Jazz/World

Az örök visszatérés mítosza

2005.08.02. 00:00
Ajánlom
Binder Károly nevét és munkáit elsősorban a dzsesszkedvelők ismerik, noha az elmúlt húsz évben zongoristaként és zeneszerzőként is átlépte a műfaji határokat, s következetesen haladt a maga útján. Bár a Zeneakadémia dzsessz tanszakának vezetőjeként a hagyományos dzsesszzongorázást (is) tanítja, saját kompozícióinak kiindulópontja a klasszikus (elsősorban bartóki) örökség.

A kötött formák mellett ugyanakkor nagy teret enged a rögtönzésnek, és szerzeményeiből nem tűnt el teljesen a dzsessz emblematikus eleme, a szvinges lüktetés. Nemcsak egyéni tónusú, hanem rendkívül termékeny szerző: alkotásai több mint negyven lemezen hallhatók. Korai zenekarai, a Binder Quartet és a Binder Quintet feloszlása óta gyakran játszik szólóban, illetve az utóbbi időben Borbély Mihállyal duóban. Öntörvényűségének egyik bizonyítéka, hogy – a lemezkiadókkal kötendő művészi-szakmai kompromisszumokat elkerülve – labelt alapított: a Binder Music Manufactory (BMM) nemcsak saját produkcióit gondozza, hanem más, ugyancsak "struktúrán kívüli" pályatársaiét is.
A most megjelent, költői című válogatás, Az örök visszatérés mítosza nem BMM-produkció, hanem a Hungaroton magyar dzsessztörténeti sorozatának tizenötödik darabja. Ebben a szériában a műfaj ismert kutatója, Simon Géza Gábor válogat a Hungaroton-archívum anyagaiból, egy-egy személyiség köré csoportosítva. A Binder-albumon 1985-ös és ’91-es felvételek kaptak helyet: előbbiek eredetileg az In Illo Tempore című lemezen, utóbbiak a Dance Music című, több szakmai díjjal elismert kiadványban szerepeltek. Az In Illo Tempore öt kompozíciójának közös vonása a kamarazenei ihletettség, ami elsősorban a gondosan kidolgozott hangszerelésnek, szólamvezetésnek köszönhető. A Binder mellett Tóth Tamás és Zsoldos Béla alkotta trióhoz szopránszaxofon (Dés László) és a dzsesszben nagyon ritkán alkalmazott brácsa (Körmendy Ferenc) társul. A ’91-es lemez részlete viszont túlnyomórészt zongoraszóló, melyet csak egy tételben egészít ki Ramesh Shotham ütőhangszeres játéka.
Az örök visszatérés mítosza nem adja könnyen magát: elsőre én is túl elvontnak, esztétizálónak találtam. De ha újra meghallgatjuk, egyre több rejtett szépsége bukkan elő.

Binder Károly: Az örök visszatérés mítosza; Hungaroton Records

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.