Jazz/World

"Az énekhang a legrövidebb út az emberekhez"

2018.03.17. 12:20
Ajánlom
Két kultúra, két eltérő vérmérséklet, tűz és víz találkozik a kubai származású Elsa Valle és Európa egyik legkiemelkedőbb énekes improvizatőre, Winand Gábor kapcsolatában, ami szakmailag is gyümölcsöző. Első találkozásukról, az egymástól tanultakról, és nemrég megjelent, Ad libitum című a cappella lemezükről beszélgettünk.

Elsa, te híres kubai zenészdinasztiából származol. Gábor, milyen volt számodra az első találkozás az Elsa családjával?

Winand Gábor: Szenzációs volt! Az első napon rögtön egy jam session kerekedett: Elsa apukája elővette a trombitát, az anyukája énekelt, nekem pedig oda kellett ülnöm a zongorához. Nem tudtam, mit kell majd játszanom, de Elsa megnyugtatott: „Csak figyeld, hallgasd!” És jöttek a gyönyörűbbnél gyönyörűbb melódiák spanyol nyelven. Aztán megjelent a család barátja, aki odaadta nekem a szaxofonját, mert azt mondta: olyan nincs, hogy egy hónapig nem gyakorolok, ő majd szerez magának másik hangszert addig. Mivel a ház összes szobájában gyakorolt valaki, ezért én fölmentem a háztetőre. Először félve fújtam meg a szaxofont, mert attól tartottam, hogy lentről meglincselnek, de semmi negatív reakció nem jött az utcáról. Amikor megálltam pihenni, lentről bravóztak az emberek.

Elsa Valle és Winand Gábor

Elsa Valle és Winand Gábor

Elsa, számodra milyen volt az első találkozás a magyar kultúrával?

Elsa Valle: Van egy film, A budapesti tavasz, amit mindenki ismer Kubában. Ebben láttam, hogy milyen gyönyörű város Budapest. Akikkel akkoriban zenéltem, gyakran turnéztunk Európában, de sosem jártunk Magyarországon. Én már csak azért is szerettem volna egyszer eljutni Budapestre, mert meg akartam tanulni a magyar csárdást. Amikor ideköltöztem, jártam is táncolni, ami nagyon jó volt, mert sok érdekes ritmikát tanultam a magyar népzenéből. Gáborral Németországban találkoztunk először:

amikor megpillantottam őt, nagy szakállal énekelt a színpadon. Jaj, mondom „Fidel Castro idáig követett?”

De amikor láttam, hogy milyen jól improvizált, akkor felhívtam a családomat, hogy milyen hihetetlen énekessel találkoztam. Kubában nagyon sok jó jazzmuzsikus van, de amit ő képvisel, az egyedülálló. Ez a három dolog hívta fel a figyelmemet Magyarországra: a csárdás, a film, és Winand Gábor.

Mi volt a legfontosabb, amit a másiktól tanultatok a zenében?

WG: Én az Elsával való megismerkedésem előtt nem igazán ismertem a latin zenét. A kubai, brazil zenében rengeteg ritmus van, amik legalább olyan izgalmasak, mint mondjuk egy szving, vagy egy funkysabb blues ritmus, de harmóniailag is sokkal gazdagabb, mint azt az itteni zenészek többsége gondolja. Többek között erre is felnyitotta a szemem Elsa.

Ezen kívül nagyban befolyásolta a zenéhez való hozzáállásomat. Kinyitott, nem csak zeneileg, de emberileg is.

Jó pár éve én egy kifejezetten zárkózott énekes-művész voltam, de azóta a színpadon is másként viselkedem. Mindenki kérdezi, hogy ez honnan jön. Hát innen mellőlem, Elsától.

EV: Számomra óriási dolog a Gábor partnereként jelen lenni a színpadon.

Rengeteget lehet például tanulni abból, ahogyan ösztönösen használja az improvizációt.

Sokszor beszélünk egymással az énektechnikáról, és mondja, hogy ő nem különösebben foglalkozik vele, de mégis megvan neki. Ramón Valle, a testvérem (világhírű jazz-zongorista – a szerk.) is sokszor beszél neki különböző zenei stílusokról, amik felfedezhetőek a zenéjében, de ő mindezt nem tudatosan alkalmazza. Szerintem ez annak a rengeteg zenének is köszönhető, amit hallgat. Nem csak jazzt: klasszikus zenétől, a pakisztáni népzenéig mindent. Ettől olyan egyedi, amit csinál, ahogy énekel – egyszóval művészete. Mi csak hallgatjuk, figyeljük és tanulunk tőle.

Ad libitum lemezborító

Ad libitum lemezborító

A most megjelent duólemezen hogyan ötvözitek az egymástól tanultakat?

WG: Hogy visszakapcsolódjak az előző témához,

ezen a lemezen nagyon sok szerzemény szerepel Elsától, amik afroamerikai, afrikai hatást hordoznak magukban, például nagyon izgalmas afrikai törzsi éneklés inspirálta szerzeményeket.

Én mindig rengeteg zenét hallgattam, de az afrikai vonalat Elsa ismertette meg velem. Ennek a lenyomata is szerepel tehát ezen az albumon.

EV: Számomra nagyon inspirálóak a családi gyökereim. Kubában, amellett, hogy népszerű a szórakoztató salsa zene, a másik oldalon ott van az afrikai zenei örökség.

Kubában élnek kis törzsek, akik megtartották a nyelvüket és a szokásaikat. Ez is én vagyok, ez is gazdagítja a mi saját zenénket.

Hogy lehet, hogy 2013 óta rendszeresen felléptek a cappella műsorotokkal, de csak most adtatok ki közös duólemezt?

WG: Én Elsa lemezein mindig szaxofonoztam, vagy énekeltem, de csak most jött el az ideje a közös duólemeznek. Részben azért is, mert közben mind a ketten rengeteg mást is csinálunk: ott van az Afrocando zenekar, a Jazz Latin Syndicate, a Winand Update, és külföldi meghívásoknak is eleget teszünk.

EV:

Ez volt a legjobb pillanat a lemezfelvételre, mert így volt időnk, hogy megérezzük, hogyan működünk ebben a hangszerkíséret nélküli felállásban.

Milyen nehézségei vannak a hangszerkíséret nélküli éneklésnek?

WG: Nem akartuk utánozni a hangszereket, tehát nincsen benne imitáció. Bizonyos pozíciókat az énekhang tölt be, de az énekből nem lesz bőgő vagy dob. Egy pici bebop-os hangzást is megpróbáltunk belecsempézni a lemezbe, a végeredmény nagyon-nagyon színes lett.

EV: Tanulmányoztuk, hogy hogyan mozognak ebben a rendszerben a harmóniai behelyettesítések.

Az instrumentális zenéből táplálkoztunk, amikor azt kerestük, hogyan tudjuk kísérni a másikat.

A felvétel során mennyire éltetek a technika adta lehetőségekkel?

EV: Több hangsávot használtunk, de nagyon vigyáztunk arra, hogy megmaradjon az az érzés, hogy két hang szól, nem pedig egy bigband. Az énekhang a legjobb és legelső hangszer, ami a legközvetlenebbül tudja átadni az emberi érzéseket. A hangszer is tud nagyon őszinte lenni, de más az út. Amíg megszületik benned az érzés, amíg bejárja a hangszert, már nagyon sok átalakuláson megy keresztül.

WG: Egyszer egy nagyon híres szaxofonos úriember, Lee Konitz tartott workshopot Budapesten; amikor belépett a terembe, mondta, hogy el lehet pakolni a hangszert. Akkor mindenki csodálkozott, hogy miért. „Mert énekelni fogtok”. Azt mondta, hogy ha nem tudod elénekelni a gondolatodat, akkor nem is fogod tudni eljátszani a szaxofonon, zongorán, vagy gitáron. És igaza volt.

Az énekhang a legrövidebb út az emberekhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Péterfy Gergely: A Dunakanyarban van valami grandiózus

A Partitúra harmadik szériájának következő adása, most szombaton, szeptember 19-én 14.30-tól Visegrádon és környékén kalandozik a Duna tévén. A műsorvezetők, Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós – többek között – a Péterfy-családnál is vendégségben jártak. Péterfy László Kossuth-díjas szobrászművésznél, és lányánál, Péterfy Bori színész-énekesnél. Bori testvére, Péterfy Gergely író azonban a nyári forgatás idején épp külföldön volt, így kimaradt a Partitúrából, de a Fidelio.hu most pótolta a beszélgetést.
Könyv

Elkészült a Kertész Imre Intézet új székháza

Befejeződött a Kertész Imre Intézet Benczúr utcai székházának felújítása; az intézmény a névadó Nobel-díjas író életművének feltárása mellett Arthur Koestler, Petri György és Pilinszky János hagyatékrészeit, valamint Sziveri János teljes hagyatékát is gondozza.
Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Könyv

Patti Smith Kosztolányit olvas a teája mellé

Az amerikai költő/énekes nem most ismerkedik a magyar irodalommal: korábban egy Krasznahorkai kötettel töltötte az éjszakáját.
Zenés színház

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.
Jazz/World gyász

Elhunyt Bruce Williamson amerikai soul énekes

A világhírű amerikai soul zenekar, a Temptations volt énekese 49 éves volt, a koronavírus következtében hunyt el vasárnap egy Las Vegas-i kórházban.