Jazz/World

Betty Boop, avagy hogyan lett fehér rajzfilmfigura egy fekete énekesnőből?

2018.01.09. 10:26
Ajánlom
A harmincas évek ikonját, Betty Boopot a fehér énekesnőről, Helen Kane-ről mintázták, aki viszont egy afroamerikai jazzénekesnőtől, Esther "Baby" Jonestól lopta stílusát. No, akkor hogy is van ez?

Esther Jones a 20-as évek végén New York-i bárokban, köztük a harlemi Cotton Clubban szórakoztatta közönségét affektáló, gyermeki hangszínével és különleges scat-stílusával: 

az akkoriban szokásos "boo-boo-boo" és "doo-doo-doo" szócskák helyett "a boop-boop-a-doop" szavakkal improvizált, scatelt.

(Később innen kapta nevét Betty Boop). Az ő kabaréját látta 1928-ban a fehér énekesnő, Helen Kane, és még abban az évben kiadott egy felvételt I Wanna Be Loved by You címmel, amiben lemásolta az afroamerikai énekesnő stílusát.

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Nagy sikert aratott ezzel, és soha nem vallotta be nyilvánosan, hogy az I Wanna Be Loved by You című felvételen hallható stílust Esther Baby Jonestól lopta.

Helen Kane sikerét meglovagolva a Max Fleischer vezette Fleisher Studio az ő karikatúrájaként készítette el 1930-ban Betty Boopot, eredetileg egy antropomorf, éneklő uszkárlányként, aminek hangját a színésznő, Margie Hines kölcsönözte. A figurát csak 1930-ban változtatták emberszabásúvá: sötét bőrét kivilágosították, a lógó fülekből karikafülbevalók lettek, a cipőgombszerű orrból pisze emberi orr, a pudliszőrből pedig bubifrizura lett.

Ekkor már Betty Boop összetéveszthetetlenül hajazott Helen Kane-re. A sors különös fintora, hogy a Fleischer Stúdió nem kérte ehhez Helen Kane beleegyezését, akinek jelentős kára származott abból, hogy időközben paródiája népszerűbb lett, mint ő. Ezért 1932-ben 250 ezer dolláros pert indított a stúdió ellen, amiért ellopták az imidzsét.

A Fleischer Stúdió azonban a perben arra hivatkozott, hogy a figura eredetije nem is ő, hanem Ester "Baby"Jones volt. 

Bizonyítékként a korai, sötét bőrű Betty Boop-figurára hivatkoztak. A hosszadalmas jogi küzdelemből végül vesztesként került ki Helen Kane, mivel a színházi producer, Lou Walton tanúként bizonyította, hogy Kane 1928-ban látta, majd lemásolta Esther "Baby" Jones showját. Ekkor ásták elő bizonyítékként Esther Jones 1928-as hangfelvételét is. Sajnos az afroamerikai énekesnő eddigre már elhunyt, így soha nem profitálhatott Betty Boop sikeréből, akinek születésében elvitathatatlan érdemei vannak, hiszen átvitt értelemben ő volt az első animációs szexszimbólum "nagyanyja".

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Online nézhető az utóbbi évek egyik legszebb hazai természetfilmje

Tavaly került a mozikba Fehér Zoltán hazánk vadvizeit bemutató filmje, a Vad víz – Aqua Hungarica melyet most már otthonról is megtekinthet a közönség.
Könyv

Vámos Miklós: Zenére legalább annyira szükségünk van, mint tejre és kenyérre

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Kollár-Klemencz László a Magvetőnél megjelent Öreg Banda című, legújabb családregényét ajánlja olvasóink figyelmébe.
Klasszikus

Új vezetőt kapott a Fesztivál Akadémia Budapest

Dr. Egri Gábor kulturális menedzser lett a Fesztivál Akadémia Budapest új igazgatója. A szakember korábban a Müpa értékesítési és marketingigazgatójaként, valamint több hazai és nemzetközi intézmény és projekt vezetőjeként és tanácsadójaként vált ismertté.
Könyv

Elhunyt Fenákel Judit író, újságíró

Január 13-án, 85 éves korában elhunyt Fenákel Judit, számos regény és novelláskötet szerzője, a Szépírók Társaságának tagja – tette közzé a Múlt és Jövő folyóirat.
Plusz

Újcirkusz-előadás és Bartók arab népdalgyűjtései a Bartók Tavasz programján

Új fellépőket jelentettek be az idei Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programjából, a fesztiválhoz új helyszínként a Magyar Zene Háza is csatlakozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szerb Újévi mulatsággal nyitja az évet a Fonó

Már-már hagyomány a Fonóban, hogy a város legnagyobb szilveszteri vonós táncháza után januárban a déli szláv népek szokásai szerint is elbúcsúztatják az óévet és köszöntik az új esztendőt! Január 13-án a Szerb Újévi mulatságon fellépnek a Babra és a Poklade zenekarok, valamint vendégük, Djordje Davidović szerb harmonikaművész. Bárki csatlakozhat a délszláv táncházhoz, de azt is várják, aki csak hallgatná a vérpezsdítő balkáni zenéket!
Jazz/World ajánló

Világhírű vendégekkel és az Átlátszó Hanggal kezdi az évet a Modern Art Orchestra

A Modern Art Orchestra Art of Virus című kezdeményezésének egyes számú ágának műveit hallhatja a közönség január 16-án a BMC-ben Vajda Gergely és ifj. Kurtág György, a projekt két zeneszerzőjének közreműködésével.
Jazz/World ajánló

14. születésnapját ünnepli a Budapest Jazz Club

Három virtuóz szaxofonos felejthetetlennek ígérkező produkciójával ünnepli 14. születésnapját a Budapest Jazz Club 2022. január 8-án.
Jazz/World gyász

Elhunyt Dobos Attila 

Dobos Attila zeneszerző, táncdalénekes a hatvanas években a Táncdalfesztiválokon vált ismertté. A művész 80 évesen, hétfőre virradó éjjel hunyt el budapesti otthonában - erősítette meg a hírt az MTI-nek testvére, Dobos Zsuzsanna.
Jazz/World interjú

Lovasi András: A rock and roll lassan el fog tűnni

Lovasi András harmadik szólóalbuma, a Grand Hotel Halmahera könyv formájában jelent meg. Halmahera, a csendes-óceáni sziget valóban létezik, az elvágyódás motívuma sem új a magyar folklórban, az mégis kérdéses, hogy van-e olyan hely a világon, ahol még minden szép és jó.