Jazz/World

Az indiai jazzfánk

2008.03.10. 00:00
Ajánlom
A jazz-zene egyik kiemelkedő pillanata volt a ’70-es években, amikor John McLaughlin megalakította a Shakti zenekart, amely a hangszeres jazz-improvizációt az indiai klasszikus zene körkörös, ciklikus keretei között mutatta be. A Shakti megalakulása egyben a világzene műfajának az alapvetését is jelentette, amikor a nyugati zenei kultúra rácsodálkozott az Európán kívüli zenei civilizációkban rejlő óriási lehetőségekre. Hol tart ma az indiai klasszika és a jazz ötvözéséből kialakult és továbbfejlődött stílus, amelyet olykor indojazz néven is emlegetnek a rajongók?

A Shakti zenekar egyik ütőhangszerese, Zakir Hussain azon sokoldalú zenészek közé tartozik, akik a klasszikus zenében éppúgy otthonosan mozognak, mint a különböző modern műfajokban. Hussain tablája úttörő jelentőségű Indiában is, de népszerűsége Amerika- és Európa-szerte is évtizedek óta töretlen. Pályájának alakulása során kiderült, hogy az összetett indiai ritmikai megoldások képesek harmonikus szerepet kialakítani maguknak a modern jazz áramlataiban is. Hussain újabban Charles Lloyd szaxofonossal és Eric Harland dobossal alakít formabontó triót, ahol a tabla nemcsak egyszerű ütőhangszerként, hanem gyakran szinte egyenrangú dallamhangszerként szólal meg keze alatt, a zenekarvezető hátterében és szólistatársaként egyaránt.

Több hangszert és még több égtáj zenéjét integrálja egybe a bombay-i ütőhangszeres, Trilok Gurtu. Gurtu korai feltűnései ECM-lemezeken történtek olyan kulcsfontosságú jazzfigurák mellett, mint Jan Garbarek, L. Shankar vagy Ralph Towner. Gurtu meghívást kapott a pókháló finomságú akusztikus kamarajazzt játszó Oregon zenekarba, ahol végleg megalapozta a jazzben betöltött szerepét. A ’90-es évek közepén kiadott szólólemezein tudatosan válogatott vendégzenészeket a fúziós, latin és kortárs jazz szélrózsájának minden irányából. Gurtura ma is az a sokoldalúság jellemző, amelyet az északi-indiai zene rugalmasságából és a jazz nyitottságából egyszerre tanult. Az indiai tálarendszerre épülő ritmikai világnézetét szívesen keresztezi olyan másfajta áramlatokkal, amelyeket fekete-afrikai vagy dél-amerikai zenész barátai hoznak magukkal produkcióiba.

Figyelemreméltó, önálló és kicsit zárt közösséget alkot az indiai zenészeknek az az új generációja, amely Londonban nőtt fel, és ott is dolgozik. A hangszerelő, sokhangszeres Nitin Sawhney, a tablás Talvin Singh vagy a brit, de indiai zenéből alapvetően merítő ütőhangszeres, Pete Lockett leginkább egy nagyobb rendszer kisebb részeként kezeli az indiai zenei struktúrákat. Így jelenik meg a különböző underground zenei műfajok sodró lüktetésű zenéjében az indiai ritmusbeszéd (konnakol), az indiai fuvola (bánszuri) vagy a drum and base alapra improvizáló szitár.

A tengerentúlon az amerikai keleti és nyugati part zenészei még szabadabban kezelik az indiai hangszereket. A Satnam Ramgotra és Rodney Lee vezetésével működő Alien Chatter nyugodt szívvel alkalmaz egyszerűbb, letisztult ritmikai mintákat a tablán, és ennek ellenpontjaként összetettebb, sűrűbb megszólalású ciklusokat programoznak elektronikus eszközök segítségével. Az elektronika és a tradíció találkozása a mai fúziós jazzben nem úttörő vállalkozás ugyan, hiszen Miles Davis a ’70-es évek elején dolgozott indiai zenészekkel az akkor megjelent jazzrock sorlemezein (On The Corner, Get Up With It, 1972). Azóta újra és újra megjelenik ez a felállás, és sokszor képes újabb zenei tartalommal bővülni. Az Alien Chatter indojazz zenéjében a billentyűs hangszer és a tabla találkozása, közös improvizálása rejteget izgalmas, újszerű kihívásokat.

(2008. március 10. 19:30 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Hétfő Esti Jazz a Cadillackel - 9:30 Collective & Alien Chatter koncertje; km.: Huszár Endre (dob), Rodney Lee (billentyűs hangszerek), Satnam Ramgotra (tabla, ütőhangszerek), Norbert Marius (basszusgitár), Desney Bailey, Kozma Orsi (ének), Zsmlye Sándor (altszaxofon), Nagy János (billentyűs hangszerek), Mohai Tamás (gitár))

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.