Jazz/World

Birkanyájtól a szimfonikusokig

2014.06.10. 15:16
Ajánlom
Lajkó Félix július 13-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon mutatja be a Dohnányi Szimfonikus Zenekarral közösen a Lajkó Szimfóniát, Hollerung Gábor vezényletével. Az Ott Rezső átiratából készült szimfonikus zenei anyagról a próbák alatt lemezfelvétel is készül. A Budapesti Nyári Fesztivál sajtótájékoztatója után beszélgettünk. INTERJÚ

- Egy zenész pályája alakulása szempontjából általában meghatározó, hogy milyen zenei közeg veszi körül gyerekkorában. Te milyen zenei hatásokra emlékszel a szülőfaludból?

- Amire én emlékszem, az a Kishegyes nevű falu. Oda jártam óvodába és elemi iskolába. Végül is elég meghatározó az a korszak: amit élőben lehetett hallgatni ott, az nagyon sok falusi zenész volt. Azért is kezdtem el citerázni, mert azzal találkoztam először. De közben meg anyám és apám is gyűjtötték annak idején fekete lemezeken a különböző klasszikus zenei felvételeket és a népzenét is. Úgyhogy a másik impulzus az volt, hogy nagyon sok ilyen fekete lemezt hallgattam.

- A Szimfonik koncerten most klasszikus zenei környezetbe kerül a zenéd. A klasszikus zeneszerzők és zenészek közül ki inspirál téged?

- Nagyon sokan. Amikor eltanácsoltak az iskolától, akkor kaptam egy könyvet, Yehudi Menuhin Életreceptek című írását. Nagyon sok mindent lehet tanulni belőle, kezdve olyan témákkal, hogy miknek kell benne lenni egy hegedűtokban, egészen a zenéhez való hozzáállásig mindenről. De hát főleg a zenén keresztül tanul az ember. Ha valaki autodidakta, akkor biztos, hogy mindenhonnan próbál ellesni valamit. Nem lopni, hanem tulajdonképpen megpróbál mindent magába szívni, aztán átdolgozni.

- Te mennyi ideig tanultál zenét intézményes keretek között?

- Befejeztem az alapfokú zeneiskolát. Aztán jártam elméleti szakra egy évet középiskolában. Ott befejeztem az elsőt talán, de már nem is emlékszem...

- A sajtótájékoztatón azt mondtad, hogy a téged ért különleges élmények közül talán az egyik legszemélyesebb, hogy most megvalósul ez a szimfonikus zenekari feldolgozás. Miért?

- Nagyon sok szimfonikus zenét hallgattam gyerekkoromban, meg még most is. Emlékszem, hogy birkákat őriztem tanyán, és közben fülhallgatóval hallgattam Dvořak-ot. Már akkor is azon morfondíroztam, hogy hogyan lehet ebbe a világba belekerülni. Most nem birkákat őrzök, hanem mondjuk hegedűvel állok középen, de a képzeletemben néha ugyanúgy eltűnik a zenekar. Akkor megint olyan, mintha a fülemben lenne a walkman, és abba a világba kerülnék bele.

- Nálad mindig hangsúlyos a zene és a természet kapcsolata. Mi köze van a kettőnek egymáshoz?

- Számomra talán ennek a kettőnek a legszorosabb a kapcsolata. Nagy dolognak számít a mai világban, ha ki tudja az ember engedni az agyát, ahogy a szerb mondja: „amikor rétnek engedi az ember az agyát". Úgyhogy én is ebben vagyok benne.

- Mennyire volt tudatos, hogy egy teljesen egyéni zenei utat építs fel magadnak? Vagy csak a véletleneknek köszönhetően alakult így?

- Nem nagyon volt más választásom. Én próbáltam még klasszikus zenei vonalon továbbtanulni mesterkurzusokon, de valamiért nem volt az igazi. A másik ok pedig, hogy amikor kikerültem az iskolából, én már nótákat szereztem. Úgyhogy egyértelmű volt, hogy akkor koncerten valószínűleg a saját zenémet fogom játszani. Párszor fölvetődik, hogy játsszak Bartókot, de ez egyáltalán nem tudatos irány részemről.

- Ott Rezsővel dolgoztok most együtt a szimfonikus feldolgozásnál. Mennyire adtál neki szabad kezet az átirat elkészítésénél, illetve mennyire szóltál bele?

- Ő egy elég tapasztalt ember a korához képest, csinált már ilyen dolgokat. Egyszer találkoztam vele - akkor még nem volt szó lemezről, csak egy-két nótáról - és már akkor egyértelműen bebizonyosodott, hogy hasonló a gondolkodásunk. Azoknál a számoknál, amelyeknél én is szimfonikus hangzást képzeltem el, azokra ő is magától ráérzett, és tudta, hogyan lehet a feldolgozást magas színvonalon megvalósítani.

- Idén ünnepled a negyvenedik születésnapodat. Viszonylag hamar megvalósult az egyik nagy álmod. Mi lesz ezután?

- Most elkészül ez a lemez, remélem, hogy minél több embernek tetszeni fog, és remélem, hogy minél többször fogjuk játszani. Ha megunjuk, csinálunk másikat. Meghívásokból nincs hiány, rettenetes mennyiségű koncert gyűlt már össze a kis zenekarral és a duóval, de ezt a szimfonikus anyagot az ember azért egy-két nagy helyen szeretné eljátszani.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Színház

Ókori kérdések a mában – antik drámákból merít a Katona József Színház új előadása

Tarnóczi Jakab Varga Zsófia dramaturggal Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész műveit emelte át a mába – vagy ha pontosak szeretnénk lenni: a jelent húzta rá a most is aktuális ókori történetekre.
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.
Jazz/World ajánló

5 + 1 kötelező cikk egy vadonatúj Liszt Ünnep magazinból

Hogyan boldogulnak a fiatal, ragyogóan egyedi hangú nők ma a zeneiparban? Mi a titok, ami Oscar-díjig repítette Antonio Gades és Carlos Saura flamecofilmjét? Mit hallgat egy óvodás kisfiú, akinek az anyukája és az apukája is kiváló zongoraművész, és vajon ő maga is csodálatos zongorista lesz-e?
Jazz/World hír

A világ legjobb kiadói között a Fonó

A napokban tették közzé hírlevélben és a Womex (World Music Expo) weboldalán a világ legjobb világzenei kiadóinak nemzetközi listáját. A WOMEX Top Label 2021 listán egyetlen magyar kiadóként szerepel a Fonó.
Jazz/World ajánló

Fantasztikus hatos – friss díjnyertes jazzkompozíciók, amiket hallani kell!

Eltérő zenei univerzumok, izgalmas művészi elképzelések és koncepciók széles skálája, változatos témák és formációk, feltörekvő fiatalok és a szakma elismert tagjai, improvizáció és kötött formák: igen, ez mind belefér a jazz kategóriájába, és nincs annál jobb, mint látni és hallani a műfaj legizgalmasabb alkotóinak friss ötleteit!
Jazz/World ajánló

Rigmusok, nóták, dalok, költemények Közép-Európából

Az október 10-ei Fonó Literatúra férfias este lesz, tele csujogatókkal, népi szövegekkel, tréfákkal, férfi-energiákkal, személyes és sokszor rendhagyó előadásban. Seres Tamás mint egy jó karmester fogja össze a művészeket: Csuja Imre és Vecsei H. Miklós színészeket, Farkas Izsák zenészt és Berecz István táncost, akik spontán is alakítják az estét… ettől szép ez a sorozat!