Jazz/World

„Az éneklés segít önismereti munkámban is”

2017.01.02. 08:06
Ajánlom
Szalóki Ági január 12-én a MOM Kulturális Központban Csak egy nap a világ címmel ad koncertet. Az énekesnővel szabadságról, tanulásról és az önismeret különböző útjairól beszélgettünk.
Szalóki Ági

Szalóki Ági (Fotó/Forrás: Emmer László)

- 2008-ban jelent meg A vágy muzsikál című nagysikerű Karády-lemezed. A mostani est hogyan kapcsolódik ehhez az albumhoz?

- Ennek a lemeznek az anyagát évekig játszottuk országszerte, sőt, mivel Japánban is megjelent, az ottani közönséghez is elrepültünk vele. A dalok érni kezdtek, a repertoár időközben nemzetközi slágerekkel is bővült. Előbb portugál fadokat, újabban pedig néhány Édith Piaf-sanzont is megtanultam. A január 12-i koncerten vendégünk lesz Korb Attila, aki kornetten játszik, és remek énekes is. Duóban is énekelünk majd.

- Ahhoz, hogy standardeket, illetve a jazzhez jobban közelítő sanzonokat, fadokat is énekelj, szükséges egyfajta extra zenei szabadság?

- Általában a zenéléshez jó a felszabadult, ellazult állapot. Azt a szabadságot, aminek birtokában a hang önfeledten áradhat, belső munkával, sok gyakorlással és elmélyült tudással szerezhetem meg. Rendkívül inspiráló látni a zenésztársaimat, ahogyan ezt a szabadságot megélik: tudatossággal, nyitottsággal, kreativitással, rugalmassággal.

A barokk zenétől a népzenén át a jazzig az improvizációnak is komoly felszabadító szerepe van: a jelenre reflektálni, itt és most létezni csodálatos lehetőség.

Azok a muzsikusok, akikkel az elmúlt húsz évben együttműködtem, valamennyien improvizálnak. Ökrös Csaba és Fodor Neti Sándor kalotaszegi prímás éppúgy, mint Barcza Gergő, a Besh o Drom fúvósa, Szabó Dániel jazz-zongorista, a Ravi Shankar-tanítvány, Szalai Péter, vagy éppen az Ensemble Sospiri barokk együttes muzsikusai, akikkel nemrégiben volt szerencsém együtt játszani.

Szalóki Ági

Szalóki Ági (Fotó/Forrás: Vermes Tibor)

- A gyakorlatban is folytatsz tanulmányokat akár az ének, akár a zenei improvizáció terén?

- Igen, mert az önismereti utamon is nagy segítségemre van a gyakorlás: jógázom, énekelni tanulok és Alexander-technikát gyakorlok. Ez utóbbi Magyarországon kevéssé ismert, annak ellenére, hogy a világ legelitebb zenei intézményeiben az alapképzés része. Lényege, hogy a testével dolgozó előadóművészt megtanítja a berögzült feszültségektől, rossz tartástól megszabadulni, elősegítve a helyes légzést, hangadást, a lazább előadásmódot, valamint a kellemes közérzetet is. Kepes Julitól tanulok, aki húsz éve foglalkozik Alexander-technikával, énekmesterem pedig Bodrogi Éva szopránénekes, aki hol az Ensemble Sospiri barokk együttessel járja az országot, hol meg a Fischer Iván vezette Fesztivál Zenekarral hódítja a berlini és londoni közönséget.

- A technikán túl mit jelent számodra a tanulás?

- Mindig is boldog voltam a tudattól, hogy énekes lehetek,

tudom, hogy zenésznek lenni adomány. Pályám során rengeteg visszajelzést kaptam arról, hogy miben és hol tudott segíteni a zene, amelyet játszom. De nem csak másoknak tudok segíteni: az éneklés segít önismereti munkámban is. Ahogy a jógagyakorlás, az éneklés alapja is a helyes légzés, mely olyan, mint a tenger hullámzása. Mondhatnám azt is, hogy tulajdonképp lélegezni, mi több, élni tanulok. Ez így persze vicces első hallásra, de ez az igazság.

Minél többet gyakorlok, minél inkább megérik bennem a tanult anyag, annál jobban becsülöm az életet.

- Hogyan kapcsolódsz az olyan drámai sorsú előadókhoz, mint Karády vagy Piaf? Szükséges tisztában lenned az élettörténetükkel is, hogy rájuk hangolódj?

-A receptoraim elsődlegesen a hangokra fogékonyak. Tehát az első, amit elkezdek bontogatni, az, hogy egy bizonyos személyiség milyen érzéseket, gondolatokat tud belecsomagolni egy-egy dallamba, sorba, díszítésbe, dinamikába, hangsúlyba, hangszínbe. Ez a réteg is hihetetlenül széles. Ha pedig tanulmányozni kezdem az illető teljes repertoárját, élettörténetét, az tovább szélesíti a látókörömet, az újabb szinteken található kapcsolódási pontok további inspirációkkal gazdagítanak.

- Karády Katalin története mit ad neked?

- Rendkívül tisztelem őt, a gerincessége, tartása számomra megkérdőjelezhetetlen. Régóta foglalkoztat, hogyan vált szegény sorsú gyerekből ünnepelt sztárrá, egy elegáns dámává. Bántalmazott gyerek volt és a háború alatt is megkínozták, zsidó gyerekeket mentett és önként hagyta el az országot, majd miután amnesztiát kapott, már sosem tért vissza Magyarországra. Nagyon fontos volt számára a magyarsága és ezért szomorú, hogy mindezzel a mélyen átélt hazafisággal sem tért már soha vissza. Komoly sebeket kaphatott ő. Számomra fantasztikus érzés, hogy egy ilyen ember dalait énekelhetem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Klasszikus

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Fekete-Kovács Kornél: „Amikor improvizálunk, akkor meditálunk”

Fekete-Kovács Kornél a „jógikus” lét tíz alapvető szabályát foglalta zenébe a Foundations című új, tíztételes művében, amit március 17-én mutatnak be a Müpában. A Modern Art Orchestra mellett olyan vendégművészek működnek közre az üzenet átadásában, mint Harcsa Veronika, Szakcsi Lakatos Béla, Fenyvesi Márton, Dés András és Szalai Péter.
Jazz/World gyémánt bálint trió

Íme a megújult Gyémánt Bálint Trió első videója!

Az egyik legismertebb jazzgitárosunk, Gyémánt Bálint új zenei koncepciójához új zenésztársakat hívott: Bartók Vince basszusgitárossal és Szabó Dániel Ferenc dobossal április 10-én a BJC-ben veszi kezdetét közös zenei utazásuk. Addig is hallgasd debütáló dalukat, a Pyramidiont!
Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.