesterét a legkedvesebb dán bigband

Azt mindig is tudtuk, hogy a rézfúvósoknak van humora, de ilyen megható reptéri találkozást utoljára az Igazából szerelem című filmben láttunk.
Jazz/World ajánló

Lakatos Mónika hagyományos oláh cigány hallgatókkal érkezik a Müpába

A bensőséges hangvételű, generációkon átívelő lírai dalokon keresztül az oláh cigányság kevéssé ismert arcával találkozhatunk november 12-én Müpa Fesztivál Színpadán.
Jazz/World ajánló

Jazz és világzenei átiratban szólalnak meg klasszikus zeneszerzők művei

A Bársony Bálint Sextett legújabb nagylemeze, a Magyar Rhapsody Projekt dalait hallgathatjuk meg november 19-én a Klebersberg Kultúrkúriában.