Jazz/World

Birkanyájtól a szimfonikusokig

2014.06.10. 15:16
Ajánlom
Lajkó Félix július 13-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon mutatja be a Dohnányi Szimfonikus Zenekarral közösen a Lajkó Szimfóniát, Hollerung Gábor vezényletével. Az Ott Rezső átiratából készült szimfonikus zenei anyagról a próbák alatt lemezfelvétel is készül. A Budapesti Nyári Fesztivál sajtótájékoztatója után beszélgettünk. INTERJÚ

- Egy zenész pályája alakulása szempontjából általában meghatározó, hogy milyen zenei közeg veszi körül gyerekkorában. Te milyen zenei hatásokra emlékszel a szülőfaludból?

- Amire én emlékszem, az a Kishegyes nevű falu. Oda jártam óvodába és elemi iskolába. Végül is elég meghatározó az a korszak: amit élőben lehetett hallgatni ott, az nagyon sok falusi zenész volt. Azért is kezdtem el citerázni, mert azzal találkoztam először. De közben meg anyám és apám is gyűjtötték annak idején fekete lemezeken a különböző klasszikus zenei felvételeket és a népzenét is. Úgyhogy a másik impulzus az volt, hogy nagyon sok ilyen fekete lemezt hallgattam.

- A Szimfonik koncerten most klasszikus zenei környezetbe kerül a zenéd. A klasszikus zeneszerzők és zenészek közül ki inspirál téged?

- Nagyon sokan. Amikor eltanácsoltak az iskolától, akkor kaptam egy könyvet, Yehudi Menuhin Életreceptek című írását. Nagyon sok mindent lehet tanulni belőle, kezdve olyan témákkal, hogy miknek kell benne lenni egy hegedűtokban, egészen a zenéhez való hozzáállásig mindenről. De hát főleg a zenén keresztül tanul az ember. Ha valaki autodidakta, akkor biztos, hogy mindenhonnan próbál ellesni valamit. Nem lopni, hanem tulajdonképpen megpróbál mindent magába szívni, aztán átdolgozni.

- Te mennyi ideig tanultál zenét intézményes keretek között?

- Befejeztem az alapfokú zeneiskolát. Aztán jártam elméleti szakra egy évet középiskolában. Ott befejeztem az elsőt talán, de már nem is emlékszem...

- A sajtótájékoztatón azt mondtad, hogy a téged ért különleges élmények közül talán az egyik legszemélyesebb, hogy most megvalósul ez a szimfonikus zenekari feldolgozás. Miért?

- Nagyon sok szimfonikus zenét hallgattam gyerekkoromban, meg még most is. Emlékszem, hogy birkákat őriztem tanyán, és közben fülhallgatóval hallgattam Dvořak-ot. Már akkor is azon morfondíroztam, hogy hogyan lehet ebbe a világba belekerülni. Most nem birkákat őrzök, hanem mondjuk hegedűvel állok középen, de a képzeletemben néha ugyanúgy eltűnik a zenekar. Akkor megint olyan, mintha a fülemben lenne a walkman, és abba a világba kerülnék bele.

- Nálad mindig hangsúlyos a zene és a természet kapcsolata. Mi köze van a kettőnek egymáshoz?

- Számomra talán ennek a kettőnek a legszorosabb a kapcsolata. Nagy dolognak számít a mai világban, ha ki tudja az ember engedni az agyát, ahogy a szerb mondja: „amikor rétnek engedi az ember az agyát". Úgyhogy én is ebben vagyok benne.

- Mennyire volt tudatos, hogy egy teljesen egyéni zenei utat építs fel magadnak? Vagy csak a véletleneknek köszönhetően alakult így?

- Nem nagyon volt más választásom. Én próbáltam még klasszikus zenei vonalon továbbtanulni mesterkurzusokon, de valamiért nem volt az igazi. A másik ok pedig, hogy amikor kikerültem az iskolából, én már nótákat szereztem. Úgyhogy egyértelmű volt, hogy akkor koncerten valószínűleg a saját zenémet fogom játszani. Párszor fölvetődik, hogy játsszak Bartókot, de ez egyáltalán nem tudatos irány részemről.

- Ott Rezsővel dolgoztok most együtt a szimfonikus feldolgozásnál. Mennyire adtál neki szabad kezet az átirat elkészítésénél, illetve mennyire szóltál bele?

- Ő egy elég tapasztalt ember a korához képest, csinált már ilyen dolgokat. Egyszer találkoztam vele - akkor még nem volt szó lemezről, csak egy-két nótáról - és már akkor egyértelműen bebizonyosodott, hogy hasonló a gondolkodásunk. Azoknál a számoknál, amelyeknél én is szimfonikus hangzást képzeltem el, azokra ő is magától ráérzett, és tudta, hogyan lehet a feldolgozást magas színvonalon megvalósítani.

- Idén ünnepled a negyvenedik születésnapodat. Viszonylag hamar megvalósult az egyik nagy álmod. Mi lesz ezután?

- Most elkészül ez a lemez, remélem, hogy minél több embernek tetszeni fog, és remélem, hogy minél többször fogjuk játszani. Ha megunjuk, csinálunk másikat. Meghívásokból nincs hiány, rettenetes mennyiségű koncert gyűlt már össze a kis zenekarral és a duóval, de ezt a szimfonikus anyagot az ember azért egy-két nagy helyen szeretné eljátszani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Színház

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.