Jazz/World

Best of Hangszerelem 2011

2011.12.30. 11:17
Ajánlom
2009 ősze óta ír Párniczky András a Fidelio.hu virtuális hasábjain neves jazzmuzsikusok hangszereiről és eszközeiről. A cikkek időközben tematikus interjúkká bővültek, melyekben a zenész-kiválóságok titkaikat feltárva el is magyarázzák hangszerükhöz fűződő viszonyukat és technikai preferenciáikat. 2011-ben két énekes, két ütős, egy zongorista, két szaxofonos, egy multiinstrumentalista és egy cimbalmos mesélt eszköztáráról. Melyik Hangszerelem a kedvencük?

Januárban Winand Gábor árulta el, hogy Ray Charles-t és Al Jarreau-t utánozva kezdte kialakítani összetéveszthetetlen énekstílusát, és azt is felidézte, hogy az instrumentális hangzás keresése során végül a katonaságnál akadt kezébe egy szaxofon, ami azóta torka mellett második hangszerévé lett.

Februárban Herbie Hancock, Wayne Shorter és Terence Blanchard társává felnőtt, New York-ban élő fiatal magyar csodadobos, Németh Ferenc beszélt arról, hogyan jut hozzá a Zildjian prototípus cintányérjaihoz, és miért fejlesztett saját iPhone-os doboktató applikációt.

Áprilisban Kovács Ferenc hegedűs, trombitás, nép-, világ-, és jazz-zenész idézte fel, hogy azért kezdett trombitálni, mert verte a zeneiskolai zongoratanárja, és még több mint ötvenévesen is azért kénytelen az alapokat gyakorolni a hegedűn, mert gyerekként nem akart túl sokáig ugyanarra a dologra koncentrálni.

Májusban Grencsó Istvánt kérdezte Párniczky András. A magyar jazz műhelyteremtő, fontos alkotója felidézte, hogy lengyel jazzlemezek hatására szerzett egy ócska szaxofont, amivel első hangszere, a fuvola fogásai és fújástechnikája alapján kezdett ismerkedni, amíg Dresch Mihály meg nem mutatta neki a szaxofonozás alapjait. Azóta sok hangszer és még több fúvóka fordult meg a kezében, de a hangzást illetően régimódi maradt.

Júniusban a külföldön is nagy tekintélyt szerzett eredeti alkotó, Gadó Gábor gitáros-zeneszerző vallotta be, hogy őt nem érdeklik a gitárok, és leginkább megszokásból játszik két évtizede ugyanazon a hangszeren. Sőt, ha tehetné, más hangszert választana, de amint fogalmaz, „rá vagyok kényszerülve, hogy a gitárral foglalkozzak, minthogy ezen játszom a legjobban".

Augusztusban a legjobb iskolákban továbbképzett kiváló zongorista-zenekarvezető, Oláh Tzumó Árpád az amerikai sound rejtelmeibe engedett bepillantást, és elárulta, hogy ha teheti, kerüli az elektromos hangszereket. Helyettük inkább a Fender Rhodes-t preferálja, és minden vágya, hogy egyszer saját lantcsembalója legyen.

Szeptemberben Geröly Tamás tett hitet amellett, hogy a kádári gondolatot szó szerint értve "minden eszközzel kell tudni ütni". Ennek jegyében fiatalkora óta nem csak boltban kapható hangszerekben gondolkodik, és mára óriási mennyiségű "hang", azaz hangkeltő szerszám áll rendelkezésére.

Októberben Harcsa Veronika mesélte el Párniczky Andrásnak (a Fidelio.hu fotoriportere jelenlétében), hogyan lett elismert énekesnővé a matekszakos gimnazistából, akinek azt mondta az énektanára, hogy nincs hangja. Azóta kiderült, hogy van, és nem is akármilyen - igaz, Veronika máig odafigyel a hangképzésre, emellett stirálisan és technikai értelemben is folyamatosan kísérletezik.

A 2011-es év Hangszerelem-sorozatát az AEGON-társdíjas Lukács Miklós zárta, aki elmesélte, hogy saját zongorázását és híres dobosokat hallgatva fejlesztette ki jellegzetes cimbalomhangzását, és azt is elárulta: az elektromos cimbalom kifejlesztésében látja a jövőt.

Írja meg hozzászólásban, melyik 2011-es Hangszerelem tetszett Önnek a legjobban, és kiről olvasna legszívesebben 2012-ben!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el.
Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.