Jazz/World

Baló István titkai

2010.11.27. 17:45
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Baló István, a néhány hangról felismerhető dobos titkait fedjük fel.

- Te azon zenészek közé tartozol, akik jellegzetesen egyéni elgondolást valósítottak meg a hangszerükkel. Amikor megkerested Dubán Dezsőt, aki elkészítette a jelenlegi hangszeredet, tudtad pontosan, hogy kúp alakú dobot szeretnél vagy ő tanácsolta ezt a megoldást a te igényeidhez igazodva?

- Hosszú évek során alakult ki bennem az, hogy meghatározóan fontossá vált az egyéni, csak rám jellemző játékmód kialakítása. Sok évvel ezelőtt ezt úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy szeretnék a saját szemétdombomon kapirgálni és nem a másokén. Ez akkor volt, amikor a Dimenzió zenekarból épp kikerülve elkezdtem Dresch Mihállyal játszani. Ekkor kezdtem másfajta dob hangot keresni, amit a Dresch zenekarban való részvétel is inspirált. A mostani dobom elődeit is már idősebb Dubán Dezső csinálta, de azokon alul még nem volt bőr. Gyerekkorom óta kapcsolatban voltam vele. Egyszer, amikor nála jártam, említettem neki, hogy hordó alakú dobokat szeretnék. Azt mondta, hogy ezeknek a kivitelezése annyira bonyolult lenne, hogy ebben ő nem tud segíteni. Ekkor vettem észre a szekrénye tetején egy kézi dobot, ami kúp alakú volt. Következő javaslatom természetesen az volt, hogy akkor legyen kúp alakú a dob, ami bár elsőre mosolyogtató volt számára, később mégis elkészített belőle többet is. Nagyon megszerettem ezeket a hangszereket, valóban minden más dobtól eltérő hangjuk van.

- Mikor történt mindez?

- Több mint húsz éve... ez a Dubán dob, amit most is használok, legalább ugyanennyi idős. Felvételen először a Brass Age első lemezén, a Blue in Blue-n volt hallható 1991-ben. Érdekesség, hogy az egyik alsó bőr nélküli dob Zsuffa Péterhez került, aki rádiós jazzműsort vezet. Hosszú évek óta próbálom visszavásárolni tőle, de nem akar tőle megválni.

- Gondolom, a kézi dob, amit megláttál a szekrényen, népi hangszer volt. Ahogy leírtad, annak alapján bennem egy török vagy közel-keleti hangszer képe jelenik meg.

- Az eredetét nem ismertem, de valóban egy autentikus, ha tetszik, „népi" hangot kerestem. A mai napig sem szeretem a túlzottam finom, tiszta hangzást.

- Aki követi a pályafutásodat, az láthatta, hogy ezek a speciális dobok egy időre eltűntek, és a közelmúltban kezdted el újra használni őket.

- Igen, kipróbáltam más hangszereket is, ami része annak a folyamatnak, hogy próbálok lépést tartani a dobolás fejlődésével. Ezzel együtt most már hosszú évek óta csak magyar készítésű hangszeren játszom. Többek között Perger Gusztáv készített nekem is dobokat. Én is, mások is igen elégedettek voltunk az ő hangszereivel, de mostanában visszataláltam egy régebbi énemhez, aminek következtében újra elővettem a Dubán-féle kúpos dobfelszerelést. Szeretnék nyitott lenni és ezért azzal kísérletezek, hogy a kétféle dobot együtt hogyan lehet használni. Nem lenne jó csupán egy dob hanghoz ragaszkodni.

Életrajz

Baló István 1978-ban végzett a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Jazz Tanszakán. Eddigi zenei pályafutása során többek között az alábbiakkal koncertezett és készített felvételeket, nagyjából időrendben: Regős István, Dés László, Másik János, Binder Károly, Dresch Mihály, Szabados György (zenekarának tagjaként aktív résztvevője volt a magyar „szabad zene" születésének), Gadó Gábor, Babos Gyula, Szakcsi Lakatos Béla, Párniczky András (Nigun zenekar), Borbély Mihály. Külföldi szólisták közül John Tchicai, David Murray, Archie Shepp, Dewey Redman, Chico Freeman és John Zorn együtteseiben játszott.

Jelenleg a Dresch Quartetben, a Borbély Műhelyben, Bacsó Kristóf, valamint Földi Gergő zenekarában állandó tag, de alkalmanként játszik más magyar zenészekkel is: például Grencsó István, Benkő Róbert, Hock Ernő, Egri János, Birta Miklós, Fenyvesi Márton.

Aktív zenei tevékenysége mellett több mint harminc éves pedagógiai tapasztalattal rendelkezik, és tanít az általa kidolgozott iskola, saját módszere szerint. 2008 szeptembere óta tanít a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszékén.

Dobok

Dubán „Baló" kúpos modell (készítette idősebb Dubán Dezső a '80-as években):

10"x 7"  felső tam (alsó bőr 8")

12"x 9" felső tam (alsó bőr 10")

14"x12" álló tam (alsó bőr 12")

18"x14" lábdob (alsó bőr 16")

14"x 2.5" magyar 'Twist' pergő

Gustavito (készítette Perger Gusztáv):

10"x 8"  felső tam

12"x 10" felső tam

14"x 12" álló tam

18"x14" lábdob

14"x 5" pergő

Cintányérok (kizárólag régebbi gyártású):

Paiste, Amati, esetenként Zildjan

20" ride

18" crash

14" hi-hat

alkalmanként: 20" szegecses beütő, 'Bell' tányérok, tibeti és/vagy kínai gong

Dobverő:

Csibisticks Baló modell (a megszokottnál hosszabb, 42-44 cm)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.