Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

2020.11.28. 17:25
Ajánlom
Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

Mióta ismeritek egymást?

RA: Három éve kerestem meg Veronikát a menedzserén keresztül azzal, hogy lenne-e kedve valamit feldolgozni a klasszikus repertoárból, és azóta is tart ez a munkakapcsolat.

HV: Volt több közös ismerősünk is, Násztya mégis a lehető legdiplomatikusabb módon keresett meg. Akkor már elvétve próbálkoztam azzal, hogy klasszikus dalokat énekeljek – pont egy ilyen kísérletemet látta az interneten –, tehát nem kellett sokáig győzködni. Nagyon izgatott, hogy hogyan lehet nem klasszikus énekhanggal klasszikus művekhez nyúlni. A közös műhelymunka évekig zajlott, és amikor 2019 végén Fenyvesi Márton csatlakozott hozzánk, akkor éreztük, hogy megtaláltuk a formát.

DSC04896-170353.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Így született a Debussy NOW!, amelynek anyagából most lemez készült a BMC kiadásában. Egyikőtök kifelé igyekszik a klasszikus közegből ezzel a projekttel, másiktok pedig befelé?

HV: Nem húznék ilyen szigorú határvonalakat.

Engem mindig is érdekelt a klasszikus zene, de ezek a Debussy-dalok nem tűrnek kategóriákat. Univerzális és csodálatos alkotások, amiknek többféle előadásmódjuk lehetne, mint ahogy megszólalnak.

Egy éve járok klasszikus énektanárhoz, Kéringer Lászlóhoz, de nem azért, hogy a klasszikus technikát elsajátítsam, hanem hogy minél több színt tudjak énekelni ezekben a dalokban, és ebből az irányból is felfedezzem a hangom lehetőségeit.

RA: Próbálunk nyitottak maradni és nem félni kísérletezni. Ezek sokszor használt szavak, de gyakran kiderül – én magamban is tapasztaltam már ezt –, hogy hangoztatjuk őket, de valójában nem vagyunk igazán nyitottak a komfortzónából való kilépésre.

DSC05000-170540.jpg

Razvaljajeva Anasztázia (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Tanultatok egymástól?

HV: Persze, rengeteget! Engem nagyon inspirál Násztya, és izgalmas volt követni, ahogy megismerkedett az improvizációval. Különleges számomra, ahogy ő rögtönöz, azzal a klasszikus háttérrel, amit elsajátított.

RA: Rengeteg új tapasztalatot és tanulnivalót tartogatott ez a munka.

Üdítő volt, hogy nem egy közelgő koncert nyomása alatt kezdtünk dolgozni, hanem elsősorban az érdeklődésünket vezérelt. Ritka, hogy az ember így foglalkozhat valamivel.

Óriási élmény volt, hogy amikor először színpadra álltunk vele, mély nyugalom és boldogság volt bennem, mert azt éreztem, hogy mindent megtettem, amit lehet. Ez az érzés sokszor elvész számomra a klasszikus zenében, mert valahogy mindig kevés az idő és a tökéletes interpretáció igénye kerül nyomasztó túlsúlyba.

DSC05035-170555.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

A zongora helyett hárfát hallunk, klasszikus ének helyett Veronikát, Fenyvesi Márton pedig mindezt élőben „effektezi”. Amikor meghallottam ezt a koncepciót, azt gondoltam: hát ez éppen olyan extravagáns, mint amilyen Debussy zenéje volt a századelő Párizsában.

HV:

Azt hiszem, Debussy is egyetértene abban, hogy nézzünk a mélyére a zenéjének mai szemmel is, keressük a benne rejlő lehetőségeket, ahelyett, hogy csak beraknánk a múzeumba.

RA: Kassai Lajos lovasíjász mondata jut eszembe, aki azt mondta: nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek. Nem azt a hangzást vagy interpretációt kerestük, ami tökéletesen olyan, mint ami Debussy korában megszólalhatott, hanem az irányt követtük, amit a zeneszerző is izgalmasnak talált, aki hasonlóan nem volt egy konvencionális figura abban a korban, amelyben élt.

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Kapcsolódó

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.

Gondolkodtok a következő közös projekten?

HV: Annyit mondunk csak: benne van a levegőben.

DSC04920-170357.jpg

Razvaljajeva Anasztázia (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Násztya, egy interjúban azt mondtad, személyiség alapján választasz kamarapartnert. Egyszerű kijelentés, mégis meglepett. Miért fontos ez?

RA: Valóban egyszerű igazság, de eltartott egy ideig, míg felismertem magamban ezt az igényt. A művészet, a zene nem leválasztható a személyiségről. Gyakran érzem, hogy azokkal, akikkel emberként sem jövök ki igazán jól, zenélni sem tudok igazán mélyen.

Úgy hallottam, hogy acélbetétes bakanccsal jártad a kamaszkorodat, és rockzenekarban énekeltél. Átalakítottad ezeket a lázadó energiákat?

RA: Inkább egyfajta szenvedélyes érdeklődésnek nevezném a dolgot, amely egyre inkább erőre kap bennem, ahogy úgy érzem, hogy van az ötleteimnek létjogosultsága.

Az sem megszokott, hogy valaki 21 évesen határozza el, hogy énekesnő lesz. Veronika, veled így történt. Voltak falak, gátak, amiket le kellett dönteni?

HV: Valóban későn döntöttem el, hogy zenész leszek, bár korábban végig tanultam zenét, ekkor vált mindennapos részévé az életemnek. A színpad ismerős volt, hiszen gyerekkoromban néptáncoltam, és mivel szépen beszéltem, gyakran én konferáltam, tehát a mikrofon sem volt szokatlan. Nagyon jó kislány voltam, mindig megcsináltam a házifeladatot, de

szükségem volt egy olyan területre, ahol rosszalkodhatok, ahol átléphetek határokat. Ez lett az improvizáció és a jazz.

Nem csak a jazz szűkebb közönsége ismeri a neved, miközben a zenéd egyáltalán nem mainstream.

HV: Az az igazság, hogy korábban jóval inkább a mainstream volt, sokan az Erik Sumo Bandből, vagy a Miu, mi újság? és a Summertime énekeseként ismertek. Szerencsére a közönség jó része jött velem, amikor újabb dolgokkal kísérleteztem. Azt is mondhatom, hogy együtt nőttünk fel velük.

DSC-170521.jpg

Razvaljajeva Anasztázia és Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Őrület ez a 2020-as év. A karanténmagányból a #freeSZFE rázott fel minket, most pedig nyakunkon a vírusjárvány második hulláma. Hogy élitek meg ezeket a hónapokat?

HV: Őszinte leszek: engem megvisel ez az időszak. Egyben vagyok, jól vagyok, de a környezetemben látom, a zenészeket nyomasztja a helyzet, és az, hogy elhúzódó válságra számíthatunk a mi szektorunkban. Egyben igyekszem kihasználni, hogy másra van időm és lehetőségem. Most például azért ülünk itt a Jurányi Házban, mert a Tünet Együttessel próbáltam, egy olyan darabban segítem a táncosok felkészülését, amiben nem csak táncolnak, hanem hangokat is kiadnak. Erre például nem lenne időm, ha úgy zajlanának a turnék, mint egy normális évben.

RA: Megálljt parancsol ez a világméretű jelenség, alkalmat ad arra, hogy elgondolkodjunk mit és hogyan csinálunk, milyen hellyé szeretnénk tenni ezt a világot, mire használjuk a technikai vívmányainkat. Egy indián mondás szerint néha le kell ülni és megvárni, míg utolér a lelked. Ezt érzem most, még akkor is, ha egy ilyen rossz helyzetben nehéz konstruktívan gondolkodni és örömöt találni.

Az album digitálisan a Dalok.hu felületén, fizikai formában pedig a lemezboltokban.

Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton november 30-án mutatja be a Debussy NOW! című lemezt. A koncertet a BMC oldalán, este fél 8-tól szabadon lehet meghallgatni.

Az alábbi videóban mindhárman beszélnek a projektről...

... és néhány dal meghallgatható a YouTube-on is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Alkotás vagy az élet hívása? – Lukács György megemészthetetlen öröksége

Lukács Györgyre emlékezünk az alábbi, korábban sehol nem publikált interjúval, amely 1984-ben készült, és első közlése a szerző engedélyével a Fidelio oldalán történik, közel négy évtized elmúltával.
Klasszikus

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.
Klasszikus

Elhunyt Kaija Saariaho

A világhírű finn zeneszerzőt, akinek a Metropolitan Opera is játszotta darabját, hetvenéves korában érte a halál – tette közzé családja a közösségi médiában.
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Tánc

Összművészeti ünnepi esttel zárul a 10. Színházi Olimpia

Június 24-én nívós zenei kísérettel megvalósuló táncelőadásokkal és Szent Iván éji mulatsággal zárul az idei év legnagyobb színházi eseménye, a 10. Színházi Olimpia. A színpadi produkcióknak és az azokat követő rendhagyó programoknak a Margitszigeti Színház ad otthont.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A közös nevezőt a jazz biztosítja, illetve az egymás iránti nyitottság” –  interjú Dés Andrással a T.E.L.D. első lemezéről

Négy remek művész találkozásából megszületett a T.E.L.D. első lemeze a Fonó gondozásában. Az új zenei anyagról a jelenleg Bécsben élő, Budapesten sokat koncertező Dés András ütőhangszeres művésszel beszélgettünk.
Jazz/World hír

Őselemek a Napfonat tolmácsolásában – megjelent a Harmatcseppben él a világ bennem című lemez

Második nagylemezével jelentkezik A Dal 2022-es döntőjébe is bejutó a capella együttes. A lemez már kapható digitális terjesztésben, hamarosan fizikai formájában is megjelenik a Fonó gondozásában.
Jazz/World ajánló

Június első hétvégéjén a jazz zene körül forog minden Szentendrén

Nyolc koncerttel várja a jazzrajongókat a Jazz Estek Szentendre rendezvénysorozat a Barcsay udvarban június 2. és 4. között.
Jazz/World magazin

Bornai Tibor a Balatoni nyárról: Az igazi líra a hétköznapok apró rezdüléseiben bújik meg

A KFT együttes énekes-billentyűsét a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán kérdeztük a zenekar legendás, Balatoni nyár című slágeréről.
Jazz/World interjú

„A nagyon jó dalokat régen megírták”

A Canarro New York, Párizs, Budapest című lemeze idén Fonogram-jelölést kapott. A francia manouche swinget unikális módon képviselő zenekar május 27-én a Fonó színpadán lép fel. A zenekar vezetőjével, Szakál Tamással beszélgettünk.