Jazz/World

Barbárok 2012: a magyar jazz Bartókról?

2012.06.14. 07:20
Ajánlom
Temesi Ferenc Könyvhétre megjelent Bartók című regényét az A38 Hajón a szerző és a regény egyes szereplőinek közreműködésével mutatták be.

A Barbárok 2012 címmel beharangozott, koncerttel egybekötött könyvbemutató fellépőinek listája színes, izgalmas eseményt ígért, már csak azért is, mert a művészek között egyetlen komolyzenész sem volt. Önmagában persze nem meglepő ez, a magyar és külföldi jazzisták közül egyre többen fedezik fel a műfaj Bartókkal való kapcsolatát, Bartóknak a jazzre gyakorolt hatását, de Duda Éva vagy éppen David Yengibarjan a legkevésbé sem sorolható a Bartók életművét mélyrehatóan elemző, zenei hagyatékát továbbörökítő művészek közé, így aztán az izgalom mellett némi aggodalommal is mustráltam a koncert programját.

Aggodalmam rögtön be is igazolódott, mikor az est első fellépője, a regényben is szereplő Török Ádám és a - Roby Lakatossal kiegészült - Mini tetemes késéssel színpadra lépett. A hazai rythm'n'blues és progresszív rock egyik legnagyobb alakjának jelen megmozdulása még a hakni-szintet is alig-alig érte el: Roby Lakatossal váltva egymást loop stationről bejátszott zenei alapokra improvizáltak egy nagyjából négy perces "kompozíció" erejéig a Török Ádámtól jól megszokott stílusban - Bartók zenéjének és szellemiségének egyelőre híre-hamva sem volt.

Török Ádámék után előkerült az író, Temesi Ferenc, akivel Tarján Tamás irodalomtörténész beszélgetett. A spontánnak legkevésbé sem tűnő beszélgetés révén valamelyest képet kaphattunk a regény szerkezetéről, és részesei lehettünk egy ködös fejtegetésnek a Fibonacci-számsor, valamint az aranymetszés irodalmi és zenei jelentőségéről, illetve a szerző felolvasta regényének utoljára elkészült fejezetét. A könyvbemutató ezzel kurtán-furcsán be is fejeződött, anélkül, hogy az előzetesen megjelent interjúkban és sajtóközleményekben fellelhető információkon kívül bármi újat megtudhatott volna a közönség. Temesi Ferenc és Tarján Tamás beszélgetését követően Duda Éva vette át színpadot - az Allegro Barbaróra előadott táncprodukciója ismét csak kötelezően megfutandó körnek tűnt, nem pedig átgondolt, Bartók zenéje által inspirált művészi teljesítménynek.

Két duó zárta a programot. Elsőként Vallai Péter és David Yengibarjan érkezett: Vallai fejezeteket olvasott fel Temesi regényéből, Yengibarjan pedig minden fejezetre röviden improvizált. A színész jól hallhatóan bele tudott helyezkedni a Temesi-regény világába, hitelesen idézte meg a szerző hangvételét, a regény hangulatát. Az összképen viszont jelentősen rontott, hogy az örmény harmonikavirtuóz arcán leginkább az látszott, nem igazán tudja, hol van és mit is kéne csinálnia, az improvizatív zenei betétek pedig végképp alátámasztották ezt az érzést.

Dresch Mihály és Lukács Miklós duója szintén nem törekedett arra, hogy a könyvbemutató vendégeit valamivel közelebb vigye Bartókhoz. Legalábbis ami a konkrét zenei utalásokat illeti, egészen biztosan nem. Igaz azonban, hogy a duó - és főleg a regényben egy legényes eltáncolásának erejéig megjelenő Dresch - zenei felfogásában jóval közelebb áll Bartókhoz, mint a bemutató többi fellépője. Talán ennek is köszönhető, hogy zárásképpen végre valódi zenei élményben részesítették az egyre szerényebb létszámú közönséget.

Hogy a Bartók bemutatója már-már botrányosra sikeredett, annak talán két oka lehet. Felmerül a kérdés, egy Bartókról szóló könyv bemutatójára miért nem hívják meg azt a Binder Károly - Borbély Mihály párost, akiknek 2004-ben jelent meg Bartók Béla előtt tisztelgő, hét duót tartalmazó lemezük. De akár a szintén bartóki ihletésű programmal koncertező Trio Olamar (Oláh Zoltán, Oláh Péter, Martonosi György) is jó választás lett volna. A másik ok tán valamelyest mentség a fellépő művészek számára: érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyire merészelhet manapság egy könnyű- vagy komolyzenész, rendező, vagy akár táncos hozzányúlni Bartók Béla zenéjéhez, és a maga ízlése szerint formálni azt. Nem is kell a fent említett fellépőktől elrugaszkodni és a botrányos kortárs Kékszakállú-rendezések vagy Mészáros Márta és Bozsik Yvette betiltott táncfilmjére gondolni, hiszen Török Ádámnak is született a hetvenes években olyan Bartók-feldolgozása, melynek lemezen való megjelenésére a Bartók-örökösökkel vívott harc miatt egészen 1993-ig kellett várni. Akár így, akár úgy, bízzunk benne, hogy legalább a regény - mely egyébiránt igencsak hiánypótló szerepet tölt be magyar irodalomban - képes lesz legnagyobb zeneszerzőnk előtt méltó módon tisztelegni, és valóban új szemszögből bemutatni Bartókot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.