Jazz/World

Az ősi japán dobok

2008.05.04. 00:00
Ajánlom
Aki hallott már vagy egy tucat japán dobot egyszerre szólni, vagyis hallott taiko zenét, az az ősidőket idéző törzsi hangzástól, a jazz ritmusáig sok mindent felfedezni vélhetett ebben a sajátos előadási stílusban. Bármelyiket is hallotta, igaza volt: a taiko dobot valószínűleg már több ezer éve használják Japánban, míg a taiko stílus csak a huszadik században lett sikertörténet.

A második világháború végén egy Ogucsi Daihacsi nevű japán jazzdobos hazatért Nagano tartománybeli otthonába. Egy rokona azzal kereste meg, hogy állapítsa meg, vajon tényleg egy régi taiko, azaz japándob-kottát talált-e a család relikviái között. A város öregjei kibogozták a jeleket, Ogucsi pedig megpróbálta lejátszani a ritmust. Hagyomány ide vagy oda, a jazzdobos izgalmasabbá tette a monoton régi zenét, s ezzel egy új stílus alapjait teremtette meg, ami aztán pár évtized alatt meghódította az egész világot. A modernizált ritmusokat fesztiválokon adta elő egyre több dobos kíséretében. Megalakult az Osuwa-Daiko együttes, amely a taiko stílus úttörője lett. Az együttesbe nem feltétlenül képzett dobosok kerültek, s ebből Ogucsi úgy kovácsolt erényt, hogy megosztotta az egyes ritmusokat a dobosok között. Kevesebb és egyszerűbb ütések jutottak egy zenészre, az összhangzás mégis ugyanaz maradt.

Különböző hangolású dobokat választott, s mindegyiknek megvolt a maga szerepe a zene hangzásában és dinamikájában. Némelyik zenész egyszerre több dobon is játszott, amelyek a jazzdobokhoz hasonlóan lettek felállítva.

A taiko stílus hamar sikeres lett Japánban, majd az Egyesült Államokban, s végül a világ más részein is. A gyors szárnyalás azonban nem csak a lenyűgöző ritmusoknak volt köszönhető. A háború utáni Japán kulturális közhangulatára egyszerre volt jellemző a pusztulás előtti értékekhez való vágyódás és a múlt elutasítása. Az 1952-es San Franciscó-i békeszerződés után, amely által az ország visszanyerte hivatalos szuverenitását, Japán új identitását kereste. A koreai háború elindította az országot a gazdasági fellendülés útján, ugyanis a Koreában állomásozó amerikai csapatok utánpótlását Japánon keresztül biztosították. Ezáltal az európai Marshall-segélyhez hasonló rendszerben nyersanyagokat és az újjáépítéshez szükséges eszközöket importálhattak. A termelés ismét teljes kapacitással beindult, gyors és tartós gazdasági növekedés indult el, s nem egészen húsz évvel a háború után a tokiói olimpia a szigetországot látványosan a nemzetközi közösség egyenjogú tagjává tette. Az ötkarikás játékokon nagy szerepet kapott a japán előadó-művészet, azon belül is a taiko együttesek az Osuwa-Daiko csoporttal az élen, azaz a japán identitás részévé vált a hagyományokhoz visszanyúló, ugyanakkor az újat is magába fogadó taiko.

Külön utat járt be azonban a japán vidék, mert a városok gazdasági növekedése csak később hozta meg a vidéknek is a jólétet. A gazdaságilag leszakadt területeket a kormányzat egy népművészetet megőrző törvénnyel próbálta felzárkóztatni, és kulturális fesztiválok, kiállítások sorát szervezték meg, amelyeken a helyi közösségek mutatkoztak be. Ezeken a rendezvényeken a taikoegyüttesek is bemutatkoztak. Ennek hatására egyre több ilyen formáció alakult, s mára Japánban már több ezer ilyen együttes létezik.

Az amerikai sikertörténet is hasonló alapokról indult. A nyugati parton az 1960-as években japán származású amerikaiak tették ismertté a taikót. Nem ment könnyen. Az Egyesült Államokban a politikai helyzet miatt nem volt könnyű japánnak lenni, de a hatvanas évek emberi jogi mozgalmai ezeket a feszültségek feloldották, és az ott élő japánok visszataláltak is kulturális örökségükhöz. Ehhez a taikón keresztül vezetett az út, és a műfaj büszkeségük szimbólumává vált. Ma már az Egyesült Államokban mintegy 150 taiko együttes létezik, sok nem japán származású zenésszel, az egyik legnagyobb fesztiválnak pedig San Francisco ad otthont. A taiko hangjai Európáig is elhallatszottak, 2000 óta Magyarországon is alakult (Kelet-Európában elsőként) japándob-csoport.

Míg a modern taiko históriája alig hét évtizedet ölel fel, a taiko dob használata több ezer évre nyúlik vissza. A szó japánul azt jelenti, "kövér dob", noha meglehetősen sokféle alakú és méretű változata létezett. A hangszer sok tekintetben hasonlít a kínai és koreai dobokra, amelyek a 4–10. század táján érkezhettek az országba. Azt is feltételezik, hogy az egyik típusú taiko dob egészen Indiából került az országba a buddhizmus terjedésével. Ezután, a japán kézművesek munkái során alakult ki jellegzetes formájuk.

A hangszert eredetileg csatákban használták az ellenség elrettentésére, később, az 1500-as években parancsok kiadására és a hadsereg mozgásának koordinálására is bevetették. Ez volt ugyanis az egyetlen hangszer, amely a csatatér másik végében is még hallható volt. Fennmaradt rajzokból kiderül, hogy a harcban egy katona vitte a hátán a taikót, amelyet két katona ütött két oldalról.

A harcokban betöltött szerep mellett a hangszer főleg a császári udvar kultúrájában kapott nagy szerepet. A 7–8. században ugyancsak a buddhizmussal az országba kerülő gagaku zene egyik fő hangszere volt a taiko, vagyis annak néhány, rendkívül díszes változata. A gagaku zene a legrégebb óta játszott uralkodói udvari zene a világon, amely még ma is felcsendül a japán császár szórakoztatására.

Egyes források szerint a taikót már mintegy 4000 évvel ezelőtt is használták, és feltehetően a falvakban a különböző tevékenységek jelzésére szólaltatták meg. Egyszerű ritmusokat használtak a vadászat során, a vihar közeledtének jelzésére vagy az asszonyoknak jelezték a száradó hús vagy gyümölcsök behozatalának idejét. S mivel ezek a jelek kiemelten fontosak voltak a hétköznapokban, az emberek életének egy fő eleme lett a taiko, és azt tartották, hogy a dobban istenek laknak.

Később már csak a vallási vezető szólaltathatta meg, és ez a szokás a sintó és a buddhista vallások elterjedésével sem változott. Így az egyetlen hangszer, amelyet szentélyekben és templomokban tartottak, a taiko volt. Csak kivételes alkalmakkor játszottak rajta, és csak olyan ember férhetett hozzá, akinek a közösség vezetője erre engedélyt adott. Ebben az időben a taikón többnyire egyedül, esetleg párban játszottak.

Ez a kivételezett helyzetet ma már sokezer ember élvezheti. Workshopok, fesztiválok népszerűsítik az ősi japán dobok erejét, és külön weboldalon tudhatjuk meg, hogyan kell saját taiko csoportot alakítani. Szenegálból, Írországból, Indonéziából, és még ki tudja, mely pontjáról a világnak érkeznek taikoegyüttesek a nemzetközi rendezvényekre, és adják bele a jellegzetes japán zenébe egy kicsit mind a maguk kultúráját. És a sikertörténetnek még nincs vége...

(2008. május 7. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - A Kijima Taiko Dobegyüttes (Japán) koncertje)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schubert kamaramuzsikáját ünnepli a Concerto Budapest a Zeneakadémián

Május 23-án, pénteken este 19:30-kor a Zeneakadémia Nagytermében kivételes kamarazenei élmény várja a közönséget: a Keller Quartet és a Concerto Budapest kiváló szólistái Schubert három jelentős művén keresztül kalauzolják a hallgatókat.
Plusz

Világsztárral indít, filmzenével zárul a Margitszigeti Színház 2025-ös évada

Május 8-án megtartotta évadnyitó sajtótájékoztatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színház. A májustól szeptemberig tartó szezon műsorát – kiemelve az opera-, musical- és balettbemutatókat – ezúttal is a minőségi szórakoztatás jegyében állították össze.
Színház

Slava’s Snowshow: varázslat, hóvihar és gyermeki csoda a Nemzeti színpadán

Május végén a világ egyik legkülönlegesebb színházi élménye érkezik Budapestre: a Slava’s Snowshow nemcsak lenyűgöz, hanem felemel. A legendás bohóc, Szlava Polunyin mágikus univerzumot teremt, ahol mindenki újra gyermekké válhat – legalább egy estére.
Vizuál

A legjobb film díját nyerte el Németország legnagyobb animációs fesztiválján a Kék Pelikan

Csáki László alkotása a legjobb mozifilm díját hódította el Stuttgartban. A valós eseményeket feldolgozó humoros, nosztalgikus történet a szabadságról és három jóbarátról szól, akik a 90-es években egy kék indigópapír segítségével hamisítottak nemzetközi vonatjegyeket.
Színház

„...majd és mindig csak találkozhatunk...” – felolvasószínházi est a Pesti Vigadóban

Május 18-án a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő estjén Páskándi Géza és Müller Pinchas levelezéséből készült felolvasószínházi est várja a Pesti Vigadó közönségét a szatmárnémeti Harag György Társulat tagjai előadásában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Amikor a csend is zenél – a harmincéves e.s.t. együttesre emlékeznek a JazzFest Budapesten

Május 12-én különleges zenei találkozás várja a rajongókat az Erkel Színházban a 30 YEARS OF e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio elnevezésű eseményen, amely során az elmúlt évtizedek egyik legikonikusabb jazz-zenekarának dalai szólalnak meg.
Jazz/World ajánló

Többszörös díjnyertes magyar együttes lép fel a JazzFest Budapesten

Az instrumentális jazzt játszó Symbiosis 5 koncertjén a közönség megismerheti, mit gondol a műfajról az ifjabb generáció – május 11-én, a Jazzfest Budapest keretében, a Premier Kultcaféban.
Jazz/World ajánló

A Youtube-rekorder basszusgitáros, Kinga Glyk a JazzFest Budapesten

A lengyel származású basszusgitáros, Kinga Glyk ad koncertet az Eiffel Műhelyházban május 10-én. A zenész Youtube-videói nézettségi rekordokat döntenek, sokan őt tartják a fiatal generáció legtehetségesebb basszusgitárosának.
Jazz/World hír

Négy zenekar képviseli hazánkat Ázsia egyik legnagyobb múltú fesztiválján

A Jazzfest Budapesttel létrejött partnerségi kapcsolat révén 2025-ben Magyarország lesz fókuszban a dél-koreai Jarasum Jazz Fesztiválon október 17. és 19. között. Ázsia egyik legfontosabb fesztiválján a Dresch Quartet, a Gyémánt Bálint Trio, a Skylark Metropolitan és Lukács Miklós adnak koncertet.
Jazz/World ajánló

Egyszerre ül zongorához a Montreux-i Jazz Fesztivál három egykori döntőse a JazzFest Budapesten

2015-ben három fiatal magyar zongorista jutott be a világ a Montreux-i Jazz Fesztivál zongoraversenyének tízes döntőjébe. Gayer Mátyás, Oláh Krisztián és Tálas Áron május 5-én a JazzFest Budapest keretében ismét egy színpadon zenélnek.