Jazz/World

Birkanyájtól a szimfonikusokig

2014.06.10. 15:16
Ajánlom
Lajkó Félix július 13-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon mutatja be a Dohnányi Szimfonikus Zenekarral közösen a Lajkó Szimfóniát, Hollerung Gábor vezényletével. Az Ott Rezső átiratából készült szimfonikus zenei anyagról a próbák alatt lemezfelvétel is készül. A Budapesti Nyári Fesztivál sajtótájékoztatója után beszélgettünk. INTERJÚ

- Egy zenész pályája alakulása szempontjából általában meghatározó, hogy milyen zenei közeg veszi körül gyerekkorában. Te milyen zenei hatásokra emlékszel a szülőfaludból?

- Amire én emlékszem, az a Kishegyes nevű falu. Oda jártam óvodába és elemi iskolába. Végül is elég meghatározó az a korszak: amit élőben lehetett hallgatni ott, az nagyon sok falusi zenész volt. Azért is kezdtem el citerázni, mert azzal találkoztam először. De közben meg anyám és apám is gyűjtötték annak idején fekete lemezeken a különböző klasszikus zenei felvételeket és a népzenét is. Úgyhogy a másik impulzus az volt, hogy nagyon sok ilyen fekete lemezt hallgattam.

- A Szimfonik koncerten most klasszikus zenei környezetbe kerül a zenéd. A klasszikus zeneszerzők és zenészek közül ki inspirál téged?

- Nagyon sokan. Amikor eltanácsoltak az iskolától, akkor kaptam egy könyvet, Yehudi Menuhin Életreceptek című írását. Nagyon sok mindent lehet tanulni belőle, kezdve olyan témákkal, hogy miknek kell benne lenni egy hegedűtokban, egészen a zenéhez való hozzáállásig mindenről. De hát főleg a zenén keresztül tanul az ember. Ha valaki autodidakta, akkor biztos, hogy mindenhonnan próbál ellesni valamit. Nem lopni, hanem tulajdonképpen megpróbál mindent magába szívni, aztán átdolgozni.

- Te mennyi ideig tanultál zenét intézményes keretek között?

- Befejeztem az alapfokú zeneiskolát. Aztán jártam elméleti szakra egy évet középiskolában. Ott befejeztem az elsőt talán, de már nem is emlékszem...

- A sajtótájékoztatón azt mondtad, hogy a téged ért különleges élmények közül talán az egyik legszemélyesebb, hogy most megvalósul ez a szimfonikus zenekari feldolgozás. Miért?

- Nagyon sok szimfonikus zenét hallgattam gyerekkoromban, meg még most is. Emlékszem, hogy birkákat őriztem tanyán, és közben fülhallgatóval hallgattam Dvořak-ot. Már akkor is azon morfondíroztam, hogy hogyan lehet ebbe a világba belekerülni. Most nem birkákat őrzök, hanem mondjuk hegedűvel állok középen, de a képzeletemben néha ugyanúgy eltűnik a zenekar. Akkor megint olyan, mintha a fülemben lenne a walkman, és abba a világba kerülnék bele.

- Nálad mindig hangsúlyos a zene és a természet kapcsolata. Mi köze van a kettőnek egymáshoz?

- Számomra talán ennek a kettőnek a legszorosabb a kapcsolata. Nagy dolognak számít a mai világban, ha ki tudja az ember engedni az agyát, ahogy a szerb mondja: „amikor rétnek engedi az ember az agyát". Úgyhogy én is ebben vagyok benne.

- Mennyire volt tudatos, hogy egy teljesen egyéni zenei utat építs fel magadnak? Vagy csak a véletleneknek köszönhetően alakult így?

- Nem nagyon volt más választásom. Én próbáltam még klasszikus zenei vonalon továbbtanulni mesterkurzusokon, de valamiért nem volt az igazi. A másik ok pedig, hogy amikor kikerültem az iskolából, én már nótákat szereztem. Úgyhogy egyértelmű volt, hogy akkor koncerten valószínűleg a saját zenémet fogom játszani. Párszor fölvetődik, hogy játsszak Bartókot, de ez egyáltalán nem tudatos irány részemről.

- Ott Rezsővel dolgoztok most együtt a szimfonikus feldolgozásnál. Mennyire adtál neki szabad kezet az átirat elkészítésénél, illetve mennyire szóltál bele?

- Ő egy elég tapasztalt ember a korához képest, csinált már ilyen dolgokat. Egyszer találkoztam vele - akkor még nem volt szó lemezről, csak egy-két nótáról - és már akkor egyértelműen bebizonyosodott, hogy hasonló a gondolkodásunk. Azoknál a számoknál, amelyeknél én is szimfonikus hangzást képzeltem el, azokra ő is magától ráérzett, és tudta, hogyan lehet a feldolgozást magas színvonalon megvalósítani.

- Idén ünnepled a negyvenedik születésnapodat. Viszonylag hamar megvalósult az egyik nagy álmod. Mi lesz ezután?

- Most elkészül ez a lemez, remélem, hogy minél több embernek tetszeni fog, és remélem, hogy minél többször fogjuk játszani. Ha megunjuk, csinálunk másikat. Meghívásokból nincs hiány, rettenetes mennyiségű koncert gyűlt már össze a kis zenekarral és a duóval, de ezt a szimfonikus anyagot az ember azért egy-két nagy helyen szeretné eljátszani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Klasszikus

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Először lép fel Magyarországon Charlotte Gainsbourg

Első lemezét még édesapja, Serge Gainsbourg írta. Azóta Lars von Tier egyik kedvenc színésznője lett és folytatja énekesi pályáját is, eddig 4 albumot jelentetett meg. Charlotte Gainsbourg a Müpában adja első magyarországi koncertjét. 
Jazz/World ajánló

Hosszabbítás: június 30-ig lehet nevezni a Fölszállott a páva gyerekévadába

A Duna Televízió és a Hagyományok Háza meghosszabbította a Fölszállott a páva következő évadának jelentkezési határidejét: egy héttel tovább, június 30. éjfélig lehet beküldeni a pályázatokat.
Jazz/World ajánló

Budapest Bár és a 100 tagú Cigányzenekar augusztusban a Fertőrákosi Barlangszínházban

Elkezdődött a vakáció, beköszöntött a kánikula, ilyenkor pezseg igazán az élet Fertőrákoson, mindenki megtalálja a kedvére valót: lehet bringázni és távcsővel madarat lesni, a borospincékben kékfrankost kóstolni, szörfözni, hajókázni a Fertő-tavon, jókat kirándulni, felfedezni a Pannon-tenger lerakódásából keletkezett Fertőrákosi Kőfejtőt, hűsölni benne és ugyanitt este meghallgatni egy kellemes konceret.
Jazz/World Partitúra

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.
Jazz/World pink floyd

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.