Jazz/World

„Az összes népdalnak örökérvényű üzenete van”

Tímár Sára-interjú
2020.10.11. 10:10
Ajánlom
Nádasdy Fanni, Paár Julianna és Tímár Sára útja a Zeneakadémián fonódott össze, ahol rövid idő alatt nyilvánvalóvá vált, hogy hasonló cél lebeg a szemük előtt: bebizonyítani, hogy hangszerek nélkül is ütősen hangzanak a magyar népdalok. A Dalinda 2015 óta koncertezik, és Kína és India után idén a WOMEX közönsége előtt mutatkozhat be. Tímár Sárával, a Dalinda vezetőjével beszélgettünk.

A cappella, női témák – ilyen hívószavakkal nem a népzene jutna elsőre eszembe.

A népdalénekesi tanulmányaink során azt vettük észre, hogy nagyon sok ének szól hétköznapi eseményekről. Ha tüzetesebben áttanulmányozzuk a népzenei anyagot, tisztán kirajzolódik az, hogy számos jelesnapi énekünk mellett rengeteg népdal szól az emberi életfordulókról.

Akarva akaratlanul az első lemezünk fontos női témákat érint, azokat a dalokat dolgoztuk fel, amik megszólítottak minket.

Mivel ezek a népdalok mindannyiunkról mesélnek, úgy szerkesztettük a tematikát, hogy bemutassák a női életutat is.

Mennyire aktualizálhatók ezek a témák egy 21. századi nőre?

Szerencsére van már olyan rálátásunk erre a gazdag szövegvilágra, hogy könnyen kiválasztjuk azt, amit aktuálisnak érzünk. Számunkra nagyon fontos, hogy hitelesek legyünk előadóként, és az is fontos, hogy ne olyan szöveget énekeljünk a városi embereknek, ami számukra érthetetlen. Éppen ezért kerüljük a túlzsúfolt, táji kifejezésekkel teli szövegeket. Szinte

az összes népdalnak örökérvényű üzenete van, legyen szó szerelemről, bánatról, hitről. Olyan gyönyörű költői képeket hordoznak népdalaink, amik egyenértékűek a szépirodalmi szövegekkel.

timar-sara-portre09-133922.jpg

Tímár Sára

Mindig tematikusan gyűjtitek össze a dalokat?

Ez változó. Ha zenekarral énekel az ember, általában egy tájegység dalait veszi elő. Egy a cappella formáció sokkal szabadabb tud lenni, nagyobb merítésből válogathat: kisebb témák is előkerülhetnek, most éppen a rabság történetét dolgozzuk fel. Ez összecseng azzal, amit globálisan átéltünk a karantén alatt – hogy mindenki beszorult az otthonába és kicsit elidegenedett a társadalomtól. Még a saját rokonainktól is távolságot kellett tartanunk, ami egy nagyon nehéz élethelyzet, viszont gyönyörűen ki lehet fejezni a népdalokkal. Ennek terápiás jellege is van. Visszatérve a kérdésedre, sokat gondolkodunk tematikákban például ünnepek kapcsán, de szerintünk épp az az a cappella szépsége, hogy kis- és nagymerítéssel is dolgozhatunk.

Gyakran jellemzitek a zenéteket „indaszerűként”. Ezek szerint ez a vegyes merítésre értendő?

Az a szép ebben a kifejezésben, hogy nagyon sok mindent mögé lehet érezni. Utal arra, hogy sokszínű szövegvilágot tudunk hozni, de arra is, hogyan építjük egymás mellé a hangzásokat, a vokálokat. Ezek indaszerűen kapcsolódnak, fonódnak egybe. Emellett három teljesen eltérő karakterű nő, énekhang, személyiség találkozik a színpadon, és azt is figyeljük, hogy tudjuk egymást támogatni, emelni a produkcióban.

timar-sara-portre01-133922.jpg

Tímár Sára

Nagyobb kihívást jelent a cappella formációként alkotni, mint nagyzenekarban?

Megvannak az előnyei és hátrányai is. Az csodálatos dolog, hogy mekkora tárházból dolgozhatunk, viszont fizikailag és szellemileg nagyon megterhelő egy teljes órán át összpontosítani szövegre, dallamra, belépésekre. Nagyon komoly munkát és sok próbát igényel. Rendszeresen újraértelmezzük a szerepeket, próbáljuk megtalálni, kinek mi illik a karakteréhez. Hozzászoktunk, hogy egy zenekar esetében fronthölgyek vagy szólisták vagyunk, itt viszont meg kell tanulnunk csapatként dolgozni. Gyönyörű feladat.

Egy korábbi interjúban említettétek, hogy a karantén után „edzőtáborban” hangoltátok újra össze az intonációitokat.

Igen. A karantén előtt szépen összeértek a hangjaink, és izgalmas volt megtapasztalni, hogyan lehet ezt újraépíteni három hónap kihagyás után. Egy zenekarral sokkal könnyebb felvenni a fonalat, mint egy a cappella formációval, és a barátságunk szempontjából is fontos volt, hogy végre újra láthatjuk egymást.

Ősszel jelenik meg a második albumotok. Mire számíthat a hallgatóság?

Tavaly november-december felé vettük fel a lemezt, és nagyon szerettük volna hús-vér közönség előtt bemutatni, nem pedig online térben. Emiatt csúsztattuk őszre az alkalmat.

Míg az első lemez egy nő útjáról, az asszonysorsról szólt, a második albumon sokkal koncentráltabban vettünk elő kisebb lelki folyamatokat.

Talán ez kevésbé tematikus, de ha a kis blokkokat vesszük, most is olyan témákat dolgoztunk fel, amik a ma emberét érintik. Hangzásában sokkal kreatívabb és kísérletezőbb, mint a korábbi, szerintünk sokszínűbbre is sikerült. Kíváncsiak vagyunk, hogy fogadja a közönség.

Rengeteg izgalmas helyen felléptetek már, de a WOMEX-re most mentek először. Mit jelent számotokra ez a lehetőség?

Külföldön eddig Kínában és Indiában turnéztunk, továbbá Csehországban is voltunk egy világzenei fesztiválon. Itthon is koncerteztünk már a legnagyobb koncerttermekben. Ennek ellenére úgy érezzük, a Womex egy teljesen más közeg lesz, mint amikkel a korábbi helyeken találkoztunk. Nagyon várjuk, mert a világ minden tájáról jönnek hasonló stílusú zenekarok, jeles koncert- és fesztiválszervezők, menedzserek, akik szinte fejvadászként hallgatják a koncerteket. Hatalmas szakmai elismerés, és nagyon megtisztelő számunkra, hogy 1600 jelentkező közül mi képviselhetjük Magyarországot a Womexen. Egy zenész számára nagyon fontos a közönség szeretete, az pedig különleges élmény, ha ezt a szakmai közönség is elismeri.

 

(Fejlécfotó: Galán Géza)

A magyar Dalinda is az idei Womex fellépői közé került

Kapcsolódó

A magyar Dalinda is az idei Womex fellépői közé került

A magyar Dalinda zenekar is fellép az őszi budapesti világzenei expón. A Womex szervezői hétfőn mások mellett mexikói, algériai, kolumbiai, szlovén, ghánai, marokkói, dél-koreai, amerikai és spanyol előadót is bejelentettek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Könyv

Az író, akinél Vámos Miklós sem jön rá a fordulatokra

Ezúttal a méltatlanul előítéletesen kezelt orosz irodalom egy képviselőjét ajánlja Vámos Miklós, aki e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.
Jazz/World magazin

John Zorn zenei víziói

John Zorn frivol módon bánik a zenei formákkal, épp csak addig használva őket, amíg kiszívja a velejüket. A végeredmény azonban nem csak egy életmű, több annál. Egy korszak lenyomata.
Jazz/World lemez

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Jazz/World fonó

A Fonó a második helyen a legjobb világzenei kiadók között

A Fonó Budai Zeneház a második helyre került a legjobb világzenei kiadók között. A Womex (World Music Expo) által közzétett listán a Fonó, amelyet korábban soha nem rangsoroltak ilyen magasra, egyedüliként szerepel a teljes kelet-közép-európai lemezpiacról.