Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

2020.11.28. 17:25
Ajánlom
Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

Mióta ismeritek egymást?

RA: Három éve kerestem meg Veronikát a menedzserén keresztül azzal, hogy lenne-e kedve valamit feldolgozni a klasszikus repertoárból, és azóta is tart ez a munkakapcsolat.

HV: Volt több közös ismerősünk is, Násztya mégis a lehető legdiplomatikusabb módon keresett meg. Akkor már elvétve próbálkoztam azzal, hogy klasszikus dalokat énekeljek – pont egy ilyen kísérletemet látta az interneten –, tehát nem kellett sokáig győzködni. Nagyon izgatott, hogy hogyan lehet nem klasszikus énekhanggal klasszikus művekhez nyúlni. A közös műhelymunka évekig zajlott, és amikor 2019 végén Fenyvesi Márton csatlakozott hozzánk, akkor éreztük, hogy megtaláltuk a formát.

DSC04896-170353.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Így született a Debussy NOW!, amelynek anyagából most lemez készült a BMC kiadásában. Egyikőtök kifelé igyekszik a klasszikus közegből ezzel a projekttel, másiktok pedig befelé?

HV: Nem húznék ilyen szigorú határvonalakat.

Engem mindig is érdekelt a klasszikus zene, de ezek a Debussy-dalok nem tűrnek kategóriákat. Univerzális és csodálatos alkotások, amiknek többféle előadásmódjuk lehetne, mint ahogy megszólalnak.

Egy éve járok klasszikus énektanárhoz, Kéringer Lászlóhoz, de nem azért, hogy a klasszikus technikát elsajátítsam, hanem hogy minél több színt tudjak énekelni ezekben a dalokban, és ebből az irányból is felfedezzem a hangom lehetőségeit.

RA: Próbálunk nyitottak maradni és nem félni kísérletezni. Ezek sokszor használt szavak, de gyakran kiderül – én magamban is tapasztaltam már ezt –, hogy hangoztatjuk őket, de valójában nem vagyunk igazán nyitottak a komfortzónából való kilépésre.

DSC05000-170540.jpg

Razvaljajeva Anasztázia (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Tanultatok egymástól?

HV: Persze, rengeteget! Engem nagyon inspirál Násztya, és izgalmas volt követni, ahogy megismerkedett az improvizációval. Különleges számomra, ahogy ő rögtönöz, azzal a klasszikus háttérrel, amit elsajátított.

RA: Rengeteg új tapasztalatot és tanulnivalót tartogatott ez a munka.

Üdítő volt, hogy nem egy közelgő koncert nyomása alatt kezdtünk dolgozni, hanem elsősorban az érdeklődésünket vezérelt. Ritka, hogy az ember így foglalkozhat valamivel.

Óriási élmény volt, hogy amikor először színpadra álltunk vele, mély nyugalom és boldogság volt bennem, mert azt éreztem, hogy mindent megtettem, amit lehet. Ez az érzés sokszor elvész számomra a klasszikus zenében, mert valahogy mindig kevés az idő és a tökéletes interpretáció igénye kerül nyomasztó túlsúlyba.

DSC05035-170555.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

A zongora helyett hárfát hallunk, klasszikus ének helyett Veronikát, Fenyvesi Márton pedig mindezt élőben „effektezi”. Amikor meghallottam ezt a koncepciót, azt gondoltam: hát ez éppen olyan extravagáns, mint amilyen Debussy zenéje volt a századelő Párizsában.

HV:

Azt hiszem, Debussy is egyetértene abban, hogy nézzünk a mélyére a zenéjének mai szemmel is, keressük a benne rejlő lehetőségeket, ahelyett, hogy csak beraknánk a múzeumba.

RA: Kassai Lajos lovasíjász mondata jut eszembe, aki azt mondta: nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek. Nem azt a hangzást vagy interpretációt kerestük, ami tökéletesen olyan, mint ami Debussy korában megszólalhatott, hanem az irányt követtük, amit a zeneszerző is izgalmasnak talált, aki hasonlóan nem volt egy konvencionális figura abban a korban, amelyben élt.

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Kapcsolódó

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.

Gondolkodtok a következő közös projekten?

HV: Annyit mondunk csak: benne van a levegőben.

DSC04920-170357.jpg

Razvaljajeva Anasztázia (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Násztya, egy interjúban azt mondtad, személyiség alapján választasz kamarapartnert. Egyszerű kijelentés, mégis meglepett. Miért fontos ez?

RA: Valóban egyszerű igazság, de eltartott egy ideig, míg felismertem magamban ezt az igényt. A művészet, a zene nem leválasztható a személyiségről. Gyakran érzem, hogy azokkal, akikkel emberként sem jövök ki igazán jól, zenélni sem tudok igazán mélyen.

Úgy hallottam, hogy acélbetétes bakanccsal jártad a kamaszkorodat, és rockzenekarban énekeltél. Átalakítottad ezeket a lázadó energiákat?

RA: Inkább egyfajta szenvedélyes érdeklődésnek nevezném a dolgot, amely egyre inkább erőre kap bennem, ahogy úgy érzem, hogy van az ötleteimnek létjogosultsága.

Az sem megszokott, hogy valaki 21 évesen határozza el, hogy énekesnő lesz. Veronika, veled így történt. Voltak falak, gátak, amiket le kellett dönteni?

HV: Valóban későn döntöttem el, hogy zenész leszek, bár korábban végig tanultam zenét, ekkor vált mindennapos részévé az életemnek. A színpad ismerős volt, hiszen gyerekkoromban néptáncoltam, és mivel szépen beszéltem, gyakran én konferáltam, tehát a mikrofon sem volt szokatlan. Nagyon jó kislány voltam, mindig megcsináltam a házifeladatot, de

szükségem volt egy olyan területre, ahol rosszalkodhatok, ahol átléphetek határokat. Ez lett az improvizáció és a jazz.

Nem csak a jazz szűkebb közönsége ismeri a neved, miközben a zenéd egyáltalán nem mainstream.

HV: Az az igazság, hogy korábban jóval inkább a mainstream volt, sokan az Erik Sumo Bandből, vagy a Miu, mi újság? és a Summertime énekeseként ismertek. Szerencsére a közönség jó része jött velem, amikor újabb dolgokkal kísérleteztem. Azt is mondhatom, hogy együtt nőttünk fel velük.

DSC-170521.jpg

Razvaljajeva Anasztázia és Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Őrület ez a 2020-as év. A karanténmagányból a #freeSZFE rázott fel minket, most pedig nyakunkon a vírusjárvány második hulláma. Hogy élitek meg ezeket a hónapokat?

HV: Őszinte leszek: engem megvisel ez az időszak. Egyben vagyok, jól vagyok, de a környezetemben látom, a zenészeket nyomasztja a helyzet, és az, hogy elhúzódó válságra számíthatunk a mi szektorunkban. Egyben igyekszem kihasználni, hogy másra van időm és lehetőségem. Most például azért ülünk itt a Jurányi Házban, mert a Tünet Együttessel próbáltam, egy olyan darabban segítem a táncosok felkészülését, amiben nem csak táncolnak, hanem hangokat is kiadnak. Erre például nem lenne időm, ha úgy zajlanának a turnék, mint egy normális évben.

RA: Megálljt parancsol ez a világméretű jelenség, alkalmat ad arra, hogy elgondolkodjunk mit és hogyan csinálunk, milyen hellyé szeretnénk tenni ezt a világot, mire használjuk a technikai vívmányainkat. Egy indián mondás szerint néha le kell ülni és megvárni, míg utolér a lelked. Ezt érzem most, még akkor is, ha egy ilyen rossz helyzetben nehéz konstruktívan gondolkodni és örömöt találni.

Az album digitálisan a Dalok.hu felületén, fizikai formában pedig a lemezboltokban.

Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton november 30-án mutatja be a Debussy NOW! című lemezt. A koncertet a BMC oldalán, este fél 8-tól szabadon lehet meghallgatni.

Az alábbi videóban mindhárman beszélnek a projektről...

... és néhány dal meghallgatható a YouTube-on is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Vujicsics Együttes is fellép Salföldön

A Balkánra fókuszál a 7. Salföldi Dalföld; a fesztivál koncertekkel, kiállításokkal, táncházzal, minikonferenciával és sok más kulturális programmal várja a közönséget június 24. és 26. között a Káli-medencében.
Jazz/World ajánló

Löszfal-tövi új dimenziók: Dombos Fest 2022

A Dombos Fest július elején újra várja Kishegyesen az igényes szórakozásra vágyókat, és mindazokat, akik idén is elvarázsolódnának a löszfal tövében. 22 évvel ezelőtt egy szemétdomb helyén civil összefogással indult a Dombos Fest, amely azóta a térség egyik legkedveltebb művészeti fesztiváljává vált.
Jazz/World ajánló

Chris Potter San Franciscó-i supergroupja, az SFJazz a Müpában

A jelenkor kihívásaira, az elmúlt évek nehézségeire reflektál június 24-i budapesti koncertjén az SFJAZZ Collective. A kilenctagú supergroup az élő bizonyítéka, hogy a jazz ma is ugyanolyan élő, érvényes és szerethető műfaj, mint egykoron.
Jazz/World gyász

Elhunyt Ducsai Szabolcs trombitás

A Budapest Jazz Orchestra és a Studio 11 állandó tagjának halálhírét a Magyar Jazz Szövetség jelentette be közösségi oldalán.
Jazz/World ajánló

Lemezpremier a Fidelión: itt a Blessing, a Rafael Mário Triótól

Rafael Mário a magyar jazz ifjú generációjának egyik kimagasló tehetségű zongoristája. Triójának létközege a kortárs ízekkel fűszerezett jazz, ez hatja át legújabb, Blessing című albumukat is. A lemezbemutató július 22-én hallható majd az Opus Jazz Clubban, Munkácsy Eszter (ének) és Tar Gergely (ütőhangszerek) közreműködésével.