Jazz/World

„Az éneklés segít önismereti munkámban is”

2017.01.02. 08:06
Ajánlom
Szalóki Ági január 12-én a MOM Kulturális Központban Csak egy nap a világ címmel ad koncertet. Az énekesnővel szabadságról, tanulásról és az önismeret különböző útjairól beszélgettünk.
Szalóki Ági

Szalóki Ági (Fotó/Forrás: Emmer László)

- 2008-ban jelent meg A vágy muzsikál című nagysikerű Karády-lemezed. A mostani est hogyan kapcsolódik ehhez az albumhoz?

- Ennek a lemeznek az anyagát évekig játszottuk országszerte, sőt, mivel Japánban is megjelent, az ottani közönséghez is elrepültünk vele. A dalok érni kezdtek, a repertoár időközben nemzetközi slágerekkel is bővült. Előbb portugál fadokat, újabban pedig néhány Édith Piaf-sanzont is megtanultam. A január 12-i koncerten vendégünk lesz Korb Attila, aki kornetten játszik, és remek énekes is. Duóban is énekelünk majd.

- Ahhoz, hogy standardeket, illetve a jazzhez jobban közelítő sanzonokat, fadokat is énekelj, szükséges egyfajta extra zenei szabadság?

- Általában a zenéléshez jó a felszabadult, ellazult állapot. Azt a szabadságot, aminek birtokában a hang önfeledten áradhat, belső munkával, sok gyakorlással és elmélyült tudással szerezhetem meg. Rendkívül inspiráló látni a zenésztársaimat, ahogyan ezt a szabadságot megélik: tudatossággal, nyitottsággal, kreativitással, rugalmassággal.

A barokk zenétől a népzenén át a jazzig az improvizációnak is komoly felszabadító szerepe van: a jelenre reflektálni, itt és most létezni csodálatos lehetőség.

Azok a muzsikusok, akikkel az elmúlt húsz évben együttműködtem, valamennyien improvizálnak. Ökrös Csaba és Fodor Neti Sándor kalotaszegi prímás éppúgy, mint Barcza Gergő, a Besh o Drom fúvósa, Szabó Dániel jazz-zongorista, a Ravi Shankar-tanítvány, Szalai Péter, vagy éppen az Ensemble Sospiri barokk együttes muzsikusai, akikkel nemrégiben volt szerencsém együtt játszani.

Szalóki Ági

Szalóki Ági (Fotó/Forrás: Vermes Tibor)

- A gyakorlatban is folytatsz tanulmányokat akár az ének, akár a zenei improvizáció terén?

- Igen, mert az önismereti utamon is nagy segítségemre van a gyakorlás: jógázom, énekelni tanulok és Alexander-technikát gyakorlok. Ez utóbbi Magyarországon kevéssé ismert, annak ellenére, hogy a világ legelitebb zenei intézményeiben az alapképzés része. Lényege, hogy a testével dolgozó előadóművészt megtanítja a berögzült feszültségektől, rossz tartástól megszabadulni, elősegítve a helyes légzést, hangadást, a lazább előadásmódot, valamint a kellemes közérzetet is. Kepes Julitól tanulok, aki húsz éve foglalkozik Alexander-technikával, énekmesterem pedig Bodrogi Éva szopránénekes, aki hol az Ensemble Sospiri barokk együttessel járja az országot, hol meg a Fischer Iván vezette Fesztivál Zenekarral hódítja a berlini és londoni közönséget.

- A technikán túl mit jelent számodra a tanulás?

- Mindig is boldog voltam a tudattól, hogy énekes lehetek,

tudom, hogy zenésznek lenni adomány. Pályám során rengeteg visszajelzést kaptam arról, hogy miben és hol tudott segíteni a zene, amelyet játszom. De nem csak másoknak tudok segíteni: az éneklés segít önismereti munkámban is. Ahogy a jógagyakorlás, az éneklés alapja is a helyes légzés, mely olyan, mint a tenger hullámzása. Mondhatnám azt is, hogy tulajdonképp lélegezni, mi több, élni tanulok. Ez így persze vicces első hallásra, de ez az igazság.

Minél többet gyakorlok, minél inkább megérik bennem a tanult anyag, annál jobban becsülöm az életet.

- Hogyan kapcsolódsz az olyan drámai sorsú előadókhoz, mint Karády vagy Piaf? Szükséges tisztában lenned az élettörténetükkel is, hogy rájuk hangolódj?

-A receptoraim elsődlegesen a hangokra fogékonyak. Tehát az első, amit elkezdek bontogatni, az, hogy egy bizonyos személyiség milyen érzéseket, gondolatokat tud belecsomagolni egy-egy dallamba, sorba, díszítésbe, dinamikába, hangsúlyba, hangszínbe. Ez a réteg is hihetetlenül széles. Ha pedig tanulmányozni kezdem az illető teljes repertoárját, élettörténetét, az tovább szélesíti a látókörömet, az újabb szinteken található kapcsolódási pontok további inspirációkkal gazdagítanak.

- Karády Katalin története mit ad neked?

- Rendkívül tisztelem őt, a gerincessége, tartása számomra megkérdőjelezhetetlen. Régóta foglalkoztat, hogyan vált szegény sorsú gyerekből ünnepelt sztárrá, egy elegáns dámává. Bántalmazott gyerek volt és a háború alatt is megkínozták, zsidó gyerekeket mentett és önként hagyta el az országot, majd miután amnesztiát kapott, már sosem tért vissza Magyarországra. Nagyon fontos volt számára a magyarsága és ezért szomorú, hogy mindezzel a mélyen átélt hazafisággal sem tért már soha vissza. Komoly sebeket kaphatott ő. Számomra fantasztikus érzés, hogy egy ilyen ember dalait énekelhetem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.
Jazz/World rustico

Alázattal kísérletezni

Kubinyi Júlia már tizenévesen nyakig benne volt a népzenei koncertéletben, hiszen a Dűvő Zenekar énekeseként rengeteg helyen játszottak. Most izgalmas mérföldkőhöz érkezett, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és Zimber Ferenccel közös, Rustico című lemezén újraértelmezték a népi hangzásvilágot.
Jazz/World

Billy Cobhammal és Richard Bonával vár a SopronDrum Fesztivál

A június 15-én kezdődő SopronDrum ütősfesztiválon világhírű ütőszenészek és világzenei előadók muzsikáján keresztül ismerhetjük meg az ütős zene sokszínűségét a fertőrákosi barlangszínház gyönyörű környezetében és Sopronban.
Jazz/World zenés állatkerti esték

Hallgasson zenét az Állatkert csodás környezetében!

A Fővárosi Állat- és Növénykert idén is válogatott nyáresti koncertekkel várja a zenerajongókat július 4-étől minden szerdán.