Jazz/World

Betty Boop, avagy hogyan lett fehér rajzfilmfigura egy fekete énekesnőből?

2018.01.09. 10:26
Ajánlom
A harmincas évek ikonját, Betty Boopot a fehér énekesnőről, Helen Kane-ről mintázták, aki viszont egy afroamerikai jazzénekesnőtől, Esther "Baby" Jonestól lopta stílusát. No, akkor hogy is van ez?

Esther Jones a 20-as évek végén New York-i bárokban, köztük a harlemi Cotton Clubban szórakoztatta közönségét affektáló, gyermeki hangszínével és különleges scat-stílusával: 

az akkoriban szokásos "boo-boo-boo" és "doo-doo-doo" szócskák helyett "a boop-boop-a-doop" szavakkal improvizált, scatelt.

(Később innen kapta nevét Betty Boop). Az ő kabaréját látta 1928-ban a fehér énekesnő, Helen Kane, és még abban az évben kiadott egy felvételt I Wanna Be Loved by You címmel, amiben lemásolta az afroamerikai énekesnő stílusát.

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Nagy sikert aratott ezzel, és soha nem vallotta be nyilvánosan, hogy az I Wanna Be Loved by You című felvételen hallható stílust Esther Baby Jonestól lopta.

Helen Kane sikerét meglovagolva a Max Fleischer vezette Fleisher Studio az ő karikatúrájaként készítette el 1930-ban Betty Boopot, eredetileg egy antropomorf, éneklő uszkárlányként, aminek hangját a színésznő, Margie Hines kölcsönözte. A figurát csak 1930-ban változtatták emberszabásúvá: sötét bőrét kivilágosították, a lógó fülekből karikafülbevalók lettek, a cipőgombszerű orrból pisze emberi orr, a pudliszőrből pedig bubifrizura lett.

Ekkor már Betty Boop összetéveszthetetlenül hajazott Helen Kane-re. A sors különös fintora, hogy a Fleischer Stúdió nem kérte ehhez Helen Kane beleegyezését, akinek jelentős kára származott abból, hogy időközben paródiája népszerűbb lett, mint ő. Ezért 1932-ben 250 ezer dolláros pert indított a stúdió ellen, amiért ellopták az imidzsét.

A Fleischer Stúdió azonban a perben arra hivatkozott, hogy a figura eredetije nem is ő, hanem Ester "Baby"Jones volt. 

Bizonyítékként a korai, sötét bőrű Betty Boop-figurára hivatkoztak. A hosszadalmas jogi küzdelemből végül vesztesként került ki Helen Kane, mivel a színházi producer, Lou Walton tanúként bizonyította, hogy Kane 1928-ban látta, majd lemásolta Esther "Baby" Jones showját. Ekkor ásták elő bizonyítékként Esther Jones 1928-as hangfelvételét is. Sajnos az afroamerikai énekesnő eddigre már elhunyt, így soha nem profitálhatott Betty Boop sikeréből, akinek születésében elvitathatatlan érdemei vannak, hiszen átvitt értelemben ő volt az első animációs szexszimbólum "nagyanyja".

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.