Jazz/World

Bejött a ház az Ablakosra

2012.03.18. 09:11
Ajánlom
Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. A Lakatos Ablakos Dezső jazz ösztöndíj nemzeti kulturális érték, amelyet vétek lenne veszni hagyni – folytatja múlt heti érvelését ZIPERNOVSZKY KORNÉL.

A 2012-es Lakatos Ablakos Dezsőről elnevezett ösztöndíj még nincs kiírva, holott, amint múlt héten írtam, rengeteg érvet lehet felhozni amellett, hogy folytassák ezt az összegében nem magas (ráadásul hat éve változatlan mértékű, továbbra is hetvenezer forintos), de presztízsében és a művészeti életünkre gyakorolt hatásában annál fontosabb intézményt. Hiszen amit a Gershwin-díjról gondolok, az erre is érvényes: a díjazottak teljestíménye adja meg az igazi rangját. Az első hét év győzteseinek névsorából bárki meg tudja állapítani, aki legalább csak átböngészi néha a jazz koncertmenüket, na és persze aki rendszeresen jár (magyar) jazzkoncertre, hogy a zsűri jól választott.

A diplomázás körüli időszak a jazz szakosok számára is mindig nehéz, ezt a szakmát sem lehet csak az iskolapadban megtanulni. A novíciusnak saját produckiót kell létrehoznia egyénileg vagy kollektíven, és ki kell lépnie a piacra. A tehetség önmagában már nem elég, a produkció le kell térjen az elődök stílusának kitaposott ösvényéről, a zenei koncepció és a kivitelezés együtt kell bizonyítsa az önálló előadói pálya létjogosultságát, sőt piacképességét. Ez persze azokra is igaz, akik a mainstream (vagyis a kitaposott ösvény) stílusát választják: nekik is ki kell domborítaniuk egyéni vonásaikat. Akik a hagyományos kísérő hangszereket választják, mint például bőgő és dob, ma már ugyanúgy adhatnak ki szerzői lemezt és vezethetnek saját zenekart, mint az énekesek vagy a hangszeres szólisták.

Egy korábbi interjúban Binder Károly, a Zeneakadémia Jazz Tanszékének vezetője kifejtette nekem, hogy egyéniség akkor születik, ha valaki az újat keresve a régi szabályokat felrúgja vagy legalábbis megújítja. Szakmunkásnak nevezte azt, de egyáltalán nem lekicsinylő éllel, aki a szabályok szerint elvégzi a feladatot. A művész akkor válik naggyá, akkor érdemli ki igazán ezt a megnevezést, ha ezeket a szabályokat, sztereotípiákat megkérdőjelezi. A jazzben ráadásul ez kettős feladat, hiszen ez a leginkább rögtönzésre épülő műfaj. Az Ablakos ösztöndíj zsűrije, akik főleg a Binder által vezetett tanszék tanárai közül kerülnek ki, valószínűleg hasonlóan gondolkodik.

A külföldi piacon, a nemzetközi versenyben az ösztöndíjas fiatal jazzművészeink már nem saját tanáraik, ismerőseik előtt mérettetnek meg. Az eddigi ösztöndíjasok már nemzetközi szólista pályára léptek (Tóth Viktor); díjat nyertek Hoeilaartban, a nagy hagyományú európai versenyen (Zana Zoltán) vagy Montreux-ben, a világhírű jazzfesztivál keretében rendezett tehetségkutatón (Szakcsi Lakatos Róbert, Szőke Nikoletta, Balogh Roland - Nikiről egyébként két hete hosszabban is írtam), volt aki a legjobb nyolcba került ugyanott (Rozsnyói Péter, Fábián Julianna, Pintér Péter). Az ösztöndíjasok gyakran azt a lehetőséget ragadják meg, hogy külföldön vegyenek részt posztgraduális képzésben, ahol általában újra felvételizniük kell, például Hollandiában (Borbély Miklós, Fenyvesi Máté, Csongrádi Gábor), Szakcsi Lakatos Róbert Baselben klasszikus szakra is járt, majd díjazott lett szólistaként az avignoni jazzfesztválon és így tovább - a vitathatatlan jelentőségű nemzetközi elsimeréseket hosszan lehetne tovább sorolni.

A két utolsó év ösztöndíjasai közül öten vettek részt az ösztöndíjasok gáláján a Budapest Jazz Clubban, amelyről már hangos-képes hírt is adtunk. A koncerten a velük nagyjából egyidős zenésztársak, (Horváth Plútó József bőgős, Csízi László dobos és Balogh Zoltán zongorista), valamint a zsűrit képviselő László Attila működtek közre. A koncepció nagyon egyszerű: örömzene a jazzklubban - kicsit megemelt, ünnepélyesebb jelleggel, mint egy egyszerű hétköznapon. Meg is telt a Jazzklub, és a közszolgálati rádió rögzítette a koncertet, az adás idejéről még nem kaptunk információt.

 

A fellépő ösztöndíjasok közül Fábián Juli a legszélesebb körben ismert, köszönhetően az Eurovíziós Dalfesztivál tévés válogatóversenyében a minap nyújtott teljesítményének. Akkor sokan felkapták a fejüket, és elkezdték letöltögetni felvételeit, amin a jazztábor elégedetten mosolygott, sikerét látva. Juli a gálán is tündöklően szerepelt, különösen egyik kedvenc standardje, a Black Coffee előadása volt olyan, amelyet a világ bármelyik jazzklubjában nagy taps fogadott volna.

Egyre nagyobb figyelmet követel magának jazzéletünkből Fenyvesi Márton, aki korán megmutatkozott tehetségét a megszállottak lelkesédésével fejleszti. Miután a mai, a Methenyn túli gitáros példaképeket - mint Frisell vagy Rosenwinkel - is ismeri, "elsajátította" már, a gálán szép gesztussal Gadó Gábortól választott kompozíciót (a Jonathan Livingstone a One Glimpse... című Gadó-lemezen szerepelt először, Richard Bach könyvére utal és az önmagáért a repülésért repülő sirályról szól). Fenyvesi stílus szempontjából mindenevő, de a jövőben feltehetően azt a modernitást fogja leginkább kultiválni, amely a kortárs európai jazzben dívik.

Ugyancsak kiművelt technikával és stílusérzékkel rendelkezik Mester Dániel szaxofonos, aki már szintén vett részt nyugat-európai posztgraduális jazzképzésben, sőt, most már hangszerén lediplomázva a filmzeneszerző képesítés megszerzésén dolgozik. Abban is hasonlítanak Fenyvesivel, hogy már itthon is letették névjegyüket sikeres témákkal és nagyobb együttes számára is izgalmas kompozíciókkal mind a zeneszerző versenyeken (Magyar Jazz Szövetség), mind a Modern Jazz Orchestra koncertjein.

Balogh Roland gitáros és Pintér Péter zongorista leginkább a mainstream felfogáson belül keresik saját hangjukat. Balogh már a Jazz Tanszék előtt is Babos Gyulánál tanult, nemzetközi sikerei és a Junior Príma-díja azt mutatják, hogy jó úton jár, élmény volt a gálán sokszínű, igazi örömzenét nyújtó játéka, korábban pedig jazzrock és manouche swing oldalát is megmutatta már. Pintér Péter szertelen, kölykös, még most sem tudja megállni, ha meglát egy zongorát, hogy le ne üssön néhány hangot, csak úgy. Oláh Kálmánnál a Jazz Tanszéken nagyon sokat tanult, itt kísérő szerepben is szépen, a jazz modális korszakát is felidézni képesen játszott, például a Shorter-téma feldolgozásában. Romantikus lelkülete és klasszikus indíttatása lehetnek egyéniségének jellemzői a későbbiekben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Vujicsics Együttes is fellép Salföldön

A Balkánra fókuszál a 7. Salföldi Dalföld; a fesztivál koncertekkel, kiállításokkal, táncházzal, minikonferenciával és sok más kulturális programmal várja a közönséget június 24. és 26. között a Káli-medencében.
Jazz/World ajánló

Löszfal-tövi új dimenziók: Dombos Fest 2022

A Dombos Fest július elején újra várja Kishegyesen az igényes szórakozásra vágyókat, és mindazokat, akik idén is elvarázsolódnának a löszfal tövében. 22 évvel ezelőtt egy szemétdomb helyén civil összefogással indult a Dombos Fest, amely azóta a térség egyik legkedveltebb művészeti fesztiváljává vált.
Jazz/World ajánló

Chris Potter San Franciscó-i supergroupja, az SFJazz a Müpában

A jelenkor kihívásaira, az elmúlt évek nehézségeire reflektál június 24-i budapesti koncertjén az SFJAZZ Collective. A kilenctagú supergroup az élő bizonyítéka, hogy a jazz ma is ugyanolyan élő, érvényes és szerethető műfaj, mint egykoron.
Jazz/World gyász

Elhunyt Ducsai Szabolcs trombitás

A Budapest Jazz Orchestra és a Studio 11 állandó tagjának halálhírét a Magyar Jazz Szövetség jelentette be közösségi oldalán.
Jazz/World ajánló

Lemezpremier a Fidelión: itt a Blessing, a Rafael Mário Triótól

Rafael Mário a magyar jazz ifjú generációjának egyik kimagasló tehetségű zongoristája. Triójának létközege a kortárs ízekkel fűszerezett jazz, ez hatja át legújabb, Blessing című albumukat is. A lemezbemutató július 22-én hallható majd az Opus Jazz Clubban, Munkácsy Eszter (ének) és Tar Gergely (ütőhangszerek) közreműködésével.