Jazz/World

Baló István titkai

2010.11.27. 17:45
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Baló István, a néhány hangról felismerhető dobos titkait fedjük fel.

- Te azon zenészek közé tartozol, akik jellegzetesen egyéni elgondolást valósítottak meg a hangszerükkel. Amikor megkerested Dubán Dezsőt, aki elkészítette a jelenlegi hangszeredet, tudtad pontosan, hogy kúp alakú dobot szeretnél vagy ő tanácsolta ezt a megoldást a te igényeidhez igazodva?

- Hosszú évek során alakult ki bennem az, hogy meghatározóan fontossá vált az egyéni, csak rám jellemző játékmód kialakítása. Sok évvel ezelőtt ezt úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy szeretnék a saját szemétdombomon kapirgálni és nem a másokén. Ez akkor volt, amikor a Dimenzió zenekarból épp kikerülve elkezdtem Dresch Mihállyal játszani. Ekkor kezdtem másfajta dob hangot keresni, amit a Dresch zenekarban való részvétel is inspirált. A mostani dobom elődeit is már idősebb Dubán Dezső csinálta, de azokon alul még nem volt bőr. Gyerekkorom óta kapcsolatban voltam vele. Egyszer, amikor nála jártam, említettem neki, hogy hordó alakú dobokat szeretnék. Azt mondta, hogy ezeknek a kivitelezése annyira bonyolult lenne, hogy ebben ő nem tud segíteni. Ekkor vettem észre a szekrénye tetején egy kézi dobot, ami kúp alakú volt. Következő javaslatom természetesen az volt, hogy akkor legyen kúp alakú a dob, ami bár elsőre mosolyogtató volt számára, később mégis elkészített belőle többet is. Nagyon megszerettem ezeket a hangszereket, valóban minden más dobtól eltérő hangjuk van.

- Mikor történt mindez?

- Több mint húsz éve... ez a Dubán dob, amit most is használok, legalább ugyanennyi idős. Felvételen először a Brass Age első lemezén, a Blue in Blue-n volt hallható 1991-ben. Érdekesség, hogy az egyik alsó bőr nélküli dob Zsuffa Péterhez került, aki rádiós jazzműsort vezet. Hosszú évek óta próbálom visszavásárolni tőle, de nem akar tőle megválni.

- Gondolom, a kézi dob, amit megláttál a szekrényen, népi hangszer volt. Ahogy leírtad, annak alapján bennem egy török vagy közel-keleti hangszer képe jelenik meg.

- Az eredetét nem ismertem, de valóban egy autentikus, ha tetszik, „népi" hangot kerestem. A mai napig sem szeretem a túlzottam finom, tiszta hangzást.

- Aki követi a pályafutásodat, az láthatta, hogy ezek a speciális dobok egy időre eltűntek, és a közelmúltban kezdted el újra használni őket.

- Igen, kipróbáltam más hangszereket is, ami része annak a folyamatnak, hogy próbálok lépést tartani a dobolás fejlődésével. Ezzel együtt most már hosszú évek óta csak magyar készítésű hangszeren játszom. Többek között Perger Gusztáv készített nekem is dobokat. Én is, mások is igen elégedettek voltunk az ő hangszereivel, de mostanában visszataláltam egy régebbi énemhez, aminek következtében újra elővettem a Dubán-féle kúpos dobfelszerelést. Szeretnék nyitott lenni és ezért azzal kísérletezek, hogy a kétféle dobot együtt hogyan lehet használni. Nem lenne jó csupán egy dob hanghoz ragaszkodni.

Életrajz

Baló István 1978-ban végzett a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Jazz Tanszakán. Eddigi zenei pályafutása során többek között az alábbiakkal koncertezett és készített felvételeket, nagyjából időrendben: Regős István, Dés László, Másik János, Binder Károly, Dresch Mihály, Szabados György (zenekarának tagjaként aktív résztvevője volt a magyar „szabad zene" születésének), Gadó Gábor, Babos Gyula, Szakcsi Lakatos Béla, Párniczky András (Nigun zenekar), Borbély Mihály. Külföldi szólisták közül John Tchicai, David Murray, Archie Shepp, Dewey Redman, Chico Freeman és John Zorn együtteseiben játszott.

Jelenleg a Dresch Quartetben, a Borbély Műhelyben, Bacsó Kristóf, valamint Földi Gergő zenekarában állandó tag, de alkalmanként játszik más magyar zenészekkel is: például Grencsó István, Benkő Róbert, Hock Ernő, Egri János, Birta Miklós, Fenyvesi Márton.

Aktív zenei tevékenysége mellett több mint harminc éves pedagógiai tapasztalattal rendelkezik, és tanít az általa kidolgozott iskola, saját módszere szerint. 2008 szeptembere óta tanít a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszékén.

Dobok

Dubán „Baló" kúpos modell (készítette idősebb Dubán Dezső a '80-as években):

10"x 7"  felső tam (alsó bőr 8")

12"x 9" felső tam (alsó bőr 10")

14"x12" álló tam (alsó bőr 12")

18"x14" lábdob (alsó bőr 16")

14"x 2.5" magyar 'Twist' pergő

Gustavito (készítette Perger Gusztáv):

10"x 8"  felső tam

12"x 10" felső tam

14"x 12" álló tam

18"x14" lábdob

14"x 5" pergő

Cintányérok (kizárólag régebbi gyártású):

Paiste, Amati, esetenként Zildjan

20" ride

18" crash

14" hi-hat

alkalmanként: 20" szegecses beütő, 'Bell' tányérok, tibeti és/vagy kínai gong

Dobverő:

Csibisticks Baló modell (a megszokottnál hosszabb, 42-44 cm)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

Elhunyt Konrád György

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus - tudatta a család pénteken az MTI-vel.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.