Jazz/World

Bezárt a Take5 Jazzklub

2010.10.08. 14:00
Ajánlom
Sorozatunk ezúttal a majdnem három évet megért Paulay utcai Take 5 megszűnéséről kénytelen beszámolni.

A Fidelio érdeklődésére a klub vezetője közölte, hogy július 6-a, a bérleti szerződés felmondása óta csak alig harminc estén voltak nyitva, ugyanis ezekre a napokra már csak eseti bérleti szerződést kötöttek. Október 5-étől kezdve viszont a tulajdonos ettől a lehetőségtől is elzárkózott, így a Take 5 megszűnt.

A klub 2007 december elején nyílt a Paulay utca Deák tér felőli végén egy tágas pincében, ideális helyen. A jazztársadalom azért is nézhetett nagy várakozásokkal működése elé, mert vezetőinek komoly vendéglátóipari múltja mellett szoros kapcsolatai voltak a jazz műfajjal is, elkötelezett támogatóként lettek ismertek. Ráadásul komoly összegeket költöttek a technikai berendezésekre, hangszerekre, a stílusos, nem hivalkodó, de láthatóan színvonalas berendezésre.

A klub programján a magyar jazz színe-java szerepelt a nyitás óta, még a héten is terveztek koncertet az egyik legnépszerűbb fiatal énekesnőnek. Sokszor léptettek fel külföldieket magyar együttesek szólistájaként, közülük csak néhány példa: Hamid Drake lemezfelvételt készített itt Tóth Viktorékkal, Sárik Péter Kuriya Makotóval duózott, Tim Ries Oláh Kálmánékkal, Steve Hackett a Djabéval, Samuel Torres (Richard Bona ütőhangszerese) az Azuma Clannal játszott. A nevesebb külföldi együttesek listájából kiemelhető többek között a Michael Landau group, a Yoris Roloff kvartett Reginald Veallel, a Wolfgang Haffner trió, a Nicola Conte jazz combo, és az Adam Pieronczyk zenekar.

A mostani megszűnés azért is kiábrándító Székelyék számára, mert a Take 5 két év alatt ismert lett, bekerült a fontos külföldi útikönyvekbe, nemzetközi internetes jazzklub listákra. Még a napokban is kaptak megtisztelő ajánlkozást a klub stílusába különösen illő Jeff Lorber Fusion együttestől, Randy Brecker és Eric Marienthal szereplésével, de folyamatosan jönnek az érdeklődő e-mailek a világ minden pontjáról. A Mezzoforte együttes tagjai hangszerrel estek be egyszer egy kis jam session kedvéért.

A klub gazdasági koncepciója az volt, mondta el a Fidelio érdeklődésére Székely Márton, a klub alapítója és vezetője, hogy nem az alacsony árú belépti jegyekből, hanem a vendéglátás bevételeiből tartják fenn magukat, de ezek a számításaik nem váltak be. Például egy idén nyár végi koncerten, amelyen szintén volt híres külföldi szólista, összesen 190 vendég vett részt, ebből a protokoll- és sajtólista körülbelül 30 fős volt. A kifejezetten jónak mondható látogatottság és a hétköznapinál magasabb jegyár (3000 Ft) mellett a vendéglátó-ipari forgalom mélyen alatta maradt az ezer forintos fejenkénti átlagnak. Székelyék kezdettől fogva azt voltak kénytelenek konstatálni, hogy a koncertlátogató attitűd a közönség részéről nem sokban különbözött attól, mintha a Zeneakadémia nagytermébe mentek volna, a szüneten kívül szinte nem rendeltek semmit, és amikor elhangzott az utolsó taps, el is mentek szinte azonnal. Székely úgy véli egyébként, hogy ilyenkor a jazzpártolónak nevezhető közönség döntő része már nem is megy máshová sem szórakozni, csak haza. Ráadásul az ilyen nézőszámok, mint a fenti példában, kivételesnek számítanak, a nem kiemelkedő „hétköznapi" esteken inkább a hatvan körüli átlag volt jellemző, és ezt a budapesti klubok mezőnyében inkább erősnek lehet nevezni.

A klubot üzemeltető cég azonban komoly bérleti díjtartozást volt kénytelen felhalmozni, ezért már nyáron, az ingatlan tulajdonosával folytatott tárgyalások után részbeni profilváltásra kényszerült. Azóta a Take 5-ban főleg üzletileg sikeres bulikat tartottak, amelyből viszonylag eredményesen tudták volna finanszírozni a veszteséges jazz estéket. A Fidelio érdeklődésére Székely nem csinált titkot belőle: több mint ötvenezer forint volt az átlagos deficit a jazzklubban egy koncertestére vetítve. A részleges profilváltás ellenére a tulajdonos felmondta a bérleti szerződést.

A másik probléma Székely szerint az előadók oldalán mutatkozik. Régóta kritizálja a magyar jazzmuzsikusok többségét azért, mert nem tudnak olyan pluszt tenni a koncertbe, amely lényegesen többet nyújt, mint amit az együttes CD-jének otthoni meghallgatásával is meg lehet kapni; az audio-vizuális élményből a vizuális elmarad. „A többség a szemével hallja a koncertet. Nem véletlenül mondják, hogy 'megnézi' ezt vagy azt az együttest. Alig van, aki a zenét nem látványként fogadja be elsődlegesen, hanem valamilyen pusztán zenei jellegzetesség ragadja meg." Általában a magyar jazzegyüttesek többségénél a színpadkép szegényes, a zenekari tagok Székely szerint gyakran nem tudnak sem egymáshoz, sem az alkalomhoz illően felöltözni. Gyakran hiányzik egy „prímás", aki elviszi a hátán a bulit - akire a nézők (!) figyelnek. A magyar zeneoktatás ugyan világszínvonalú képzést nyújt, de a színpadi jelenlét show-részére semmilyen útmutatást nem ad a növendékeknek.

Székely az utóbbi pár évben több száz külföldi előadót látott. Azért fogalmazza meg ennyire keményen kritikáját, mert ezek közül talán ha egy-két zenekarnál vett észre vizuálisan szegényes produkciót (rossz példaként egy tehetséges lengyel szaxofonistát és egy híres amerikai gitárost említett).

Székely és cége ugyan hatalmas veszteséggel zárja le a Paulay utcai klub történetét, de nem adják fel, nem kizárt, hogy a jól felépített névvel máshol nyitnak ki újra, de ahhoz újabb üzlettársakra lesz szükség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.