Jazz/World

Az örök Jimmy Smith

2006.05.29. 00:00
Ajánlom
Furcsa alakja a jazz-történetnek Jimmy Smith. Miközben a Hammond B-3 felkent apostolaként, a jazz-orgonálás koronázatlan királyaként tartják számon, és egyértelműen a század legismertebb és legnagyobb hatású jazz-zenészei közé tartozik, szakmai körökben a megítélése legalábbis nem egyöntetű.

A New York Times jazz-kritikusa által összeállított, 200 tételt tartalmazó diszkográfia, az Essential Jazz Library például egyetlen egyet sem tartalmaz Jimmy Smith félévszázados orgonista működése alatt készített több mint 100 (!) felvétele közül. Persze, Jimmy Smith-nek sem minden felvétele remekmű, de ha tekintetbe vesszük a tempót, amellyel lemezei egy része készült, ez végső soron érthető. Egy idén újra közreadott Blue Note-felvétel, a The Sounds of Jimmy Smith például egy olyan háromnapos session egyik napjának a hangzó lenyomata, melynek nyomán öt Jimmy Smith lemez anyaga állt össze később.

Alfred Lion producer az alig egy éve a Blue Note-hoz szerződött orgonistafenomén számára a legkülönbözőbb formációkat hívta meg 1957. február elejére a Manhattan Towers Stúdióba, s a vendégzenészek listája igencsak illusztris: Art Blakey, Donald Byrd, Lou Donaldson, Hank Mobley, Kenny Burrell. A most újra közreadott lemezen azonban csak Jimmy Smith akkori triója játszik, vagyis Donald Bailey dobol és Eddie McFadden gitározik, illetve két szám erejéig beül a dobok mögé Art Blakey.

Ki szokták emelni, hogy Jimmy Smith játékának egyik különlegessége – túl a biztos basszusalapot nyújtó pedálszólamon –, ahogyan jobb kezével egyszólamú, kevéssé orgonaszerű, dallamhangszerekre emlékeztető szólókat játszik. Hogy éppen kit tekintünk e szólók mintaadójának, arról megoszlanak a vélemények; Jimmy Smith legszívesebben Charlie Parker szaxofon-szólóira hivatkozott a nyilatkozataiban. A Sounds of Jimmy Smith című lemezen ez a fajta játékmód mindenestre még kevéssé van jelen, s amúgy is valami jó értelemben vett nyersesség jellemzi az albumot. És a két szólóorgonán előadott szám, a saját szerzeményű Fight, illetve a jól ismert All the things you are egész egyszerűen észveszejtő: itt nemcsak a játékában később oly sokszor hiányolt zenekari hangzás van még jelen, de bizonyos pillanatokban az embernek az az érzése, hogy Jimmy Smith két keze és a két lába az egész univerzumot megzengeti.

Kevésbé elementáris egy másik újonnan közreadott Jimmy Smith lemez, az 1958-ban rögzített, de csak 1965-ben piacra dobott Softly as a Summer Breeze. Hogy az ember utólag hallja-e bele, hogy Jimmy Smith éppen a két felvétel között vett részt a Newporti Jazz Fesztiválon, és vált egy csapásra jazz-orgonista ikonná, nem tudom. Itt mindenestre már számos Jimmy Smith-es klisével találkozhatunk, de soha ne legyen rosszabb sorunk, minthogy ezeket a kliséket újra kell hallgatnunk. A felvétel egyik különlegessége, hogy itt egyetlen session alatt kétféle ritmusszekcióval dolgozott Jimmy Smith, vagyis ugyanaznap feljátszott néhány számot a fenti lemezen is hallható gitáros-dobos párossal, Eddie MacFadden-nel és Donald Bailey-vel, illetve egy másik ritmusszekcióval, a gitáros Kenny Burrell-lel és dobos Philly Joe Jones-szal. Másik érdekessége a lemeznek, hogy a felvételt megelőző két napon rögzítette Jimmy Smith két korszakalkotó albumát a House Party-t és a The Sermont.

Talán kijátszotta magát ez utóbbiak felvételén, talán csak gyengébb napot fogott ki, a Softly as a Summer Breeze mindenestre messze nem a legizgalmasabb Jimmy Smith-lemez. Azért ez is tartogat számos nagy pillanatot, s nemcsak a szólókban, hanem a rendkívül érzékeny kíséretekben. Az első négy számról feltételezhető, hogy azokat valójában Kenny Burrel egy soha nem megvalósult szólólemezére szánták: Burrel játssza a témákat és ő kezdi a szólókat mindegyikben, de erre utal az is, ahogyan Jimmy Smith orgonahangja megtámogatja a gitárt. És persze lenyűgöző a párbeszéd kettejük között, ahogy Jimmy Smith átvesz egyes fordulatokat a gitártól, hogy azokat ellássa a saját soul-os, funky-s névjegyével, majd egy pillanat alatt visszatérjen Burrel bebopos világába. A lemez legkevésbé izgalmas része az eredeti LP-n nem szereplő négy dal, melyek főszereplője az akkoriban nagy karrier előtt álló, azt aztán mégsem befutó Bill Henderson, akinek sem az énekhangja, sem az előadói stílusa nem szolgál túl sok érdekességgel.

A két lemez közül utóbbi nyugodt szívvel ajánlható a megátalkodott Jimmy Smith-híveknek, az előbbi viszont kifejezetten javallott minden jazzrajongónak.

(The Sounds of Jimmy Smith; Jimmy Smith (orgona), Eddie McFadden (gitár), Donald Bailey, Art Blakey (dob). Blue Note, 2005; Softly as a Summer Breeze; Jimmy Smith (orgona), Kenny Burrell, Eddie McFadden, Ray Crawford (gitár), Philly Joe Jones, Donald Bailey (dob), Bill Henderson (ének); Blue Note, 2006)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tom Jones és Jamie Cullum is fellép a jövő évi VeszprémFesten

Megvan a július 12. és 18. tartandó VeszprémFest két világsztárja. Már érkeznek a programok, a szervezők rendkívül gazdag kínálatot ígérnek.
Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.