Jazz/World

Bezárt a Take5 Jazzklub

2010.10.08. 14:00
Ajánlom
Sorozatunk ezúttal a majdnem három évet megért Paulay utcai Take 5 megszűnéséről kénytelen beszámolni.

A Fidelio érdeklődésére a klub vezetője közölte, hogy július 6-a, a bérleti szerződés felmondása óta csak alig harminc estén voltak nyitva, ugyanis ezekre a napokra már csak eseti bérleti szerződést kötöttek. Október 5-étől kezdve viszont a tulajdonos ettől a lehetőségtől is elzárkózott, így a Take 5 megszűnt.

A klub 2007 december elején nyílt a Paulay utca Deák tér felőli végén egy tágas pincében, ideális helyen. A jazztársadalom azért is nézhetett nagy várakozásokkal működése elé, mert vezetőinek komoly vendéglátóipari múltja mellett szoros kapcsolatai voltak a jazz műfajjal is, elkötelezett támogatóként lettek ismertek. Ráadásul komoly összegeket költöttek a technikai berendezésekre, hangszerekre, a stílusos, nem hivalkodó, de láthatóan színvonalas berendezésre.

A klub programján a magyar jazz színe-java szerepelt a nyitás óta, még a héten is terveztek koncertet az egyik legnépszerűbb fiatal énekesnőnek. Sokszor léptettek fel külföldieket magyar együttesek szólistájaként, közülük csak néhány példa: Hamid Drake lemezfelvételt készített itt Tóth Viktorékkal, Sárik Péter Kuriya Makotóval duózott, Tim Ries Oláh Kálmánékkal, Steve Hackett a Djabéval, Samuel Torres (Richard Bona ütőhangszerese) az Azuma Clannal játszott. A nevesebb külföldi együttesek listájából kiemelhető többek között a Michael Landau group, a Yoris Roloff kvartett Reginald Veallel, a Wolfgang Haffner trió, a Nicola Conte jazz combo, és az Adam Pieronczyk zenekar.

A mostani megszűnés azért is kiábrándító Székelyék számára, mert a Take 5 két év alatt ismert lett, bekerült a fontos külföldi útikönyvekbe, nemzetközi internetes jazzklub listákra. Még a napokban is kaptak megtisztelő ajánlkozást a klub stílusába különösen illő Jeff Lorber Fusion együttestől, Randy Brecker és Eric Marienthal szereplésével, de folyamatosan jönnek az érdeklődő e-mailek a világ minden pontjáról. A Mezzoforte együttes tagjai hangszerrel estek be egyszer egy kis jam session kedvéért.

A klub gazdasági koncepciója az volt, mondta el a Fidelio érdeklődésére Székely Márton, a klub alapítója és vezetője, hogy nem az alacsony árú belépti jegyekből, hanem a vendéglátás bevételeiből tartják fenn magukat, de ezek a számításaik nem váltak be. Például egy idén nyár végi koncerten, amelyen szintén volt híres külföldi szólista, összesen 190 vendég vett részt, ebből a protokoll- és sajtólista körülbelül 30 fős volt. A kifejezetten jónak mondható látogatottság és a hétköznapinál magasabb jegyár (3000 Ft) mellett a vendéglátó-ipari forgalom mélyen alatta maradt az ezer forintos fejenkénti átlagnak. Székelyék kezdettől fogva azt voltak kénytelenek konstatálni, hogy a koncertlátogató attitűd a közönség részéről nem sokban különbözött attól, mintha a Zeneakadémia nagytermébe mentek volna, a szüneten kívül szinte nem rendeltek semmit, és amikor elhangzott az utolsó taps, el is mentek szinte azonnal. Székely úgy véli egyébként, hogy ilyenkor a jazzpártolónak nevezhető közönség döntő része már nem is megy máshová sem szórakozni, csak haza. Ráadásul az ilyen nézőszámok, mint a fenti példában, kivételesnek számítanak, a nem kiemelkedő „hétköznapi" esteken inkább a hatvan körüli átlag volt jellemző, és ezt a budapesti klubok mezőnyében inkább erősnek lehet nevezni.

A klubot üzemeltető cég azonban komoly bérleti díjtartozást volt kénytelen felhalmozni, ezért már nyáron, az ingatlan tulajdonosával folytatott tárgyalások után részbeni profilváltásra kényszerült. Azóta a Take 5-ban főleg üzletileg sikeres bulikat tartottak, amelyből viszonylag eredményesen tudták volna finanszírozni a veszteséges jazz estéket. A Fidelio érdeklődésére Székely nem csinált titkot belőle: több mint ötvenezer forint volt az átlagos deficit a jazzklubban egy koncertestére vetítve. A részleges profilváltás ellenére a tulajdonos felmondta a bérleti szerződést.

A másik probléma Székely szerint az előadók oldalán mutatkozik. Régóta kritizálja a magyar jazzmuzsikusok többségét azért, mert nem tudnak olyan pluszt tenni a koncertbe, amely lényegesen többet nyújt, mint amit az együttes CD-jének otthoni meghallgatásával is meg lehet kapni; az audio-vizuális élményből a vizuális elmarad. „A többség a szemével hallja a koncertet. Nem véletlenül mondják, hogy 'megnézi' ezt vagy azt az együttest. Alig van, aki a zenét nem látványként fogadja be elsődlegesen, hanem valamilyen pusztán zenei jellegzetesség ragadja meg." Általában a magyar jazzegyüttesek többségénél a színpadkép szegényes, a zenekari tagok Székely szerint gyakran nem tudnak sem egymáshoz, sem az alkalomhoz illően felöltözni. Gyakran hiányzik egy „prímás", aki elviszi a hátán a bulit - akire a nézők (!) figyelnek. A magyar zeneoktatás ugyan világszínvonalú képzést nyújt, de a színpadi jelenlét show-részére semmilyen útmutatást nem ad a növendékeknek.

Székely az utóbbi pár évben több száz külföldi előadót látott. Azért fogalmazza meg ennyire keményen kritikáját, mert ezek közül talán ha egy-két zenekarnál vett észre vizuálisan szegényes produkciót (rossz példaként egy tehetséges lengyel szaxofonistát és egy híres amerikai gitárost említett).

Székely és cége ugyan hatalmas veszteséggel zárja le a Paulay utcai klub történetét, de nem adják fel, nem kizárt, hogy a jól felépített névvel máshol nyitnak ki újra, de ahhoz újabb üzlettársakra lesz szükség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World portré

70 éves Bruce Springsteen, a "Főnök"

Bruce Springsteen Oscar- és Grammy-díjas amerikai énekes, gitáros, zeneszerző szeptember 23-án ünnepli hetvenedik születésnapját. Társrendezőként jegyzi legújabb albumának filmváltozatát, a Western Stars októbertől kerül forgalmazásba.
Jazz/World ajánló

Zeneszerzőknek szóló big band akadémiát indít a MAO

A Modern Art Orchestra elindítja MAO Master Class Programját, melynek során olyan szerzők big bandre írt műveit mutatják be, akiktől még nem játszottak darabot. Az akadémia munkafolyamataiba pedig mi is bepillantást nyerhetünk.
Jazz/World interjú

"Nem élhetünk a természettől elszigetelten" - Interjú a máltai Tribali zenekarral

Hatalmas népszerűségnek örvend itthon a pszichedelikus cross-over örömzenét játszó Tribali zenekar, akik legközelebb szeptember 28-án lépnek fel a Dürer Kertben. A zenekar alapítótagja, a didgeridoo-n és dorombon is játszó énekes, Nik x Conti válaszolt kérdéseinkre.
Jazz/World ajánló

Jazztől és bortól fog pezsegni Szentendre

A varázslatos történelmi belváros sétálóutcáján és a Fő téren rendezik meg szeptember 27. és 29-e között a hetedik Jazz- és Bornapokat, ahol az ország minden borrégiójából érkező neves hazai pincészetek és jazz koncertek várják az érdeklődőket
Jazz/World womex

A Romano Drom az egyedüli magyar fellépő az idei Womexen

Az idén húszéves jubileumát ünneplő Romano Drom zenekar koncertet ad a világ legrangosabb világzenei eseményén, a Womexen, amelyet idén ősszel a finnországi Tamperében rendeznek.