Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

2020.11.28. 17:25
Ajánlom
Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

Mióta ismeritek egymást?

RA: Három éve kerestem meg Veronikát a menedzserén keresztül azzal, hogy lenne-e kedve valamit feldolgozni a klasszikus repertoárból, és azóta is tart ez a munkakapcsolat.

HV: Volt több közös ismerősünk is, Násztya mégis a lehető legdiplomatikusabb módon keresett meg. Akkor már elvétve próbálkoztam azzal, hogy klasszikus dalokat énekeljek – pont egy ilyen kísérletemet látta az interneten –, tehát nem kellett sokáig győzködni. Nagyon izgatott, hogy hogyan lehet nem klasszikus énekhanggal klasszikus művekhez nyúlni. A közös műhelymunka évekig zajlott, és amikor 2019 végén Fenyvesi Márton csatlakozott hozzánk, akkor éreztük, hogy megtaláltuk a formát.

DSC04896-170353.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Így született a Debussy NOW!, amelynek anyagából most lemez készült a BMC kiadásában. Egyikőtök kifelé igyekszik a klasszikus közegből ezzel a projekttel, másiktok pedig befelé?

HV: Nem húznék ilyen szigorú határvonalakat.

Engem mindig is érdekelt a klasszikus zene, de ezek a Debussy-dalok nem tűrnek kategóriákat. Univerzális és csodálatos alkotások, amiknek többféle előadásmódjuk lehetne, mint ahogy megszólalnak.

Egy éve járok klasszikus énektanárhoz, Kéringer Lászlóhoz, de nem azért, hogy a klasszikus technikát elsajátítsam, hanem hogy minél több színt tudjak énekelni ezekben a dalokban, és ebből az irányból is felfedezzem a hangom lehetőségeit.

RA: Próbálunk nyitottak maradni és nem félni kísérletezni. Ezek sokszor használt szavak, de gyakran kiderül – én magamban is tapasztaltam már ezt –, hogy hangoztatjuk őket, de valójában nem vagyunk igazán nyitottak a komfortzónából való kilépésre.

DSC05000-170540.jpg

Razvaljajeva Anasztázia (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Tanultatok egymástól?

HV: Persze, rengeteget! Engem nagyon inspirál Násztya, és izgalmas volt követni, ahogy megismerkedett az improvizációval. Különleges számomra, ahogy ő rögtönöz, azzal a klasszikus háttérrel, amit elsajátított.

RA: Rengeteg új tapasztalatot és tanulnivalót tartogatott ez a munka.

Üdítő volt, hogy nem egy közelgő koncert nyomása alatt kezdtünk dolgozni, hanem elsősorban az érdeklődésünket vezérelt. Ritka, hogy az ember így foglalkozhat valamivel.

Óriási élmény volt, hogy amikor először színpadra álltunk vele, mély nyugalom és boldogság volt bennem, mert azt éreztem, hogy mindent megtettem, amit lehet. Ez az érzés sokszor elvész számomra a klasszikus zenében, mert valahogy mindig kevés az idő és a tökéletes interpretáció igénye kerül nyomasztó túlsúlyba.

DSC05035-170555.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

A zongora helyett hárfát hallunk, klasszikus ének helyett Veronikát, Fenyvesi Márton pedig mindezt élőben „effektezi”. Amikor meghallottam ezt a koncepciót, azt gondoltam: hát ez éppen olyan extravagáns, mint amilyen Debussy zenéje volt a századelő Párizsában.

HV:

Azt hiszem, Debussy is egyetértene abban, hogy nézzünk a mélyére a zenéjének mai szemmel is, keressük a benne rejlő lehetőségeket, ahelyett, hogy csak beraknánk a múzeumba.

RA: Kassai Lajos lovasíjász mondata jut eszembe, aki azt mondta: nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek. Nem azt a hangzást vagy interpretációt kerestük, ami tökéletesen olyan, mint ami Debussy korában megszólalhatott, hanem az irányt követtük, amit a zeneszerző is izgalmasnak talált, aki hasonlóan nem volt egy konvencionális figura abban a korban, amelyben élt.

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Kapcsolódó

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.

Gondolkodtok a következő közös projekten?

HV: Annyit mondunk csak: benne van a levegőben.

DSC04920-170357.jpg

Razvaljajeva Anasztázia (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Násztya, egy interjúban azt mondtad, személyiség alapján választasz kamarapartnert. Egyszerű kijelentés, mégis meglepett. Miért fontos ez?

RA: Valóban egyszerű igazság, de eltartott egy ideig, míg felismertem magamban ezt az igényt. A művészet, a zene nem leválasztható a személyiségről. Gyakran érzem, hogy azokkal, akikkel emberként sem jövök ki igazán jól, zenélni sem tudok igazán mélyen.

Úgy hallottam, hogy acélbetétes bakanccsal jártad a kamaszkorodat, és rockzenekarban énekeltél. Átalakítottad ezeket a lázadó energiákat?

RA: Inkább egyfajta szenvedélyes érdeklődésnek nevezném a dolgot, amely egyre inkább erőre kap bennem, ahogy úgy érzem, hogy van az ötleteimnek létjogosultsága.

Az sem megszokott, hogy valaki 21 évesen határozza el, hogy énekesnő lesz. Veronika, veled így történt. Voltak falak, gátak, amiket le kellett dönteni?

HV: Valóban későn döntöttem el, hogy zenész leszek, bár korábban végig tanultam zenét, ekkor vált mindennapos részévé az életemnek. A színpad ismerős volt, hiszen gyerekkoromban néptáncoltam, és mivel szépen beszéltem, gyakran én konferáltam, tehát a mikrofon sem volt szokatlan. Nagyon jó kislány voltam, mindig megcsináltam a házifeladatot, de

szükségem volt egy olyan területre, ahol rosszalkodhatok, ahol átléphetek határokat. Ez lett az improvizáció és a jazz.

Nem csak a jazz szűkebb közönsége ismeri a neved, miközben a zenéd egyáltalán nem mainstream.

HV: Az az igazság, hogy korábban jóval inkább a mainstream volt, sokan az Erik Sumo Bandből, vagy a Miu, mi újság? és a Summertime énekeseként ismertek. Szerencsére a közönség jó része jött velem, amikor újabb dolgokkal kísérleteztem. Azt is mondhatom, hogy együtt nőttünk fel velük.

DSC-170521.jpg

Razvaljajeva Anasztázia és Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Őrület ez a 2020-as év. A karanténmagányból a #freeSZFE rázott fel minket, most pedig nyakunkon a vírusjárvány második hulláma. Hogy élitek meg ezeket a hónapokat?

HV: Őszinte leszek: engem megvisel ez az időszak. Egyben vagyok, jól vagyok, de a környezetemben látom, a zenészeket nyomasztja a helyzet, és az, hogy elhúzódó válságra számíthatunk a mi szektorunkban. Egyben igyekszem kihasználni, hogy másra van időm és lehetőségem. Most például azért ülünk itt a Jurányi Házban, mert a Tünet Együttessel próbáltam, egy olyan darabban segítem a táncosok felkészülését, amiben nem csak táncolnak, hanem hangokat is kiadnak. Erre például nem lenne időm, ha úgy zajlanának a turnék, mint egy normális évben.

RA: Megálljt parancsol ez a világméretű jelenség, alkalmat ad arra, hogy elgondolkodjunk mit és hogyan csinálunk, milyen hellyé szeretnénk tenni ezt a világot, mire használjuk a technikai vívmányainkat. Egy indián mondás szerint néha le kell ülni és megvárni, míg utolér a lelked. Ezt érzem most, még akkor is, ha egy ilyen rossz helyzetben nehéz konstruktívan gondolkodni és örömöt találni.

Az album digitálisan a Dalok.hu felületén, fizikai formában pedig a lemezboltokban.

Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton november 30-án mutatja be a Debussy NOW! című lemezt. A koncertet a BMC oldalán, este fél 8-tól szabadon lehet meghallgatni.

Az alábbi videóban mindhárman beszélnek a projektről...

... és néhány dal meghallgatható a YouTube-on is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Jazz/World magazin

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Jazz/World magazin

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Jazz/World ajánló

A magyar és a nemzetközi jazzélet kiválóságai lepik el Bukarestet

Világsztárok, magyar jazzdinasztiák képviselői, a magyar jazzoktatás kiválóságai és feltörekvő fiatal tehetségek lépnek a román főváros közönsége elé október 7. és 11. között a 6. Bukaresti Magyar Jazznapokon.
Jazz/World gyász

Elhunyt Kris Kristofferson countryénekes

A Grammy-díjas countryzenész nyolcvannyolc éves volt, halálhíréről családja számolt be a közösségi médiában. A művészről Barbra Streisand is megemlékezett, akivel az 1976-os Csillag születik című filmben játszottak együtt.