Jazz/World

Best of Hangszerelem 2011

2011.12.30. 11:17
Ajánlom
2009 ősze óta ír Párniczky András a Fidelio.hu virtuális hasábjain neves jazzmuzsikusok hangszereiről és eszközeiről. A cikkek időközben tematikus interjúkká bővültek, melyekben a zenész-kiválóságok titkaikat feltárva el is magyarázzák hangszerükhöz fűződő viszonyukat és technikai preferenciáikat. 2011-ben két énekes, két ütős, egy zongorista, két szaxofonos, egy multiinstrumentalista és egy cimbalmos mesélt eszköztáráról. Melyik Hangszerelem a kedvencük?

Januárban Winand Gábor árulta el, hogy Ray Charles-t és Al Jarreau-t utánozva kezdte kialakítani összetéveszthetetlen énekstílusát, és azt is felidézte, hogy az instrumentális hangzás keresése során végül a katonaságnál akadt kezébe egy szaxofon, ami azóta torka mellett második hangszerévé lett.

Februárban Herbie Hancock, Wayne Shorter és Terence Blanchard társává felnőtt, New York-ban élő fiatal magyar csodadobos, Németh Ferenc beszélt arról, hogyan jut hozzá a Zildjian prototípus cintányérjaihoz, és miért fejlesztett saját iPhone-os doboktató applikációt.

Áprilisban Kovács Ferenc hegedűs, trombitás, nép-, világ-, és jazz-zenész idézte fel, hogy azért kezdett trombitálni, mert verte a zeneiskolai zongoratanárja, és még több mint ötvenévesen is azért kénytelen az alapokat gyakorolni a hegedűn, mert gyerekként nem akart túl sokáig ugyanarra a dologra koncentrálni.

Májusban Grencsó Istvánt kérdezte Párniczky András. A magyar jazz műhelyteremtő, fontos alkotója felidézte, hogy lengyel jazzlemezek hatására szerzett egy ócska szaxofont, amivel első hangszere, a fuvola fogásai és fújástechnikája alapján kezdett ismerkedni, amíg Dresch Mihály meg nem mutatta neki a szaxofonozás alapjait. Azóta sok hangszer és még több fúvóka fordult meg a kezében, de a hangzást illetően régimódi maradt.

Júniusban a külföldön is nagy tekintélyt szerzett eredeti alkotó, Gadó Gábor gitáros-zeneszerző vallotta be, hogy őt nem érdeklik a gitárok, és leginkább megszokásból játszik két évtizede ugyanazon a hangszeren. Sőt, ha tehetné, más hangszert választana, de amint fogalmaz, „rá vagyok kényszerülve, hogy a gitárral foglalkozzak, minthogy ezen játszom a legjobban".

Augusztusban a legjobb iskolákban továbbképzett kiváló zongorista-zenekarvezető, Oláh Tzumó Árpád az amerikai sound rejtelmeibe engedett bepillantást, és elárulta, hogy ha teheti, kerüli az elektromos hangszereket. Helyettük inkább a Fender Rhodes-t preferálja, és minden vágya, hogy egyszer saját lantcsembalója legyen.

Szeptemberben Geröly Tamás tett hitet amellett, hogy a kádári gondolatot szó szerint értve "minden eszközzel kell tudni ütni". Ennek jegyében fiatalkora óta nem csak boltban kapható hangszerekben gondolkodik, és mára óriási mennyiségű "hang", azaz hangkeltő szerszám áll rendelkezésére.

Októberben Harcsa Veronika mesélte el Párniczky Andrásnak (a Fidelio.hu fotoriportere jelenlétében), hogyan lett elismert énekesnővé a matekszakos gimnazistából, akinek azt mondta az énektanára, hogy nincs hangja. Azóta kiderült, hogy van, és nem is akármilyen - igaz, Veronika máig odafigyel a hangképzésre, emellett stirálisan és technikai értelemben is folyamatosan kísérletezik.

A 2011-es év Hangszerelem-sorozatát az AEGON-társdíjas Lukács Miklós zárta, aki elmesélte, hogy saját zongorázását és híres dobosokat hallgatva fejlesztette ki jellegzetes cimbalomhangzását, és azt is elárulta: az elektromos cimbalom kifejlesztésében látja a jövőt.

Írja meg hozzászólásban, melyik 2011-es Hangszerelem tetszett Önnek a legjobban, és kiről olvasna legszívesebben 2012-ben!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.
Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?