Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

2020.08.03. 09:00
Ajánlom
Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

Nem lettél festőművész, ahogy az édesapád, de a művészetet választottad.

Egy gyermek példákat lát maga körül, és én azt láttam, hogy édesapám festményeket készít, azokat adja el, szétszed zongorákat, azokat összerakja, installációt készít, kiállításokat rendeznek a műveiből. Ez volt a természetes, és nem is tudtuk, hogy az emberek többsége nem szobrokból, festményekből tartja el a családját, hanem annál hétköznapibb szakmát űz. Hárman vagyunk testvérek, mindhárman művészettel foglalkozunk: az öcsém szobrász, a nővérem festőművész, én pedig zenész lettem.

Közelgő koncertek

augusztus 5. Budapest, KOBUCI – Random Szerda

augusztus 13. Kultkikötő (Badacsony) – Random Szerda

augusztus 19. Fekete Zaj Fesztivál (Mátra-Sástó) – Live Act

augusztus 21. Zempléni Fesztivál (Mád, Barta Pince) – Live Act

augusztus 22. Paloznaki JazzpiknikBarabás Lőrinc Quartet

Kerested a művészeti ágat, amiben kibontakozhatsz, vagy a zene hozta meg az alkotókedvet?

Rajzoltam, illetve írtam, mint a legtöbb kamasz, verseket, novellákat.. Tizenkettő voltam, amikor trombitálni kezdtem. De nem emlékszem, hogy eldöntöttem volna, hogy márpedig zenész leszek. Egyszerűen sorban jöttek az iskolák, amiket szerettem volna elvégezni, a Kőbányai Zenei Stúdió, a jazztanszak és végül azt vettem észre, hogy a zenélés tölti ki a napjaimat. Dalokat is írtam tizenévesként zongorán, aztán lett egy 486-os PC-nk, rajta egy MIDI-programmal, amin több szólamban tudtam összerakni zenéket. A munkám egy része ma is hasonlóan zajlik.

CAFe_Budapest_2019_Barabas_Lorinc_Metamorfozis_c_Posztos_Janos_1-155539.jpg

Barabás Lőrinc (Fotó/Forrás: Posztós János / CAFe Budapest)

Az Eklektric első, Ladal című lemeze 2007-ben már azt a jazzpopos hangzást hozta, ami akkor egészen egyedülálló volt. Ráadásul sikerrel. Az is történhetett volna, hogy a jazzistáknak túl popos vagy, a popszakmának meg túl jazzes.

Már akkor sem a hagyományos jazz világában éreztem otthonosan magam, és rengeteg elektronikus zenét hallgattam. DJ Krush és Kondo Tosinori közös lemezét, Erik Truffazt, a Café del Mar lounge-os mixeit, amik a kilencvenes években újdonságok voltak. Az azóta megboldogult Kultiplexben találkoztam Senával és Élő Marcival, elkezdtünk zenélni, és behúzott az underground. Közben nappal jártam a jazztanszakra. Az Eklektricben, ami a diplomazenekarom volt a tanszakon, már megfogalmazódott az a zenei irány amit szerettem volna. Ekkor történt, hogy a Petőfi Rádió elkezdte az undergroundot játszani, és bekerültünk a listájukra, így az egész országba eljutott a zenénk. Azóta már nem játszanak minket. Sokan mondták akkor, hogy a jazzt nem feltétlenül bírják, de minket igen. Valamiért úgy esett, hogy ez a jazz-pop fúzió több embert szólított meg, mint amennyit riasztott.

Az Eklektric sikere után feloszlattad az együttest, mert egyszerűen másfele vitt az érdeklődésed. Öntörvényű vagy?

Mindig az voltam valamelyest. Nem akartam mást csinálni mint amihez igazán kedvem volt. Szeretem a kísérletezést, az új dolgokat.

BarabasLorinc-photoKristofGalgocziNemeth-133928.jpg

Barabás Lőrinc (Fotó/Forrás: Galgóczi Németh Kristóf)

Egyik New York-i utadon hallottál indián törzsi ceremóniát. Mesélnél erről?

Az óriási felhőkarcolók között, Manhattanben a Lower East Side-on, egy épület hatodik emeletén működik egy amerikai indiánokért dolgozó alapítvány. Ott hallottam egy törzsi ceremóniát és a pow wow éneklést. Egy nagy dobot ütnek pálcákkal körben ülve, hatalmas hangerővel, monoton ütemben, és amikor énekelnek és harci kiáltásokat hallatnak, az akkorát szól, hogy lobog tőle a hajad.

Vonzódsz a monoton zenei formákhoz és a transzszerű állapotokhoz?

Érdekel. Ugyanez a monotonitás megvan a goában is például, de a 20-ik századi repetitív zenében is.

Albumai

Algorhythms (2019)
Random Szerda - Maps (2019)
Random Szerda - Keys (2019)
Barabás Lőrinc Quartet - Other Than Unusual (2018)
Barabás Lőrinc Quartet - Beardance (2016)
Barabas - Elevator Dance Music (2015)
Barabás Lőrinc - Sastra (2013)
Barabás Lőrinc Eklektric - Trick (2009)
Random Szerda - Small Talk (2008)
Barabás Lőrinc Eklektric - Ladal (2007)

Hogy viszonyul egymáshoz az ösztönösség és a tudatosság a zenédben?

Az ösztönösségről a punk jut eszembe. Szeretem, hogy a punkban annak is hatalmas energiája van, ha valaki beleordít a mikrofonba. Persze érdekes, hogy egy C7b9 akkordra hányféle hangot lehet játszani, de emellett szeretem és keresem a zenében az ösztöni energiákat hallgatóként és zenekészítőként is. Vagy Kurt Cobain sem a technikai játéka miatt lett nagy hanem azért, mert mindenki felismeri, ha valami nirvanás hangzású.

A Random Szerdákon, ahol teljesen szabadon improvizálunk, mindig más és más felállással, ott minden koncert egy-egy szeánsz, zenei szertartás.

Roppantul izgalmas a zenésztársakkal ötleteket dobálgatni egymásnak, hangulatokat, íveket építeni és a pillanat hevében létrehozni valamit. Abban is van valami ösztönösség.

Olyat mondtak már neked, hogy ez olyan barabáslőrinces?

Igen, és ez nagyon jó. Sokféle formációban játszom, amikben mindben benne van valami sajátos hangzás azt hiszem. Hallottam egyszer, hogy úgy énekelsz, amilyen ember vagy. És ha az életnek egy más területein fejlődök, eljutok egy gondolatra vagy egy új állomásra, az a zenémben is megmutatkozik.

Befelé forduló ember vagy?

Igen. Társasági ember is vagyok, de kell, hogy magam legyek néha. Feltölt. Persze ha egy lakatlan szigeten rekednék a trombitámmal, hiányozna, hogy hallgassák, amit játszom. De a koncerteken, főleg, ha szólóban lépek fel, keveset kommunikálok a közönséggel.

Én és a zene vagyunk, és aki ott van, annak jut belőle. Amikor mondok pár szót két szám között, olyan, mintha kiszakítanának egy tudatállapotból. De a zeném is inkább olyan, hogy befelé kell utazni vele, belül történnek a dolgok.

Másfajta közlés a zene, mint a beszéd.

Azért sem szeretek sokat beszélni a színpadon, mert a zene mindent elmond. Egyetlen kritérium van, a jól működő fül, és a zenét a maláj, a dél-afrikai vagy a magyar egyaránt érti. Azt hiszem, egy németalföldi festő mondta a tanítványainak: ki kéne vágni a nyelveteket, hogy csak az ecsettel tudjátok elmondani, amit akartok! Persze ez brutális, de hát itt kicsit erről is van szó.

Most készül új albumod?

Folyamatosan készülnek új zenék. Biztos lesz valami, vagy szólóban vagy a kvartettel, hogy ne teljen el új album nélkül az év.

BarabasLorinc-photoKristofGalgocziNemeth1-134131.jpg

Barabás Lőrinc (Fotó/Forrás: Galgóczi Németh Kristóf)

Albumot készíteni cél vagy eszköz?

Eszköz. Hogy legyen lenyomata annak, amit csináltam. Áthaladnak rajtam az impulzusok, van egy input és van egy output, és minden bekerül a zenémbe, ha nem is feltétlenül pontosan analizálható módon. Megy előre az élet, és én folyton készítek zenét, zenei jegyzeteket, ezekből a jegyzetekből lesznek a számok, az albumok. És jó lesz húsz év múlva visszahallgatni, hogy mit gondoltam most a világról. Lemezt nem fejezek be, csak abbahagyok. Muszáj megadnom egy megjelenési dátumot, és ami addigra elkészül, azt kiadjuk.

Barabás Lőrinc augusztus 13-án lép fel a Kultkikötőben, Badacsonyban. Zenészpartnerei: Citrom Ádám (gitár), Ajtai Péter (nagybőgő), Gerendás Dániel (dob).

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.