Jazz/World

Bál a világ végén

2005.08.03. 00:00
Ajánlom
Kell egy kis csúsztatás a címhez, a francia Finistere szó ugyanis azt jelenti: "a Föld vége". Bretagne legnyugatibb partjait keresztelte így el a nép századokkal ezelőtt, amikor még nem tudták, hogy a nagy víz, az Atlanti-óceán túlpartján is van szárazföld. A kifejezés azonban napjainkban is használatos, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Quimper főterén egy vendéglő homlokzatán ott virít a felirat: Cafe du Finistere.

A tizenhétezres lélekszámú breton kisváros adott otthont idén a 42. Europeadénak, az európai hagyományőrző táncegyüttesek, kórusok és zenekarok négynapos találkozójának. Az Európa minden országából érkezett, összesen 4500 résztvevő közül sokan érezhették úgy, hogy a világ végére kell utazni, a fesztiválra azonban egyáltalán nem a "világvége-hangulat" volt a jellemző. Sokkal inkább egy végtelenített utcabálra emlékeztetett, amint az ember az ódon belváros terein és utcáin lépten-nyomon zenélő, táncoló, éneklő együttesekbe botlott. Sok előadás nem is a hivatalos helyszíneken bontakozott ki, hanem spontán módon, alkalmas utcasarkon, parkolóban, illeszkedve a Europeade legszebb hagyományaihoz.

Magyarországot a szécsényi Palóc Néptáncegyüttes, a dunaharaszti, a nagymányoki, a szári és a szigetújfalui táncegyüttes és az őket kísérő zenekarok képviselték a nagy találkozón. A szécsényieket kísérő Kincsér zenekar külön is fellépett egy esti műsorban, viharos taps követte a produkciót. De nemcsak az övékét; gyorsan nagy tömeg kerekedett a városháza előtt a dunaharasztiak temperamentumos produkciója köré (a jó bretonok folyton veséztek hátulról, állnék már odébb, mert valaki éppen nem lát tőlem). Ugyanezt a képet rögzíthettem, amikor a palócok ropták a Saint-Corentin-katedrális tövében vagy a szári svábok a virágokkal ékesített sétány kereszteződésében. (Ha nem lenne elcsépelt fordulat, megkockáztatnám: jó volt magyarnak lenni Quimperben.) A taps és ováció mellett még egy elismerés jutott a magyaroknak. Varga Editet, az Áfészek Országos Szövetségének tanácsosát, aki hosszú ideje segíti a magyar csoportok bemutatkozását a fesztiválon, a Europeade szenátorává választották.

Folytatás jövőre a spanyolországi Zamorában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.
Jazz/World klippremier

Móricz forgatókönyvére készült filmritkaság a Kerekes Band új klipjében

Bár a vidéki Magyarország felfedezése az 1930-as évek magyar filmművészetéből kimaradt, egy osztrák-magyar filmrendező, Georg Michael Höllering Hortobágy című alkotása pótolta a hiányt. Az 1936-os filmritkaság képkockáiból készült el a Kerekes Band Back to Folk című klipje.