Jazz/World

Betty Boop, avagy hogyan lett fehér rajzfilmfigura egy fekete énekesnőből?

2018.01.09. 10:26
Ajánlom
A harmincas évek ikonját, Betty Boopot a fehér énekesnőről, Helen Kane-ről mintázták, aki viszont egy afroamerikai jazzénekesnőtől, Esther "Baby" Jonestól lopta stílusát. No, akkor hogy is van ez?

Esther Jones a 20-as évek végén New York-i bárokban, köztük a harlemi Cotton Clubban szórakoztatta közönségét affektáló, gyermeki hangszínével és különleges scat-stílusával: 

az akkoriban szokásos "boo-boo-boo" és "doo-doo-doo" szócskák helyett "a boop-boop-a-doop" szavakkal improvizált, scatelt.

(Később innen kapta nevét Betty Boop). Az ő kabaréját látta 1928-ban a fehér énekesnő, Helen Kane, és még abban az évben kiadott egy felvételt I Wanna Be Loved by You címmel, amiben lemásolta az afroamerikai énekesnő stílusát.

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Nagy sikert aratott ezzel, és soha nem vallotta be nyilvánosan, hogy az I Wanna Be Loved by You című felvételen hallható stílust Esther Baby Jonestól lopta.

Helen Kane sikerét meglovagolva a Max Fleischer vezette Fleisher Studio az ő karikatúrájaként készítette el 1930-ban Betty Boopot, eredetileg egy antropomorf, éneklő uszkárlányként, aminek hangját a színésznő, Margie Hines kölcsönözte. A figurát csak 1930-ban változtatták emberszabásúvá: sötét bőrét kivilágosították, a lógó fülekből karikafülbevalók lettek, a cipőgombszerű orrból pisze emberi orr, a pudliszőrből pedig bubifrizura lett.

Ekkor már Betty Boop összetéveszthetetlenül hajazott Helen Kane-re. A sors különös fintora, hogy a Fleischer Stúdió nem kérte ehhez Helen Kane beleegyezését, akinek jelentős kára származott abból, hogy időközben paródiája népszerűbb lett, mint ő. Ezért 1932-ben 250 ezer dolláros pert indított a stúdió ellen, amiért ellopták az imidzsét.

A Fleischer Stúdió azonban a perben arra hivatkozott, hogy a figura eredetije nem is ő, hanem Ester "Baby"Jones volt. 

Bizonyítékként a korai, sötét bőrű Betty Boop-figurára hivatkoztak. A hosszadalmas jogi küzdelemből végül vesztesként került ki Helen Kane, mivel a színházi producer, Lou Walton tanúként bizonyította, hogy Kane 1928-ban látta, majd lemásolta Esther "Baby" Jones showját. Ekkor ásták elő bizonyítékként Esther Jones 1928-as hangfelvételét is. Sajnos az afroamerikai énekesnő eddigre már elhunyt, így soha nem profitálhatott Betty Boop sikeréből, akinek születésében elvitathatatlan érdemei vannak, hiszen átvitt értelemben ő volt az első animációs szexszimbólum "nagyanyja".

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klip

Dallal emlékeznek Fábián Julira zenésztársai

„Játsszuk azt, hogy csak úgy elbújtál / Dolgod van, csak nekünk nem szóltál...” A Földrevaló című dalban a Konyha együttes mellett olyan előadók szerepelnek, mint Palya Bea, Rúzsa Magdi és Lábas Viki.
Jazz/World interjú

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Jazz/World ajánló

"Akusztikusan zenélni a legszebb dolog"- Dresch Mihály és formációi Kolozsváron és a Fonóban

Dresch Mihály 'húros' formációjával november 29-én Kolozsváron, legendás Dresch Quartetjével pedig november 30-án a budapesti Fonóban lép fel. VIDEÓ!
Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.
Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.