Jazz/World

Best of Hangszerelem 2011

2011.12.30. 11:17
Ajánlom
2009 ősze óta ír Párniczky András a Fidelio.hu virtuális hasábjain neves jazzmuzsikusok hangszereiről és eszközeiről. A cikkek időközben tematikus interjúkká bővültek, melyekben a zenész-kiválóságok titkaikat feltárva el is magyarázzák hangszerükhöz fűződő viszonyukat és technikai preferenciáikat. 2011-ben két énekes, két ütős, egy zongorista, két szaxofonos, egy multiinstrumentalista és egy cimbalmos mesélt eszköztáráról. Melyik Hangszerelem a kedvencük?

Januárban Winand Gábor árulta el, hogy Ray Charles-t és Al Jarreau-t utánozva kezdte kialakítani összetéveszthetetlen énekstílusát, és azt is felidézte, hogy az instrumentális hangzás keresése során végül a katonaságnál akadt kezébe egy szaxofon, ami azóta torka mellett második hangszerévé lett.

Februárban Herbie Hancock, Wayne Shorter és Terence Blanchard társává felnőtt, New York-ban élő fiatal magyar csodadobos, Németh Ferenc beszélt arról, hogyan jut hozzá a Zildjian prototípus cintányérjaihoz, és miért fejlesztett saját iPhone-os doboktató applikációt.

Áprilisban Kovács Ferenc hegedűs, trombitás, nép-, világ-, és jazz-zenész idézte fel, hogy azért kezdett trombitálni, mert verte a zeneiskolai zongoratanárja, és még több mint ötvenévesen is azért kénytelen az alapokat gyakorolni a hegedűn, mert gyerekként nem akart túl sokáig ugyanarra a dologra koncentrálni.

Májusban Grencsó Istvánt kérdezte Párniczky András. A magyar jazz műhelyteremtő, fontos alkotója felidézte, hogy lengyel jazzlemezek hatására szerzett egy ócska szaxofont, amivel első hangszere, a fuvola fogásai és fújástechnikája alapján kezdett ismerkedni, amíg Dresch Mihály meg nem mutatta neki a szaxofonozás alapjait. Azóta sok hangszer és még több fúvóka fordult meg a kezében, de a hangzást illetően régimódi maradt.

Júniusban a külföldön is nagy tekintélyt szerzett eredeti alkotó, Gadó Gábor gitáros-zeneszerző vallotta be, hogy őt nem érdeklik a gitárok, és leginkább megszokásból játszik két évtizede ugyanazon a hangszeren. Sőt, ha tehetné, más hangszert választana, de amint fogalmaz, „rá vagyok kényszerülve, hogy a gitárral foglalkozzak, minthogy ezen játszom a legjobban".

Augusztusban a legjobb iskolákban továbbképzett kiváló zongorista-zenekarvezető, Oláh Tzumó Árpád az amerikai sound rejtelmeibe engedett bepillantást, és elárulta, hogy ha teheti, kerüli az elektromos hangszereket. Helyettük inkább a Fender Rhodes-t preferálja, és minden vágya, hogy egyszer saját lantcsembalója legyen.

Szeptemberben Geröly Tamás tett hitet amellett, hogy a kádári gondolatot szó szerint értve "minden eszközzel kell tudni ütni". Ennek jegyében fiatalkora óta nem csak boltban kapható hangszerekben gondolkodik, és mára óriási mennyiségű "hang", azaz hangkeltő szerszám áll rendelkezésére.

Októberben Harcsa Veronika mesélte el Párniczky Andrásnak (a Fidelio.hu fotoriportere jelenlétében), hogyan lett elismert énekesnővé a matekszakos gimnazistából, akinek azt mondta az énektanára, hogy nincs hangja. Azóta kiderült, hogy van, és nem is akármilyen - igaz, Veronika máig odafigyel a hangképzésre, emellett stirálisan és technikai értelemben is folyamatosan kísérletezik.

A 2011-es év Hangszerelem-sorozatát az AEGON-társdíjas Lukács Miklós zárta, aki elmesélte, hogy saját zongorázását és híres dobosokat hallgatva fejlesztette ki jellegzetes cimbalomhangzását, és azt is elárulta: az elektromos cimbalom kifejlesztésében látja a jövőt.

Írja meg hozzászólásban, melyik 2011-es Hangszerelem tetszett Önnek a legjobban, és kiről olvasna legszívesebben 2012-ben!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.