Jazz/World

Azt mondtam, a jazz a legtoleránsabb műfaj?

2016.10.24. 10:19
Ajánlom
Mint ahogyan arra már korábban is volt példa a Fidelio hasábjain, Tóth Viktor szaxofonos személyes élménybeszámolóját közöljük, ezúttal jazztörténeti előadássorozatáról.

Olyan szerencsében volt részem az elmúlt napokban, hogy Erdélyben három estén át a jazz történetről mesélhettem a közönségnek, melyet videóbejátszásokkal és élő szaxofonhanggal illusztráltam.

Előadás-beszélgetéseim célja, hogy a mesterek üzenetét – melyet amerikai és európai tanulmányútjaimon gyűjtögettem – elhozzam a közönségnek. A jazz nagyöregek elmélyült, spirituális töltésű, és a részletek megmunkáltságát, mélységét hangsúlyozó magatartásáról meséljek a hallgatóknak. Segítsek közelebb kerülni a sokak által zavarosnak, elvontnak, önmagáért való zenei műfajnak gondolt stílushoz, a jazzhez.

Tóth Viktor

Tóth Viktor (Fotó/Forrás: Tipografia)

Mielőtt e szóló sorozatba kezdtem, azon tűnődtem, vajon nyitott lesz-e a közönség a jazz száz évét közelebb hozó, a műfaj történeti hátterét, kifejezésmódjait, ritmusvilágát, frazírrendszerét, intonációs gazdagságát és lelki töltetét magyarázó interaktív előadásra. Ahol az afrikai elhurcolt - korábban szabad emberek, később rabszolgák - benső lelki élete és életérzése kerül párhuzamba a jazz intonációs technikáival, a blue note-okkal, a bluessal. A jazz legfontosabb jellemzőit állítottam a figyelem fókuszába: a ritmusközpontúságot, a táncolhatóságot, a közösségi ünnep-szerű együttlétet, melyben minden résztvevő saját szabadságát fejezi ki. A stílusjegyeket, melyek mind-mind az afrikai természetes (szabad) életformára vezethetők vissza. Vagy azt, hogy hogyan járultak hozzá a polgárjogi mozgalmak sikeréhez a hatvanas években a fekete közösség jazz-zenészeinek ostinato groove-jai, az afrikai táncban és énekben ismeretes transzállapot, melyet a zenészek 20-25 perces –energetikailag és ritmikailag– szuperintenzív kompozícióikkal idéztek elő. A bezárt lélek ébresztő zenéiként.

A korábbi magyarországi előadásaim, és most a csíkszeredai, brassói és bukaresti telt házas előadások újra arról győztek meg, hogy az emberek nyitottak a kultúra finom rezgéseire, a dolgok mélyének feltárására. Az igazságra. A szabadságra.

Tóth Viktor

Tóth Viktor (Fotó/Forrás: Tipografia)

Arra nyitottak – akár a magyar, akár a román ajkú erdélyi hallgatók (és ezt tapasztaltam a bukaresti Jazzbook nevű klubban is) – hogy az igaz és mély dolgokkal etnikai, vallási hovatartozáson túlmutatva, a szeretet egyetemes nyelvén (melynek egyik legdirektebb csatornája a zene) együtt rezegjenek. A világ vezető áramlataitól messze menjenek. Beleolvadjanak a szépbe. A nem változó örökbe.

Hiszem ezt, mert hűen követték gondolatmenetemet, mely a jazz csodálatos olvasztótégelyéről szólt, arról az alapvető attitűdről, miszerint a jazz minden szépet és igazat, mást és újat üdvözöl és magába olvaszt. Nincs amerikai jazz, nincs európai jazz, fekete jazz, vagy magyar, csángó jazz.

Zene van, ami a szívdobbanással egyrezgésű. A jazz a legtoleránsabb zenei műfaj. De jó volna, ha ez a muzsika átjárná mindegyikőnk gondolatát és mindennapjait!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.