Jazz/World

Betty Boop, avagy hogyan lett fehér rajzfilmfigura egy fekete énekesnőből?

2018.01.09. 10:26
Ajánlom
A harmincas évek ikonját, Betty Boopot a fehér énekesnőről, Helen Kane-ről mintázták, aki viszont egy afroamerikai jazzénekesnőtől, Esther "Baby" Jonestól lopta stílusát. No, akkor hogy is van ez?

Esther Jones a 20-as évek végén New York-i bárokban, köztük a harlemi Cotton Clubban szórakoztatta közönségét affektáló, gyermeki hangszínével és különleges scat-stílusával: 

az akkoriban szokásos "boo-boo-boo" és "doo-doo-doo" szócskák helyett "a boop-boop-a-doop" szavakkal improvizált, scatelt.

(Később innen kapta nevét Betty Boop). Az ő kabaréját látta 1928-ban a fehér énekesnő, Helen Kane, és még abban az évben kiadott egy felvételt I Wanna Be Loved by You címmel, amiben lemásolta az afroamerikai énekesnő stílusát.

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Esther "Baby" Jones és Helen Kane (wikipedia)

Nagy sikert aratott ezzel, és soha nem vallotta be nyilvánosan, hogy az I Wanna Be Loved by You című felvételen hallható stílust Esther Baby Jonestól lopta.

Helen Kane sikerét meglovagolva a Max Fleischer vezette Fleisher Studio az ő karikatúrájaként készítette el 1930-ban Betty Boopot, eredetileg egy antropomorf, éneklő uszkárlányként, aminek hangját a színésznő, Margie Hines kölcsönözte. A figurát csak 1930-ban változtatták emberszabásúvá: sötét bőrét kivilágosították, a lógó fülekből karikafülbevalók lettek, a cipőgombszerű orrból pisze emberi orr, a pudliszőrből pedig bubifrizura lett.

Ekkor már Betty Boop összetéveszthetetlenül hajazott Helen Kane-re. A sors különös fintora, hogy a Fleischer Stúdió nem kérte ehhez Helen Kane beleegyezését, akinek jelentős kára származott abból, hogy időközben paródiája népszerűbb lett, mint ő. Ezért 1932-ben 250 ezer dolláros pert indított a stúdió ellen, amiért ellopták az imidzsét.

A Fleischer Stúdió azonban a perben arra hivatkozott, hogy a figura eredetije nem is ő, hanem Ester "Baby"Jones volt. 

Bizonyítékként a korai, sötét bőrű Betty Boop-figurára hivatkoztak. A hosszadalmas jogi küzdelemből végül vesztesként került ki Helen Kane, mivel a színházi producer, Lou Walton tanúként bizonyította, hogy Kane 1928-ban látta, majd lemásolta Esther "Baby" Jones showját. Ekkor ásták elő bizonyítékként Esther Jones 1928-as hangfelvételét is. Sajnos az afroamerikai énekesnő eddigre már elhunyt, így soha nem profitálhatott Betty Boop sikeréből, akinek születésében elvitathatatlan érdemei vannak, hiszen átvitt értelemben ő volt az első animációs szexszimbólum "nagyanyja".

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Herczku Ágnes színházi előadást rendez a lemezbemutatójából

Az énekesnő Hozomány című legújabb népzenei albumát december 19-én és 20-án mutatja be a felújított Hagyományok Háza színháztermében, egy szcenírozott lemezbemutató keretében.
Jazz/World magazin

Így történt, hogy Sun Ra szóra bírta a némákat zenéjével

Herman Poole Blount, művésznevén Sun Ra zeneterápiás célból adott koncertet egy chicagói idegklinikán, ahol még a vártnál is gyorsabb „gyógyulást” ért el.
Jazz/World klippremier

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.