Jazz/World

Balogh Kálmán, a háromoldalú cimbalomművész

2010.12.02. 11:00
Ajánlom
Balogh Kálmán cimbalomművészt a virtuozitáson túl a nyitott hozzáállása teszi naggyá.

Balogh Kálmán a Gipsy Cimbalom Banddel készített új lemezt, emellett a Beli Buba és MaToCsáv zenekarok tagja. Fellépett a Magony, a Muzsikás, a Jánosi, az Ökrös, a Téka, a Méta, a Zsarátnok, a Vízöntő, a Vasmalom, a svéd Orient Express, a bolgár Ralchev-kvartett, az angol Transglobal Underground, a spanyol Berregüetto, az amerikai Peter Ogi, a holland Sultan, valamint a Joel Rubin Jewish Ensemble együttesekkel is. A Budapest Fesztiválzenekarral Brahms Magyar táncait játszotta, turnézott a Brooklyni, illetve a Miami-i Szimfonikusokkal. A Népművészet Ifjú Mestere és eMeRTon díjas, a Zenekakadémia Népzene tanszékének tanára.

- Tizenegy éves korában a nagybátyja kezdte tanítani. Eljátszott már a gondolattal, hogy ha történetesen nem muzsikus családba születik, akkor is cimbalmos lett volna?

- Nem. Édesapám muzsikus családból származott, de nem lett muzsikus. Mivel én elég jól tanultam Miskolcon, azt terveztük, hogy műszaki pályára megyek. A nagybátyám, aki az Alkotmány utcában lakott Budapesten, odavitt a cimbalomhoz és mutatott egy román szirba dallamot. Tíz perc alatt megtanultam és visszajátszottam. Látta, hogy van érzékem hozzá és javasolta a szüleimnek, hogy taníttassanak. Én ugyan cigány családból származom, és volt a környezetemben néhány cigányzenész, de nem lettem városi cigányzenész, engem nem fogott meg az a stílus. Belenőttem a népzenébe, a táncház-mozgalomba, hamar kijutottam külföldre és láttam itthon is külföldi együtteseket fellépni. Láttam, hogy a cimbalom megszólaltatásának több módja van. Ezek a játékmódok nem zárják ki egymást, hanem egymásba épülnek, a hang színe, ereje és a technikai könnyedség függ tőlük.

-  Előadóként, zeneszerzőként és tanárként mit tart a klasszikus zene, illetve a különböző népzenék és a jazz közötti legfontosabb különbségnek?

- Mindenütt van pozitívum és negatívum. A klasszikus zenében nincs szükség arra, hogy beszéld azt a nyelvet, amelyen játszol. Megtanulsz tizenöt francia verset, majd kiállsz a színpadra és elmondod, anélkül, hogy értenéd. A népzenében arra van szükség, hogy az adott nyelven különböző verseket improvizálj. Hogy ne csak eljátszd az alapsablonokat, hanem kiegészítsd, esetleg újakat hozz létre. Azok a jazz-zenészek, akikkel találkoztam, nagyon magas szinten ismerik hangszerüket, nagyon jól tudnak improvizálni és kottát olvasni, ráadásul tudják azt a magas szintű intonációs hozzáállást is, amit csak a legnagyobb klasszikusok. A klasszikus zenében azt becsülöm, hogy a legmagasabb szintre teszi az esztétikai mércét, hogy hogyan kell megszólaltatni egy darabot. A népzenében a legalacsonyabb ez a nívó, hiszen olyan környezetben szolgáltatnak zenét, ahol nem ez az elsődleges szempont. Én mindezt együtt tanítom: a legmagasabb mércét mindenből. Ha ma zenészeket akarok képezni a jövő számára, ismerni kell a népzenét, tudni kell azt hűen, magnetofonszerűen visszajátszani, de nem hiányozhat a klasszikus igényesség és az a kreativitás sem, amit a jazz-zenészeknél látok.

- Miben tér el a Délibáb című új lemezük az eddigiektől?

 - A környező országokban élő cigányok körében nagyon érdekes kultúrája van a cimbalomjátéknak, erre gondoltunk, amikor a Gipsy Cimbalom Bandet megalapítottuk. A Délibáb eltér a tőlünk megszokott ritmikus, könnyedebb, táncos, kicsit humorosabb hangvételtől, az eddig ki nem mondott, el nem játszott ötletek kerültek elő. Kovács Ferencnek négy szerzeménye hallható, nekem kettő, Frankie Látónak egy. A többiek pedig sokat segítettek a hangszerelésben. Ez egy olyan lírai világ, amit a borítón is igyekeztünk ábrázolni: finomabb, talán nőiesebb, mint az eddigi lemezek.

- Van még olyan kihívás, ami motiválja?

- Mindig tele vagyok kihívásokkal. Most éppen jazzt tanulok Kruza Richard jazz-vibrafonostól. Ott teljesen kezdő vagyok. De nemcsak a hangszerről van szó, hanem az egész gondolkozásmódról. Nem vagyok jazz-zenész. Népzenész vagyok klasszikus zenei előképzettséggel, a jövőképem pedig egy kortárs jazz-zenész, aki cimbalmon is, később elektromos cimbalmon is alkot mai korszerű zenét.

- Elektromos cimbalmon?

- Évek óta gondolkodunk azon, hogy lehetne a cimbalmot is elektronizálni. A basszusgitár, a dob és a cimbalom között nagy a hangerőkülönbség, ráadásul a cimbalom hangja gyorsan elhal. Olyan megoldáson gondolkodunk, amellyel be tudna lépni a mai korszerű hangszerek közé, hiszen a cimbalom a ritmikus, dallamos és harmóniai lehetőségek fantasztikus kombinációjára képes, improvizatív zenében hihetetlen. Ha a vibrafont szereti valaki, a cimbalmot ötször annyira fogja szeretni, mert virtuózabb, dinamikusabb. Minderre már van példa a saját játékomban, Lukács Miklósnál és ki kell emelnem néhány román művészt is, akik jazzt kezdenek játszani. Olyan hihetetlen erő és dinamika van a hangszerben, hogy szerintem ez lesz a jövő.

Balogh Kálmán közelgő fellépéseiből:   

December 11, 20:00 - Marczibányi Téri Művelődési Központ
Húr és lélek koncert - duó Lukács Miklóssal

December 15, 21:00 Gödör Klub - Erzsébet Téri Kulturális Központ és Park
"Minden terc ajándék - Said-Vázsonyi 40"

Január 28, 20:00 - Nyitott Műhely
Duó Kovács Ferenccel

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.