Jazz/World

Bezárt a Take5 Jazzklub

2010.10.08. 14:00
Ajánlom
Sorozatunk ezúttal a majdnem három évet megért Paulay utcai Take 5 megszűnéséről kénytelen beszámolni.

A Fidelio érdeklődésére a klub vezetője közölte, hogy július 6-a, a bérleti szerződés felmondása óta csak alig harminc estén voltak nyitva, ugyanis ezekre a napokra már csak eseti bérleti szerződést kötöttek. Október 5-étől kezdve viszont a tulajdonos ettől a lehetőségtől is elzárkózott, így a Take 5 megszűnt.

A klub 2007 december elején nyílt a Paulay utca Deák tér felőli végén egy tágas pincében, ideális helyen. A jazztársadalom azért is nézhetett nagy várakozásokkal működése elé, mert vezetőinek komoly vendéglátóipari múltja mellett szoros kapcsolatai voltak a jazz műfajjal is, elkötelezett támogatóként lettek ismertek. Ráadásul komoly összegeket költöttek a technikai berendezésekre, hangszerekre, a stílusos, nem hivalkodó, de láthatóan színvonalas berendezésre.

A klub programján a magyar jazz színe-java szerepelt a nyitás óta, még a héten is terveztek koncertet az egyik legnépszerűbb fiatal énekesnőnek. Sokszor léptettek fel külföldieket magyar együttesek szólistájaként, közülük csak néhány példa: Hamid Drake lemezfelvételt készített itt Tóth Viktorékkal, Sárik Péter Kuriya Makotóval duózott, Tim Ries Oláh Kálmánékkal, Steve Hackett a Djabéval, Samuel Torres (Richard Bona ütőhangszerese) az Azuma Clannal játszott. A nevesebb külföldi együttesek listájából kiemelhető többek között a Michael Landau group, a Yoris Roloff kvartett Reginald Veallel, a Wolfgang Haffner trió, a Nicola Conte jazz combo, és az Adam Pieronczyk zenekar.

A mostani megszűnés azért is kiábrándító Székelyék számára, mert a Take 5 két év alatt ismert lett, bekerült a fontos külföldi útikönyvekbe, nemzetközi internetes jazzklub listákra. Még a napokban is kaptak megtisztelő ajánlkozást a klub stílusába különösen illő Jeff Lorber Fusion együttestől, Randy Brecker és Eric Marienthal szereplésével, de folyamatosan jönnek az érdeklődő e-mailek a világ minden pontjáról. A Mezzoforte együttes tagjai hangszerrel estek be egyszer egy kis jam session kedvéért.

A klub gazdasági koncepciója az volt, mondta el a Fidelio érdeklődésére Székely Márton, a klub alapítója és vezetője, hogy nem az alacsony árú belépti jegyekből, hanem a vendéglátás bevételeiből tartják fenn magukat, de ezek a számításaik nem váltak be. Például egy idén nyár végi koncerten, amelyen szintén volt híres külföldi szólista, összesen 190 vendég vett részt, ebből a protokoll- és sajtólista körülbelül 30 fős volt. A kifejezetten jónak mondható látogatottság és a hétköznapinál magasabb jegyár (3000 Ft) mellett a vendéglátó-ipari forgalom mélyen alatta maradt az ezer forintos fejenkénti átlagnak. Székelyék kezdettől fogva azt voltak kénytelenek konstatálni, hogy a koncertlátogató attitűd a közönség részéről nem sokban különbözött attól, mintha a Zeneakadémia nagytermébe mentek volna, a szüneten kívül szinte nem rendeltek semmit, és amikor elhangzott az utolsó taps, el is mentek szinte azonnal. Székely úgy véli egyébként, hogy ilyenkor a jazzpártolónak nevezhető közönség döntő része már nem is megy máshová sem szórakozni, csak haza. Ráadásul az ilyen nézőszámok, mint a fenti példában, kivételesnek számítanak, a nem kiemelkedő „hétköznapi" esteken inkább a hatvan körüli átlag volt jellemző, és ezt a budapesti klubok mezőnyében inkább erősnek lehet nevezni.

A klubot üzemeltető cég azonban komoly bérleti díjtartozást volt kénytelen felhalmozni, ezért már nyáron, az ingatlan tulajdonosával folytatott tárgyalások után részbeni profilváltásra kényszerült. Azóta a Take 5-ban főleg üzletileg sikeres bulikat tartottak, amelyből viszonylag eredményesen tudták volna finanszírozni a veszteséges jazz estéket. A Fidelio érdeklődésére Székely nem csinált titkot belőle: több mint ötvenezer forint volt az átlagos deficit a jazzklubban egy koncertestére vetítve. A részleges profilváltás ellenére a tulajdonos felmondta a bérleti szerződést.

A másik probléma Székely szerint az előadók oldalán mutatkozik. Régóta kritizálja a magyar jazzmuzsikusok többségét azért, mert nem tudnak olyan pluszt tenni a koncertbe, amely lényegesen többet nyújt, mint amit az együttes CD-jének otthoni meghallgatásával is meg lehet kapni; az audio-vizuális élményből a vizuális elmarad. „A többség a szemével hallja a koncertet. Nem véletlenül mondják, hogy 'megnézi' ezt vagy azt az együttest. Alig van, aki a zenét nem látványként fogadja be elsődlegesen, hanem valamilyen pusztán zenei jellegzetesség ragadja meg." Általában a magyar jazzegyüttesek többségénél a színpadkép szegényes, a zenekari tagok Székely szerint gyakran nem tudnak sem egymáshoz, sem az alkalomhoz illően felöltözni. Gyakran hiányzik egy „prímás", aki elviszi a hátán a bulit - akire a nézők (!) figyelnek. A magyar zeneoktatás ugyan világszínvonalú képzést nyújt, de a színpadi jelenlét show-részére semmilyen útmutatást nem ad a növendékeknek.

Székely az utóbbi pár évben több száz külföldi előadót látott. Azért fogalmazza meg ennyire keményen kritikáját, mert ezek közül talán ha egy-két zenekarnál vett észre vizuálisan szegényes produkciót (rossz példaként egy tehetséges lengyel szaxofonistát és egy híres amerikai gitárost említett).

Székely és cége ugyan hatalmas veszteséggel zárja le a Paulay utcai klub történetét, de nem adják fel, nem kizárt, hogy a jól felépített névvel máshol nyitnak ki újra, de ahhoz újabb üzlettársakra lesz szükség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.